Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(allereerst alvast bedankt voor het lezen en eventueel mee denken)

We hebben een huis gekocht met schuin dak (42 graden) op het zuiden (165 graden, dus net niet 100% zuiden). Er valt geen gedeeltelijke schaduwen op het dak door objecten e.d.

Huidig verbruik blijft een inschatting vooralsnog, maar ik denk dat we rond de 3300kWh uit gaan komen op jaarbasis. Voor verwarming hebben we een pelletkachel die het hele huis verwarmt (en een nieuwe CV als backup). Gas verbruik zal zodoende rond de 500 a 600m3 per jaar zijn, max (ruim gerekend). We zijn geen warmtepomp e.d. van plan. Omdat ik thuis werk ligt het stroomverbruik iets hoger dan een gemiddeld 2 persoons huishouden en in de toekomst willen we wel kinderen. Zodoende schat ik in dat hoewel ons verbruik nu 3300kWh is, het wel op kan gaan lopen komende jaren richting de 4000kWh.

Ik wil dus graag zonnepanelen plaatsen op mijn dak. Mijn buren hebben ze ook allemaal en stuk voor stuk rapporteren dat ze heel aardig per Wp ook een kWh per jaar produceren met hun zonnepanelen. Dat klinkt goed.

Zodoende wil ik graag een set panelen die richting de 4000kWh gaan, om ook in de toekomst genoeg op te kunnen leveren om het verbruik te dekken.

Voor het plaatsen heb ik alvast een gelukje, mijn vader kan dat en wil dat voor ons doen.

(onderstaande is aangepast, had per abuis geschreven 3 groepjes te hebben)
We hebben nu 1x een 25A in de meterkast, met daarachter 9x 16A groepen (waarvan 1 voor wasmachine). 2 aardlekschakelaars en 1 groep (tuin) buiten de aardlekschakelaar)

Mijn gedachte was om het volgende te bestellen:

Omvormer van Omniksol 4.0K-TL2. Voor zover ik zie met de volgende specs:
max PV generator vermogen: 4600W
max DC spanning: 590 v
Nominale spanning: 360v
MPPT DC spanningbereik: 120-500v
uitschakeling dc spanning: 90v
2 DC verbindingen, met elke mppt max 2600W
(2mpp trackers)
Neem aan dat deze op een 20A groep aangesloten kan worden (wat toch kan achter een 25A hoofdzekering?)

Met als panelen 13 stuks van deze:
Trina Honey Plus TSM-295 DD05A.08(II)

Die bevestigt worden in 2 rijtjes van 5 panelen en 1 rijtje met 3 panelen, met de volgende setjes beugels:
2x: http://shop.winkelman-zon...k-met-zwarte-klemmen.html
1x: http://shop.winkelman-zon...k-met-zwarte-klemmen.html

De wasmachine groep die naar de zolder gaat is 3x 2.5mm draad, die wil ik gebruiken als aansluiting en in de meterkast een 20A groep voor maken. Dat kan toch gewoon?

----------------------

Nu weet ik dat je iets kan over dimensioneren qua zonnepanelen op 1 omvormer, omdat ze zelden/nooit de max geven...en zodoende zou ik met een 3680W omvormer deze panelen (met max 3835Wp) ook wel kunnen gebruiken, maar in bovenstaande opzet kan ik eventueel nog 2 panelen later bij plaatsen voor totaal 4425Wp (15x 295Wp panelen). Is dit slim? De omvormer is niet zoveel duurder dan een 16A max omvormer en de meterkast aanpassingen zijn verder ook minimaal volgens mij?

Ik hoop dat ik zo alle info heb gegeven. Ben ik zo stomme dingen aan het doen, is er een slimmere/betere keuze qua omvormer/panelen e.d.?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou het dak meteen volleggen... (en wat zijn de afmetingen?)
Naderhand bijplaatsen geeft soms problemen, dat de panelen niet meer leverbaar zijn (of geupgrade zijn naar een betere), en je zit met 2x transportkosten, enz, enz.

Kan je die 2,5 mm2 er niet eenvoudig uittrekken en er meteen 3x 4 mm2 intrekken?
De bedoeling van die 16 A, is dat de bedrading ook maar geschikt is voor 16A.
Dus afzekeren op 20A mag dan niet, met 3x 2,5 mm2. Dat moet 16 blijven.
(echter zou ik er wel gewoon een 4000 watt omvormer aan durven te hangen. "oeps")

De 1x 25A hoofd zekering kan je in de meeste gevallen wel gratis laten vervangen voor een 1x 35A.

