Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van RJ45 naar RJ11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lucio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-02-2023
Hallo,

Thuis heb ik een ADSL-verbinding (alleen Internet). De modem zit in de meterkast bij de ingang van het huis. De monteur heeft de UTP RJ45 kabel doorgetrokken in de ingebouwde pvc buis tot aan mijn woonkamer en dat is ook waar ik mijn computer heb staan. Ik heb geprobeerd de telefoonkabel te trekken met behulp van een trekveer in dezelfde buis, omdat de modem wel een telefoonlijnaansluiting heeft die ik ook kan gebruiken voor de fax. Dit is mij jammer genoeg niet gelukt. Of de buis is te klein of er is iets anders waardoor de trekveer niet aan de andere kant tevoorschijn komt.
Laatst heb ik een HP Office Jet-printer 6500A gekocht met fax, maar de fax wordt niet ondersteund door de RJ45 ( de ADSL-kabel), deze werkt alleen met de RJ11. Bestaat er een RJ45-converter -------> RJ11 waarmee ik kan interneten met de aansluiting van de RJ45 en gebruik maken van een andere kabel de RJ11, zodat ik de fax kan gebruiken.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 21% gewijzigd door lucio op 28-05-2017 15:57 ]

Alle reacties

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
lucio schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:02:
Hallo,

Thuis heb ik een DSL-verbinding (alleen Internet).
Afgezien van de vraag of je anno 2017 überhaupt nog moeite wil investeren in antieke techniek zoals fax, zul je met alleen een internetverbinding zonder telefonie niet kunnen faxen.
Als je wel een telefoonaansluiting heb zou je in theorie 2 aders van de 8-aderige kabel kunnen nemen voor telefoon, omdat tot ethernet 100Mb/s slechts 4 aders (2 paren) worden gebruikt. Bij gigabit ethernet werkt dit niet, want die gebruikt 8 aders (4 paren)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ga nu niet over die kabel door.
Er gaat een compleet ander verkeer overheen. Ethernet waar het de netwerkverbinding tussen DSL modem en PC betreft.

Als je ook nog een (analoge) telefoon aansluiting hebt met bekabeling dan is dat veel handiger te gebruiken.
Splits anders de telefoon kabel voordat deze de (hand) set in gaat (zijn prima setjes voor) en leid hiervan een kabel naar je fax. Veel simpeler.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
Volgens mij kon deze printer ook via netwerk printen naast de telefoon lijn.
Maar als jij enkel internet hebt houd het al op om hem aan te gaan sluiten op een rj11 kabel of iets in die richting.
Je hebt namelijk ook nog een telefoon nummer nodig om mee te faxen of om een fax te ontvangen die heb je bij enkel internet ook niet.
Het is dacht ik ook mogelijk om de fax naar je pc te laten sturen of via de pc te faxen via de printer.

Verwijderd

Wat Henk007 zegt. Ik had dit jaren draaien. Zelfs twee telefoonlijnen én een 100 Mbit Ethernet (ADSL ging toch niet "harder" dan 48 Mbps, dus dat ging perfect).

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Misschien via een ATA-box iets...

https://verbonden.nl/actu...-analoge-telefoon-adapter
Een VoIP-telefoonadapter of analoge-telefoonadapter (ATA box) is een apparaatje dat een of meer standaard telefoontoestellen verbindt met een digitaal of Voice over IP-netwerk. Simpel gezegd zorgt dit "kastje" er dus voor dat je oude(re) telefonie apparatuur kan blijven gebruiken bij een overstap naar VoIP. Wil je bijvoorbeeld je FAX machine blijven gebruiken? Of wil je de huidige telefoontoestellen nog niet vervangen maar wel voordelig bellen via VoIP? Dan is een ATA box wellicht de juiste oplossing
https://www.voipshop.nl/search/ata/?q=ata

[ Voor 71% gewijzigd door Dutch2007 op 28-05-2017 14:05 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

akimosan schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:14:
Ga nu niet over die kabel door.
Er gaat een compleet ander verkeer overheen. Ethernet waar het de netwerkverbinding tussen DSL modem en PC betreft.

