Nieuwe GPU kopen, of zit de bottleneck ergens anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-02 22:21
Hallo,

Ik ben voor mijn huidige pc (stamt alweer uit 2010) op zoek naar een nieuwe videokaart. Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende onderdelen.

Moederbord: ASRock 890 GX Extreme 3
CPU: AMD Phenom II X6 1055T
GPU: 2x ATI Radeon HD 5770
12 GB DDR3 RAM

De laatste games kan ik er niet meer op draaien omdat de GPU te verouderd is. Nu is de CPU ook zeker niet meer de modernste maar ik vermoed dat het nog wel even zal duren voor dat de bottleneck vormt in 3d games. Is die aanname correct?

Het idee was namelijk om voor ongeveer 200 euro een nieuwe GPU te kopen. Erg veel geld heb ik niet, en moet er ook een nieuwe monitor bijkomen.

Voor zo'n nieuwe GPU zou ik dan (mits men het er hier mee eens is dat het überhaupt een verantwoorde investering is) de volgende eisen hebben:

Budget: een euro of 200 (paar tientjes meer of minder is ook prima)
Prestaties: 1080p gaming. Andere 3d software gebruik ik eigenlijk niet.
Geluid/hitte is voor mij niet echt relevant, behalve als het echt significant te warm/te heet wordt.
Ik heb een voeding van 450 watt, dus bij voorkeur blijft het geheel stabiel draaien op die voeding.
Verder heb ik ergens eens vernomen dat je een oude GPU prima als toegewijde kaart voor PhysX kon gebruiken. Ik weet niet of dat nog steeds een dingetje is en of ATI-kaarten daar überhaupt geschikt voor zijn.

Een laatste vraag zou dan nog zijn of het zin heeft om een van die HD5770's te laten zitten of dat ik ze beter allebei eruit kan halen.

Vriendelijk bedankt alvast,

Alle reacties

Verwijderd

En waarom denk je dat de cpu nog wel even mee kan? Een 1055T is een laag geklokte 6 core van een aantal generaties terug. Een moderne Pentium van 6 tientjes is al veel sneller in games. Nee, je hele systeem is aan vervanging toe. Je kan een andere videokaart proberen door er één uit v&a te plukken, een R9 270X/280/280X ofzo. Ben je voor minder dan €100,- klaar. Heb je meer vram en ook geen last van alle nadelen die CF met zich mee brengt.

Welk merk en type voeding heb je? 450w zegt namelijk niet zoveel.

Overigens, meten is weten. Laat MSI Afterburner meelopen als je aan het gamen bent. Kan je zien wat de boel ophoudt. CPU of gpu.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:16

Bad Brains

<(0.o)>

Koop een GTX970? (inc physx) Als je voeding dat aankan.
Zal zoiezo wel iets moeten zijn waar je naar kijkt.
Als die 450 wtt voeding een goeie 12v rail heeft en stabiel is dan zou dat moeten kunnen.

GTX970 kan je voor 150,- krijgen met een beetje mazzel.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• nr.004
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:40:
En waarom denk je dat de cpu nog wel even mee kan? Een 1055T is een laag geklokte 6 core van een aantal generaties terug. Een moderne Pentium van 6 tientjes is al veel sneller in games.
Omdat ik nog niet heb meegemaakt dat de CPU niet aan de minimumeisen voldeed. Maar ik ben dan ook niet echt een serieuze gamer. Heb er de tijd niet echt meer voor.
Nee, je hele systeem is aan vervanging toe. Je kan een andere videokaart proberen door er één uit v&a te plukken, een R9 270X/280/280X ofzo. Ben je voor minder dan €100,- klaar. Heb je meer vram en ook geen last van alle nadelen die CF met zich mee brengt.
Een nieuwe CPU + GPU biedt ook geen oplossing? Al zag ik al wel dat er geen AM3-socket processoren meer worden gekocht.
Welk merk en type voeding heb je? 450w zegt namelijk niet zoveel.
Dat zou ik even na moeten kijken in de facturen. Dat weet ik zo niet meer. Verschilt het effectieve wattage per fabrikant/model dan?
Overigens, meten is weten. Laat MSI Afterburner meelopen als je aan het gamen bent. Kan je zien wat de boel ophoudt. CPU of gpu.
Bedankt, dat ga ik doen.
Bad Brains schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:40:
Koop een GTX970? (inc physx) Als je voeding dat aankan.
Zal zoiezo wel iets moeten zijn waar je naar kijkt.
Als die 450 wtt voeding een goeie 12v rail heeft en stabiel is dan zou dat moeten kunnen.

