Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
Heeft een zwangere vrouw die een bijstandsuitkering ontvangt ook recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof? Zo ja, wat zijn dan haar rechten en plichten gedurende deze periode? Kan de gemeente haar tijdens haar verlof bijvoorbeeld verplichten om te solliciteren of om deel te nemen aan een poortprogramma?

In de participatiewet kan ik hier namelijk niets over vinden. En Google laat me ook in de steek.

Weet iemand hier meer over?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Bijstand & zwanger is niet echt een handige combinatie natuurlijk, maar dat stadium zullen jullie al voorbij zijn.

https://www.google.nl/#q=...ng+en+zwangerschapsverlof

https://www.babyopkomst.nl/article/recht-en-plicht-werkloos/
Geeft aan dat je bij de gemeente moet zijn

https://www.uwv.nl/partic...ger-en-heb-een-uitkering/
Geeft aan dat je bij het UWV moet zijn

En dan kom je uit op: https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/index.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Net als president hierboven linkt... Dit was bij mij de tweede hit op google:

De vraag is wat je kansen op werk zijn als je met een 4+ maanden babybump op gesprek zou komen.

[ Voor 26% gewijzigd door TweakMDS op 28-05-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
Het bovenstaande heb ik allemaal al wel gevonden. Ik ben meer opzoek naar een wet waarin het expliciet is geregeld. Daar kan ik namelijk niets over vinden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 235591

President schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:19:
Bijstand & zwanger is niet echt een handige combinatie natuurlijk, maar dat stadium zullen jullie al voorbij zijn.

https://www.google.nl/#q=...ng+en+zwangerschapsverlof

Geeft aan dat je bij de gemeente moet zijn

https://www.uwv.nl/partic...ger-en-heb-een-uitkering/
Geeft aan dat je bij het UWV moet zijn

En dan kom je uit op: https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/index.aspx
Hou toch eens op met dat eeuwige gejank dat sommige zaken niet samen gaan als iemand in de bijstand zit. Weet jij bijvoorbeeld wat er aan ten grondslag heft gelegen dat zij in de bijstand gekomen zijn? En geeft de bijstand hen minder rechten dan iemand die wel een inkomen heeft uit arbeid om kinderen te krijgen?

Verder heeft het UWV niets te maken met de participatiewet en zijn het twee verschillende instanties met elk hun, soms overlappende, eigen regels. Alle linkjes naar het UWV en of de WW kan je negeren. Hier gaat het om de participatiewet van de gemeente. Daar moet je dan ook je informatie halen.

Topicstarter zou dan ook moeten bellen met de gemeente en vragen wat de regelgeving hieromtrent is. Normaal gesproken kan je vrijstelling krijgen van de sollicitatieplicht middels een verklaring van de verloskundige/arts als zwangere vrouw, of als je net bevallen bent. Hoelang is afhankelijk van de gemeente en de regelgeving. Even bellen en je weet het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:36
Superbaddd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:07:
Heeft een zwangere vrouw die een bijstandsuitkering ontvangt ook recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof? Zo ja, wat zijn dan haar rechten en plichten gedurende deze periode? Kan de gemeente haar tijdens haar verlof bijvoorbeeld verplichten om te solliciteren of om deel te nemen aan een poortprogramma?

In de participatiewet kan ik hier namelijk niets over vinden. En Google laat me ook in de steek.

Weet iemand hier meer over?
Ligt er aan wat de gezinssituatie is. Als het gaat om een alleenstaande die een kind van jonger dan 5 jaar moet verzorgen, kan er een ontheffing voor de arbeidsverplichting worden aangevraagd. Staat niet expliciet in de participatiewetgeving, maar wel in de beleidsregels van de betreffende gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
Superbaddd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:24:
Het bovenstaande heb ik allemaal al wel gevonden. Ik ben meer opzoek naar een wet waarin het expliciet is geregeld. Daar kan ik namelijk niets over vinden.
Heb je een bijstandsuitkering, dan verschilt het per gemeente wat ze van je eisen nu je zwanger bent.
In principe blijf je verplicht te solliciteren (als je al sollicitatieplicht had) tot aan je zwangerschapsverlof. Je bijstandsuitkering loopt gewoon door tijdens je zwangerschapsverlof. In principe hoef je niets bijzonders te regelen als je een bijstandsuitkering hebt. Een zwangerschapsverklaring van je verloskundige zal door de meeste gemeenten wel gevraagd worden.
Je zal dus bij je gemeente moeten zijn.

