Symbolen bouwtekening nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solax
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07-2021
Volgende jaar medio maart zullen ik en mw. Solax een nieuwbouwhuis betrekken.
Nu hebben wij de bouwtekening aandachtig bestudeerd, maar zitten toch met een paar vragen. De woningbouwcorporatie snapt er zelf ook niet veel van ( 8)7 ) en in contact komen met de bouwondernemer lukt niet.

Nu staan er wat symbolen op de bouwtekening die wij niet kunnen verklaren en ik hoop dat iemand het hier weet (zie rode cirkels). Met een zoektocht op google ben ik wel het een en ander tegen gekomen, maar geen enkel symbool is hetzelfde als degenen op de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nptyne8k0ahqi.png

Het linkerplaatje is de eerste etage, het rechterplaatje de tweede etage. De begane grond paste er niet meer op, dat is waar de keuken en berging is. Aangezien er vloerverwarming door het hele huis geplaatst wordt, lijkt het me niet dat het radiatoren zijn o.i.d.

Iemand een idee wat die symbolen precies inhouden? :?

Beste antwoord (via Solax op 29-05-2017 18:19)

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Morty schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:22:
Het zou de verdeler van je vloerverwarming kunnen zijn. Deze zie ik ook nergens anders op de tekening. Die pijlen zou ik ook niet weten.
Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgs/symbolen_1_elektrische_installatie_boek_jellema.jpg

Volgens deze figuur zou het gaan om een thermostaat.

Verder eens met de rest dat het andere symbool de ventilatietoevoer is (analoog aan de afvoer, zoals hier beschreven). Minstens één per leefruimte, en twee inlaatventielen in de woonkamer is niet ongebruikelijk. De afvoer vindt dan plaats in de natte ruimtes, dus de keuken, badkamer en toilet (en soms in de berging)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 22:21
Het zou de verdeler van je vloerverwarming kunnen zijn. Deze zie ik ook nergens anders op de tekening. Die pijlen zou ik ook niet weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:22
Kun je toch de tekening van de BG toevoegen? Misschien zit er onder die rondjes met de pijlen nog iets wat duidelijkheid biedt?

edit:
Ik denk dat dit inblaasroosters voor balansventilatie zijn. In beide slaapkamers zit er ook 1 (half in de muur verstopt). In de badkamer zit een afzuigrooster. In de keuken en op een eventueel los toilet ook nog gok ik.

[ Voor 47% gewijzigd door Xander op 28-05-2017 19:33 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solax
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nssc6f1hikxja.png

Aldus de begane grond (links) en 1e etage (rechts).

Geen idee wat voor units dat mogen zijn, heb niet echt verstand van vloerverwarming en ventilatie. *Gaat zich inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ik gok nog steeds op roosters voor balansventilatie.

Alleen wel erg veel inblaasroosters (8 stuks) in verhouding tot afzuigroosters (3 stuks) dan. Maar ik ben ook geen ventilatie expert.

Ik heb het dan over de rondjes met de pijlen he. Die andere objecten heb ik ook geen idee van. Een vloerverwarmingsverdeler zou inderdaad goed kunnen. Onder de trap op de BG zit er nog één.

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 28-05-2017 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

Ik ga deels met jullie mee.

Het is de mechanische ventilatie. Gezien de afstand tot de ramen dat er gewoon rooster in de ramen zitten voor aanvoer.

Het rechthoek is waarschijnlijk de radiator. Een vriend van mij heeft ook een nieuw huis en dar hangt maar een kleine radiator voor heel de beneden verdieping. Hij heeft verder ook geen vloerverwarming ofzo.
In de badkamer komt een net wart ander model aan de tekening te zien.

edit:
Waarschijnlijk weet de TS wel wat voor ventilatie er wordt geplaatst en of hij vloerverwaming heeft dat staat al in de TS.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 29-05-2017 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Tazzios schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:00:
Ik ga deels met jullie mee.

Het is de mechanische ventilatie. Gezien de afstand tot de ramen dat er gewoon rooster in de ramen zitten voor aanvoer.
Waarom dan het verschil tussen de symbolen waar de pijl naar het rondje toewijst (berging, toilet, badkamer) en waar de pijl van het rondje af wijst (de rest)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Xander schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:04:
[...]

Waarom dan het verschil tussen de symbolen waar de pijl naar het rondje toewijst (berging, toilet, badkamer) en waar de pijl van het rondje af wijst (de rest)?
Dat is een goeie. Wilde gok, een verschil in volume? Want inlaten bij het keuken gedeelte is onlogisch, dan verspreiden de kook luchten zich sneller.
Verder zijn de douche, wc en cv de ruimte ruimtes met hogere ventilatie eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 15:51
Pijltje naar het rondje lijkt mij lucht afvoer en pijltje vanuit het rondje is lucht toevoer

===

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xander schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:04:
[...]

Lijkt me goed te verklaren.

Rondje met pijl er naar toe is afzuiging, rondje met pijl er van af is toevoer verse lucht.

Waarschijnlijk komt er balansventilatie of een WTW unit in waarbij er geen roosters boven de ramen worden geplaatst. Hierdoor moet je dus lucht toevoeren én afzuigen, uiteraard moet dit in balans zijn (hence the name).