GTX970 kan je voor 150,- krijgen met een beetje mazzel.
Ah, daar zal ik eens naar kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door nr.004 op 28-05-2017 22:31 ]

Verwijderd

nr.004 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:31:
[...]

Omdat ik nog niet heb meegemaakt dat de CPU niet aan de minimumeisen voldeed. Maar ik ben dan ook niet echt een serieuze gamer. Heb er de tijd niet echt meer voor.
Omdat je trage videokaarten hebt is er geen bottlekneck. Ga je er bijv. een GTX 970 aan hangen dan zal je behoorlijke framedrops krijgen.
[...]

Een nieuwe CPU + GPU biedt ook geen oplossing? Al zag ik al wel dat er geen AM3-socket processoren meer worden gekocht.
AM3 is oud, AM3+ ook. AMD zit nu op AM4 echter red je een upgrade van cpu, gpu, moederbord en ram niet voor €200,-.
[...]

Dat zou ik even na moeten kijken in de facturen. Dat weet ik zo niet meer. Verschilt het effectieve wattage per fabrikant/model dan?
Wat een voeding betrouwbaar kan leveren verschilt enorm. Heeft alles met kwaliteit te maken.
Je kan ook de behuizing open maken en het merk en type van de voeding aflezen.
[...]

Ah, daar zal ik eens naar kijken.
Voor een GTX 970 wordt nog veel teveel gevraagd en betaald. Gezien de prestaties en wat je vergelijkbaar nieuw kan kopen is €125,- reëler voor een gebruikte GTX 970.

• nr.004
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:44:
[...]

Omdat je trage videokaarten hebt is er geen bottlekneck. Ga je er bijv. een GTX 970 aan hangen dan zal je behoorlijke framedrops krijgen.

[...]

AM3 is oud, AM3+ ook. AMD zit nu op AM4 echter red je een upgrade van cpu, gpu, moederbord en ram niet voor €200,-.

[...]

Wat een voeding betrouwbaar kan leveren verschilt enorm. Heeft alles met kwaliteit te maken.
Je kan ook de behuizing open maken en het merk en type van de voeding aflezen.

[...]

Voor een GTX 970 wordt nog veel teveel gevraagd en betaald. Gezien de prestaties en wat je vergelijkbaar nieuw kan kopen is €125,- reëler voor een gebruikte GTX 970.
Ik heb even de factuur nagekeken en daar staat dat ik een OCZ Stealthxtream voeding heb. Vermoedelijk 400 watt ipv 450, maar dat kon ik uit de factuur niet afleiden.

Verder heb ik MSI afterburner geïnstalleerd maar het is mij niet duidelijk hoe ik de daar getoond gegevens moet interpreteren. Waar moet ik op letten?

De GPU's draaien op de maximale kloksnelheid. De CPU's draaien tussen de 50 en 75 procent, en gebruiken weinig geheugen. Ik neem aan dat dat betekent dat de GPU de bottleneck vormt?

