Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Scott
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-04 19:39
Medetweakers,

Wil graag een niet al te dure camera voor de zomervakantie kopen.
Ik ga hem voornamelijk voor video gebruiken, maar wil er ook af en toe foto's mee schieten.

Budget zit rond de €500,- / €600,- incl. 1 lens.

Ben opzoek naar of een systeemcamera of een DSLR.
Tweedehands (lenzen) zijn voor mij ook een optie. Ik weet dat mijn budget niet hoog ligt maar wil er zoveel mogelijk uit halen.

Ik zat zelf te denken aan de Sony A6000
pricewatch: Sony A6000 Zwart

Hoor hier veel positieve verhalen over en mij lijkt zo'n lichte camera ook ideaal. Echter kost de body al 500 euro en zal het dus met een goedkope lens moeten gebruiken. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Als je wilt filmen, handzaam op vakantie, geen extra lenzen van plan bent bij te kopen en zoveel mogelijk nu voor dit budget wilt dan zou ik geen systeemcamera/dslr adviseren maar een compacr camera als een rx100.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
de a6000 is een heel goede camera. Je gaat echter ver over je budget als je er een paar leuke lenzen bij wilt. Sigma heeft wel een aantal super goede en goedkope primes (19, 30 en 60mm) maar dan heb je dus geen zoomlens. Op vakantie vind ik persoonlijk de mogelijkheid om te zoomen erg handig. Al is een 30mm prime ook prima voor 80% van de situaties.

Een rx100 zoals hierboven wordt aanbevolen is ook erg leuk. De fotokwaliteit is uitstekend voor zo'n kleine camera (haalt het uiteraard niet bij de a6000, maar met voldoende licht komt ie redelijk in de buurt) en ook de videokwaliteit is erg goed. De Mark IV en V ondersteunen trouwens 4K video. De a6000 kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Scott
laurens0619 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:00:
Als je wilt filmen, handzaam op vakantie, geen extra lenzen van plan bent bij te kopen en zoveel mogelijk nu voor dit budget wilt dan zou ik geen systeemcamera/dslr adviseren maar een compacr camera als een rx100.
Bedankt voor je reactie, de RX100 is inderdaad een optie. Al denk ik dat ik toch liever voor een camera ga die ik later kan uitbreiden als ik meer geld beschikbaar heb.
blupmans schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:00:
de a6000 is een heel goede camera. Je gaat echter ver over je budget als je er een paar leuke lenzen bij wilt. Sigma heeft wel een aantal super goede en goedkope primes (19, 30 en 60mm) maar dan heb je dus geen zoomlens. Op vakantie vind ik persoonlijk de mogelijkheid om te zoomen erg handig. Al is een 30mm prime ook prima voor 80% van de situaties.

Een rx100 zoals hierboven wordt aanbevolen is ook erg leuk. De fotokwaliteit is uitstekend voor zo'n kleine camera (haalt het uiteraard niet bij de a6000, maar met voldoende licht komt ie redelijk in de buurt) en ook de videokwaliteit is erg goed. De Mark IV en V ondersteunen trouwens 4K video. De a6000 kan dit niet.
Bedankt voor het advies. Stel ik nam de a6000 en had nog genoeg geld over om 1 all-round (zoom)lens te halen. Welke zal je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 23:54
A6000 lijkt me een prima camera, alleen zijn er niet zoveel mooie APS-C lenzen met E-mount. Persoonlijk zou ik kijken naar Micro Four-Thirds, groter lensaanbod, iets kleinere sensor. Kijk bijvoorbeeld naar de Olympus OM-D E-M10 II, die heeft interresante combo's met kitlens voor €600 of met de kitlens én een telezoom voor €700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
In dat genre heeft Panasonic ook een aardig aanbod , denk aan de GX80 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
O ja, lees nu dat het meer gaat om video. Dan is de Panasonic GX80 inderdaad een betere kandidaat. Maar de TS kan natuurlijk zelf ook even in de Pricewatch gaan zitten stoeien met wat parameters en vervolgens reviews lezen (kijk vooral even op dpreview.com). Kom je vanzelf voor en nadelen tegen van elke camera, en de een vind iets anders een struikelblok dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0099
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
heb er zelf niet mega veel verstand van, maar bij de mediamarkt stond er een canon 1300D met 2 lenzen en tas de hele rataplan voor ong 500 euro. CANON EOS 1300D Zwart + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm + 8GB + Irista + Tas effe copy paste.

lenzen zijn allebei van canon. zoals ik zeg is misschien ook de moeite waard om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Nee, dat is geen goed plan. Ik weet niet welke 18-55 het is, maar het zou best 1 zonder IS kunnen zijn en als het er wel op zit: geen STM versie (de beste uitvoering). De 75-300 is ook zonder stabilisatie en dat heb je echt nodig bij 300mm op aps-c. Daarnaast is het ook verre van een scherpe lens en de bouwkwaliteit ervan is echt ver onder de maat.
De GX80 is ook echt heel wat meer camera dan een 1300D.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
Een 1300D is al geen echt lekkere camera, en met de oude 18-55 DC III en die 75-300 is het al helemaal niks. Qua DSLR worden wel steeds beters geschikt voor video, maar degene die daar steeds beter in worden zijn wel meestal buiten je budget (ik noem bijvoorbeeld een 800D). Ik zou dus in de mirrorless categorie gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart0099
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Zoiets dacht ik al. Zoals ik al zij ben zelf ook nog lerend :) thnx weer wat geleerd. Ben overigens niet de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Micktator schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:02:
O ja, lees nu dat het meer gaat om video. Dan is de Panasonic GX80 inderdaad een betere kandidaat. Maar de TS kan natuurlijk zelf ook even in de Pricewatch gaan zitten stoeien met wat parameters en vervolgens reviews lezen (kijk vooral even op dpreview.com). Kom je vanzelf voor en nadelen tegen van elke camera, en de een vind iets anders een struikelblok dan de ander.
Zeker voor video is de Panasonic een stuk beter, de A6000 met een goede lens schiet daarentegen wel prachtige foto's. Maar dat is de focus niet, bovendien is een mooie lens een stuk duurder dan een goede lens voor op de GX80, en een stuk zwaarder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:07
Ik gebruik sinds kort een Sony A6000 i.c.m. de standard kitlens en dat bevalt zeer goed. (pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Bij mijn vorige camera had ik wel iets leukere lenzen erbij maar dat komt nog wel. De Kitlens bevalt echter prima. Lekker compact en prima kwaliteit voor mij. Ik maak ook met enige regelmaat wel filmpjes en daarvoor is deze camera ook perfect. Hij heeft een zeer snelle auto-focus en er zit veel detail in de beelden.

Tijdens aanschaf zat ik ook in dubio tussen de Panasonic GX80 en de Sony A6000. De Panasonic kan ik niks over zeggen, De Sony heb ik zeker geen spijt van. (alleen een beetje jammer dat hij geen 4K filmt)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Scott
Bedankt voor alle reacties! Jullie hebben me enorm geholpen met waar ik allemaal op moet letten bij het aanschaffen van een camera. Binnenkort maar eens de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk als je een DSLR wilt zeker ook tweede hands kijken. Er is een groot aanbod

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1