Mijn Data schijf beveiligd, nu kom ik er zelf niet meer in.!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 20:55
Mijn vraag
Beste,

Heb per ongeluk mijn data schijf verkeerd beveiligd zodat ik er nu zelf niet meer in kan. de schijf kwam uit mijn desktop destijds. nu hangt ie aan mijn laptop met docking station. Ik zou graag weer bestanden van mijn schijf willen halen hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

nieuwe users proberen te bemachtigen tot nog toe zonder succes.

Beste antwoord (via Vannos op 28-05-2017 21:32)

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vannos schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:15:
[...]

het gaat goed tot ik enter:

ERROR: Invalid argument/option - 'g:\'.
Type "TAKEOWN /?" for usage.
het juiste commando moet volgens mij dan zijn: (even van G: uitgegaan als schijfletter)
code:
1
takeown /F G: /R /D Y

/F G: > geeft de locatie aan
/R > incl alle subfolders en mappen
/D Y > eigenaar ook op sub directory's toepassen zonder dit te vragen

en goedbedoeld advies: een schijf beveiligen door de NTFS rechten in te stellen is net zoals een slot op een deur doen waar iedereen de sleutel van kan vinden

als je het echt wil beveiligen zal je de schijf moeten encrypten met een aparte tool (b.v. bitlocker)
maar ik kan je, na dit topic, niet aanraden dit zelf te doen, als je dan wat verkeerd doet ben je echt alles kwijt.

[ Voor 44% gewijzigd door mschol op 28-05-2017 11:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En wat heb je dan gedaan dat de schijf "ineens" beveiligd was? Was de oude PC voorzien van BitLocker of een ander mechanisme? Heb je al geprobeerd de schijf te benaderen met een Linux Live-CD?

Wat is "nieuwe users bemachtigen"; ondanks dat ik best wat weet van NTFS permissies, sharing permissies en local/global/unviersal groups, kan ik jouw uitspraak niet thuisbrengen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
Hij was niet ineens beveiligd. Ik had die schijf hier open en bloot liggen. ik wou de schijf (beveiligen) in de zin van stel dat iemand hem meeneemt dan kan diegene zo al mijn documenten inzien.

verder geen programma,s gebruikt om de schijf te beveiligen.

Ik weet niet precies meer wat ik nu uitgevoerd heb. Heb blijkbaar iets veranderd in het tabje Beveiliging van de hdd.

Afbeeldingslocatie: https://afbeelding.im/v2vaMf7a
https://afbeelding.im/v2vaMf7a

[ Voor 16% gewijzigd door Vannos op 27-05-2017 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:50
Misschien kom je hier wat verder mee:
https://www.tenforums.com...xt-menu-windows-10-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
thanks Brambo123

heb dat reg filetje gedownload. Enkel kom ik nu helemaal niet meer in de HDD.

(Toegang geweigerd )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Vannos schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:48:
heb dat reg filetje gedownload. Enkel kom ik nu helemaal niet meer in de HDD. (Toegang geweigerd )
Zomaar dingen downloaden en uitvoeren omdat "iemand op internet" dat zegt is een slechte gewoonte als je niet zeker weet wat het is en wat het doet :P

Als je op het tabbald "Beveiliging" de knop "Geavanceerd" indrukt komt er een nieuw venster. Daarin heb je bovenin twee velden voordat je een rij met drie tabbladen krijgt. De bovenste is "Naam" met daarachter iets als "D:\" of "E:\" (of een andere letter, maar als het goed is geen C:\), en daaronder "Eigenaar", met dan een naam (of iets als "onbekend") en het schildje van UAC om dit aan te passen. Ik heb een Engelse versie dus ik weet niet goed hoe het in het Nederlands heet, "aanpassen" of "bewerken"?

In het venster dat dan tevoorschijn komt vul je de gebruikersnaam in van de gebruiker waarmee je in Windows
inlogt. Als je dan op OK klikt (mogelijk moet je wat meer vensters met "Ok" sluiten voordat hij begint) dan past hij de eigenaar van alles op die schijf aan (vandaar dat het zo belangrijk is de goede schijf voor je te hebben, doe je dat met je opstartschijf dan is ook deze computer stuk :P ).

Als het goed is kun je er daarna in. Werkt het dan nog niet dan heb je nu in ieder geval de rechten om je eigen gebruiker toegang te geven (Op je screenshot "Bewerken" -> "Toevoegen" -> jezelf -> "Volledig".

