Dell Inspiron met 1 TB en een SSD 128 Gb ? Hoe gaat dat?

Pagina: 1
Acties:

• boutjeM10
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-07-2021
Mijn vraag
Draait Windows 10 vanaf de SSD schijf bij dit systeem? Hoe gaat dat met updates dan? Is deze SSD niet veel te klein met al die updates?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wil deze machine gaan gebruiken voor de standaard dingen, muziek en videoclips afspelen, downloaden, internetten, tekstverwerken,....van alles wat en het liefst tegelijk ;) . Heb een officiële Office 365 die er op komt en allerlei kleine softwareprogjes. Ik doe niet aan gaming of foto/video bewerking en heb m.i. dan ook geen specifieke videokaart nodig. Opslagcapaciteit via mijn eigen netwerkje, voorzien van nas en losse netwerkschijf is meer als voldoende aanwezig. Bekabeld internet aanwezig en randapparatuur zoals printer ed. ook bekabeld aan te sluiten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Huidige beeldscherm is een Samsung 22 inch met bijzonder weinig draaiuren, mooi toestel met super beeld. VGA aansluiting op beeldscherm en de Dell heeft ook vga....voor mij persoonlijk voldoende., zo ook de aantal usb aansluitingen e.a. mogelijkheden.

Grootste vraag is voor mij met dit systeem.....is de 128 Gb ssd niet te veel te klein voor Windows 10....en zit ie zo vol? Of is het enkel het opstarten van het systeem die de snelle schijf gebruikt en gaat de update en software op de 1 Tb schijf als .... C;\ Prpgramfiles etc.

Ik wil graag een pc met prima processor, vandaar de i7.....waar ik weer jaren mee uit de voeten kan.
Is dit iets?

Verwijderd

W10 zit rond de 30GB bij mij. Ruimte zat dus op een 1/8 TB ssd. Naast Windows incl de updates kan je nog wat software of een enkele AAA game kwijt. Dataopslag doe je op de hdd.
Hou er wel rekening mee dat een 120-128GB ssd merkbaar trager wordt als deze bijna vol is. Een 240-275GB exemplaar is daarom altijd een betere keuze ook omdat de prijs per GB veel lager is.

• boutjeM10
Die zit helaas niet aanbieding,....blijft wel een optie om na verloop van tijd, na garantieperiode bijvoorbeeld, er eens een wat grotere in te zetten. Heb dat bij mijn dell labtop XPS i7 ook gedaan, beviel prima!

Kun je softwarepakketten als office 365 en andere programma`s dan op de 1 Tb schijf zetten? Wat dan zoiets wordt als D;\Programfiles\Office653.....etc.

Kan met deze pc, lijkt mij dan toch, voor een langere periode wel weer vooruit?

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02 09:32
Je kunt de programma's inderdaad op de HDD zetten. Maar als het even kan zou ik het gewoon op de SSD installeren, dat maakt de programma's toch een stuk sneller. Windows en Office kan bijvoorbeeld makkelijk op een SSD van 128GB, waarschijnlijk heb je dan nog meer dan de helft van de ruimte over.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen hele build, schopje naar CAA.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Draai zelf al jaren met een 840 pro 128gb. Dit is genoeg voor Windows en wat programma's die je vaak gebruikt. Voor grotere spellen die 30/40 gb of meer nodig hebben zou ik aanraden om daar de hdd voor te gebruiken. Windows heeft ook opslagruimte nodig voor updates. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• boutjeM10
br00ky schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:06:
Geen hele build, schopje naar CAA.
Ehhmmmm, deze snap ik ff niet, ben ik iets vergeten/niet gedaan.....of zie ik het gewoon even niet!?
Wat bedoel je met " geen hele build "schopje naar CAA ?
(maal bijna geen gebruik van dit forum, mischien dat ik een huisregel heb overgeslagen? :?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
CAA = Componenten Aankoopadvies, het subforum waar ik je post naartoe heb verplaatst. DAA is primair voor complete systemen. Aangezien jouw vraag alleen over je SSD gaat, hoort die daar niet huis.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:09
Ik doe al een paar jaar met mijn W10 installatie op een 120 GB SSD en die zit nog maar voor de helft vol. Inclusief office 365, photoshop en nog wat andere meuk. Groot genoeg dus.
Alleen even zorgen dat je standaard opslaglocaties van documenten/downloads/etc naar een HD gaan.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als ik jou was zou ik een laptop met maximaal een i5 kopen, liever een i3. Die i7 heb je helemaal niks aan voor jouw gebruik. Sterker nog afhankelijk van het model i7, is een i7 helemaal niet sneller dan een i5, maar wel veel duurder. (Dit geldt voor de i7 xxxx U modellen, welke net als een i5 xxxx U een dual core is.) Wat ik dus zou doen is een i3, of als je je daar beter bij voelt een i5 pakken met meer SSD opslag. 128GB is voor office, windows en een paar kleine programma's zeker niet te weinig, maar 256GB is gewoon net wat comfortabeler. En een i3 is prima futureproof. Bovendien zitten in laptops met een i7 vaker Nvidia of AMD videokaarten, de standaard intel voldoet meestal al, dus dan betaal je ook nog eens voor een dure videokaart die je nooit gaat gebruiken.

Updates worden trouwens gewoon op je C schijf geïnstalleerd, dus tenzij je windows op je harde schijf installeert - wat ik overigens absoluut niet aanraad- worden de updates op je SSD opgeslagen. Maar zoals ik al zei, 128GB is ook voldoende na vele 100'en updates.
Pagina: 1