Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router met tijdsrestricties

Pagina: 1
Acties:

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11 19:39
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een router met uitgebreider parental controls, nu heb ik hier een aardig tijdje naar lopen zoeken, ook bij de mycom langs geweest. Maar die konden mij niet goed verder helpen omdat ze niet wisten of er routers zijn die voorzien zijn van de opties/restricties die ik zoek.

Het punt is namelijk dat mijn neefje teveel gamed, hij woont ook niet meer thuis maar bij zijn opa en oma, maar die kunnen de controle hier niet goed op uitoefenen helaas. Dus naast hem te coachen en te stimuleren om andere hobby's te zoeken naast het gamen, zijn we ook op zoek naar een router die restricties op het online gedrag kan uitoefenen.

Nu zijn we opzoek naar een router die het volgende kan.
- bepaalde mac en ip addressen accepteren, en daarmee niet bekende mac en ip addressen te weren. Dit om ip wissel tegen te gaan.
- bepaalde mac / ip addressen over LAN en WLAN een tijd restrictie te geven, zodat er bijvoorbeeld na 23:00 er niet meer online gegamed kan worden.

Zelf heb ik wel een aantal routers gevonden die aangeven dat ze parental control hebben, maar er staat niet expliciet bij dat deze van deze opties voorzien zijn, zelf heb ik de volgende gevonden.
1. fritzbox 4040
2. netgear R7000 - AC1900
3. Lynksys EA2750
4. ASUS RT-AC66U

Daarnaast zou het fijn zijn als de router een goed wifi bereik heeft, ivm dat het huis groter dan gemiddeld is.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:59

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Tweede router gebruiken en die op een tijdklok zetten?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Denk maar eens twee keer na of je dat wel wil. Straks gaat die toch gewoon gamen op zijn telefoon of tablet. Ook offline kan je spelen.

Een tijdsgestuurde router vervangt geen opvoeding.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SmiGueL
  • Laatst online: 13:09
RobinF schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:59:
Tweede router gebruiken en die op een tijdklok zetten?
Of nog stukken goedkoper: Voor €10 een switch erachter hangen en die op een tijdklok zetten.
Het WiFi wachtwoord dan uiteraard niet afgeven. ;)

*Ja natuurlijk kan hij altijd zijn UTP kabel rechtstreeks in de huidige router steken, maar als hij toch al de mogelijkheid heeft om in de meterkast t ekomen dan is de nieuwe router een reset geven, om zo de IP restrictie te omzeilen, net zo makkelijk te doen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 27-05-2017 16:15 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• smok84
Thanks voor de response, zat review te kijken van deze router, namelijk: "https://www.youtube.com/watch?v=hRdG_JVjKAw"

Hier zeggen ze bij 7:00 minuten dat als je het mac adres wijzigt dat je om de restrictie heen bent.
Dus even kijken of je de restrictie ook kunt invoeren van bepaalde Mac/IP addressen accepteren en de rest blokken

• SmiGueL
smok84 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:04:
Hier zeggen ze bij 7:00 minuten dat als je het mac adres wijzigt dat je om de restrictie heen bent.
Dus even kijken of je de restrictie ook kunt invoeren van bepaalde Mac/IP addressen accepteren en de rest blokken
Dan veranderd hij zijn MAC adres dus gewoon naar een die wel wordt toegestaan.. >:)

[ Voor 58% gewijzigd door SmiGueL op 27-05-2017 16:10 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• smok84
Tommie12 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:02:
Denk maar eens twee keer na of je dat wel wil. Straks gaat die toch gewoon gamen op zijn telefoon of tablet. Ook offline kan je spelen.

Een tijdsgestuurde router vervangt geen opvoeding.
Helemaal mee eens, helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan,
En wordt de opvoeding nu overgenomen van iemand anders, zonder in teveel detail te treden.

Maar om problematiek parallel op meerdere fronten aanpakken ben ik wel voorstander van.

• smok84
SmiGueL schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:05:
[...]

Dan veranderd hij zijn MAC adres dus gewoon naar een die wel wordt toegestaan.. >:)
Inderdaad dus de optie moet erin zitten dat er alleen internet mogelijk is voor geaccepteerde mac/ip adressen. :)

• SmiGueL
smok84 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:08:

Inderdaad dus de optie moet erin zitten dat er alleen internet mogelijk is voor geaccepteerde mac/ip adressen. :)
Nouja, deze kan hij in principe zo overnemen van een toegestaan apparaat dus dat is echt niet waterdicht..

