Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attron
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-03-2020
Hallo allemaal.

kort nadat ik ben overgetapt naar windows 10 heb ik problemen met oververhitting van mij cpu.
Bij een koude start liep mijn cpu naar hoge temperaturen rond de 80 graden waardoor de pc naar enkele minuten uitviel. Als ik meteen hierna opnieuw opstartte zonder de cpu af te laten koelen kreeg ik normalen temperaturen en viel het niet meer uit.
Stresstesten met prime95 en een ram test leverde niets op.
Op dat moment had ik seidon waterkoeling van coolermaster ongeveer een 2 jaar aangesloten zonder enige problemen te hebben gehad. Deze heb ik vervangen door de stock koeling zodat ik de cpu fan en de koelingspasta kon uitsluiten.
Ik ben meteen na het vervangen naar de bios gegaan en de temperatuur bleef nog stijgen tot 75 graden ( maar is niet uitgevallen) en blijft rond deze temperatuur hangen als de pc inactief is. Als ik aan de zijkant van de fan voelt ( aan de metalen buisjes ) is deze zeer heet wat mij doet tot de cpu reëel zo heet wordt en geen sensor fout is. Wat mijn nu ook opvalt, is tot mijn moederbord ook plots rond de 57 graden zit wat niet het geval was met de waterkoeling geïnstalleerd.

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD FX-8350 74 °C
Vishera 32nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI 970 GAMING (MS-7693) (CPU 1) 63 °C
Graphics
MD20433 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 960 (MSI) 31 °C
Storage
447GB Crucial_ CT480M500SSD1 SATA Disk Device (SSD) 34 °C
465GB Western Digital WDC WD50 00LPVT-75G33T0 SATA Disk Device (SATA) 34 °C
2794GB ASMT 2115 SCSI Disk Device (USB (SATA)) 44 °C
Optical Drives
DiscSoft Virtual SCSI CdRom Device
DiscSoft Virtual SCSI CdRom Device
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS90 SATA CdRom Device
Audio
NVIDIA High Definition Audio
...

Dus momenteel heb ik juist de koeling verandert, prime95 en Windows Memory Diagnostic tool gebruikt.
Op het moment lijkt het mij tot het aan de cpu ligt maar wat denken jullie ervan ?

alvast bedankt !
...

Beste antwoord (via attron op 01-06-2017 19:49)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:53

Nemesizz

Untouchable

Het is niet gezegd dat het alleen aan de CPU voltage instelling ligt.

Als ik even wat na zoek naar die BSOD's wijzen veel dingen wel naar voltage gerelateerde dingen, maar ook zie ik regelmatig bepaalde Windows 10 (al kwamen ze soms bij Win8.1 ook voor na updates) updates voorbij komen waarna plots ineens die BSOD's voorbij komen.
Windows Memory Diagnostic tool
Vind ik persoonlijk niet echt geweldig werken. Geheugen kun je beter testen met Memtest86.

Weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar misschien dat je nog ergens een oude HDD ofzo hebt liggen waarmee je een test installatie van bijvoorbeeld Windows 7 kan doen. Kijken of die ook zoveel BSOD.

Of een kale Windows 10 installatie, en mogelijk updates stuk voor stuk binnenhalen (weet niet zeker of dat kan, werk zelf vrij weinig met Win10) en kijken wanneer het mis gaat (<- dit ivm regelmatig voorbij komen van bepaalde BSOD's die jij aangeeft na updaten van Windows 10, terwijl een clean install vóór die bepaalde updates wel stabiel bleven).

Je moederbord heeft overigens ook een Killer Nic (netwerk chip), de software van die dingen is berucht vanwege memoryleaks. Nu wijzen de BSOD's niet in die richting, maar is misschien toch het inspecteren waard. Bij een memoryleak loopt uiteindelijk al je RAM vol en kan ook voor rare crashes zorgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de pasta netjes weggehaald van de processor en koeler en opnieuw aangebracht? Geen goedkope Chinatroep van $0.99 eronder gesmeerd maar iets degelijks?

Wat is de verdere airflow situatie in je kast? Niet dat je bijvoorbeeld alleen één uitgaande fan hebt, want dat gaat hem met dit weer niet worden ;)

Ook is het mogelijk handig even te controleren wat het voltage van je CPU doet, daarvoor zal je CPU-Z of Aida64 even moeten downloaden. Als die chip zichzelf loopt te overvolten uit het niets dan gaan de temperaturen ook door het dak.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attron
Ik ben bij de lokale computerzaak pasta gaan halen, ze hebben van het merk startech meegegeven.Ik heb geen idee van als het een degelijk product is.

Momenteel heb ik de kast paneel verwijderd maar ik heb aan de voorkant een 200mm fan wat inblaast en aan de achterkant een 200mm en een 120 mm fan wat uitblaast.

is de voltage is op deze moment 1.456 v

Ik heb ook de voeding al vervangen maar een sharkoon wpm 700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:26

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Vrees dat zowel Startech en Sharkoon geen kwaliteitsproducten zijn.

