Laptop wordt zeer warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommatje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:22
Beste Tweakers,

Ik heb vermoedelijk een koelingsprobleem met mijn laptop. Het gaat om een HP G6 2303sd. Het probleem is namelijk dat de laptop erg warm wordt en de ventilator dan ook als kleine straaljager klinkt. De fan draait overuren en dat is niet geheel voor niets is, vaak is de warme lucht die eruit komt zo heet dat het onprettig is om je hand in de buurt van de luchtuitgang te houden. De rest van de behuizing wordt ook erg warm, vooral rondom de cpu.

Ik heb de temperaturen uitgelezen met behulp van HWMonitor en die geeft al een shocking +-95/100 graden (celcius!) aan in idle met teruggeklokte CPU (1400-1800 Mhz). Die temperaturen kunnen nooit kloppen, dan had er al lang een plasje plastic en silicon hier gelegen, maar zelfs met een fikse offset zijn dit naar mijn idee geen goede temps.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd om de temperaturen van dit ding omlaag te krijgen
- HDD vervangen voor SSD (ook vanwege prestaties maar wellicht heeft dit ook invloed op de temps)
- Laptop volledig uit elkaar geweest, processor en gpu schoongemaakt en opnieuw voorzien van koelpasta, behuizing volledig stofvrij gemaakt.
- De clockspeeds van de CPU teruggeschroefd. Standaard loopt deze CPU tussen 1400 en 1900 Mhz met turbo tot 2800 Mhz, maar via AMD Catalyst heb ik de CPU gelockt op 1800 Mhz max om vooral het stroomverbruik terug te dringen. CPU loopt nu dus tussen 1400 en 1800 Mhz en zonder turbo (dus bijkomend nadeel ook slechtere prestaties).
- Ook via AMD Catalyst de tweede GPU (vanwege AMD Dual Graphics) uitgeschakeld om nog een extra warmtebron te elimineren.

Na bovenstaande stappen zijn de temps iets gedaald naar de eerder genoemde 95/100 graden, maar dus nog altijd veel te hoog. Wat kan ik verder nog proberen om de temps terug te dringen? Andere koeling, andere CPU (het is een socket dus in theorie zou het moeten kunnen), clockspeeds nog verder verlagen?

De specs van de laptop:
APU: AMD A8-4500M (up to 2800 Mhz)
6 GB RAM
iGPU: Radeon HD7640G
dGPU: Radeon HD7600M series
Windows 10 (versie 1607)

Alvast dank voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurGor
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56
Dat klinkt inderdaad als een behoorlijk koelingsprobleem. Op basis van je verhaal neem ik aan dat je ventilatoren en heatsinks nu helemaal stofvrij zijn. Ook neem ik aan dat je het opnieuw voorzien van koelpasta goed hebt uitgevoerd.

Hoe regelmatig maak je ventilators + heatsinks stofvrij? Was dit de eerste keer? Als dat zo is, ben ik een beetje bang dat je ventilatoren wellicht niet meer zijn wat ze geweest zijn. Dus minder goed koelen.

Kan ook zijn dat er processen op de achtergrond spelen waar jij geen weet van hebt. Eens goed kijken op malware/virussen? Of iets uitschakelen waarvan jij allang dacht dat 't uitgeschakeld was, een of ander CPU heavy dingetje.

Misschien ook een idee om wat dingetjes te controleren aan de hand van wat HP aangeeft? HP vermeldt nogal consequent "BIOS updaten", da's voor mij toch een soort verborgen hint dat dit voor andere gebruikers wellicht een werkende oplossing was, dus voor jou mogelijk ook de moeite waard?

Zie ook:
https://support.hp.com/us-en/document/c01007591
https://support.hp.com/us-en/document/c01657439

Keep cool, zeker op zo'n dag als vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Indien heatsinks volledig stofvrij en koelpasta op de juiste manier vervangen: Zoek eens naar het toevoegen van shims van koper bij HP laptop's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommatje
JurGor schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:51:
Dat klinkt inderdaad als een behoorlijk koelingsprobleem. Op basis van je verhaal neem ik aan dat je ventilatoren en heatsinks nu helemaal stofvrij zijn. Ook neem ik aan dat je het opnieuw voorzien van koelpasta goed hebt uitgevoerd.
Dat klopt, er zit geen stofje meer in dit apparaat. :) . Koelpasta etc is naar mijn idee goed aangebracht (niet teveel, niet te weinig). Aangezien de temps sindsdien wel iets zijn gedaald lijkt dat wel goed te zitten dus.
Hoe regelmatig maak je ventilators + heatsinks stofvrij? Was dit de eerste keer? Als dat zo is, ben ik een beetje bang dat je ventilatoren wellicht niet meer zijn wat ze geweest zijn. Dus minder goed koelen.
Dit was de eerste keer. Ik heb deze laptop van een vriend overgenomen, omdat hij er helemaal geen verstand van heeft. Inmiddels heeft hij besloten een andere laptop aan te schaffen en gebruik ik deze nu voor op de bank. Het was dan ook de 1e keer dat de laptop schoon is gemaakt, dus het kan best hoor dat de fan zijn beste tijd gehad heeft.
Kan ook zijn dat er processen op de achtergrond spelen waar jij geen weet van hebt. Eens goed kijken op malware/virussen? Of iets uitschakelen waarvan jij allang dacht dat 't uitgeschakeld was, een of ander CPU heavy dingetje
Wellicht, maar ik acht dit vrij onwaarschijnlijk. Er staat sinds enkele weken een schone install van Windows 10 op, en div dingen zoals update's staan op handmatig, zodat update's niet ongevraagd de CPU gaat belasten als dat even niet uitkomt. Enige wat draait atm is Windows defender, ik heb (nog) geen AV geinsalleerd, wat ik inderdaad nog moet doen (en snel ook).
Misschien ook een idee om wat dingetjes te controleren aan de hand van wat HP aangeeft? HP vermeldt nogal consequent "BIOS updaten", da's voor mij toch een soort verborgen hint dat dit voor andere gebruikers wellicht een werkende oplossing was, dus voor jou mogelijk ook de moeite waard?
Ik zal dit zeker even doorlezen, dank voor de tip!
PilatuS schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:57:
Indien heatsinks volledig stofvrij en koelpasta op de juiste manier vervangen: Zoek eens naar het toevoegen van shims van koper bij HP laptop's.
Ik heb hier geen ervaringen mee, maar ook dit is wel iets waar ik eens wat meer over ga lezen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Tommatje schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:14:
[...]

