Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

i5 560M vs i7 740QM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jemoeder
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04-2018
Wil een upgrade op mijn 7745G laptop uitvoeren en de processor vervangen.
Vraag is, welke is het snelst en effectiefst? (zuinig maakt me niet uit, zal de i5 zijn)

Heb nu een i5 430M en zit te twiijfelen tussen de i5 560M en de i7 740QM.
Ze zijn op E bay vrij goedkoop, rond de 30 a 40 euries.

De i7 is beter in multithreaded applications en de i5 in single. Nu ben ik geen gamer, dus dat valt dus weg.

Op onderstaande website zie ik de scores van de i7 740QM maar geen 1 laptop heeft de 560M wat ik vrij vreemd vind. Ik lees op internet dat andere mensen het wel hebben geïnstalleerd dus zal wel kunnen. Het is een G1 socket, en 988 type dus zou er op moeten passen lijkt me.
http://browser.primatelab...cpu/search?page=1&q=7745g

Alle reacties

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
Dat ligt er aan wat je allemaal met de laptop doet. Als je bijvoorbeeld alleen een beetje websites bezoekt of een paar filmpjes kijkt op YouTube of Netflix is de i5 meer dan prima.

• jemoeder
Okay, maar welke is beter in het algemeen als ze beiden dezelfde prijs zijn?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

De i7 natuurlijk ,die is wat sneller met HT erbij.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• jemoeder
Speedy-J schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:55:
De i7 natuurlijk ,die is wat sneller met HT erbij.
Zeker, HT is alleen voordelig bij games etc of niet?
Ik twijfel nu tussen de 580M (3,33 Ghz) en de i7 740QM. (2,93Ghz)
De i7 verbruikt meer energie en wordt dus ook sneller heet. Prestaties op een single thread zijn beter dan de i7 en ook minder heet.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Wat wil je met je laptop gaan doen? Waarom een nieuwe CPU?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Exact, wat verwacht je uit een nieuwe CPU te halen? Wat moet sneller? Zou wat meer RAM en een SSD het geheel niet veel sneller maken? Zeker voor zo'n oud beestje...

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die 740QM heeft geen HD Graphics. Even opletten of je laptop dus wel beeld wil geven daarmee. Zelf een keer gehad bij het upgraden van de laptop van een vriend. Paste prima en geen beep errors, maar ook geen beeld ;)

• jemoeder
Umbrah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:07:
Exact, wat verwacht je uit een nieuwe CPU te halen? Wat moet sneller? Zou wat meer RAM en een SSD het geheel niet veel sneller maken? Zeker voor zo'n oud beestje...
Sneller in het algemeen, hoeft niet gigantisch sneller. RAM zat ik aan te denken, in taakbeheer staat hij bij geheugen voor 90% van de tijd op de helft dus verwacht dat dat niet veel uit gaat maken. Ik heb 2 x 2GB, helpt het misschien als ik 1x 8 Gb er in plug?
SSD heb ik geprobeerd, helpt niet veel en wordt 10 graden warmer. (mSata schijnt het wat warmer te maken, Samsung EVO)

Denk dat ik bij de 560M or 580M blijf: Geen graphics, hete cpu en speel geen games.

[ Voor 8% gewijzigd door jemoeder op 29-05-2017 13:17 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

De combo SSD en meer RAM gaat waarschijnlijk helpen. Als je laptop overigens nu al te warm wordt, dan zal een CPU mogelijk de koeling té veel belasten (om over de VRM's nog maar niks te zeggen). Dat zal ik dan ook afraden... En heeft dat ding een mSATA slot? Bijzonder... zou verwachten gewoon een 2,5" S-ATA SSD; gewoon een niet-Windows 7 variant als AHCI er op installeren, en je zult richting een paar seconden boottime aan gaan lopen...

Ik lees in een ander topic dat je 32-bit draait. Als je dat wilt vasthouden, dan zal ik er niet meer RAM bij zetten, want dat kán dan niet gebruikt worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Umbrah op 29-05-2017 13:18 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Sneller is een ruim begrip. Je kan hem ook in je auto zetten en op de snelweg gaan rijden, dan is hij ook sneller ;). Een SSD zal waarschijnlijk al meer doen - gewoon een vermoeden. Edit: Ah, die heb je al.

Wanneer is hij precies langzaam? Hoe ziet je taakbeheer eruit? En je resource monitor?

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 29-05-2017 13:17 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• jemoeder
Umbrah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:16:
De combo SSD en meer RAM gaat waarschijnlijk helpen. Als je laptop overigens nu al te warm wordt, dan zal een CPU mogelijk de koeling té veel belasten (om over de VRM's nog maar niks te zeggen). Dat zal ik dan ook afraden... En heeft dat ding een mSATA slot? Bijzonder... zou verwachten gewoon een 2,5" S-ATA SSD; gewoon een niet-Windows 7 variant als AHCI er op installeren, en je zult richting een paar seconden boottime aan gaan lopen...

