xs4me schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:31:
[...]
Bedankt voor je reactie :-)
De dode punten is een mix van wat lastigere plekken, zoals net niet op m'n balkon (1e verdieping). En daarnaast ook vaak het handshake gebeuren met verschillende routers/AP's icm m'n tablet / laptops / mobiel. Alsof ze ervan in de war raken, misschien wat (DNS?) caching ofzo? Dat gaat met een mesh setup als 't goed is beter.
Want? "Mesh" zegt alleen iets over hoe een AP aan z'n backhaul (verbinding met router/internet) komt, namelijk over WiFi in plaats van over een draad. Dat staat geheel los van hoe goed of slecht handoffs gaan. Het is mogelijk om dat goed te doen met een mesh, maar evengoed mogelijk om het bedraad te doen. Ditto het verprutsen ervan.
Met USG doel je op Ubiquiti toch? De Ubiquiti AmpliFi staat op m'n lijstje inderdaad, maar dit is weer een ander apparaatje zie ik, zal er 's wat over gaan lezen.
ER-L heb ik nog niet kunnen achterhalen wat je daarmee bedoelt. Nog niet zo bekend met de afkortingen

USG: UniFi Secure Gateway - een router (zonder WiFi) die vanuit Ubiquiti's UniFi omgeving gemaanged kan worden.
AmpliFi: Ubiquiti's implementatie van chipset vendor Qualcomm Atheros' geweldige mesh marketingstunt. Aangezien het naast het gemesh gebouwd is op de codebase van UniFi kun je uitgaan van verder goed gedrag, zolang die WiFi backhaul maar in staat is te presteren...
ER-L: EdgeRouter Lite, een eenvoudige SOHO-router (zonder WiFi) van Ubiquiti die echter niet vanuit de UniFi-omgeving beheerd kan worden.
xs4me schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:09:
Hm ... wel wat vreemd dit.
Ik heb 's wat speedtests gedaan vanaf m'n kantoor (PC). Die haalde goede resultaten (+-150Mb/s).
Nu heb ik m'n Asus router in de meterkast, beganegrond, staan.
Die loopt bekabeld naar de 1e, met de Asus die ik als AP heb ingesteld met dezelfde naam.
Ik ben met m'n PC verbonden met deze SSID (ik ga ervan uit dus met de AP, aangezien die dichterbij staat).
Nu had ik alles op balanced gezet qua TX power. Maar ging ik van 150Mb/s naar 5Mb/s. Nogal een verschil. Dus ik denk, dan zet ik de AP wat hoger. Zowel hoog (1x hoger) als performance setting (2x hoger) leverde weinig verbetering op. 7Mb/s oid, maar kan ook liggen aan speedtest die soms kleine verschillen heeft. Dus die weer naar balanced gezet.
Toen heb ik de router (begane grond) weer op performance gezet en haal ik weer de gewenste 150Mb/s.
Hoe kan dit? Je zou bijna gaan denken dat de AP niks doet. Ik zal die 's een andere naam geven en nog 's wat testjes uitvoeren als ik dan specifiek met die SSID verbind.
Of is dezelfde SSID naam gebruiken niet zo verstandig? Ik had gelezen dat die dan automatisch konden overpakken.
Update:
Als ik de AP een andere SSID geef en daarmee verbind gedraagt het zich als verwacht. Dus als ik dezelfde SSID naam gebruik dan werkt de AP niet/slecht, vaag.
Ik mis in dit verhaal welk frequentieband je gebruikt. Muv die WR-1043ND dinosaurus zijn de apparaten die je noemt allemaal dualband. Als je van 5GHz (zonder interferentie) terechtkomt op 2.4GHz (meestal met interferentie) kun ej dit soort verschil verwachten.
Best practice:
Tenzij je AP's echt goed band steering ondersteunen (en ik heb er geen gevonden onder de EUR 200 die ik op dat vlak vertrouw) is het beter om verschillende SSID's voor 2.4GHz en 5GHz te gebruiken, maar die SSIDs wel hetzelfde in te stellen op alle AP's.
Vervolgens wil je apparaten die 5GHz ondersteunen *alleen* laten verbinden met de 5GHz SSID. 2.4GHz gebruik je dus enkel voor legacy/low-end meuk dat dat niet aankan.
Vereiste daarvoor is natuurlijk wel dat al je AP's 5GHz ondersteunen (jouw WR-1043ND doet dat niet) en dat je netjes je dekking op basis van 5GHz geplanned hebt waardoor je overal 5GHz hebt. Dat is dus ook niet het geval. Werk aan de winkel dus.