Je krijgt dus verschillende rozetten in het plafond. Afzuigrozetten en toevoerrozetten. Het verschil is goed te zien aan de vorm. Nadeel van deze dingen is dat je na verloop van tijd donkere plekken op je plafond krijgt, afhankelijk van de vervuiling die in de lucht hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:24:
[...]

Lijkt me goed te verklaren.

Rondje met pijl er naar toe is afzuiging, rondje met pijl er van af is toevoer verse lucht.

Waarschijnlijk komt er balansventilatie of een WTW unit in waarbij er geen roosters boven de ramen worden geplaatst. Hierdoor moet je dus lucht toevoeren én afzuigen, uiteraard moet dit in balans zijn (hence the name).
Dat is dus exact de verklaring die ik eerder ook al gaf. ;)

De reactie die je quote was vooral voor @Tazzios bedoeld, aangezien hij beweert dat er enkel afzuiging zal zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, dan zal er vast een kern van waarheid in zitten denk ik. :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Coffeemonster
Morty schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:22:
Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgs/symbolen_1_elektrische_installatie_boek_jellema.jpg

Verder eens met de rest dat het andere symbool de ventilatietoevoer is (analoog aan de afvoer, zoals hier beschreven). Minstens één per leefruimte, en twee inlaatventielen in de woonkamer is niet ongebruikelijk. De afvoer vindt dan plaats in de natte ruimtes, dus de keuken, badkamer en toilet (en soms in de berging)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 16:54
Dat rechthoekje lijkt inderdaad de verdeler voor vloerverwarming te zijn. Er zit er ook een onder de trap op de begane grond. Zoveel past daar niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solax
Interessant figuur, het lijkt inderdaad dan een thermostaat te zijn, zodat dus ieder vertrek apart te regelen is. Ik had gehoopt op een deur bij het trapgat in de keuken, maar dat zal wel uitgesloten zijn, want het lijkt mij niet logisch dat ze een thermostaat wegstoppen in een kast.

De in- en uitlaten van de ventilatie lijken ook de meest voor de hand liggende symbolen te zijn, zeker omdat er een WTW aanwezig zal zijn (in de berging naast de keuken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 20:02
Het lijkt mij sterk dat het een thermostaat is; die zijn namelijk lang niet zo groot. (De post van coffeemonster lijkt redelijk overtuigend maar er staat niet bij op welke schaal je het moet zien; ik zou verwachten net zo groot als een stopcontact en dat is dit echt niet.) Bovendien verwacht je de thermostaat op de 2e verdieping niet op de overloop, maar in een van de twee (of beide) slaapkamers (je wilt tenslotte daar de temperatuur van regelen, niet die op de gang waar je weinig komt). Overigens zit er ook nog een soortgelijk, maar net anders, vaag ding in de badkamer naast de wasbak.

Op de bouwtekeningen van mijn woning waren radiatoren een witte rechthoek en de verdelers van de vloerverwarming zijn een rechthoek met 4 puntjes erin. De thermostaat ziet eruit als een loze leiding met "TH" ernaast ipv "LL". Niets dat dus precies overeenkomt.

Niet dat ik het nu echt weet, maar ik zou er nu niet vanuit gaan dat het thermostaten zijn (heb je een technische omschrijving waarin waarschijnlijk staat wat er in het huis aanwezig moet zijn? dan weet je of je overal thermostaten zou moeten hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Coffeemonster schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:55:
[...]

[afbeelding]

En op de badkamer hangt dan een lichtverdeelkast? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Xander schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:57:
[...]

En op de badkamer hangt dan een lichtverdeelkast? :+
:D

In het linkje in mijn post staat nog een symbool dat er op lijkt. ;) Maar het is niet altijd even eenduidig, nee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Hier staat ook een en ander over symbolen:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/symbolen_in_bouwtekeningen.shtml

Helaas is lang niet elke bouwer/installateur even duidelijk. Normaal gesproken behoort er een legenda op de tekening te staan waarin de betekenis aangeduid wordt van de gebruikte symbolen, staat dit er niet rechts naast of onder ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Snavel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:34:
Hier staat ook een en ander over symbolen:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/symbolen_in_bouwtekeningen.shtml

Helaas is lang niet elke bouwer/installateur even duidelijk. Normaal gesproken behoort er een legenda op de tekening te staan waarin de betekenis aangeduid wordt van de gebruikte symbolen, staat dit er niet rechts naast of onder ofzo?
Rechthoek met zwart diagonaal geeft hier radiator, zoals in de badkamer. Maar andere rechthoek vind ik er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926231

Hallo allemaal!
Zouden jullie mij kunnen helpen met het invullen van deze equete?
Het betreft een onderzoek naar makelaardij en internetmakelaardij.
Jullie zouden mij er erg bij helpen!
ps sorry als ik stoor

Link: ja je stoort en nee, dit mag niet

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 29-05-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
De zwart/witte balk is de verdeler voor de vloerverwarming. Hij zit ook bv onder de trap wat een veel voorkomende plek is voor een verdeler. Daar gaat ie de lepe hoek van de trap in om de verdieping van warmte te voorzien.

Overigens is in de bouw gewoon om een thermostaat aan te duiden als een gevulde loze leiding met de letters 'th' erbij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1001555

BOUWTEKENINGEN NODIG? BEZOEK DEZE SITE!

Modbreak:NEE

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 27-11-2017 14:06 ]

Pagina: 1