Ik lees in een ander topic dat je 32-bit draait. Als je dat wilt vasthouden, dan zal ik er niet meer RAM bij zetten, want dat kán dan niet gebruikt worden.
Mmja klopt is geen Msata maar 2.5 inch excuus. En zal dan 64 bit installeren. Hij wordt gewoon met een SSD warmer, wat ik vrij vreemd vind.
Is 2 x 4Gb beter als 1 x 8Gb om maakt dit niet uit?
Langzaam bij browsen, elke browser, en switchen tussen progs. Niet erg drastisch of irritant maar wil gewoon upgraden. Vele malen Windows opnieuw geinstalleerd en HDD is gewoon net zo snel als mijn SSD, snap er niks van. Ook snel warm, maar misschien door het warme weer nu.
Magician app geeft aan goede conditie, en airflow erg hoog en abnormaal. HDD is mooi laag.
Taakbeheer is als geheugen vaak voor de helft bezet, cpu usage ook normaal, niet erg hoog dus snap die 10 graden hogere temperatuur bij de SSD niet. Wanneer ik de HDD er in stop is hij netjes en steady.

[ Voor 10% gewijzigd door jemoeder op 29-05-2017 13:28 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Warmer zou hij worden als hij sneller wordt, het is een kwestie van bottlenecks weghalen namelijk... je CPU zit nu steeds te wachten op de HDD, en de HDD is drukker omdat je weinig RAM hebt/kunt gebruiken. Hoeveel activiteit zit er in je page file? Meten = weten!

En nogmaals, weet 100% zeker dat de koeling en power supply adequaat gaat zijn voor nieuwe hardware als je gaat vervangen.

Doorgaans zullen twee DIMM's beter zijn dan één ivm. Dual Channel, maar hoezeer het merkbaar is... Check bovendien, om verassingen te voorkomend, de QVL van je laptop voordat je nieuw RAM koopt.

• jemoeder
Umbrah schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:28:
Warmer zou hij worden als hij sneller wordt, het is een kwestie van bottlenecks weghalen namelijk... je CPU zit nu steeds te wachten op de HDD, en de HDD is drukker omdat je weinig RAM hebt/kunt gebruiken. Hoeveel activiteit zit er in je page file? Meten = weten!

En nogmaals, weet 100% zeker dat de koeling en power supply adequaat gaat zijn voor nieuwe hardware als je gaat vervangen.

Doorgaans zullen twee DIMM's beter zijn dan één ivm. Dual Channel, maar hoezeer het merkbaar is... Check bovendien, om verassingen te voorkomend, de QVL van je laptop voordat je nieuw RAM koopt.
Hoe check ik de activiteit in mijn page file, en hoe weet ik wat abnormaal is?
Zeker, hardware check ik voordat ik het koop, hoeveel Watt etc. Ook RAM check ik later op compatibiliteit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• jemoeder
Wil een i7 820QM installeren op mijn oude 7745G acer aspire laptop (heeft nu een 430M). Dit is een quad core processor, dus meer warmte, is 45W en de oude ergens in de 30. Alleen heeft deze geen geintegreerde graphics controller. Wat betekent dit? Moet ik er nu een aparte Graphics kaart bij kopen? Wil ik eigenlijk niet.
Is het anders beter dat ik een i5 580M koop, deze heeft die wel namelijk en is qua eisen surfen identiek aan de prestaties. Gamen doe ik toch niet. Alvast bedankt.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jemoeder schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:40:
Wil een i7 820QM installeren op mijn oude 7745G acer aspire laptop (heeft nu een 430M). Dit is een quad core processor, dus meer warmte, is 45W en de oude ergens in de 30. Alleen heeft deze geen geintegreerde graphics controller. Wat betekent dit? Moet ik er nu een aparte Graphics kaart bij kopen? Wil ik eigenlijk niet.
Is het anders beter dat ik een i5 580M koop, deze heeft die wel namelijk en is qua eisen surfen identiek aan de prestaties. Gamen doe ik toch niet. Alvast bedankt.
- Indien hij een lose gpu chip heeft: In bios de ingebouwde intel gpu uitschakelen voor het plaatsen van andere cpu.
- Indien hij alleen die van de CPU heeft. Neem een cpu met ingebouwde gpu.

Daarnaast;

- Word CPU ondersteunt in de laptop?
- Kan de koeling het aan, als hij nu al warm word zal hij alleen maar warmer worden als je een cpu er in doet die meer kan verstoken.

[ Voor 10% gewijzigd door geforce5_guy op 29-05-2017 15:50 ]

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 21:04
Ik heb een poos geleden een i5 430 vervangen met een i7 720qm. Het is nonsens om dat te doen voor normaal gebruik. Je moet het doen omdat het kan, en omdat je het leuk vind. Veel meer zin heeft het niet :P

• jemoeder
Dennis1109 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:51:
Ik heb een poos geleden een i5 430 vervangen met een i7 720qm. Het is nonsens om dat te doen voor normaal gebruik. Je moet het doen omdat het kan, en omdat je het leuk vind. Veel meer zin heeft het niet :P
Okay top, kun je me vertellen mbt de graphics. Moet je een extra grafische kaart kopen? Want er zijn geen graphics in de CPU

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Je >KUNT< geen andere grafische kaart in die laptop zetten, er zit namelijk geen MXM slot in.