In het wetboek kan ik hier niks over terugvinden; http://www.wetboek-online...werk%20en%20bijstand.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:36
De Wet Werk en Bijstand is al 2,5 jaar niet meer geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor zover ik weet gelden gewoon dezelfde rechten als in loondienst. Even zonder bron, want met dit specifieke deel heb ik niet te maken gehad.
Het lijkt me niet meer dan redelijk dat je met 38 weken niet gaat solliciteren, en met een baby van 2 weken ook niet.
Er zitten duizenden zwangere vrouwen in de bijstand.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 28-05-2017 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13

Yucon

*broem*

Val je tijdens die periode niet gewoon onder dezelfde regels als ziekte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Yucon Nee. De ZW, of ziektewet, van het UWV gaat hier niet op. Net als de WW, werkloosheidswet, van het UWV hier niet opgaat. Die stadiums ben je al gepasseerd als je in de 'participatiewet' terechtkomt. Er zijn duidelijke regels omtrent de participatiewet maar gemeenten hebben ook hun eigen (beperkte) inbreng.

Topicstarter moet gewoon bellen naar zijn gemeente, of werkcoach zoals dat heet, en dan heeft hij binnen een paar minuten het antwoord. Je kan hier heel veel speculeren maar dat biedt geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Raar dat voor informatie over zoiets essentieels je blijkbaar overgeleverd bent aan de welwillendheid van de persoon die de telefoon opneemt bij de gemeente. Ik zou toch verwachten dat dat helder online beschikbaar moet zijn.

Bellen is natuurlijk handig en een goed idee, daar niet van, maar het even kunnen verifiëren lijkt me geen overbodige luxe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
eamelink schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:15:
Raar dat voor informatie over zoiets essentieels je blijkbaar overgeleverd bent aan de welwillendheid van de persoon die de telefoon opneemt bij de gemeente. Ik zou toch verwachten dat dat helder online beschikbaar moet zijn.

Bellen is natuurlijk handig en een goed idee, daar niet van, maar het even kunnen verifiëren lijkt me geen overbodige luxe :)
Precies mijn gedachte. Wat ik raar vind is dat ik van geen enkel gemeente deze beleidsregels online kan vinden. Of ik zoek niet goed genoeg, kan ook. Ik vraag me eigenlijk af of een zwangere in de bijstand überhaupt wel recht heeft op dat verlof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ga nu gewoon eens bellen in plaats van te speculeren. Natuurlijk heeft je partner recht op een verlof, en zo niet hoor je dat snel genoeg maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbaddd
Anoniem: 235591 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:42:
Ga nu gewoon eens bellen in plaats van te speculeren. Natuurlijk heeft je partner recht op een verlof, en zo niet hoor je dat snel genoeg maar dat lijkt me sterk.
Je hoeft niet boos te worden hoor. Ik neem sowieso contact op met de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 07:06
Dit staat bij ons in de beleidsregel participatie

 vrijstelling van de plicht tot arbeidsinschakeling is van toepassing op zwangere klanten
gedurende 16 weken rond de bevallingsdatum;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Superbaddd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:47:
[...]

Je hoeft niet boos te worden hoor. Ik neem sowieso contact op met de gemeente.
Boos? Absoluut niet maar dit had je toch ook zelf kunnen bedenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 16:25

Zak

Anoniem: 235591 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:30:
[...]

En geeft de bijstand hen minder rechten dan iemand die wel een inkomen heeft uit arbeid om kinderen te krijgen?
In principe wel. Mensen die zich zo gelukkig mogen prijzen om op de normale manier zwanger te worden kunnen natuurlijk doen wat ze willen. Maar als je medisch hulp nodig hebt (ervaringsdeskundige) of moet adopteren dan gaat dit niet in de bijstand of de lagere inkomens. Men heeft dus blijkbaar besloten (terecht waarschijnlijk) dat weinig bestaansmiddelen geen "recht" op kinderen geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dus jij wilt tornen aan het zelfbeschikkingsrecht? Wat nu als de vrouw zwanger geraakt per ongeluk of expres of gewild en alles ertussen in nog voordat zij een uitkering heeft? Moet je het dan maar laten weghalen? Moet je in geval van een niet gezond kind je kind dan maar afstaan omdat er onvoldoende inkomsten zijn? Of moet je de zorgverzekeraar/farma eens aan de broek hangen als overheid zijnde om medicatie goedkoper te krijgen?