Als je ook nog een (analoge) telefoon aansluiting hebt met bekabeling dan is dat veel handiger te gebruiken.
Splits anders de telefoon kabel voordat deze de (hand) set in gaat (zijn prima setjes voor) en leid hiervan een kabel naar je fax. Veel simpeler.
Let wel dat je erg zorgvuldig moet werken als je dit doet - Ethernet werkt met 2.5V, analoge telefonie (POTS) werkt met 48V. Als je per ongeluk de boel verkeerd om aansluit en de lijnen met 48V op Ethernetapparatuur (modem, router, switch, computer etc), blaas je het Ethernetapparatuur onherroepelijk op.

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @Henk007 al zegt, als je geen telefoniedienst afneemt, kan je sowieso niet faxen met je printer.
Maar wat wordt nu precies bedoeld met 'alleen DSL'?
- Er wordt bedoeld dat de verbinding naar de computer niet voorzien is van een telefoonlijn er naast? c.q. 'Er loopt alleen internet naar kamer X'?
- Bij provider X wordt alleen ADSL afgenomen, maar daarnaast bestaat er nog een analoge lijn van b.v. KPN?
- Er is helemaal geen telefonie, niet via analoog en ook niet als dienst onder de noemer 'bellen via ADSL/Internet' van de betreffende internet provider?
- Er is een andere oplossing b.v. met een appart VoIP abbonement bij een specifieke VoIP provider, en niet analoog of via internet provider? (en daar voor is dan een speciale VoIP telefoon aangeschaft b.v.)
- Er wordt gebruik gemaakt van b.v. Skypeout/bellen via Skype?

Kortom: het is onduidelijk of er uberhaupt telefonie beschikbaar is.

Bij aanwezige analoge lijn:
In geval van een aanwezige analoge lijn, dan kan je gewoon een extra kabel door de buis trekken.
Je kan analoge telefonie niet zo zondermeer over een computernetwerk sturen.
Je kan echter wél een tweede UTP (netwerk) kabel door de buis heen trekken en die gebruiken voor telefonie, als je daar RJ11 stekkers op zet. Zolang je het maar niet met elkaar in verbinding brengt, kan telefonie (of dus fax) gewoon over een andersoortige kabel heen.

Bij een provider die bellen over ADSL aanbied:
Als je bij je provider een abbo afneemt mét bellen erbij, dan kan je in essentie hetzelfde doen als bij een analoge lijn. Gewoon niet met elkaar mixen, correcte stekkers aan de kabel uiteinden zetten en dan de ene kant in de Tel1 (of Tel2, etc) aansluiting van de modem prikken. Andere kant direct in de fax/printer.

Bij andersoortige VoIP gebaseerde bel-oplossing:
In dat geval zet je een ATA-Box naast je printer/fax neer, koppelt de telefoonaansuitling van de fax-functie aan de telefoonaansluiting van de ATA-Box.
Dan neem je een switch ('verdeelpunt' voor computernetwerken), sluit je PC en ATA-Box daar op aan, en neemt de kabel uit de wand en prikt die ook in de switch.
De ATA-box converteert analoog naar VoIP en stuurt het dan naar je VoIP provider toe. Uiteraard zal je de ATA-box nog moeten instellen met de gegevens van je VoIP provider.

Maar we bellen via Skype!
Sja, helaas. Dan zal je toch echt een van de opties hier boven moeten kiezen.
Misschien toch maar een analoge lijn erbij? of je internet abbo uitbreiden met bellen via ADSL?
Of moeilijk doen en een VoIP provider zoeken, een ATA-Box+switch kopen en dan gewoon met 1 kabel kunnen blijven werken?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 19:34
Het is mogelijk om te faxen over VOIP. Of het wenselijk is of gemakkelijk gaat is een ander punt...
Henk007 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:10:
[...]