Begrijp ik het goed? Heb je maar 3 groepjes van 16Amp in je groepenkast?

Ook sun-solar.nl heeft vergelijkbare panelen.
http://www.sun-solar.nl/i...n-prijs-e-2-1-4-incl-btw/
Wellicht iets duurder.
Maar sommigen zitten na een half jaar nog op een offerte te wachten van Winkelman.

Als je geen schaduw hebt, is de keuze erg makkelijk.

Die Pellet kachel zit niet op een buffervat? Combinatie warmtepomp en PV is natuurlijk wel fijn om je overtollige energie om te zetten in nuttige warmte of koude. En je hoeft niet met pellet zakken te slepen.

(ik ben er in de afgelopen jaren dat ik panelen heb liggen anders over gaan denken. En dus veel uitgebreid.
Ik zou je dak gewoon zo vol mogelijk leggen, en ook naar andere dakvlakken uitkijken. Spreiding.
Ik ben dan ook all-electric, en in de toekomst wil ik zoveel mogelijk stroom zelf op wekken.
Dus om niet te veel af te rekenen in de winter, wanneer de stroom het hardste nodig is.
Salderen houdt een keer op. Daarbij heeft SMA, Fronius, Solaredge en nog een paar anderen al mogelijkheden tot opslagsystemen ontwikkeld. Het is maar de vraag of die goedkopere chinese varianten daar ook al mee bezig zijn)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 17:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:17:
Ik zou het dak meteen volleggen... (en wat zijn de afmetingen?)
Naderhand bijplaatsen geeft soms problemen, dat de panelen niet meer leverbaar zijn (of geupgrade zijn naar een betere), en je zit met 2x transportkosten, enz, enz.

Kan je die 2,5 mm2 er niet eenvoudig uittrekken en er meteen 3x 4 mm2 intrekken?
De bedoeling van die 16 A, is dat de bedrading ook maar geschikt is voor 16A.
Dus afzekeren op 20A mag dan niet, met 3x 2,5 mm2. Dat moet 16 blijven.
(echter zou ik er wel gewoon een 4000 watt omvormer aan durven te hangen. "oeps")

De 1x 25A hoofd zekering kan je in de meeste gevallen wel gratis laten vervangen voor een 1x 35A.

Begrijp ik het goed? Heb je maar 3 groepjes van 16Amp in je groepenkast?

Ook sun-solar.nl heeft vergelijkbare panelen.
http://www.sun-solar.nl/i...n-prijs-e-2-1-4-incl-btw/
Wellicht iets duurder.
Maar sommigen zitten na een half jaar nog op een offerte te wachten van Winkelman.

Als je geen schaduw hebt, is de keuze erg makkelijk.

Die Pellet kachel zit niet op een buffervat? Combinatie warmtepomp en PV is natuurlijk wel fijn om je overtollige energie om te zetten in nuttige warmte of koude. En je hoeft niet met pellet zakken te slepen.

(ik ben er in de afgelopen jaren dat ik panelen heb liggen anders over gaan denken. En dus veel uitgebreid.
Ik zou je dak gewoon zo vol mogelijk leggen, en ook naar andere dakvlakken uitkijken. Spreiding.
Ik ben dan ook all-electric, en in de toekomst wil ik zoveel mogelijk stroom zelf op wekken.
Dus om niet te veel af te rekenen in de winter, wanneer de stroom het hardste nodig is.
Salderen houdt een keer op. Daarbij heeft SMA, Fronius, Solaredge en nog een paar anderen al mogelijkheden tot opslagsystemen ontwikkeld. Het is maar de vraag of die goedkopere chinese varianten daar ook al mee bezig zijn)
3x4mm in de wasmachine groep trekken kan wel denk ik, maar heeft dat meerwaarde? Voor het max vermogen is 2.5mm volgens mij genoeg en qua weerstand cq vermogens verlies heb je het echt over kleine waardes volgens mij.
1x35A zekering kan inderdaad, maar wat is het nut ervan? Achter een 25A mag een 20A groep geplaatst worden en mijn totaal opgenomen vermogen op 1 moment komt niet over de 25A. Ik heb nu ook niet dat de hoofdzekering eruit klapt? Of denk ik nu te simpel?