Ik ben het met je eens dat sommige situaties niet wenselijk zijn, maar je kan niemand het recht ontnemen niet zwanger te geraken om wat voor reden dan ook. Daarnaast is het niet zo dat je je kind niet kan onderhouden in geval van een dergelijke uitkering. Dat kan prima zij het wat soberder als in geen merkkleding of schoenen. De rest is zo goed als geregeld voor kinderen in de bijstand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Als je al niet zelfstandig voor jezelf kan zorgen dan kunnen in mijn ogen terecht grote vraagtekens gezet worden of je dan wel voor een kind kan zorgen.
Waarom zouden mensen een recht hebben op zwanger te worden?
Genoeg situaties te bedenken waarbij het maar de vraag is of dat wenselijk is gezien het belang van het kind. Bijvoorbeeld bij mensen waarbij meerdere malen het ouderlijk ontzag is ontnomen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00
TheJason schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:29:
Als je al niet zelfstandig voor jezelf kan zorgen dan kunnen in mijn ogen terecht grote vraagtekens gezet worden of je dan wel voor een kind kan zorgen.
Genoeg situaties te bedenken waarbij het maar de vraag is of dat wenselijk is gezien het belang van het kind. Bijvoorbeeld bij mensen waarbij meerdere malen het ouderlijk ontzag is ontnomen, etc.
Je gaat er dus gemakshalve van uit dat iemand die in de bijstand zit niet voor zichzelf kan zorgen.. Mooi dan is dat vooroordeel ook weer op tafel gelegd. :| Je koppelt dit geval ook indirect aan gevallen waarbij duidelijk is dat er iets niet helemaal goed zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 29-05-2017 10:02 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Webgnome schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:01:
[...]

Je gaat er dus gemakshalve van uit dat iemand die in de bijstand zit niet voor zichzelf kan zorgen.. Mooi dan is dat vooroordeel ook weer op tafel gelegd. :| Je koppelt dit geval ook indirect aan gevallen waarbij duidelijk is dat er iets niet helemaal goed zit.
Nu leg je woorden in mijn mond...

Ik reageerde op de stelling dat iedereen maar het recht moet hebben op kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@TheJason Niemand legt jouw woorden in de mond, jij geeft dat met zoveel woorden zelf aan.
Dat heet zelfbeschikkingsrecht. Dat is om het makkelijk te zeggen een mensenrecht waar niet aan gesleuteld kan/mag worden, alleen in de hoogste uitzonderingen, waarbij je mag doen en laten met je lichaam zoals jij wenst (kort gezegd). Vastgelegd in de rechten van de mens en de grondwet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 235591 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:18:
Dat heet zelfbeschikkingsrecht. Dat is om het makkelijk te zeggen een mensenrecht waar niet aan gesleuteld kan/mag worden, alleen in de hoogste uitzonderingen, waarbij je mag doen en laten met je lichaam zoals jij wenst (kort gezegd). Vastgelegd in de rechten van de mens en de grondwet.
zelfbeschikkingsrecht ok, maar juist door een succesvolle zwangerschap creëer je een nieuw leven. En is het dus geen zelfbeschikkingsrecht meer. Want +1. Als het al bekend is door het gedrag/verslavingen van de ouders dat de kans op een "normale" opvoeding van het kind zo goed als onmogelijk is, is het dan nog logisch om de zwangerschap toe te staan? Momenteel kan een kind al voor de geboorte onder toezicht van de kinderbescherming geplaatst worden (https://www.kinderbescher...zichtstelling-en-wet-bopz) maar dat betekend nog steeds dat het kind geboren wordt (al dan niet met verwachte afwijkingen vanwege verslavingen). Is dat rechtvaardig?
(zeer grote topic kaping :D)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-06 16:25

Grannd

da Granndest

Ik vind de brug van zwangerschap in de bijstand naar 'ongeschikt een kind ter wereld brengen' wel heel groot. Er zijn talloze redenen waarom iemand in de bijstand terecht kan komen, met of zonder eigen schuld.

Gelukkig kan de gemeente de participatiewet op zo'n manier toepassen dat een vrouw geen slachtoffer wordt van haar eigen zwangerschap. Het lijkt me veel logischer dat een vrouw ondersteuning krijgt bij het gezond ter wereld brengen van haar kind en vervolgens begeleiding bij het zoeken naar een baan die te combineren valt met het (alleenstaand) ouderschap dan dat, zoals hier wordt geopperd, de zwangerschap maar afgebroken moet worden of geen rekening gehouden hoeft te worden met de zwangerschap want eigen risico geweest.