[ Voor 3% gewijzigd door nr.004 op 29-05-2017 20:02 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:41

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ooooh, ik had een paar jaar terug bijna precies dezelfde setup. Alleen had ik een Phenom II 945. :)

Ik kan je vertellen dat de videokaart upgraden zeker wel helpt om de levensduur van je rig te vergroten. Eerst van een 5770 naar een 7970 gegaan, dat was best goed. Toen stierf de 7970 (oververhit.. :P) en upgraded ik naar een GTX 970, dat was geweldig en ik bleef mijn oude setup wel 2 jaar langer gebruiken dan de bedoeling was. :)

Dus een nieuwere kaart insteken helpt wel voor een tijd.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• nr.004
Trinsec schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:11:
Ooooh, ik had een paar jaar terug bijna precies dezelfde setup. Alleen had ik een Phenom II 945. :)

Ik kan je vertellen dat de videokaart upgraden zeker wel helpt om de levensduur van je rig te vergroten. Eerst van een 5770 naar een 7970 gegaan, dat was best goed. Toen stierf de 7970 (oververhit.. :P) en upgraded ik naar een GTX 970, dat was geweldig en ik bleef mijn oude setup wel 2 jaar langer gebruiken dan de bedoeling was. :)

Dus een nieuwere kaart insteken helpt wel voor een tijd.
Haha, ja ik meen dat ik hem destijds ook heb samengesteld op basis van berichten en recensies op Tweakers. Zal dan rond dezelfde periode zijn geweest, als jij op vrijwel hetzelfde uitkwam.

Kun je met een GTX970 in die setup een beetje mee met de laatste games? Ik hoef ze niet in ultra op 4K te draaien uiteraard. Gewoon een beetje soepel op 1080p zou voor mij al mooi zijn. Wil graag eens beginnen aan GTA V, Battlefield 1 en Outlast II.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Nee, heb het niet via de BBG of Tweakers recensies gedaan of zo. Zelf op die setup uitgekomen. Toeval dus. :)

De GTX970 kan prima mee, ik gebruik het nog steeds nu met mijn i7. :) Mijn oude Phenom II heeft de 5770 teruggekregen. ;)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• nr.004
Trinsec schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:09:
Nee, heb het niet via de BBG of Tweakers recensies gedaan of zo. Zelf op die setup uitgekomen. Toeval dus. :)

De GTX970 kan prima mee, ik gebruik het nog steeds nu met mijn i7. :) Mijn oude Phenom II heeft de 5770 teruggekregen. ;)
Maar zou die Phenom II de GTX970 bottlenecken zoals ACB2401 stelt?

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 18:39
Kijk ook eens naar de r9 290, net zo snel als de gtx970, en vaak wat goedkoper

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

nr.004 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:55:
[...]

Maar zou die Phenom II de GTX970 bottlenecken zoals ACB2401 stelt?
Waarschijnlijk een beetje, maar wat maakt dat uit? Zo erg veel verschil zie ik niet tussen de Phenom en de i7 waarop ik dit kaart gebruik. De laadtijden zijn wel wat rapper op de i7, dat weer wel, maar of dat GPU-gerelateerd is.... ;)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:22
Huh wat? Dat is niet helemaal hoe een CPU-bottleneck werkt. Waarschijnlijk zal een GTX970 vaak niet op 100% kunnen werken omdat de CPU dat niet bijhoudt, zeker bij games die niet goed geoptimaliseerd zijn voor meerdere kernen.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Dat bedoelde ik. ;) De CPU vormt niet zo een enorm groot bottleneck, je gaat zeker verschil merken tussen een 5770 en een GTX970 (of iets gelijkwaardigs), en het gaat de levensduur van je ouwe PC aanmerkelijk verlengen. Ik zou zeggen dat de videokaart upgraden het waard is. CPU+mobo+RAM kan je later altijd nog upgraden, en dan kan de nieuwe kaart gewoon mee. Ik kon gewoon Skyrim op ultra op 1920x1200 draaien met de oude rig, dus een verspilling is het niet.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Core-to-core is de Thuban sneller als een Vishera. Echter de Vishera (We hebben het over de 8350 bijv van AMD) is standaard sneller waardoor het verschil kleiner wordt. Als je de Thuban zou oc'en naar ~ 3.8 tot 4Ghz dan heb je een best rappe CPU dat nog mee kan in vele verschillende games.