• jemoeder
geforce5_guy schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:46:
[...]

- Indien hij een lose gpu chip heeft: In bios de ingebouwde intel gpu uitschakelen voor het plaatsen van andere cpu.
- Indien hij alleen die van de CPU heeft. Neem een cpu met ingebouwde gpu.

Daarnaast;

- Word CPU ondersteunt in de laptop?
- Kan de koeling het aan, als hij nu al warm word zal hij alleen maar warmer worden als je een cpu er in doet die meer kan verstoken.
Ja, dat is een groot nadeel de warmte. Daarom zit ik ook in dubio :P
En ja de CPU is compatible met het moederbord. (Socket 988) Dien ik te onderzoeken of mijn moederbord een aparte GPU chip heeft? Nu zit die dacht ik in de processor 430M.

[ Voor 8% gewijzigd door jemoeder op 29-05-2017 16:06 ]

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 21:04
jemoeder schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:58:
[...]

Okay top, kun je me vertellen mbt de graphics. Moet je een extra grafische kaart kopen? Want er zijn geen graphics in de CPU
De laptop waar ik de cpu van heb vervangen had een radeon 5870 videokaart. Ik weet niet of jou laptop een videokaart heeft. Als ik wat google zie ik dat de acer er ook was met een 5850. Maar ik weet het niet, volgens jou zelf heeft de laptop geen videokaart, en gebruik deze de igp van de i5. Dan kun je niet eens upgraden naar een cpu zonder igp.
Maar ik lees ook niet echt terug waarom je denkt dat je een quadcore moet hebben ipv een dual core met 4 threads?

• jemoeder
Dennis1109 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:15:
[...]

De laptop waar ik de cpu van heb vervangen had een radeon 5870 videokaart. Ik weet niet of jou laptop een videokaart heeft. Als ik wat google zie ik dat de acer er ook was met een 5850. Maar ik weet het niet, volgens jou zelf heeft de laptop geen videokaart, en gebruik deze de igp van de i5. Dan kun je niet eens upgraden naar een cpu zonder igp.
Maar ik lees ook niet echt terug waarom je denkt dat je een quadcore moet hebben ipv een dual core met 4 threads?
Nu je het type grafische kaart vermeld, denk ik dat ik deze ook heb. Ik check het vanavond even. Dan zou ik dus de quad core kunnen plaatsen.
Heb niet echt een quad core nodig, maar lijkt me gewoon beter (i7 820QM) dan een dual core (i5 560M of i5 580M)
Heeft ook Hyper threading en onderstaande

The core i7-820QM has a huge 8 MB L3 cache which helps in the giving boost to the performance. Built with 45 nm technology the core i7-820QM has a TDP (Thermal Power Design) rating of 45 Watts. As the TDP rating is slightly high, you will find this processor in larger notebooks, with good provision for heatsink , fan and ventilation.
The core i7-820QM has integrated DDR3 memory controller. It supports DDR-1066 and DDR-1333 and the maximum amount of supported memory is 8GB.
The core i7-820QM does not has integrated graphics controller. It does support intel vitualization technology ( VT-x and VT-d) but does not support the AES functions.

[ Voor 27% gewijzigd door jemoeder op 29-05-2017 16:25 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:09
Besef je wel dat die eerste generatie laptop i7's een ontzettend lage kloksnelheid hebben (<2 GHz voor alle kernen). Ik weet niet of je er echt iets mee vooruit gaat, zoals iemand eerder al zei moet je het vooral doen omdat je het leuk vindt om te kloten ermee.

• jemoeder
ParaDroid2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:10:
Besef je wel dat die eerste generatie laptop i7's een ontzettend lage kloksnelheid hebben (<2 GHz voor alle kernen). Ik weet niet of je er echt iets mee vooruit gaat, zoals iemand eerder al zei moet je het vooral doen omdat je het leuk vindt om te kloten ermee.
Besef ik me zeker. Ik heb een 988 processor nodig / G1. Zijn er niet zo heel veel met een redelijke kloksnelheid als ik deze lijst bekijk.
http://www.cpu-upgrade.co...ipsets)/HM55_Express.html

Wilde gewoon mijn 5 jaar oude laptop upgraden en ik vind het ook leuk om te doen :]
Twijfel tussen een quad core gezien deze 45 W is en iets hoger verbuik en dus heter wordt dan de normale 35W. Ik zou er eventueel wat arctic Silver op kunnen doen en hopen dat dat de temp omlaag brengt aangezien er maar 1 type koeler is voor de 7745G. Op internetfora lees ik dat het zo'n 10 graden warmer wordt, zo rond de 50-55 graden en normaal zo rond de 40-45 idle.

[ Voor 5% gewijzigd door jemoeder op 29-05-2017 22:07 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:09
Ik heb trouwens zelf een Dell Studio 15 gehad met een 720qm, die was na een jaar of 2 niet meer koel te krijgen en stond vol te blazen. Heb hem toen nooit uit elkaar gehaald dus weet niet of er stof in zat, maar wel iets om rekening mee te houden.
Pagina: 1