Winkelman is dus niet altijd de snelste..dat is wat jammer, maar in mijn geval gaat het puur om de producten leveren, niet om het aanleggen, dus misschien valt het dan mee :).

De pelletkachel zit niet op een buffervat, het is een moederhaard concept die in de woonkamer staat om ook gezelligheid te geven.

Externe opslagsystemen, zoals de Tesla powerwall etc zal toch overweg kunnen met de meeste omvormers neem ik aan, het apparaat gedraagt zich gewoon als stroomvreter in je netwerk maar slaat het op ipv te verbruiken? Met eventueel een metertje tussen je elec meter en meterkast om te kijken of je stroom terug zou leveren of aan het gebruiken bent van het net en afhankelijk daarvan meer/minder/niet opnemen cq leveren?

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.tesla.com/nl_...wall#supporrted-inverters
Inderdaad een metertje die in en uitgaand meet.
Maar ook een (aparte) omvormer die de batterij voor zijn rekening neemt.
En dan allemaal van hetzelfde merk uiteraard.
Maar wie weet wat de toekomst nog brengt.

3x 4 mm2 betekent dat je wel een 20A groep mag maken en dus zwaardere omvormer.
Qua verliezen zal het inderdaad wel meevallen op korte afstand.
Als je een hoge netspanning (en veel PV) in de wijk hebt, kan het wel eens voordelen bieden..

Je hebt geen andere dakvlakken meer? Schuurtje garage en dergelijke?
Ik vraag dit, omdat je dan alvast kan kijken of je nu al een omvormer kan nemen die dat wel aankan.

Ik weet niet wat je plannen in de toekomst zijn, maar ik heb 1x 35A en heb een Grohe red quooker, 7,2 kW inductiekookplaat, 5 kW l/w warmtepomp, wasmachine, droger, en een doorstroomverwarmer om te douchen (maar raad ik niet aan met 7250 watt)
1x 35A geeft je net wat meer ruimte, als je verdere plannen hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 18:18 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:14:
Inderdaad een metertje die in en uitgaand meet.
Maar ook een (aparte) omvormer die de batterij voor zijn rekening neemt.
En dan allemaal van hetzelfde merk uiteraard.
Maar wie weet wat de toekomst nog brengt.

3x 4 mm2 betekent dat je wel een 20A groep mag maken en dus zwaardere omvormer.
Qua verliezen zal het inderdaad wel meevallen op korte afstand.
Als je een hoge netspanning (en veel PV) in de wijk hebt, kan het wel eens voordelen bieden..

Je hebt geen andere dakvlakken meer? Schuurtje garage en dergelijke?
Ik vraag dit, omdat je dan alvast kan kijken of je nu al een omvormer kan nemen die dat wel aankan.
Tuinhuis is niet zo groot en valt door begroeiing al wel vlot in de schaduw, dus dat is geen optie. Andere deel van het dak van het huis is dus nagenoeg vol in het noorden, ook niet ideaal.

3x2.5mm mag je ook een 20A groep op aansluiten volgens mij? Maar goed, daar ligt de bottleneck niet, nieuw draad trekken is zo gedaan en kan altijd voor de zekerheid.

In het kort, ik kan max 15 panelen op het zuiden kwijt op mijn dak en eigenlijk nergens anders is er voor mij plek voor meer panelen op andere orientaties.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 14 monopanelen op zuid en heb 16x SF-175S op noord op een SMA 5000 TL-21....
Op 33 graden helling, dus alles kan.

Maar goed..
Lijkt me een prima plan dan zo.
3x 4 mm2 zijn de kosten ook niet.

Waar ik wel tegenaanloop (soms) is de brakke wifi van een omnik of hosola.
Mocht je ooit besluiten op met een Pi en Omnik-Data-Logger script te uploaden naar PVoutput kan dat misschien een dingetje zijn. (maar ik kan het ook mis hebben uiteraard en is de ontvangst prima)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 18:36 ]

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52
Een kabel van 3x2.5 mm2 mag met 20 A afgezekerd worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
MadDog11 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:14:
Een kabel van 3x2.5 mm2 mag met 20 A afgezekerd worden.
Ik zie het nu ook inderdaad. mybad.

Hoe zit dat dan met een PV verdeler?
20A in de meterkast en 16A voor de omvormer?
Of 20A / 20A ?