Ik denk dat als je het op de whitelist/blacklist manier doet het belangrijk is dat je hem NIET verteld hoe je het doet, want een IP of MAC adres aanpassen is echt doodsimpel.. Er zijn bovendien gewoon tools beschikbaar die kunnen zien welke IP/MAC adressen zich in het netwerk bevinden dus als hij deze overneemt/instelt dan ben je weer terug bij af..

Simpelweg de verbinding verbreken is sowieso het beste. (en goedkoper)

[ Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 27-05-2017 16:17 ]

• smok84
SmiGueL schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:10:
[...]

Nouja, deze kan hij in principe zo overnemen van een toegestaan apparaat dus dat is echt niet waterdicht..

Ik denk dat als je het op de whitelist/blacklist manier doet het belangrijk is dat je hem NIET verteld hoe je het doet, want een IP of MAC adres aanpassen is echt doodsimpel.. Er zijn bovendien gewoon tools beschikbaar die kunnen zien welke IP/MAC adressen zich in het netwerk bevinden dus als hij deze overneemt/instelt dan ben je weer terug bij af..

Simpelweg de verbinding verbreken is sowieso het beste. (en goedkoper)
Dat maakt het wel lastig, als je een MAC adres kan overnemen.
Moet je dan niet toegang tot de router hebben om de Mac addressen in te zien?

En kan dit ook op een playstation 4 zo macadres overnemen/wijzigen

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54
Met wlan is het wel makkelijk op te lossen, dan stel je een apart ssid voor hem in die alleen op een bepaalde tijd beschikbaar is

Via kabel is wat lastiger tenzij je mac whitelisting accepteerd. Alternatief is 802.1x op de lan poorten maar benieuwd op welke consumenten routers je dat gaat tegenkomen 😬

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 27-05-2017 16:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• noobz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08-2021
Kun je dit niet ook doen met dd-wrt? Je handige neefje kan dat misschien wel op een router zetten.

Zie o.a.: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Access_Restrictions

[ Voor 26% gewijzigd door noobz op 27-05-2017 16:43 ]

Verwijderd

Als er niemand anders gamed binnen hetzelfde netwerk, kan je ook gewoon voor iedereen de connectie blokkeren. Dan dien je geen MAC- of IP adressen te filteren en kan je gewoon uitgaande traffic blokken.

Moet je natuurlijk nog altijd een router hebben waar de rules time-based ingesteld kunnen worden.

• smok84
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:42:
Als er niemand anders gamed binnen hetzelfde netwerk, kan je ook gewoon voor iedereen de connectie blokkeren. Dan dien je geen MAC- of IP adressen te filteren en kan je gewoon uitgaande traffic blokken.

Moet je natuurlijk nog altijd een router hebben waar de rules time-based ingesteld kunnen worden.
Maar dan kun je ook zelf niet meer browsen?
Daarnaast hebben hun beveiligingscamera's en inbraakalarm die via internet uploaden naar veiligheidsbedrijf, ze wonen buiten af.
Dus heb niet gevoel dat dit echt een optie is.

Lastig allemaal ;)

Wel fijn alle tips!!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:22
Je kunt ook bepaalde poorten blokkeren op gezette tijden.

Blokkeer de volgende poorten en het PSN netwerk is niet meer toegankelijk:
TCP: 3478, 3479, 3480
UDP: 3478, 3479

Dat is niet te spoofen tenzij hij in de router kan komen. Deze poorten zijn waarschijnlijk niet nodig voor de andere diensten die worden gebruikt.

bron: http://manuals.playstatio...ps4/settings/nw_test.html

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-11 08:43
Een router die dit uitstekend doet is de Apple AirPort Express of Extreme. Hebben dit ingebouwd, en is zeer eenvoudig toe te passen. Je kunt per MAC adres dagen en tijden toewijzen. Tevens is er een functie voor overige adressen. Hiermee kun je bijvoorbeeld alle adressen beperkte toegang geven, en je eigen pc onbeperkt.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

smok84 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:50:
Maar dan kun je ook zelf niet meer browsen?
Daarnaast hebben hun beveiligingscamera's en inbraakalarm die via internet uploaden naar veiligheidsbedrijf, ze wonen buiten af.
Dus heb niet gevoel dat dit echt een optie is.
2 routers een optie; 1 voor de grootouders met geheim wachtwoord en 1 voor de gamer?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• smok84
kfaessen schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:02:
Je kunt ook bepaalde poorten blokkeren op gezette tijden.

