Wijzigen POP settings in iOS mail app zonder verliezen mail?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
Hoi,

Ik hoop dat iemand op deze warme zondagavond mijn volgende, nogal prangende, vraag kan beantwoorden:

Hoe kan ik de mailserver instellingen van een bestaand POP account wijzigen op een iPhone (met iOS 10.3.1), zónder dat de mail die eerder van de oude server is gedownload, verdwijnt!?

Ik ben (met mijn eigen domein) geswitcht van hosting provider, dus ik moet op al mijn devices de mailserver settings aanpassen. Op macOS op de Macbook en Mac Mini levert dat geen problemen op, oude mail blijft gewoon staan en hij haalt de nieuwe mail van de nieuwe server af. Op de iPhone van mijzelf en van mijn vrouw, en op onze iPad, werkt dit blijkbaar anders: ik krijg óf de mail te zien van de oude server óf de mail van de nieuwe server :?

Het gaat om een POP account, niet om een IMAP account. De mail zou dus lokaal gedownload moeten zijn, dus ik begrijp werkelijk niet waarom deze dan niet meer getoond wordt!?
Ik wil graag kunnen blijven zoeken in mijn "mail archief", dus wil die mailtjes niet kwijt raken op mijn mobiele devices.
Het vervelende is dat mijn account bij mijn oude web host morgen verloopt, dus ik heb alleen vanavond nog de kans om het goed in te stellen.

Heeft iemand raad?

Alvast dank!

P.S. uiteraard heb ik op dit forum gezocht én via Google, maar hoewel ik dezelfde vraag vaker tegen kom, zie ik nérgens een werkend antwoord staan (althans, niet voor iOS, wel voor macOS / OS X terwijl dat daar geen problemen veroorzaakt...).

Edit: op de iPhone van mijn vrouw is het ineens gelukt om het account van ons dochtertje om te zetten. Ik had een nieuw POP account aangemaakt met de nieuwe mailserver instellingen en plots stond in Mail alle mail in dat nieuwe account!? Het oude account was leeg, dat heb ik dus verwijderd.
Dit lukt mij op mijn eigen iPhone niet en ook niet met de overige, veel belangrijker (want veel meer mails), accounts helaas niet :(

[ Voor 12% gewijzigd door timothee op 28-05-2017 23:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Niemand?

Ik ben neem ik aan niet de enige die hier tegenaan loopt, aangezien ik het ervaar op twee iPhones (met iOS 10.x) en een iPad (met iOS 9.x)!?

Ik ga dit eens proberen:

- nieuwe mailbox aanmaken bij web host
- op macbook/mac mini deze nieuwe mailbox als IMAP account toevoegen in Mail app
- mailtjes uit bestaande POP account kopiëren (dus niet knippen) naar nieuwe IMAP account
- checken via Webmail of mail op mailserver wordt geplaatst
- IMAP account op iPhone toevoegen
- checken op iPhone of gekopieerde mail binnen komt

Als bovenstaande werkt, dan kan ik op die manier alle mail alsnog terug naar de iPhones syncen. Zoals gezegd staat de mail nl. op de macbook/mac mini wel nog.
Eigenlijk wilde ik liever POP accounts blijven gebruiken i.p.v. IMAP, juist vanwege het feit dat de mail dan lokaal staat (al lijk ik daar op de iPhone in elk geval geen voordeel mee te behalen), maar het is dan maar niet anders.

Zo'n beetje het enige topic dat ik vind met exact dezelfde vraag, is dit: https://forums.macrumors....-server-settings.1631929/
Daarin staat die suggestie om het via IMAP terug te syncen, zoals hierboven beschreven. Dat heb ik kort getest en werkt. Maar dat is nogal een klus om dat voor alle accounts te moeten doen, dus ik hoop nog steeds dat er een simpele truc is om e.e.a. op basis van (bestaande) POP accounts te kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 13:13
Ik heb niet echt een antwoord op je vraag maar waarom wil je absoluut geen IMAP gebruiken? IMAP is in alle opzichten beter dan POP :) Met IMAP had je dit gezeik niet gehad. Als het je te doen is dat je mail lokaal staat; op Mac is dat ook zo met de mailclient. iPhone download een paar 100 berichten geloof ik als je een nieuw mailaccount instelt en oudere berichten worden gedownload naar je toestel zodra je hem selecteert.

Hoe synchroniseer je nu berichten tussen Mac en je iPhone? Die mailboxen zijn nu toch verschillend?

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
het voordeel van pop is dat de mail op het apparaat zelf staat. En als ik het zo lees heb je sowieso al een truc uitgehaald om de mail meerde apparaten staat (waarschijnlijk een kopie op de server achter laten).

Als je geen verwijderen na X dagen aan hebt staan staat alles nog op de server.

Meestal kan je bij pop gewoon de server aanpassen (omdat het geen gevolgen heeft voor de mail op je apparaat). Anders een nieuw account aanmaken op de iPhone en alle mail kopiëren. Ik weet alleen niet of iOS dit ook toe staat.