• MadDog11
20 A in meterkast richting omvormer verder niets, alleen met extra wasmachine verdeler wordt het lastiger

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MadDog11
Dat is hij toch wel van plan...

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2017 21:26 ]

• MadDog11
Dan 20 A in meterkast, 16 A groep in wasmachine verdeler voor wasmachine en dan 20 A groep in wasmachine verdeler voor PvdA, eventueel nog 16 A groep in wasmachine verdeler voor warmtepompdroger 😊

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MadDog11
Sorry, ik blijf erover zaniken....

20 A / 20 A is niet echt selectief te noemen. Welke gaat er eerst? Is er nog iets te doen met B en C karakteristiek?
Mijn voorstel zou zijn, 20A PV, 25A meterkast, 3x 4mm2.
Ook al zou de Topicstarter de 1x 25A hoofdzekering laten zitten, is deze trager, want smeltpatroon, dan de 25A in de meterkast.

Maar of het allemaal zo klopt en mag, weet ik niet. (heb geen nen1010)

Een aparte groep maakt het wel eenvoudiger. (ook met logging en een kWh meter)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2017 09:43 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Als dat mag, een zelf-quote:
Dre schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:44:
Het record-seizoen is afgelopen, de hoogste dagopbrengst van 7,1 Wh/Wp gaan we dit jaar niet meer halen.

Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 Wp op een 4600 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 4 jaar. Heeft iemand daar andere ervaringen mee met PV?

[quote2]
Sterker nog, ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 jaar goed zonder problemen :)

Aangesloten op een Effekta 5000
[/quote2]
4830 Watt op zuid met een hellingshoek van 30° is geen probleem volgens mijn ervaring. Betreft zuidoost 160°. Nu is de hellingshoek van Nomad ongunstiger met 42°, maar aan de andere kant heb je 405 Wp minder (4425 Wp) en een lichtere omvormer dan mijne. 20A in de meterkast lijkt me wel de betere keuze.

Panelen later bijplaatsen zou ik niet doen, pak dat nu direct mee.

Selectiviteit is geen eis vanuit de NEN1010.
Mijn inziens zou 20A in de meterkast en 16A voor de wasmachine voldoende moeten zijn. 20A achter de 20A lijkt me inderdaad niet nuttig. Omvormer dus niet apart afzekeren; daarvoor zit die 20A in de meterkast.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
(qua aansluiten, hoeveelheid panelen en vermogen omvormer e.d. is het meeste mij nu volgens mij wel duidelijk...dank daarvoor!)

Type panelen en type omvormer heb ik dus wat random gekozen omdat ik toevallig de site van winkelman tegen kwam. Nu hoor ik al dat Winkelman soms lang op zich laten wachten met offertes (maar ik hoef alleen producten aangeleverd, ga zelf immers het plaatsen doen).

Eigenlijk in het kort, zijn er betere opties qua omvormer/zonnepanelen en eventueel leverancier die ruwweg hetzelfde bieden voor het geld? Echt een pricewatch voor zonnepanelen hebben we niet in Nederland lijkt het :p

[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 28-05-2017 17:44 ]

• MadDog11
AUijtdehaag schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:39:
@MadDog11
Sorry, ik blijf erover zaniken....

20 A / 20 A is niet echt selectief te noemen. Welke gaat er eerst? Is er nog iets te doen met B en C karakteristiek?
Mijn voorstel zou zijn, 20A PV, 25A meterkast, 3x 4mm2.
Ook al zou de Topicstarter de 1x 25A hoofdzekering laten zitten, is deze trager, want smeltpatroon, dan de 25A in de meterkast.

Maar of het allemaal zo klopt en mag, weet ik niet. (heb geen nen1010)

Een aparte groep maakt het wel eenvoudiger. (ook met logging en een kWh meter)
Omdat de PV een voedingsbron is , net als het stroomnet, hoeft het niet selectief te zijn, het is geen verbruiker.