Nu, als ik het zo lees heb je twee problemen en heb je een paar denkfouten mbt de oplossing daarvoor:
1) dekking is niet overal goed -> je hebt meer AP's nodig. Dat is helder
2) roaming gaat niet goed. Hier denk je dat mesh dat op een of andere manier magisch oplost. Denkfout! Of roaming wel of niet goed gaat is voor het overgrote deel een kwestie van instellingen (zelfde SSID, zelfde PSK, zelfde security en zelfde encryption op de verschillende AP's) en nog meer van radioplanning, specifieker van het beperken van overlap tussen AP's. Een meshnetwerk is meestal centraal beheerd waardoor dat eerste punt goed gaat, maar dat kan prima met een centraal beheerd systeem zonder mesh backhaul (UniFi bijv) of handmatig met losse AP's. Het tweede probleem is puur functie van plaatsing van je AP's en kun je met mesh net zo goed verprutsen als met bedrade AP's. Sterker nog, doordat meshing juist overlap vereist is het inherent gevoeliger ervoor.
Jouw huis is - zoals je het beschrijft - in ieder geval eenvoudig te duiden qua RF: vier verdiepingen met dik beton ertussen. Nagenoeg alle signalen gaan dus door het trapgat. Je geeft niet aan waar de huidige als AP ingestelde routers staan, maar ik vermoed dat ze vrij ver van dat trapgat vandaan staan. Als je niet op alle verdiepingen AP's hebt, krijg je dan vanzelf dode plekken ver van het trapgat op verdiepingen zonder AP.
Enige onduidelijke is dat je het hebt over vier woonlagen, maar over een begane grond en 4e verdieping. Dat klinkt als 5 verdiepingen - maar maakt als ze allemaal recht boven elkaar staan weinig uit voor het verdere verhaal.
Als mijn vermoeden klopt zou je je probleem mogelijk met huidige apparatuur al kunnen oplossen: verhuis de AP's richting het trapgat, eentje op 1e verdieping en eentje op 3e verdieping. Mogelijk dat je daarmee met de AC66U en AC68U al je hele huis kunt dekken en die oude WR1043ND niet meer nodig is.
Alternatief is om op de verdiepingen zonder goede dekking extra AP's te plaatsen ver van het trapgat (en de WR1043ND te vervangen met een dualband exemplaar), maar dat is duurder en bewerkelijker (extra kabels trekken).
'Mesh' gaat in zo'n woning in ieder geval suboptimaal presteren. Afhankelijk van welke meshtechologie exact gebruikt wordt is de meerwaarde van meshing vooral dat meerdere verbindingen samen gebruikt kunnen worden voor backhaul (Quantenna doet dit) danwel dat slechts eentje tegelijk gebruikt kan worden, maar wel de beste op dat moment geselecteerd wordt (Qualcomm Atheros' oplossing, gebruikt door o.a. Netgear, Ubiquiti en collega's). Vereiste voor beide om goed te werken is dus dat je meerdere verbindingen hebt. In een typische Amerikaanse suburb-woning (zoals in de review die @
SanderH_ aanhaalt) heb je grote, vlakke verdiepingen, muren die weinig signaal dempen en meerdere AP's per verdieping. Dan kan zo'n mesh setup goed presteren. In jouw NL betonbunker heb je kleinere verdiepingen met max één AP per verdieping en zijn de muren en vloeren zo dempend dat er welgeteld één signaalpad beschikbaar is, namelijk door het trapgat. Dan is de meerwaarde boven een (veel goedkopere) dualband repeater minimaal, en zal de performance tov bedrade backhaul fors afnemen.
Nee, mesh is gewoon geen goede optie voor betonnen woningen in NL. Reden dat de vendors het allemaal pushen is combo van drie zaken:
- in de VS, waar het ontwikkeld is, werkt het wel goed, en er is onvoldoende besef dat verschillende bouwstijlen grote invloed kunnen hebben op levensvatbaarheid van een technologie.
- mensen zijn irrationeel allergisch voor kabels trekken. Ze geven liever een veelvoud van het bedrag dat een professional rekent om Ethernetkabels voor je te trekken uit aan houtje-touwtje-oplossingen die als het goed is 'gewoon werken'.
- er is een sterke commerciele drijfveer. Omdat je overlap nodig hebt tussen mesh nodes heb je voor dezelfde dekking ongeveer anderhalf keer zoveel nodes nodig. Dat betekent dus dat de leverancier ongeveer anderhalf keer zoveel kastjes kan verkopen per klant tov een bedrade oplossing. Uiteraard vind de leverancier dit aanprijzenswaardig.
Nu, dat veel mensen zo'n positief verschil ervaren tussen een moderne meshoplossing en hun oude situatie met een paar losse APs die doorgaans ook niet optimaal ingesteld staan, heeft puur met dat laatste te maken. Je ziet hetzelfde terug met de - hier veel geprezen - Ubiquiti UniFi-AP's. De hardware is niets bijzonders en de software biedt niet eens zoveel extra toeters en bellen dan pakweg een van die Asus routers die je hebt. Verschil is dat out-of-the-box de instellingen goed staan. Niet meer en niet minder.