Verschillende bandenmaten op dezelfde maat velgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 07:50

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Al vanaf dat ik mijn auto kocht zijn de velgen een doorn in het oog. Afbladderende lak en hevige oxidatie.
Nu is mijn auto geen showpaardje waar hele mooie velgen op hoeven te zitten, maar dit was wel heel erg.

De laatste tijd lopen mijn voorbanden ook langzaam leeg, nieuwe banden vorig jaar hadden hier ook weinig verschil op, de velgranden zijn gewoon zo zwaar geoxideerd dat het allemaal een beetje mwah afsluit.

Dus ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een andere set velgen voor de auto (Hyundai Tucson trouwens) en kwam er al snel achter dat ook andere fabrikanten passende wielen hebben. Zo ben ik nu uitgekomen bij een set van Mitsubishi met exact dezelfde afmetingen, steek, naafgat en de ET waarde is close. Aangezien de banden er op slecht waren (3 a 4mm), maar zouden toch vervangen worden door mijn huidige, hier niet veel aandacht aan besteed.

Echter, toen ik net de velgen aan het schoonmaken was viel mij op dat de bandenmaat op deze velgen anders is dan die op mijn auto op dit moment. Ik heb zelf 235/60/16 en op de 'nieuwe' velgen zit 205/60/16. Heb het 3dubbel gechecked, maar beide velgen, oud en 'nieuw' zijn 6,5j x 16

Uiteraard aan het rondzoeken geslagen en volgens alle documentatie die ik tegenkom hoort 235 breed helemaal niet op een 6,5j brede velg thuis. Echter is de auto altijd bij de Hyundai dealer onderhouden en heeft zelfs het reservewiel (op eenzelfde velg) een 235 brede band er op zitten.

Kan iemand mij vertellen of:
  • Dit kwaad kan? Ze zijn vrij ballonnig inderdaad nu ik er op let
  • Als ik nieuwe banden moet (dit of volgend jaar voor 2), ik dan beter naar smallere zou kunnen gaan, of lekker blijven bij wat er nu op zit
  • Indien ik over ga naar smaller (215? 205?) ik dan met de brede banden achter kan blijven rijden. 2 zijn er namelijk pas een jaartje / 15k km oud
Foto ter illustratie van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VkAce58rvifLhNFO7f7ND7XK/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Of dat zo hoort dat weet ik niet, dus daar blijf ik even buiten - maar die hoogtmaat - 60 - is %. Ga je dus naar smallere banden met 60% zijn ze ook minder hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Dit kan geen kwaad.

Wat is beter... voor de ene is dit beter, voor de andere dat... is een beetje gevoelsmatig.

2 banden overschakelen naar 205 of 215/60 "zou" problemen kunnen opleveren met ABS/ESP omdat uw diameter ook verkleint. het 2de getal is namelijk het percentage van de breedte die de hoogte bepaald van de "wang". Wil je dezelfde diameter behouden zou je eigenlijk naar een 215/65 moeten gaan of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Even gechecked - volgens hyundai horen jou banden 215/65 te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Dat is te breed voor zulke velgen. Een stap er langs kan prima. 195 op 185, 205 op 195. Etc. Andersom kan ook. Maar 235, je ziet t ook dat ze dik buiten de velg vallen de mand.

Oxyderen is geen drama. Maar iemand die de banden erop legt moet net wat meer liefde gebruiken. Even opschuren de binenrand en speciale oude velgen spul gebruiken. Is zwart van kleur. Smeren ze er niet graag tussen, kost namelijk geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06 00:11
http://www.goca.be/nl/banden

De afmetingen van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig zijn conform de voorgeschreven toleranties.

Zegt wel niks over de velg natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je van 235/60R16 naar 205/60R16 gaat zijn de banden een stuk kleiner waardoor je een extra afwijking van de snelheid krijgt. Die gaat nu 5% extra minder aangeven, dus als je 120 rijdt, zal de teller sowieso al eerder 110 aangeven (want dat doen fabrikanten nu eenmaal), en nu dus nog maar 105 km/h. Maar ook de kilometerteller die normaal wel de juiste afstand aangeeft zal 5% minder gaan aangeven.

Dus het kan wel, maar echt handig is het niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 07:50

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden!

Na wat verder rondzoeken inderdaad gevonden dat de eerdergenoemde 215/65R16 standaard geleverd is op deze auto. Echter op de GLS, die die van mij is, zat een ander model velg met dezelfde afmetingen (6,5j x 16") maar met de 235/60R16 banden.

Het zal dus wel zo horen, en ik laat ze gewoon overzetten op de nieuwe velg. Ook al hoort het wellicht niet helemaal qua breedte. Als al die Tucsons hiermee rond rijden, zal het wel goed zijn toch.

Ben er ook achter dat als ik al een andere bandenmaat zou willen, de 205/60 niet de juiste is, dat scheelt veel te veel in omtrek!

De opgeblazen banden zullen wel hebben bijgedragen aan het imago toendertijd ;)
Pagina: 1