Is mijn Mac gehackt?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.593 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04-2023
Beste Tweakers,

Mijn Mac werkt sinds een paar dagen uit het niets tergend langzaam.
En vandaag gebeurde iets heel ergs vreemds. Na het opstarten kreeg ik niet het normale scherm wat ik normaal krijg om in te loggen maar een totaal andere inlogscherm. Mijn wachtwoord die ik normaal invoer accepteert de mac niet meer. Ik vroeg mij daarom af wat de oorzaak kan zijn? Mogelijk gehacket?

Alvast bedankt :-)

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/jeh8fit9v/IMG_3425_1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door start op 28-05-2017 15:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:31
Dit is een iCloud lock. Heb je de mac recent gekocht of zelf perongeluk iets aangeklikt in "iCloud zoek mijn mac"?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Wat vreemd. Nee de Mac heb ik inmiddels al een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38
nieuw of 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Tweedehans.

[ Voor 9% gewijzigd door start op 28-05-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38
Je kan 'm zelf per ongeluk gelocked hebben maar waarschijnlijker is dat find my mac/iCloud niet verwijderd was toen je 'm kocht en de vorige eigenaar 'm gelocked heeft. Of... Je hebt een gestolen Mac gekocht...... Ik zou eens contact opnemen met degene van wie je de Mac gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Als de imac vanaf het begin zo n inlogscherm zou geven dan was het duidelijk dat die gelocked is,maar dit is niet het geval. Ik heb de imac zeker 6 maanden probleemloos gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Ook na 6 maanden kan iemand zo'n lock aanzetten. Zoek maar eens op
Find my iPhone / Find my Mac. Gelukkig is deze lock makkelijk te verwijderen, maar moet je daarvoor je OS wel opnieuw installeren / ben je alles kwijt.

Als je iCloud gebruikt: log in op icloud.com en check even of deze Mac ertussen staat.

Anders: Probeer eens wat alternatieve opstartmethodes, veilige modus, verbose, PRAM- en SMC reset.

[ Voor 79% gewijzigd door Nik op 28-05-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
start schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:30:
Als de imac vanaf het begin zo n inlogscherm zou geven dan was het duidelijk dat die gelocked is,maar dit is niet het geval. Ik heb de imac zeker 6 maanden probleemloos gebruikt.
Die lock zet je op afstand aan. Dat kan ook na 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
start schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:30:
Het kan zijn dat hij gestolen is en de eigenaar hem recent online zag en de iMac alsnog gelocked heeft. Tevens kan de verkoper hem als nog locken... (Mits het iCloud account niet verwijderd is van de iMac)

Edit: of je hebt een simpel iCloud wachtwoord en iemand haalt een "grap" met je uit
Nik schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:31:
Ook na 6 maanden kan iemand zo'n lock aanzetten. Zoek maar eens op
Find my iPhone / Find my Mac. Gelukkig is deze lock makkelijk te verwijderen, maar moet je daarvoor je OS wel opnieuw installeren / ben je alles kwijt.

Als je iCloud gebruikt: log in op icloud.com en check even of deze Mac ertussen staat.

Anders: Probeer eens wat alternatieve opstartmethodes, veilige modus, verbose, PRAM- en SMC reset.
Die lock is niet te verwijderen als je geen toegang hebt tot het account waarmee de lock aangezet is (of de code weet). *snip*

[ Voor 47% gewijzigd door Daedalus op 28-05-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het merkwaardige is dat er nooit een icloud account op de imac heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
start schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:02:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het merkwaardige is dat er nooit een icloud account op de imac heeft gestaan.
Als dat waar is zou hij niet gelocked kunnen worden en zou je hem gewoon opnieuw kunnen installeren (alle bestanden zijn dan wél weg). Zou je eens in recovery kunnen starten? https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:15
xh3adshotx schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:12:
[...]