Altijd een stuk makkelijker om te oordelen als jij (of iemand in je directe omgeving) niet zelf in zo'n situatie zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Qwerty-273 Het gaat er niet om of het rechtvaardig is en of het het kind een goede toekomst tegemoet gaat, het is een recht dat je als vrouw hebt om zwanger te worden. Het kan je niet verboden worden al zou dat in sommige gevallen wat mij betreft best mogen. OTS voor een kind wordt pas gegeven in uitzonderlijke gevallen. Dat gaat niet zo makkelijk als men denkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dark0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 20:34

Dark0r

WAT

Ik vind eigenlijk dat als je in de bijstand zit je geen kinderen mag nemen, jij bent zelf niet in staat om financieel voor jezelf laat staan een kind te zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
Anoniem: 235591 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:43:
@Qwerty-273 Het gaat er niet om of het rechtvaardig is en of het het kind een goede toekomst tegemoet gaat, het is een recht dat je als vrouw hebt om zwanger te worden. Het kan je niet verboden worden al zou dat in sommige gevallen wat mij betreft best mogen. OTS voor een kind wordt pas gegeven in uitzonderlijke gevallen. Dat gaat niet zo makkelijk als men denkt.
Maarja, uiteindelijk gaat het niet over het zwanger worden...maar het creeeren van een nieuw leven (het kind) en het opvoeden daarvan.

Als je andermans kind wilt opvoeden (adoptie) moet je praktisch aan kunnen tonen in een lang en vaak zwaar traject dat je dit op een goede manier kan doen, in een gezonde situatie en met een minimaal leeftijdsverschil van 18jaar.

Waarom hoef je nergens aan te voldoen als je een leven creert in je eigen buik? Leeftijd? Burgelijke stand? Financiele situatie? Gezondheid?

Als vrouw hebt het recht om zwanger te worden, ben ik niet tegen. Maar het ongeboren kind heeft ook recht op een goede en gezonde toekomst ;).

Maar goed....in de bijstand (waar dit topic over gaat) kan je prima kapabel zijn om een kind ter wereld te brengen en op te voeden. Als het alleen om geld en werk gaat....nou...dat is ook niet gezond ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Dark0r Wat is dat voor kromme redenering? Natuurlijk ben je in staat om voor jezelf te zorgen alleen zit het tegen qua werkzaamheden. Dat is de reden dat je in de bijstand beland; er is geen werk na de ww periode. Dat wil lang niet altijd zeggen dat je financieel beperkt bent om kinderen op te voeden. Zoals gezegd wordt daar rekening mee gehouden in de participatiewet en vanuit de overheid. Je weet volgens mij geeneens waar je over spreekt.

@eric.1 Eh, nieuw leven creëren begint toch echt met zwanger geraken hoor. En waarom zou het niet voor kunnen komen dat iemand om wat voor reden de bijstand in gaat en voor die tijd al een adoptiekind heeft? Moeten ze dan het kind maar uit huis plaatsen? Natuurlijk niet.

Ik ken iemand die wel een baan heeft en een adoptiekind. Ik ken het ventje al vanaf zijn geboorte en hij is nu inmiddels 11 jaar oud. Stel dat die vriend van mij in de ww of bijstand komt door wat voor reden denk je dat er dan geen vangnet is? Dat is er zoals ik al eerder zei. Sterker nog het werk wat hij hiervoor deed daarvan ging het bedrijf failliet en belandde hij in de ww/bijstand. Niets aan de hand.
Waarom hoef je nergens aan te voldoen als je een leven creert in je eigen buik? Leeftijd? Burgelijke stand? Financiele situatie? Gezondheid?
Nogmaals: zo is dat bij wet bepaalt en dat gaat nooit niet verandert worden.
Als vrouw hebt het recht om zwanger te worden, ben ik niet tegen. Maar het ongeboren kind heeft ook recht op een goede en gezonde toekomst ;).
Dat is de verantwoordelijkheid van de ouders of ouder. En mocht dat niet goed gaan zijn er hulpverleningsinstanties die kunnen ondersteunen. En gelukkig gaat dat in de meeste gevallen goed.
Maar goed....in de bijstand (waar dit topic over gaat) kan je prima kapabel zijn om een kind ter wereld te brengen en op te voeden. Als het alleen om geld en werk gaat....nou...dat is ook niet gezond ^^.
Iedereen in de bijstand is qua financieel toereikend om een kind op te voeden. Of iemand dat ook de capaciteiten heeft een kind op te voeden is een ander verhaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Dit topic ging over de vraag of een zwangere vrouw die een bijstandsuitkering ontvangt ook recht heeft op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Niet over de wenselijkheid daarvan. Elke toevoeging hierover na deze post wordt verwijderd. Wil je daarover verder discussiëren, maak een apart topic aan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
Antwoord van het juridisch loket op mijn vraag:

Nee, een zwangere vrouw die een bijstandsuitkering ontvangt heeft geen recht op zwangerschapsverlof. Alleen vrouwen die een dienstverband hebben hebben recht op zwangerschap en bevallingsverlof (werknemersverzekering), immers wordt bevallingsverlof en zwangerschapsverlof betaald door het UWV. Een bijstandsuitkering is een sociale voorziening waarin het recht op zwangerschap en bevallingsverlof niet is geregeld.

Indien een zwangere vrouw een bijstandsuitkering ontvangt zou de gemeente rekening moeten houden met haar situatie. Artikel 9 lid 2 van de Participatie wet geeft aan dat wanneer er dringende redenen zijn u (tijdelijk) vrij kan worden gesteld voor de sollicitatieverplichting of om passende arbeid te accepteren. Iedere gemeente in Nederland moet zich aan deze wet houden maar mag zelf invullen hoe ze deze wet uitvoeren Mijn advies aan u is om met de sociale dienst hierover aan te spreken om u te laten informeren over de regelgeving die in haar gemeente gelden. Indien u aan de hand van de regelgeving van de gemeente vragen heeft, dan mag u vanzelfsprekend weer contact op nemen met het Juridisch Loket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:12
En wat zeiden ze bij de gemeente vrijdag?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Was nu gelijk naar de gemeente gegaan en dan had je direct je antwoord gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat valt te bezien denk ik. Een gemeenteambtenaar die weet hoe het echt zit moet iknog tegenkomen. Die hadden het ook op moeten zoeken. Imho is deze weg zelfs handiger; je kunt nu direct naar de gemeente toe om aan te geven hoe het zit. Hoeft die ambtenaar niet te zoeken (dat plus terugbellen kost zomaar een week of meer als je pech hebt) en het kan meteen in gang gezet worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De participatiewet laat ruimte open voor gemeentes om zelf een sturing te geven. Dus kan het altijd afwijken van wat het juridisch loket zegt. Ook is het situatieafhankelijk. De gemeente is waar TS moet zijn zoals eerder al gezegd is en niet bij het juridisch loket. En bij de gemeente is hij nog steeds niet geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:47
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2017 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2017 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The Eagle schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:29:
Dat valt te bezien denk ik. Een gemeenteambtenaar die weet hoe het echt zit moet iknog tegenkomen. Die hadden het ook op moeten zoeken. Imho is deze weg zelfs handiger; je kunt nu direct naar de gemeente toe om aan te geven hoe het zit. Hoeft die ambtenaar niet te zoeken (dat plus terugbellen kost zomaar een week of meer als je pech hebt) en het kan meteen in gang gezet worden :)
Voordeel is wel, dat het aan de betreffende gemeente is, hoe zij de participatie wet uitvoeren. Dan kan het best in jouw gemeente zijn, dat niet iedereen weet hoe het zit, maar dat betekend niet dat dat overal zo is hé.

@Superbaddd Ga maandag gewoon even langs bij de gemeente, zoals een week geleden al aangegeven was. Je had het antwoord dus allang kunnen hebben, aangezien het per gemeente verschilt hoe het geregeld is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe oud is ze en hoe lang zwanger?

Het staat wel in de participatiewet:
Artikel 6b. Medisch urenbeperkt

1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt onder medisch urenbeperkt verstaan: als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebreken, zwangerschap of bevalling voor een geringer aantal uren belastbaar zijn dan de normale arbeidsduur, bedoeld in artikel 12, tweede lid, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.

2 Het college kan:

a. ambtshalve vaststellen of een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, onder 1, medisch urenbeperkt is;

b. op schriftelijke aanvraag van een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, onder 1, vaststellen of hij medisch urenbeperkt is.