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
Thanks Paul.

Ja ik weet dat het zomaar downloaden van reg files niet echt verstandig is. Maar heb die bestanden toch nodig. ( dan maar een risico nemen )

Heb precies gedaan wat je hebt gezegd het gaat goed tot op het laatst. Ik kan weer mijn hdd in de mappen zien maar bestanden niet openen terwijl volledig beheer aangevinkt staat. alleen speciale machtigingen staat niet aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
Melding die ik vervolgens krijg bij het aanklikken van een tekst bestand of afbeelding. U moet over de Leesmachtigingen beschikken om de eigenschappen van dit object te kunnen weergeven

Dan klik ik op Geavanceerd, dan moet ik een eigenaar kiezen, dan selecteer ik mijn gebruikers naam:

De melding die ik dan krijg:
U bent niet bevoegd om de beveiligingseigenschappen van dit object te kunnen weergeven, zelfs wanneer u bent aangemeld als gebruiker met administratorbevoegdheden.

Afbeeldingslocatie: https://afbeelding.im/3bUNiPr2
https://afbeelding.im/3bUNiPr2

na mij te hebben gekozen.
Afbeeldingslocatie: https://afbeelding.im/6YEu4cNd
https://afbeelding.im/6YEu4cNd

[ Voor 21% gewijzigd door Vannos op 28-05-2017 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17:36
"Eigenaar: Kan de huidige eigenaar niet weergeven"... Kun je op die map hetzelfde kunstje doen om de eigenaar aan te passen, of op een hoger niveau en nu bij het aanpassen het vinkje zetten bij "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen"?

Op de meeste mappen worden rechten van de map erboven overgenomen, naar niet bij allemaal, dit lijkt er zo een te zijn :)

Overigens, je ziet hoe (relatief) simpel het is om je "beveiliging" eraf te halen :) Als je een zakelijke variant van Windows had gehad dan had je zelfs dat reg-bestandje niet nodig gehad. De volgende keer als je een schijf wil "beveiligen" doe je er beter aan iets als Bitlocker te gebruiken (en het wachtwoord HEEL goed te onthouden) :)

Helaas heeft Windows Home Edition geen Bitlocker, dan moet je iets als TrueCrypt of zo gebruiken. Veel leveranciers van USB sticks leveren een soortgelijk programma mee.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Admin commando prompt laden:
rechter muisknop op start
Dan commando "takeown d:\ /r"

d: = driveletter van de "gesloten" drive

[ Voor 20% gewijzigd door Wim-Bart op 28-05-2017 01:31 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
Paul schreef op zondag 28 mei 2017 @ 01:12:
"Eigenaar: Kan de huidige eigenaar niet weergeven"... Kun je op die map hetzelfde kunstje doen om de eigenaar aan te passen, of op een hoger niveau en nu bij het aanpassen het vinkje zetten bij "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen"?

Op de meeste mappen worden rechten van de map erboven overgenomen, naar niet bij allemaal, dit lijkt er zo een te zijn :)

Overigens, je ziet hoe (relatief) simpel het is om je "beveiliging" eraf te halen :) Als je een zakelijke variant van Windows had gehad dan had je zelfs dat reg-bestandje niet nodig gehad. De volgende keer als je een schijf wil "beveiligen" doe je er beter aan iets als Bitlocker te gebruiken (en het wachtwoord HEEL goed te onthouden) :)

Helaas heeft Windows Home Edition geen Bitlocker, dan moet je iets als TrueCrypt of zo gebruiken. Veel leveranciers van USB sticks leveren een soortgelijk programma mee.
Paul in "Mijn Data schijf beveiligd, nu kom ik er..."

Het vinkje aanzetten met "Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen". dat lukt wel enkel krijg ik dan op elk bestand wat in die map staat een foutmelding.

wat wel lukt is elk bestandje apart eigenaar maken. ( hierna kan ik het bestand weer zien)

alleen als ik dat over 181gb aan foto,s tekst bestanden moet gaan doen, ben ik nog wel even zoet.
is daar nog een oplossing voor ?

