Hallo allemaal.
kort nadat ik ben overgetapt naar windows 10 heb ik problemen met oververhitting van mij cpu.
Bij een koude start liep mijn cpu naar hoge temperaturen rond de 80 graden waardoor de pc naar enkele minuten uitviel. Als ik meteen hierna opnieuw opstartte zonder de cpu af te laten koelen kreeg ik normalen temperaturen en viel het niet meer uit.
Stresstesten met prime95 en een ram test leverde niets op.
Op dat moment had ik seidon waterkoeling van coolermaster ongeveer een 2 jaar aangesloten zonder enige problemen te hebben gehad. Deze heb ik vervangen door de stock koeling zodat ik de cpu fan en de koelingspasta kon uitsluiten.
Ik ben meteen na het vervangen naar de bios gegaan en de temperatuur bleef nog stijgen tot 75 graden ( maar is niet uitgevallen) en blijft rond deze temperatuur hangen als de pc inactief is. Als ik aan de zijkant van de fan voelt ( aan de metalen buisjes ) is deze zeer heet wat mij doet tot de cpu reëel zo heet wordt en geen sensor fout is. Wat mijn nu ook opvalt, is tot mijn moederbord ook plots rond de 57 graden zit wat niet het geval was met de waterkoeling geïnstalleerd.
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD FX-8350 74 °C
Vishera 32nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI 970 GAMING (MS-7693) (CPU 1) 63 °C
Graphics
MD20433 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI) 31 °C
Storage
447GB Crucial_ CT480M500SSD1 SATA Disk Device (SSD) 34 °C
465GB Western Digital WDC WD50 00LPVT-75G33T0 SATA Disk Device (SATA) 34 °C
2794GB ASMT 2115 SCSI Disk Device (USB (SATA)) 44 °C
Optical Drives
DiscSoft Virtual SCSI CdRom Device
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS90 SATA CdRom Device
Audio
NVIDIA High Definition Audio
...
Dus momenteel heb ik juist de koeling verandert, prime95 en Windows Memory Diagnostic tool gebruikt.
Op het moment lijkt het mij tot het aan de cpu ligt maar wat denken jullie ervan ?
alvast bedankt !
...
kort nadat ik ben overgetapt naar windows 10 heb ik problemen met oververhitting van mij cpu.
Bij een koude start liep mijn cpu naar hoge temperaturen rond de 80 graden waardoor de pc naar enkele minuten uitviel. Als ik meteen hierna opnieuw opstartte zonder de cpu af te laten koelen kreeg ik normalen temperaturen en viel het niet meer uit.
Stresstesten met prime95 en een ram test leverde niets op.
Op dat moment had ik seidon waterkoeling van coolermaster ongeveer een 2 jaar aangesloten zonder enige problemen te hebben gehad. Deze heb ik vervangen door de stock koeling zodat ik de cpu fan en de koelingspasta kon uitsluiten.
Ik ben meteen na het vervangen naar de bios gegaan en de temperatuur bleef nog stijgen tot 75 graden ( maar is niet uitgevallen) en blijft rond deze temperatuur hangen als de pc inactief is. Als ik aan de zijkant van de fan voelt ( aan de metalen buisjes ) is deze zeer heet wat mij doet tot de cpu reëel zo heet wordt en geen sensor fout is. Wat mijn nu ook opvalt, is tot mijn moederbord ook plots rond de 57 graden zit wat niet het geval was met de waterkoeling geïnstalleerd.
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD FX-8350 74 °C
Vishera 32nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI 970 GAMING (MS-7693) (CPU 1) 63 °C
Graphics
MD20433 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI) 31 °C
Storage
447GB Crucial_ CT480M500SSD1 SATA Disk Device (SSD) 34 °C
465GB Western Digital WDC WD50 00LPVT-75G33T0 SATA Disk Device (SATA) 34 °C
2794GB ASMT 2115 SCSI Disk Device (USB (SATA)) 44 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS90 SATA CdRom Device
Audio
NVIDIA High Definition Audio
...
Dus momenteel heb ik juist de koeling verandert, prime95 en Windows Memory Diagnostic tool gebruikt.
Op het moment lijkt het mij tot het aan de cpu ligt maar wat denken jullie ervan ?
alvast bedankt !
...