Wellicht, maar ik acht dit vrij onwaarschijnlijk. Er staat sinds enkele weken een schone install van Windows 10 op, en div dingen zoals update's staan op handmatig, zodat update's niet ongevraagd de CPU gaat belasten als dat even niet uitkomt. Enige wat draait atm is Windows defender, ik heb (nog) geen AV geinsalleerd, wat ik inderdaad nog moet doen (en snel ook).
Een AV is naar mijn mening compleet overbodig sinds Windows Defender een beetje volwassen is geworden. Als je CPU niet continue op 100% draait heeft dat in jouw geval ook weinig zin om te proberen.

Weet je echt zeker dat je de koelpasta goed hebt aangebracht? Het lijkt mij toch dat je het daar moet zoeken. Heb je ook de oude koelpasta goed verwijderd?

Het kan namelijk bijna niet dat als je je fan hebt schoongemaakt en op een goede manier koelpasta hebt vervangen dat je dan nog heating problemen hebt. Helemaal niet als de fan gewoon goed draait. Je hebt de fan ook niet verkeerd om gemonteerd? Heb je de heatsink van de fan ook wel echt goed gemonteerd? De chip kan zijn warmte niet kwijt dus het lijkt mij dat die heatsink er niet goed op zit of niet goed contact maakt.

Ik zou opnieuw de koelpasta helemaal verwijderen en weer toevoegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Lennyz op 30-05-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:33

Michidez

Zelden zo gelachen!

De fan draait hard, maar is de luchtstroom naar gelang? Als de luchtstroom goed is en de lucht is heet dan is is de koeling goed.

Hoeveel CPU load draait het toestel op als het zo warm is? Zet hem ook eens op Power Saver bij het Power Plan menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lennyz schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:27:
[...]

Het kan namelijk bijna niet dat als je je fan hebt schoongemaakt en op een goede manier koelpasta hebt vervangen dat je dan nog heating problemen hebt.
Jawel hoor. Er zijn genoeg HP laptop's die dan nog steeds problemen hebben. De druk van koeler met heatpipes word na enige tijd lager. De koeler drukt dus niet meer hard genoeg op de CPU waardoor het contact en dus de warmteoverdracht slecht is. Door een paar koperen shims toe te voegen verhoog je deze druk waardoor de warmteoverdracht weer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommatje
Lennyz schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:27:
Weet je echt zeker dat je de koelpasta goed hebt aangebracht? Het lijkt mij toch dat je het daar moet zoeken. Heb je ook de oude koelpasta goed verwijderd?

Het kan namelijk bijna niet dat als je je fan hebt schoongemaakt en op een goede manier koelpasta hebt vervangen dat je dan nog heating problemen hebt. Helemaal niet als de fan gewoon goed draait. Je hebt de fan ook niet verkeerd om gemonteerd? Heb je de heatsink van de fan ook wel echt goed gemonteerd? De chip kan zijn warmte niet kwijt dus het lijkt mij dat die heatsink er niet goed op zit of niet goed contact maakt.
Bij mijn weten wel. Ik heb alle oude pasta op zowel de chips als de koeler schoongemaakt met ArctiClean en nieuwe koelpasta aangebracht (Arctic Ceramique 2), gewoon een klein drupje, iets minder dan een desktop CPU vanwege de kleinere heatspreader van deze APU. Ik wil best nog eens proberen of minder/meer koelpasta effect heeft, maar ik verdenk eerder de koeler zelf.

Vond de koeler (en dan vooral het stuk wat contact maakt met de CPU) en ook niet helemaal fris uitzien. De koeler was zelf koperkleurig maar er zaten en paar zilveren plekken tussen. En nee, dat was geen restant koelpasta. Merkte ook enkele krassen op (echt wel diepe krassen, metaal op metaal zegmaar). Toen niet zoveel aandacht aan gegeven en helaas ook geen foto gemaakt, onder het mom 'hier is koelpasta toch voor!?', zonder te beseffen dat dit misschien wel eens van grotere waarde kan zijn aan dit koelprobleem dan ik aanvankelijk dacht.

Ik zal hopelijk binnenkort ergens een gaatje hebben om de laptop weer uit elkaar te halen. Al denk ik dat ik inderdaad moet kijken of en hoe ik de koeler kan vervangen of dmv shims de koeling kan verbeteren.
Pagina: 1