Afgezien van de vraag of je anno 2017 überhaupt nog moeite wil investeren in antieke techniek zoals fax, zul je met alleen een internetverbinding zonder telefonie niet kunnen faxen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:58
Henk007 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:10:
Afgezien van de vraag of je anno 2017 überhaupt nog moeite wil investeren in antieke techniek zoals fax,
Ik werk bij de Belgische spoorwegen, en wij hebben ook nog steeds fax-apparaten staan, en dit in geval van...
Bij ons is de wagenlisting zeer belangrijk, zeker nu alles in containers zit, en je dus niet kan zien wat er nu in die containers als lading zit. Dit kan huisraad zijn, maar voor hetzelfde geld vaten met chemische producten. Wij moeten dus ten allen tijde aan die wagenlisting kunnen. Normaal zit dit in een software-pakket, waar de vervoerder dus alles kan invoeren, en wij dit kunnen uitlezen. Als noodprocedure kan deze listing ook gemaild worden, en kan die zo alsnog in de software worden ingevoerd, en wordt die mail verspreid langs het ganse traject van de trein. Mocht ook de mailverkeer het niet meer doen, kan het dus nog worden doorgefaxt.

Het dataverkeer van ons zit op een eigen glasvezelnetwerk dat langs de sporen loopt. De fax is aangesloten op een telefoonlijn van een telecomaanbieder. Mocht er dus een goederentrein ontsporen, en die neemt de glasvezel mee, valt het seinhuis dus niet volledig zonder communicatie. (en als je echt wil weten, wij kunnen in extremis terugvallen op procedures van 1926 en nog altijd treinen laten rijden. Vertraging gegarandeerd, maar we bollen)

Ontopic :
er bestaan kabels met langs 1 kant RJ45 en langs de andere kant RJ11. Ik heb dergelijke kabels gebruikt om ook een telefoon aan te sluiten waarvan het signaal over een netwerkkabel wordt gestuurd (die lag er, moest ik geen telefoonkabel trekken). Doch bij mij loopt er dus enkel een telefoonsignaal over die kabel en geen ADSL.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik werk bij de Belgische spoorwegen, en wij hebben ook nog steeds fax-apparaten staan...,
Uiteraard zijn er scenario's denkbaar waar je mission-critical communicatiekanalen redundant uitvoert of als backup kan gebruiken in geval van incidenten. Iedere organisatie zal zelf de afweging moeten maken of fax daarin een rol speelt. Die discussie zou hier off topic gaan.
Persoonlijk blijf ik erbij dat het absoluut een gepasseerd station is (no pun intended ;) )

Verwijderd

In veel landen is alleen een fax rechtsgeldig. Hier in Nederland is een mail voldoende, maar in internationaal zakendoen zijn faxen nog heer en meester. Ook bij de gezondheidszorg is dat nog volop in gebruik.

Maar dat even off topic.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 16:44
lucio schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:02:
Hallo,

Thuis heb ik een ADSL-verbinding (alleen Internet). De modem zit in de meterkast bij de ingang van het huis. De monteur heeft de UTP RJ45 kabel doorgetrokken in de ingebouwde pvc buis tot aan mijn woonkamer en dat is ook waar ik mijn computer heb staan. Ik heb geprobeerd de telefoonkabel te trekken met behulp van een trekveer in dezelfde buis, omdat de modem wel een telefoonlijnaansluiting heeft die ik ook kan gebruiken voor de fax. Dit is mij jammer genoeg niet gelukt. Of de buis is te klein of er is iets anders waardoor de trekveer niet aan de andere kant tevoorschijn komt.
Laatst heb ik een HP Office Jet-printer 6500A gekocht met fax, maar de fax wordt niet ondersteund door de RJ45 ( de ADSL-kabel), deze werkt alleen met de RJ11. Bestaat er een RJ45-converter -------> RJ11 waarmee ik kan interneten met de aansluiting van de RJ45 en gebruik maken van een andere kabel de RJ11, zodat ik de fax kan gebruiken.

Bij voorbaat dank.
Je zou in plaats van een trekveer te gebruiken ook kunnen proberen om een watje of stukje keukenpapier aan sterk naaigaren te binden. Als je dan op de ene kant van de buis een stofzuiger zet dan kan je dit watje aan de andere kant laten opzuigen. Hiermee krijg je het garen door de buis. Vervolgens knoop je er een sterker touw aan vast en trek je die er met het garen door heen. En met dit touw trek je de telefoonkabel door de buis.

Zo is het mij al meermaals gelukt om langs een lastige bocht te komen waar ik met de trekveer niet verder kwam.
Pagina: 1