3 Een aanvraag als bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, kan slechts eenmaal per twaalf maanden worden ingediend.

4 Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen verricht voor het college de werkzaamheden ten behoeve van de vaststelling of een persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, onder 1, medisch urenbeperkt is en adviseert het college hierover.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0015703
Artikel 7. Opdracht college

1 Het college:

a. ondersteunt bij arbeidsinschakeling:

1°. personen die algemene bijstand ontvangen,

2°. personen als bedoeld in de artikelen 34a, vijfde lid, onderdeel b, 35, vierde lid, onderdeel b, en 36, derde lid, onderdeel b, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d is verleend,

3°. personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid,

4°. personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet

5°. personen met een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers,

6°. personen met een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, en

7°. niet-uitkeringsgerechtigden

en, indien het college daarbij het aanbieden van een voorziening, waaronder begrepen sociale activering gericht op arbeidsinschakeling, noodzakelijk acht, bepaalt en biedt deze voorziening aan;

b. verleent bijstand aan personen hier te lande die in zodanige omstandigheden verkeren of dreigen te geraken dat zij niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien; en

c. ontwikkelt beleid ten behoeve van het verrichten van een tegenprestatie als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, en voert dit uit, overeenkomstig de verordening, bedoeld in artikel 8a, eerste lid, onderdeel b.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 03-06-2017 14:07 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@PcDealer Volgens mij was het al aangegeven, dat eea aangegeven staat in de wet. ;) De exacte uitvoering daarvan en wat de verdere afspraken e.d. zijn, is aan de gemeente, wat ook al een week lang gezegd wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2017 14:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Marzman
Meen je nu serieus dat je niet begrijpt dat dit om het zelfbeschikkingsrecht gaat. Dat is een recht en daarmee heb je het recht, als je zwanger kan geraken, om dat ook zo te doen. Niemand kan jou tegenhouden om zwanger te geraken, het is jouw lijf en je mag daarmee doen wat jij wilt. Of het verstandig is is een ander discussiepunt, maar ja het is een recht wat is opgenomen in de grondwet en in de rechten van de mens. Maar dat had ik al eerder gezegd en je had het zelf ook zo op kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[edit]laat ook maar, dit is offtopic en helpt de TS niet.

[ Voor 76% gewijzigd door Marzman op 03-06-2017 14:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

*knip*

En TS moet gewoon met de gemeente bellen voor uitsluitsel. Al het andere is off topic.

[ Voor 76% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

[gezien modactie, weg]

Volgens mij is zwangerschap geen bijzondere status. Moet je dus ook gewoon aan de normale plichten voldoen die voor elk persoon met bijstand gelden. Ik zou ook niet weten waarom niet, mensen die werken en zwanger zijn, moeten ook gewoon doorwerken.

Daarna geldt zwangerschapsverlof. Net zoals bij elk ander. En als dat verlof afgelopen is, gaat weer de normale regeling in. Uiteraard krijg je dan nog wel recht op allerlij extra toeslagen, maar verder is het business as usual. Ik zou ook niet weten waarom niet.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

CH40S schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 14:13:
@PcDealer Volgens mij was het al aangegeven, dat eea aangegeven staat in de wet. ;) De exacte uitvoering daarvan en wat de verdere afspraken e.d. zijn, is aan de gemeente, wat ook al een week lang gezegd wordt. ;)
TS kon het niet vinden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 104% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:12

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Antwoord op de vraag is al gegeven!

... Maar succes met de zwangerschap

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

technomania schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:01:
Antwoord op de vraag is al gegeven!

... Maar succes met de zwangerschap
Een juridisch loket gaat niet over de uitvoering van de participatie wet in een gemeente, want dat verschilt. Dus nee, het antwoord is niet gegeven. Het antwoord van het juridisch loket is dan dus ook een beetje kort door de bocht. Wellicht een algemeen antwoord, maar daar heeft de TS weinig aan, als de gemeente waarin @Superbaddd woont, anders ermee omgaat.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2017 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 917165

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2017 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:37
Je moet wel voldoen aan de inlichtingen plicht dus je moet de gemeente sowieso op de hoogte stellen. Dan kun je meteen vragen wat de consequenties zijn voor je traject. Vaak is het zo dat je de eerste 10 weken na de bevalling vrijgesteld bent en daarna kinderopvangtoeslag kunt ontvangen zodat je gewoon deel kan nemen aan trajecten die leiden naar werk.
Pagina: 1