Als dat waar is zou hij niet gelocked kunnen worden en zou je hem gewoon opnieuw kunnen installeren (alle bestanden zijn dan wél weg). Zou je eens in recovery kunnen starten? https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
Gaat ws niet werken doordat de EFI nu gelocked is op deze specifieke bootpartitie. Bij een iCloud blokkade wordt de mac opnieuw opgestart om vervolgens met een "bless" op de recovery partitie (die nodig is voor Find My iPhone) altijd naar deze partitie op te starten.

*snip* we gaan hier niet helpen met het omzeilen van een beveiliging

[ Voor 8% gewijzigd door Daedalus op 28-05-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 21:00
is dit niet gewoon een twee factor authenficatie en dat op ander device de code komt die je over moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
rb0wag schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:08:
is dit niet gewoon een twee factor authenficatie en dat op ander device de code komt die je over moet nemen.
Lijkt me niet, dan zou je ook niet offline in kunnen loggen^^. Dit is typisch een iCloud lock, kan je los inregelen of nadat de harddrive al gewiped is - om je data veilig te stellen en de mogelijkheden om het systeem te kunnen gebruiken te minimaliseren. Maarja, dan moet die Mac wel gekoppeld zijn aan je iCloud account. Dus blijkbaar was deze Mac gekoppeld aan iemand anders zijn iCloud account.

Wij kunnen niet verifieren of de TS de rechtmatige eigenaar is, dus omwegen voorstellen lijkt me geen goed idee.... (ook al zou ik de TS op zijn blauwe ogen willen geloven ;)).

Controleer je eigen iCloud account. Als deze Mac daar niet tussenstaat...dan is de beste optie is om contact op te nemen met de verkoper. Van daaruit kun je de vervolgstappen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:15
eric.1 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:18:
[...]

Wij kunnen niet verifieren of de TS de rechtmatige eigenaar is, dus omwegen voorstellen lijkt me geen goed idee.... (ook al zou ik de TS op zijn blauwe ogen willen geloven ;)).
supersnathan94 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:20:
[...]

[mbr]*snip* we gaan hier niet helpen met het omzeilen van een beveiliging[/]
Fijn dat jullie er "omzeilen" van maakt zonder enige vorm van uitleg te weten. Dit kan gewoon via GSX geregeld worden hoor. Ik help de AASP hier af en toe met wat dingen dus zodoende. Maar goed DMtje indien je het netjes kan bewijzen enzo (bon/factuur oid).

[ Voor 24% gewijzigd door supersnathan94 op 28-05-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kan doen is naar een Genius Bar gaan en kijken of een Apple medewerker je verder kan helpen. Mocht het een gestolen Macbook zijn dan kunnen de medewerkers misschien wat meer duidelijkheid geven over wat te doen, mocht hij niet gestolen zijn dan kunnen ze je ook vast en zeker helpen.

Mocht het een gestolen Macbook zijn, en je hebt hem tweedehands gekocht dan zal je namelijk niet de eerste (en helaas ook niet de laatste) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

supersnathan94 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:09:
[...]

[...]

Fijn dat jullie er "omzeilen" van maakt zonder enige vorm van uitleg te weten. Dit kan gewoon via GSX geregeld worden hoor. Ik help de AASP hier af en toe met wat dingen dus zodoende. Maar goed DMtje indien je het netjes kan bewijzen enzo (bon/factuur oid).
Allicht dat dit allemaal officieel te regelen is (al dan niet via GSX), maar dat moet de TS dan regelen met Apple zelf of een AASP. Wij kunnen hier niet controleren of de TS de rechtmatige eigenaar, en daarom gaan we ook niet helpen met het 'omzeilen' van deze beveiliging. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenhacken.

Dat gezegd hebbende; het beste wat de TS kan doen is contact opnemen met de oorspronkelijke eigenaar, of Apple met de originele aankoopnota. Verder dan dat gaan we hier helpen, en gaat dit topic daarom op slot.

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 30-05-2017 22:37 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.