Word katern (boekje) overzetten naar A4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 22:05
Om een boekje uit te kunnen printen vanuit Word gebruik ik altijd katern formaat die automatisch volgens boekje uitprint. Dit heb ik al vaker gedaan en werkt Perfect.

Nu echter moet ik op een wat meer geavanceerdere printer uitprinten. Deze blijkt gewoon vanaf A4 formaat boekjes zelf te printen compleet met nietje en vouwen.

Dus moet ik alles nu op A4 formaat gaan maken. 2x zo groot dus.

Mijn vraag is dus. Is het mogelijk om van katern weer naar gewoon A4 formaat te gaan zonder dat ik de hele lay-out weer een moet passen? Gewoon alles schalen op 200% dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Njah, je werkt nu eigenlijk precies de verkeerde kant om.
Normaliter produceer je gewoon in pagina formaat en zorgt via de print opties dat je in boekvorm print.
Word kan op elke printer boekvorm printen en (iig in Word 2013 en later) handmatig dubbelzijdig printen als de printer dat niet automatisch kan.
Die printsettings kan je ook gewoon in je document mee nemen (instellen via de ribbon Pagina Indeling en dan rechts onder in dat blokje op het pijltje klikken) zodat het overal op die manier print, en niemand afhankelijk is van hoe jij de indeling hebt gedaan.

Ik weet niet hoe je het nu voor elkaar hebt om de twee pagina's op 1 vel papier te zetten, want daar zijn meerdere mogelijkheden voor.
Het klinkt alsof je kolommen hebt gebruikt. Dat kan je opheffen door je hele document te selecteren (Ctrl+A) en dan in bij Pagina Indeling de kolommen weer terug te zetten op 1 kolom.
Maargoed, dan zal je mogelijk je document nog moeten nalopen om te checken of al je opmaak nog klopt.

Daarna doe je het via de pagina indeling ribbon (zoals eerder beschreven) en dan moet het overal goed gaan.
Zelfs als je een automatisch dubbelzijdig printende en niettende printer hebt gaat dat goed bij iemand die dat niet heeft, want Word schakelt dan automatisch over op handmatig dubbelzijdig en laat de nietjes gewoon vervallen.

Kolommen wil je hier voor gewoon niet gebruiken, want elke printer hanteert andere marges. Jouw document print bij iemand anders dus potentieel heel anders omdat de marges verschuiven en dus je tekst e.d. gaat verschuiven.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 28-05-2017 13:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Ik gebruik gewoon book fold. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/knqgtg1LI8q0g1EVld1T5BPt/thumb.jpg

Probleem is dat als je deze zo gemaakt hebt dat alle lettertypes ook kleiner zijn. Nu moet ik alles 2x zo Groot maken.

Alles op A4 overzetten lijkt niet te kunnen. De hele lay-out zit dan door de war als ik dit uitzet.

[ Voor 14% gewijzigd door Baudu op 28-05-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd om enkele pagina's op die nieuwe printer te printen vanuit je bestaande document?
If not, doe dat eens en kijk hoe hij reageert. Hij zou het gewoon moeten snappen als je het zo print vanuit word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Dat werkt inderdaad. Maar het probleem is dan dat hij niet gaat nieten en vouwen. Dat werkt alleen vanuit A4.

Het is mij nu wel gelukt om het hele document wat groter de maken qua lettertypes. Er zitten veel verschillende lettertype groottes in. Gelukkig kun je alles vergroten/verkleinen met de knopjes naast lettertypegrootte. Alleen afbeeldingen gaan niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Is het niet effectiever om even te zoeken naar mogelijkheden om de printer te vertellen dat hij een voorgeformateerd document krijgt en dat hij die moet vouwen+nieten?
Geen idee welke printer het om gaat, maar dat lijkt me de snellere optie, mits mogelijk.

Als dat niet gaat, sja, dan zal je je document moeten ombouwen. Ik zie ook geen andere optie in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudu
Bedankt voor je hulp. Die printer staat niet bij mij thuis. Dus lastig om dingen te proberen. Iemand anders print het voor mij uit dus er zit niets anders op dan de boel ombouwen naar A4.

Dank voor je hulp McKaamos
Pagina: 1