De Vishera die ik nu heb (8320BE) op 4.8Ghz is nog snel zat voor de games die ik speel (WQHD) icm RX480X 8GB. Een mooi kaartje dat heeeeel veel games prima doet op WQHD / Ultra settings.

Als je wilt upgraden doe dan de Crossfire 5770 eruit en haal een RX480/RX580 in huis. Het stroomverbruik gaat beduidend omlaag (150W) en de performance wellicht 2.5x omhoog. Je hebt ook geen last meer van stuttering wat vaak bij crossfire het geval is.

• nr.004
Trinsec schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Waarschijnlijk een beetje, maar wat maakt dat uit? Zo erg veel verschil zie ik niet tussen de Phenom en de i7 waarop ik dit kaart gebruik. De laadtijden zijn wel wat rapper op de i7, dat weer wel, maar of dat GPU-gerelateerd is.... ;)
Nouja, ik betaal liever niet voor performance die ik toch mis vanwege een bottleneck. Dan koop ik liever een goedkopere kaart die wél optimaal gebruikt wordt. Zolang het niet te veel is vind ik het prima.
ParaDroid2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:23:
Huh wat? Dat is niet helemaal hoe een CPU-bottleneck werkt. Waarschijnlijk zal een GTX970 vaak niet op 100% kunnen werken omdat de CPU dat niet bijhoudt, zeker bij games die niet goed geoptimaliseerd zijn voor meerdere kernen.
En leidt dat dan tot hinderlijk performance verlies? Als ik van 120fps naar 110 zak vind ik dat niet het grootste probleem.
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:34:
Core-to-core is de Thuban sneller als een Vishera. Echter de Vishera (We hebben het over de 8350 bijv van AMD) is standaard sneller waardoor het verschil kleiner wordt. Als je de Thuban zou oc'en naar ~ 3.8 tot 4Ghz dan heb je een best rappe CPU dat nog mee kan in vele verschillende games.

De Vishera die ik nu heb (8320BE) op 4.8Ghz is nog snel zat voor de games die ik speel (WQHD) icm RX480X 8GB. Een mooi kaartje dat heeeeel veel games prima doet op WQHD / Ultra settings.

Als je wilt upgraden doe dan de Crossfire 5770 eruit en haal een RX480/RX580 in huis. Het stroomverbruik gaat beduidend omlaag (150W) en de performance wellicht 2.5x omhoog. Je hebt ook geen last meer van stuttering wat vaak bij crossfire het geval is.
Van de eerste twee alinea's snap ik weinig :P. Is er een specifiek model van die RX480 of RX580 die je aan kan bevelen? Er zijn zoveel fabrikanten met hun eigen variant dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 23:01
Zo te zien heeft je voeding maar 1 pci-e aansluiting? Dat beperkt je upgrade mogelijkheden wel een beetje.

Je CPU is opzich niet heel sterk, maar een GPU upgrade kan zeker nog wel zin hebben. Ik zou kijken naar een r9 270X, het liefste 1 met een enkele 8 pins PCI-E aansluiting. Eventueel zou je via converter ala: https://encrypted-tbn0.gs...yQeYobehbXMPyxeiuutyl-8Cw

kunnen werken met een GPU met 2x 6 pins. Met een kaart zoals een 270X zit je pc aardig in balans qua CPU en gpu waarmee je waarschijnlijk nog wel een jaartje of 2 verder kan (mits je niet opeens hoge settings verwacht op de meeste recente games)

Verwijderd

De 270? Die is eol en 1.5x tot 2x langzamer dan een rx480/rx580

• nr.004
Ardjee schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:36:
Zo te zien heeft je voeding maar 1 pci-e aansluiting? Dat beperkt je upgrade mogelijkheden wel een beetje.

