Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 09:26
Probleemomschrijving
Mijn vader heeft via Marktplaats een Asus Transformer gekocht (R104TAF-W10-DK082T), en nu lopen we tegen het probleem aan dat er geen custom OS op de tablet kunnen installeren. Dit omdat het lijkt dat de tablet niet wil booten van een USB-stick. Standaard kwam deze tablet met Windows 10, maar me vader wilde graag zijn eigen OS erop zetten (en ook om de tablet helemaal te wipen). Nu was het vreemde al dat er ineens een BitLocker tevoorschijn kwam, waarnaar we de persoon op hadden gebeld, maar de persoon had hier zelf ook nog nooit van gehoord. Dus toen heb ik zelf maar verder gekeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Allereerst heb ik met "Diskpart" alle partities verwijderd, waardoor ik in ieder geval niet meer in de Bootlocker modes kwam. Maar nadat ik dit had gedaan wilde de tablet nog steeds niet opstarten via USB. Wat ik nog geprobeerd heb is het volgende:

- BIOS geupgrade naar de laatste versie (dat beschikbaar is voor dit type Tansformer book), maar er lijken weinig verschillen in te zitten
- USB Controller gewijzigd van XHCI naar EHCI (Ik las ergens dat dit ervoor zorgt dat je vanaf USB 2.0 kan booten.
- Secure Boot Control van Enabled op Disabled gezet
- Boot option gewijzigd naar de USB

Ik heb verschillende USB-sticks geprobeerd, en ze worden allemaal herkend in de BIOS. Maar zodra ik de tablet opstart dan is het scherm enkele seconden zwart, en dan opent hij automatisch de BIOS. Ik moet ook zeggen dat de BIOS weinig opties heeft, maar dit zal misschien wel bij de Tansformer Book horen.

Via de Asus website hebben ze het ook nog over het enablen van "CSM", maar deze optie heb ik helemaal niet in mijn BIOS (https://www.asus.com/nl/support/faq/1013017/).

Heeft iemand hier ervaring mee gehad, en die misschien weet hoe ik Windows 10 kan installeren vanaf een USB-stick? Mis ik iets waardoor ik niet kan booten? Of staat er wel Windows op deze tablet, maar is het een andere variant?

Relevante software en hardware die ik gebruik
https://www.asus.com/nl/2..._Transformer_Book_T100TAF

Mocht ik nog dingen vergeten zijn te melden, vraag er gerust naar :).

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Beste antwoord (via Diigii op 28-05-2017 22:09)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hoe heb je de usb stik gemaakt? dmv mediacreationtool? of zelf iets geprobeerd?
Is je usb stik USB 2.0 of 3.0?

[ Voor 16% gewijzigd door prutser001 op 28-05-2017 18:27 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Heb je 'secure boot control' uitgezet bij tab 'security'? Dan moet je die optie wel krijgen als het goed is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

[ Voor 16% gewijzigd door prutser001 op 28-05-2017 18:27 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:13
Ik heb de zelfde tablet hier en heb via usb een nieuwe windows er op gezet.
Mijn usb controller staat op EHCI.
Debug port staat ENABLED.

Ook kan je wanneer er een usb in het apparaat zit de boot option aanpassen in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
Squ1zZy schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:15:
Heb je 'secure boot control' uitgezet bij tab 'security'? Dan moet je die optie wel krijgen als het goed is.
In het tabblad "Security" heb ik de mogelijkheid om een Administrator Password en User Password aan te maken. Bij het tabblad "Main" kan ik al zien dat ik de "Access Level" van Adminstrator heb. De enige andere optie bij het tabblad Security is de "Secure Boot menu", en als de "Secure Boot Control" op Disabled staat, dan kan ik daar verder niets meer doen.
prutser001 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:25:
Degene die ik gemaakt heb heb ik gemaakt d.m.v. de Media Creation Tool, de andere USB-stick van mijn vader weet ik niet. Op dit moment ben ik Windows 10 opnieuw aan het downloaden, en dan maak ik voor de zekerheid een nieuwe bootable USB.
palme50 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:03:
Ik heb de zelfde tablet hier en heb via usb een nieuwe windows er op gezet.
Mijn usb controller staat op EHCI.
Debug port staat ENABLED.