Daarom is het duidelijker om idd een aparte groep voor PV te maken en niet de handige oplossing van de wasmachine verdeler.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Nomad
Een pricewatch is er inderdaad niet op tweakers. ;)

Maar waar gaat je voorkeur naar uit, met een dak zonder schaduw?
- wat zijn de afmetingen van het dak. (dakpannen tellen en een paar opmeten)
Er zijn diverse maten zonnepanelen verkrijgbaar, ook om tetris te voorkomen;
Bovendien kun je niet alleen kijken naar de maten, maar vooral naar de ideale Vmpp voor op de omvormer.
- hoe moeten de panelen eruit zien, blauw, zwart met witte rand, geheel zwart, enz;
- Hoe wil je de omvormer gaan uitlezen? Via de portal van de fabrikant? PVoutput? Wifi of ethernet? Eigen database? Domoticz?;
- moet het zo goedkoop mogelijk? Of ben je bereid om iets meer uit te geven voor wat meer Wp;
- Bij zelfmontage, hoef je niet bij dezelfde leverancier te kopen eventueel. Omvormer en panelen (met bevestiging) kan gescheiden. Net waar ze het goedkoopste zijn.
- in welke regio woon je? ivm afleverkosten.
- en misschien nog wel iets vergeten....

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2017 23:00 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:49:
@Nomad
Een pricewatch is er inderdaad niet op tweakers. ;)

Maar waar gaat je voorkeur naar uit, met een dak zonder schaduw?
- wat zijn de afmetingen van het dak. Er zijn diverse maten zonnepanelen verkrijgbaar, ook om tetris te voorkomen;
- hoe moeten de panelen eruit zien, blauw, zwart met witte rand, geheel zwart, enz;
- Hoe wil je de omvormer gaan uitlezen? Via de portal van de fabrikant? PVoutput? Wifi of ethernet?;
- moet het zo goedkoop mogelijk? Of ben je bereid om iets meer uit te geven voor wat meer Wp;
- Bij zelfmontage, hoef je niet bij dezelfde leverancier te kopen eventueel. Omvormer en panelen (met bevestiging) kan gescheiden. Net waar ze het goedkoopste zijn.
- in welke regio woon je? ivm afleverkosten.
- en misschien nog wel iets vergeten....
Dak is 5.20m breed, dus zeg 5 meter bruikbaar om niet helemaal strak tegen de buren aan te liggen (rijtjeswoning). Van boven naar beneden heb ik heel netjes ruimte voor 3 panelen a 1.65m lengte, getuige ook wat de buren kunnen plaatsen (identieke woningen). Zeg dus 5 bij 5 meter oppervlak, allemaal schaduwloos in principe.

Panelen liever niet blauw maar zwart, dat is iets subtieler vind ik. Met of zonder rand kan mij eigenlijk weinig schelen, heb er niet echt extra geld voor over om het zonder rand te hebben :P. Je ziet ze toch wel op het dak liggen :P. Ik ben niet een Tweaker die elke dag zijn opbrengst uit gaat lezen, maar ik wil het wel kunnen zien ook om te kijken of er niet iets stuk gegaan is. De portal van de leverancier is dus een prima optie.
Verder wil ik eigenlijk gewoon de meeste bang for the buck qua panelen en omvormer. PVoutput is een leuke bonus mocht het erop werken. Verder wil ik dus rond de 4000kWh op gaan leveren, zodat ik zeker weten genoeg produceer. Dat mag met 13 panelen of 15 panelen, het gaat mij voornamelijk om de prijs eigenlijk :P. Meer opbrengst qua panelen is leuk, maar als ik het niet kan verbruiken en ook niet kan opslaan, dan ga ik het niet terug verdienen.

In het kort, ik ben in dit geval een zuinige krent die gewoon zijn kosten wil besparen en zodoende wil investeren in zonnepanelen :p.

Woon in Groningen trouwens :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dan 18x ECsolar 210 wegleggen. (sun-solar)
1580 x 808, 2 stringen van 9
9 panelen is 350 Vmpp
Prima Vmpp he? @Mattie112
https://pvoutput.org/aggr...s=0&g=0&z=0&ps=20&v=5&s=1
Op een hosola 3680 MTL

Of 20x SF-175S op een hosola 4200 MTL (geen 3680 MTL, de SF niet teveel beperken, pieken nogal)
3 stringen van 4 op mppt 1 en 2 stringen van 4 op mppt 2
4 panelen is ook 350 Vmpp.
Daar worden ook hele leuke resultaten mee geboekt. (onderstaand is SF-170 S)
https://pvoutput.org/aggr...d=52053&sid=47323&v=5&t=m
https://pvoutput.org/aggr...d=46229&sid=42168&v=5&t=y
Wil je hiermee ook verder op noord uitbreiden, dan neem je nu een SMA xxxx TL-21 (nieuw of MP of duitsland)
Of de nieuwe SMA xxxx 1AV40 met wifi.
SMA is onder andere ook ondersteund voor tesla powerwall

Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit allemaal.
Als je 15 monopanelen van >280 Wp weg kan leggen zal je ongeveer dezelfde resultaten kunnen behalen.
Als je buren ook 15 gewone panelen hebben liggen is dat wellicht mooier.
Alleen is de Vmpp met 7 en 8 panelen in een string niet zo mooi, en verlies je wat rendement (1 a 2% op jaarbasis)
Prijzen mag je zelf uit gaan rekenen.