Mijn persoonlijke advies, gebruik imap dan heb je dit probleem niet. Het grote voordeel van pop is dat de mailbox geleegd wordt na het ophalen van de mail. Maar dat heb je ongedaan gemaakt door een kopie op de server achter te laten zodat het op imap lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ik heb het uiteindelijk opgelost door elk account op de Mac Mini en/of Macbook nogmaals aan te maken als IMAP account en vervolgens de inhoud van het POP account te verplaatsen naar het IMAP account. Daardoor werden alle mails geupload naar de server.

Vervolgens heb ik op de iPhones de POP accounts verwijderd en als IMAP aangemaakt. Omdat ik vanaf de Mac alles had geupload, kreeg ik hier alle mail binnen.

Het werkt nu volledig naar behoren, maar het was wel een omslachtige en tijdrovende klus, enkel en alleen omdat iOS kennelijk je oude / bestaande mail weg flikkert als je de mailserver wijzigt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:00
timothee schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:35:
Ik heb het uiteindelijk opgelost door elk account op de Mac Mini en/of Macbook nogmaals aan te maken als IMAP account en vervolgens de inhoud van het POP account te verplaatsen naar het IMAP account. Daardoor werden alle mails geupload naar de server.

Vervolgens heb ik op de iPhones de POP accounts verwijderd en als IMAP aangemaakt. Omdat ik vanaf de Mac alles had geupload, kreeg ik hier alle mail binnen.

Het werkt nu volledig naar behoren, maar het was wel een omslachtige en tijdrovende klus, enkel en alleen omdat iOS kennelijk je oude / bestaande mail weg flikkert als je de mailserver wijzigt!
Je gaat serieus het op een design flaw van iOS gooien terwijl standaard ELK mobile device IMAP als default aangeeft voor mail? Kijk dat jij ooit gekozen hebt voor POP moet je niet iOS zijn probleem maken. Onderling wijzigen van POP naar IMAP kan inderdaad niet op een iOS device, eenmaal een protocol gekozen is niet meer wijzigen.

Wel fijn dat het is opgelost en toch weer wat geleerd.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 22:32
SpoekGTi schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:10:
[...]

Je gaat serieus het op een design flaw van iOS gooien terwijl standaard ELK mobile device IMAP als default aangeeft voor mail? Kijk dat jij ooit gekozen hebt voor POP moet je niet iOS zijn probleem maken. Onderling wijzigen van POP naar IMAP kan inderdaad niet op een iOS device, eenmaal een protocol gekozen is niet meer wijzigen.

Wel fijn dat het is opgelost en toch weer wat geleerd.
De standaard van het mobile device is misschien IMAP maar bv KPN heeft pas sinds dit jaar uberhaupt een IMAP server, was eerst POP.

Daarnaast is het toch gewoon onhandig dat iOS of welk mail programma dan ook (outlook had hetzelfde probleem) het niet toelaat om van protocol te wijzigen. Het is misschien geen design flaw maar het is consument vriendelijker om het wel mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
SpoekGTi schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:10:
[...]
Hmmm...je toon staat mij niet zo aan, eerlijk gezegd. Dat gezegd hebbende, blijkt dat je dit topic toch niet zo goed hebt doorgelezen. Waar zeg ik in mijn openingspost dat ik een probleem heb met het omzetten van een bestaand POP account naar een IMAP account?!

Het probleem dat ik beschrijf gaat over het verliezen van (normaliter lokaal opgeslagen) mail van een POP account wanneer de servergegevens worden gewijzigd. Dat is niet logisch omdat het a) om een POP account gaat en reeds binnengehaalde mail dus lokaal beschikbaar moet blijven en b) het op alle andere clients (Windows en Mac maar óók mobiele, lees: Android) wél gewoon goed werkt. Dit is m.i. dan ook écht wel een iOS issue.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door de accounts opnieuw/ernaast aan te maken als IMAP omdat mij dit de mogelijkheid gaf om de POP mail die wél nog op mijn Mac beschikbaar was, te uploaden naar de mailserver en via die weg weer terug te syncen op mijn iOS devices. Dat is de enige reden van het gebruik van IMAP. Uiteindelijk blijk ik IMAP nog fijn te vinden werken ook, omdat ik nu niet meer overal dezelfde mail moet deleten e.d., en wil ik dus niet meer terug naar POP, maar dat is slechts een positieve bijkomstigheid...

N.B. IMAP kan echter ook tricky zijn: als een onbevoegde mijn iPhone in handen krijgt en weet te unlocken, kan hij mijn mail weg knikkeren. Die is dan gelijk overal weg (afhankelijk van de prullenbak instellingen)! Dat voorkom je met POP omdat je mails lokaal download (althans, op niet-iOS devices!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

timothee schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:34:
Die is dan gelijk overal weg (afhankelijk van de prullenbak instellingen)! Dat voorkom je met POP omdat je mails lokaal download (althans, op niet-iOS devices!).
Dat voorkom je met backups. Bovendien kun je mails met IMAP net zo goed lokaal bewaren, dat staat los van het protocol.

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 20-06-2017 00:49 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Pagina: 1