Je CPU is opzich niet heel sterk, maar een GPU upgrade kan zeker nog wel zin hebben. Ik zou kijken naar een r9 270X, het liefste 1 met een enkele 8 pins PCI-E aansluiting. Eventueel zou je via converter ala: https://encrypted-tbn0.gs...yQeYobehbXMPyxeiuutyl-8Cw

kunnen werken met een GPU met 2x 6 pins. Met een kaart zoals een 270X zit je pc aardig in balans qua CPU en gpu waarmee je waarschijnlijk nog wel een jaartje of 2 verder kan (mits je niet opeens hoge settings verwacht op de meeste recente games)
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor aansluitingen er aan mijn voeding hangen. Ik zal vanavond eens een kijkje kunnen nemen.

Verwijderd

Hoe heb je de 2x HD 5770 op de voeding aangesloten als de voeding maar een enkele 6 pins PCI-E heeft? Een 5770 heeft namelijk altijd een 6 pins stroomaansluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 18:07 ]

• nr.004
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:03:
Hoe heb je de 2x HD 5770 op de voeding aangesloten als de voeding maar een enkele 6 pins PCI-E heeft? Een 5770 heeft namelijk altijd een 6 pins stroomaansluiting.
Klopt, ik heb net even gekeken en ik heb er minstens twee.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

nr.004 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:25:
[...]

Nouja, ik betaal liever niet voor performance die ik toch mis vanwege een bottleneck. Dan koop ik liever een goedkopere kaart die wél optimaal gebruikt wordt. Zolang het niet te veel is vind ik het prima.
Tja, kijk, de anderen hier raden je kaarten aan die qua performance mogelijk vergelijkbaar zijn aan mijn oude 7970 (was een goede kaart, daar niet van). En als ik je dan vertel dat ik zeker een groot performanceverschil zag tussen de 7970 en de GTX 970... Volgens mij is een kaart gelijkwaardig aan een GTX 970 zeker geen verspild geld.

Dit alles is namelijk ervaren met een 'simpele' 945, en ik neem aan dat je 1055T toch wel wat meer performance heeft. :)

Maareh, een kaart vergelijkbaar aan een 7970 is ook niet slecht! Ik haalde echter geen steady 60fps@1920x1200 in Skyrim in ultra settings met high texture packs daarmee, de 970 daarentegen wel. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Trinsec op 30-05-2017 19:40 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

nr.004 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:26:
[...]

Klopt, ik heb net even gekeken en ik heb er minstens twee.
Dan is het geen StealthStream 400w want die heeft 1x 6 pins net als de 500w. 450w is er niet. Vanaf 600w heb je 1x 6 pins en 1x 6+2 pins.

• nr.004
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:28:
[...]

Dan is het geen StealthStream 400w want die heeft 1x 6 pins net als de 500w. 450w is er niet. Vanaf 600w heb je 1x 6 pins en 1x 6+2 pins.
Heb 'm net weer even opengedraaid om enige helderheid te kunnen verschaffen, maar er staat geen informatie op de zichtbare kanten. Enige andere methode om te achterhalen hoeveel power de voeding heeft?

Op de factuur staat het wattage ook niet vermeld. Wel kan ik mededelen dat ik er 73 euro voor heb betaald. Wellicht is dat enige indicatie.

Verwijderd

Voor die prijs zal dat een 600 of 700w zijn. Voeding loopt overigens wel op het eind van de verwachte levensduur. Hij kan het nog 2 jaar doen maar er ook morgen mee kappen. De afgelopen 2 jaar ben ik heel wat defecte OCZ voedingen tegen gekomen. Allen 5 - 7 jaar oud. Gevolg van de vrij matige interne kwaliteit.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb je ook wat youtube filmpies gekeken om een idee te krijgen?

YouTube: Grand Theft Auto 5 AMD Phenom II X6 1055T & GTX 970 G1 Gaming Be...

Er zijn altijd wel mensen met dezelfde config

specs

Pagina: 1