ik ga in iedergeval niet meer klooien in het tabje beveiliging 8)7
Wim-Bart schreef op zondag 28 mei 2017 @ 01:29:
Admin commando prompt laden:
rechter muisknop op start
Dan commando "takeown d:\ /r"

d: = driveletter van de "gesloten" drive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Volgens mij kan je ook gewoon een Linux live usb gebruiken om je bestanden eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

xh3adshotx schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:19:
Volgens mij kan je ook gewoon een Linux live usb gebruiken om je bestanden eraf te halen.
MAX3400 in "Mijn Data schijf beveiligd, nu kom ik er zelf niet meer in.!" :) Maar wat de boer niet kent...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vannos schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:15:
[...]

het juiste commando moet volgens mij dan zijn: (even van G: uitgegaan als schijfletter)
code:
1

en goedbedoeld advies: een schijf beveiligen door de NTFS rechten in te stellen is net zoals een slot op een deur doen waar iedereen de sleutel van kan vinden

als je het echt wil beveiligen zal je de schijf moeten encrypten met een aparte tool (b.v. bitlocker)
maar ik kan je, na dit topic, niet aanraden dit zelf te doen, als je dan wat verkeerd doet ben je echt alles kwijt.

[ Voor 44% gewijzigd door mschol op 28-05-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
Dat gaat lastig worden, laptop heeft geen cd-drive en heb geen externe drive.
xh3adshotx schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:19:
usb is wel een optie, is dat ergens te downloaden of iets dergelijks.
mschol schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:22:
[...]

code:
1

Als ik dat invoer in staat er bij elke file in de cmd: INFO": toegang geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Vannos schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:31:
[...]

Dat gaat lastig worden, laptop heeft geen cd-drive en heb geen externe drive.

[...]

usb is wel een optie, is dat ergens te downloaden of iets dergelijks.

[...]

Als ik dat invoer in staat er bij elke file in de cmd: INFO": toegang geweigerd.
Eerste hit op Google: https://www.linuxliveusb.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 20:37

NielsNL

DigiCow

Vannos schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:31:
[...]
Doe eens: [windows-toets], C,M,D, rechts klikken op de snelkoppeling, uitvoeren als administrator.
Daarna nogmaals het commando uitvoeren,

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
NielsNL schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:40:
[...]

Doe eens: [windows-toets], C,M,D, rechts klikken op de snelkoppeling, uitvoeren als administrator.
Daarna nogmaals het commando uitvoeren,
Dat lijkt goed te gaan. ik kan nu ongeveer de helft al direct inzien. er lijkt wel het een en ander te worden overgeslagen. heb 2x dat commando uitgevoerd.

de rest van de bestanden zou ik dan nog handmatig kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05

LankHoar

Langharig tuig

@Vannos heb je geen backup van deze schijf? Indien niet, raad ik je aan om toch echt je data te gaan backuppen. Dan had je nu ook geen gedoe gehad en kon je gewoon formatteren, backup herstellen, en weer verder met je leven :+

Het lijkt in ieder geval redelijk goed te komen, dus succes :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Probeer dit eens (Take ownership)
YouTube: Taking Ownership of a File or Folder

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
precies dat doe ik, maar dan wel per file niet per map of in een keer de hele data schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
LankHoar schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:51:
@Vannos heb je geen backup van deze schijf? Indien niet, raad ik je aan om toch echt je data te gaan backuppen. Dan had je nu ook geen gedoe gehad en kon je gewoon formatteren, backup herstellen, en weer verder met je leven :+

Het lijkt in ieder geval redelijk goed te komen, dus succes :)
nee helaas van die schijf niet beetje dom is het wel, maar ik kan iedergeval weer bij mijn bestanden dus wat mij betreft is het opgelost.

Thanks voor alle hulp/tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05

LankHoar

Langharig tuig

Vannos schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:31:
[...]

nee helaas van die schijf niet beetje dom is het wel, maar ik kan iedergeval weer bij mijn bestanden dus wat mij betreft is het opgelost.

Thanks voor alle hulp/tips
Toch zou ik beginnen met het maken van backups. Je hebt twee schijven: kapotte, en die nog kapot gaan.

Zelf gebruik ik al lange tijd CrashPlan, heerlijk programma met weinig onderhoud :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 14:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Schijven zijn opslagmedia, die worden in Opslagtechnologie besproken.

Move OH -> OM

Verder is de topicstart van dit topic beneden iedere peil. Gezien andenere hier wel veel moeite in gestoken hebben ga ik dit topic niet achteraf nog sluiten, maar TS, voor de volgende keer raad ik je met klem aan om de Quickstart te volgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vannos
bij een volgend probleem zal ik de Quickstart volgen.
Pagina: 1