Ook kan je wanneer er een usb in het apparaat zit de boot option aanpassen in het bios.
Daar stat de mijne ook op. En Secure Boot heb ik al een keer aan en uit gezet, maar dit helpt niet. Ik ga nu eerst proberen om opnieuw een Bootable USB-stick te maken. Ik heb hier ook nog een externe DVD-speler liggen, dus wellicht proberen of dit ook werkt.

Iedereen bedankt voor de input! :).

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Gaat het om een legale ISO? Ik maak gebruik van ISO2USB en heb daar goede ervaringen mee;

http://www.isotousb.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Squ1zZy schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:35:
Gaat het om een legale ISO? Ik maak gebruik van ISO2USB en heb daar goede ervaringen mee;

http://www.isotousb.com
De tool van MS pakt automatisch de laatste iso en maakt de USB stick gewoon 100% goed. Rufus/ISO2USB werken ook wel maar dan moet je weer ergens een ISO vandaan halen terwijl Mediacreationtool dat 'automagisch' doet en je de meest recente hebt.

Van de week nog een nieuw stikje gemaakt en die was ook 1703? (in ieder geval met creators update).

[ Voor 9% gewijzigd door prutser001 op 28-05-2017 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diigii
prutser001 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:05:
[...]

De tool van MS pakt automatisch de laatste iso en maakt de USB stick gewoon 100% goed. Rufus/ISO2USB werken ook wel maar dan moet je weer ergens een ISO vandaan halen terwijl Mediacreationtool dat 'automagisch' doet en je de meest recente hebt.

Van de week nog een nieuw stikje gemaakt en die was ook 1703? (in ieder geval met creators update).
Ik had hier al een USB-stick liggen met de officiële versie. En ik gebruik ook meestal deze tool voor het downloaden van officiële Windows versies: downloads: Microsoft Windows and Office ISO Download Tool 4.17

Ik heb zojuist de de MediaCreationTool opnieuw gedownload, een kopie gemaakt van mijn Windows 10, en deze op een USB-Stick gezet. USB-Stick in de tablet geprikt en hij boot ineens naar Windows 10! _/-\o_ . Het lijkt erop dat er dus verschillen zitten in de USB-sticks die je gebruikt. De USB-stick die ik gebruikte voor installaties van Windows op het werk en waar ik ook de MediaCreationTool voor gebruikt hebt, daar had ik nooit problemen mee.

Wellicht dat het dus ligt aan of het een USB 2.0 en 3.0 is. De USB-stick die ik voor het werk gebruikte is een nieuwe USB-stick (+/- 6 maanden oud), dus waarschijnlijk dat deze USB 3.0 is. En de USB-stick die ik vanavond klaar gemaakt heb is al 5/6 jaar oud, dus hoogstwaarschijnlijk USB 2.0.

Dus ik kan in ieder geval Windows 10 installeren, waar de tablet nu mee bezig is. Iedereen nogmaals bedankt voor de input! Wat heb ik dus uiteindelijk gedaan:

- USB Controller op: EHCI gezet
- Debug Port op: Enabled
- Secure Boot Control op Disabled gezet

En uiteindelijk heb ik via de MediaCreationTool van Microsoft een bootable USB-stick gemaakt (met een oudere USB-stick, USB 2.0), en toen kon ik netjes booten vanaf de USB-stick! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Diigii op 28-05-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arianf11
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
ik heb de dezelfde probleem ik kom niet uit. A.u.b hulp

Modbreak:Maak even een nieuw topic aan, en leg even duidelijk uit wat je allemaal al zelf geprobeerd hebt. Dit is duidelijk niet de bedoeling

[ Voor 57% gewijzigd door Question Mark op 25-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arianf11
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
- USB Controller op: EHCI gezet
- Debug Port op: Enabled
- Secure Boot Control op Disabled gezet

geen sucess

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JGM1965
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-02 21:19
Bij mij bleek het probleem te zijn dat ik de 64Bit versie had gedownload maar mijn Tablet ondersteunt alleen 32Bit. Nadat ik beide versies had gedownload met Media Creation Tool kon ik kiezen welke versie ik wilde installeren. De 32Bit versie werkte.
Pagina: 1