Bron Sharkoon
Betere Thermal Paste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Voeding weggooien idd en voltage gaan verlagen. 1.45 is flink te veel voor een stock 8350.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

attron schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:10:
Ik heb ook de voeding al vervangen maar een sharkoon wpm 700
Je hebt een systeem dat maximaal 250-300w verbruikt. Dan kan je veel beter een kwalitatief goede 400w nemen dan zo'n erg matig ding als een 700w Sharkoon.

Verder eens met het verlagen van het voltage op de cpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 21:01
Kast dichtmaken , je airflow wordt slecht hierdoor.

Met kast open en een tafel ventilator op de cpu richten zou je kunnen proberen.

Koelblok moet warm worden als de cpu een hoge temp heeft, anders zit blok niet goed.

Nu met warm weer, zorg dat er veel lucht naar buiten de kast gaat, anders haal geen enkele koeling zijn werk doen.

Als je de kast dicht heb en je pc dmv van sofware zeer warm maakt, dan zou de lucht naar buiten warm moeten worden, maar als dit te warm is, dan gaat er misschien niet genoeg warme lucht naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attron
Ik ga nieuwe koelpasta bestellen en de waterkoeling terug plaatsen.

de nieuwe voeding had ik gestoken naar aanleiding tot de pc uitviel en in de logboek stond tot er waarschijnlijk stoomuitval was. hiervoor had ik een XILENCE Redwing Series 550W.

ik heb de voltage iets verlaagt naar 1.32 v maart hoeveel raad u mij aan ?
de temperatuur is wel drastisch verlaagt naar 40 graden cpu en 41 moederbord

wat mij wel opvalt is tot hij niet meer is uitgevallen nadat ik de stock koeling heb geplaatst. maar kan de koeling hiervoor mede verantwoordelijk zijn wat deze stond er als van 05/2015 op ? en ik ga er van uit tot de waterkoeling beter hoort te koelen dan de stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 21:01
attron schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:14:
ik ga er van uit tot de waterkoeling beter hoort te koelen dan de stock.
Verkeerde conclusie dus, lucht koeling kan zeer goed zijn, of waterkoeling kan zeer slecht zijn,
ga testen,
toen je de pc net had, heb je getest?
Heb je nu getest?,
etc dus je had meer moeten doen, dan had je het geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attron
Gisteren had ik de target voltage in de bios verandert tot een lagere dit bleek even te helpen maar het was waar van korte duur. Hierna had ik amd overdrive gedownload en bleek de target voltage 1.325 v te zijn en was de huidige voltage 1.4 v.
Hierna had ik 2 x bsod gekregen.
1ste x whea_uncorrectable_error
2de x system_service_exception

Zojuist heb ik in de bios de voltage op auto gezet en via overdrive de target op 1.325v gezet dit hielp ook niets met een bsod als gevolg.

kmode_exception_not_handled

Nu ik ben redelijk amateuristisch op deze vlak.. dus moet ik de voltage op een andere manier veranderen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:53

Nemesizz

Untouchable

Het is niet gezegd dat het alleen aan de CPU voltage instelling ligt.

Als ik even wat na zoek naar die BSOD's wijzen veel dingen wel naar voltage gerelateerde dingen, maar ook zie ik regelmatig bepaalde Windows 10 (al kwamen ze soms bij Win8.1 ook voor na updates) updates voorbij komen waarna plots ineens die BSOD's voorbij komen.
Windows Memory Diagnostic tool
Vind ik persoonlijk niet echt geweldig werken. Geheugen kun je beter testen met Memtest86.

Weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar misschien dat je nog ergens een oude HDD ofzo hebt liggen waarmee je een test installatie van bijvoorbeeld Windows 7 kan doen. Kijken of die ook zoveel BSOD.

Of een kale Windows 10 installatie, en mogelijk updates stuk voor stuk binnenhalen (weet niet zeker of dat kan, werk zelf vrij weinig met Win10) en kijken wanneer het mis gaat (<- dit ivm regelmatig voorbij komen van bepaalde BSOD's die jij aangeeft na updaten van Windows 10, terwijl een clean install vóór die bepaalde updates wel stabiel bleven).

Je moederbord heeft overigens ook een Killer Nic (netwerk chip), de software van die dingen is berucht vanwege memoryleaks. Nu wijzen de BSOD's niet in die richting, maar is misschien toch het inspecteren waard. Bij een memoryleak loopt uiteindelijk al je RAM vol en kan ook voor rare crashes zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attron
Ik heb mijn bio geüpdatet en killer network manager nieuwste driver gedownload ( dit bleek het niet te vinden met driver booster)

Terug de waterkoeling geplaats en zuiver gemaakt met artic silver producten.

Daarna heb ik memtest 8 passes laten draaien ( 22u) prime95 8 uur en stability test van amd overdrive 8 uur zonder error
Bij deze testen was de max temp rond de 55 graden.

De voltage van de cpu blijft 1.4v en als ik de frequency van een core bekijkt is deze gemiddeld 4100 MHz. Maar hoe kan ik dit verminderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attron
De voltage verminderen is mij gelukt via amd overdrive nu is het 1.325v en 4000MHz. :)
Pagina: 1