En misschien komen er nog wel tips hierbinnen van anderen, die ook uit jouw omgeving komen. ;)

[ Voor 223% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2017 23:58 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 14:16
Ja, die paneel/omvomer combo gaat als een tiet bij mij :) Moet wel bekennen dat ik geen schaduw heb.

Keuze was voor mij vooral de beschikbare ruimte maximaliseren, met grotere panelen had ik net een 100Wp minder. En voor zelf installeren waren dit handzame paneeltjes :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Goed, ik schop mijn eigen topic even :). Na wat sparen, uitstellen, kijken en overleggen is het nu zover. Zodra ik zeker weet wat ik ga kopen, ram ik de bestelknop in en laat ik ze leveren.

Ons dak is zoals gezegd 5 bij 5 meter, maar na goed nadenken willen we ruimte houden voor 1 groot raam, waardoor ik uitkom op niet 15 monopanelen max, maar 11 panelen (2x 3 en 1x 5 rij, maakt samen een L vorm). Vermoedelijk met deze (goedkope!) panelen: http://www.winkelman-zonn...?display=tiles&merk=Jinko. Samen goed voor zo'n 3200wp ongeveer. Meer panelen ga ik niet plaatsen, ook niet op de noord-kant.

Nu heb ik het meeste wel duidelijk, maar 2 vraagjes blijven hangen en die hoop ik hier beantwoord te krijgen.

1: De SolarEdge 3000 is een (terecht) populaire omvormer, maar ook ruim 200 euro duurder dan de Goodwe 3000. Behalve 1 vs 2 mppt's, ga ik ooit het verschil merken?

2: Deze vraag zit vast aan bovenstaande, mijn panelen liggen allemaal schaduwloos, waarom zou ik ze dan aan 2 mppt hangen ipv 1? Het voordeel van 1 mppt zie ik wel, de panelen leveren eerder de benodigde minimale voltage bij weinig licht. En ze komen niet over de max van 450V (met 11 panelen), dus een nadeel zie ik niet.

De GoodWe omvormer heeft ook nog eens reeds de wifi-module ingebouwd, dus bij elkaar scheelt het eerder 300 euro dan 200 euro. Wat ik zie is dat de SolarEdge EU rendement bijna 99% is vs 97% van de GoodWe, dat scheelt in theorie 60Wh per jaar. Zo'n 12 euro. Na 25 jaar is dat break-even zeg maar :P, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

info spreadsheet SolarEdge
info spreadsheet GoodWe

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:07
SolarEdge heeft optimizers per paneel (of 2?) nodig, anders doe de omvormer niks. Optimizers zeg €50,- per stuk dus niet goedkoper.

Alles aan 1 mppt hangen kan prima, of 2 mppt`s in tandem.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Nomad
Zo.... weer een jaar verder >:)

Je kan toch met 11 panelen gewoon een goodwe met 1 mppt ingang nemen?
http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html

Is goedkoper dan 1 met 2 ingangen:
Die heb je niet nodig dan.

Als er verder geen uitbreiding komt, en het blijft schaduwvrij, dan is de keus makkelijk toch met 11 panelen.

Edit:
Of deze en dan 1 paneel extra
http://www.sun-solar.nl/i...em-2-9-4-0-euro-sunsolar/ (incl bevestiging)
(reken het zelf ff uit)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2018 17:11 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 17:07:
@Nomad
Zo.... weer een jaar verder >:)

Je kan toch met 11 panelen gewoon een goodwe met 1 mppt ingang nemen?

Is goedkoper dan 1 met 2 ingangen:
Die heb je niet nodig dan.

Als er verder geen uitbreiding komt, en het blijft schaduwvrij, dan is de keus makkelijk toch met 11 panelen.

Edit:
Of deze en dan 1 paneel extra
http://www.sun-solar.nl/i...em-2-9-4-0-euro-sunsolar/ (incl bevestiging)
(reken het zelf ff uit)
Helaas een jaartje verder inderdaad, maar goed, wel met andere auto, tuin etc etc, het geld moest een beetje verdeeld worden.

Duidelijk, ik weet voldoende en ga even kijken welke optie goedkoper is (cq welke leverancier ook fijner is).

Thnx again :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Nomad
Kijk ook even naar een stecagrid 3010 , dan heb je een beetje kwaliteit omvormertje.
Met 11x 300W bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Rol-Co schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 19:37:
@Nomad
Kijk ook even naar een stecagrid 3010 , dan heb je een beetje kwaliteit omvormertje.
Met 11x 300W bijv.
Kost ook het dubbele zie ik ?
Vind ik nogal wat, of ik dat ooit terug ga verdienen betwijfel ik?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nomad schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 19:40:
[...]

Kost ook het dubbele zie ik ?
Vind ik nogal wat, of ik dat ooit terug ga verdienen betwijfel ik?
Een beetje rondkijken kan soms wat opleveren. Ik heb er ook wel eens voor 700 gezien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ga mijn eigen topic even kicken omdat ik wat updates wil maken cq wil vervangen.

Huidige setup is 11x300Wp op dak, wat ongeveer 3500KWh opwekt per jaar. Dat is mooi, en dekte in 2018 ons verbruik, maar nu ondertussen niet meer (vanwege elektrisch koken, CV de deur uit, toekomst EV auto).
Dus ik wil het dak vol en de huidige panelen op een nog te bouwen overkapping in de tuin plaatsen (dus hergebruiken).

Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuAXKklU_ksjOVkFYzAbhAoouVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHrhWG0wPRFvpzOaRzZPwMir.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel zitten deze 11 panelen op de wasmachine groep (en de wasmachine dus niet meer) op zolder op 1 16A groep. De omvormer is 3000W, dus dat gaat prima. Meer groepen naar zolder trekken is verrekte lastig, maar de uitbouw van de woonkamer (je ziet een randje ervan op de foto onderin) geeft opties.

Aan de buitenkant van de uitbouw heb ik een buis liggen naar mijn meterkast en mijn plan is om buiten een tweede "meterkastje" te maken, met 3x 16A groepen. Die kabel wordt afgezekerd in mijn meterkast met een 3 fasen automaat van 20A. Dat maakt dat ik aan de achterkant van het huis wel naar het dak kan komen met een extra 16A groep. En 1 van de 2 andere vrije 16A groepen gaat dan naar de achtertuin naar de overkapping voor die zonnepanelen (10 stuks van de 11 die nu op dak liggen). En de 3e is voor een airco die ook op de uitbouw komt te staan.

Voor het dak zelf heb ik dus 2 losse 16A groepen beschikbaar om de omvormers op aan te sluiten voor de nieuwe panelen.
Met wat lelijk geschuif kan ik ipv 11 panelen ook 15 panelen kwijt op het dak van 385Wp (JA solar).
En op de uitbouw heb ik ruimte voor 3 grote panelen van ongeveer 2 meter hoog en dikke meter breed, zoals deze https://www.solar-outlet....p-mono-dm450m6-72hsw.html.

Fysiek past het allemaal, maar het aansluiten op de omvormers zit ik nog even mee in de maag. Ik heb straks dan 15 panelen van 1 type en 3 panelen van het andere type. Die 15 panelen passen niet op 1 fase, dus die moeten naar 2 omvormers (1x 3600W omvormer met 10x385Wp panelen is het makkelijke deel). En die 3 grotere panelen moet ook ergens op. Is het afdoende om die 3 aan te sluiten op optimizers en dan op dezelfde mppt als de 5 panelen van 385wp? Of moeten de 5 panelen (van 385Wp) ook met optimizers in 1 mppt met de 3 grotere die ook optimizers hebben. Of zit ik vast een 8 micro omvormers?
(En op de uitbouw zullen de 3 grotere panelen op15 graden staan en de 15 op het dak zijn op 35 graden.)

(een alternatief is de 3 grotere panelen ook van hetzelfde type te doen met 385Wp en accepteren dat ik 195Wp mis loop...en als enige complexiteit heb dat op het platte dak de hoek iets anders is).

Pagina: 1