Blokkeer de volgende poorten en het PSN netwerk is niet meer toegankelijk:
TCP: 3478, 3479, 3480
UDP: 3478, 3479

Dat is niet te spoofen tenzij hij in de router kan komen. Deze poorten zijn waarschijnlijk niet nodig voor de andere diensten die worden gebruikt.

bron: http://manuals.playstatio...ps4/settings/nw_test.html
thnx hier ga ik mij in verdiepen!! goede tip!

• smok84
bombadil schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:03:
[...]

2 routers een optie; 1 voor de grootouders met geheim wachtwoord en 1 voor de gamer?
Ja hier gaat het waarschijnlijk wel naar toe. thnx!

• smok84
iAdema schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:03:
Een router die dit uitstekend doet is de Apple AirPort Express of Extreme. Hebben dit ingebouwd, en is zeer eenvoudig toe te passen. Je kunt per MAC adres dagen en tijden toewijzen. Tevens is er een functie voor overige adressen. Hiermee kun je bijvoorbeeld alle adressen beperkte toegang geven, en je eigen pc onbeperkt.
Even review bekijken.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:40

Grvy

Bot

ben ik de enigste hier die denkt dat de oplossing niet is "Gooi er maar meer techniek tegen aan" dit soort topics zijn vaker voorgekomen op tweakers.. oordeel is dan meestal om de onderliggende oorzaak aan te pakken ipv symptoombestrijding..

Dit is een account.

• smok84
Grvy schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:08:
ben ik de enigste hier die denkt dat de oplossing niet is "Gooi er maar meer techniek tegen aan" dit soort topics zijn vaker voorgekomen op tweakers.. oordeel is dan meestal om de onderliggende oorzaak aan te pakken ipv symptoombestrijding..
Bedankt voor je input, maar a.u.b. on topic.
Ben het met je eens dat opvoeding belangrijke rol speelt, helaas kost het minimaal 2 jaar om gedrag aan te passen van een mens.

Dus net zoals in de vorige reactie quote ik mezelf weer even :)
"Helemaal mee eens, helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan,
En wordt de opvoeding nu overgenomen van iemand anders, zonder in teveel detail te treden.

Maar om problematiek parallel op meerdere fronten aanpakken ben ik wel voorstander van."

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit gaat niet werken, het is technisch te makkelijk te omzeilen. Een ouderwetse schakelklok is de beste keuze voor dit soort zaken.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hoewel ik controlegedrag afkeur: Cisco Meraki. Dan kun je gewoon remote controleren wat er gebeurt en remote switch en TCP poorten in- en uitschakelen.

Als je geen zin hebt in de licentiekosten van Meraki, dan kun je ook OpenMesh overwegen. Ook daar kun je (beperkt) controleren wat voor TCP traffic er plaats vindt en je kunt WiFi timers configureren.

Zowel bij Meraki als OpenMesh is het beheer vanuit een webportal en hoef je nooit op een lokale device in te loggen. Een factory reset heeft weinig zin, omdat de lokale device vendor locked is en de config gewoon weer uit de portal ophaalt.

[ Voor 59% gewijzigd door Trommelrem op 27-05-2017 17:45 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:28
Hier kun je 'live' in de AC66U Firmware kijken hoe parental controls eruit zien.

Dat is een stuk minder dan in m'n RT-AC87U waarbij ik:

- tijdslimiet internet toegang per device kan instellen
- instellen welke type sites bezocht mogen worden (Kan via zowel whitelists / blacklists, derde partijen als veilig DNS servers, per device)
- monitoren welke sites bezocht worden, per device

Volgens mij meer parental controls dan je je kunt wensen, maar dan wel in een slag duurder device.

Zie ook:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=QGZWuD9zygY]

En de handleiding voor 'parental control':

https://www.asus.com/nl/support/faq/1008720/

Nb: over opvoedkundige zaken kun je een andere discussie voeren, maar ergens een harde limiet trekken is op zich een bruikbaar instrument. Uiteraard is dialoog en het simpelweg van tijd aan iemand besteden zodat ie niet kan gamen ook een prima remedie. Onderken overigens het belang van 'gamen' voor deze persoon - ik heb vroeger ook veel gegamed en dan is niets irritanter als mensen die het onzin vinden, bagatelliseren of je belachelijk gaan maken. We zijn het punt voorbij waarbij gamen iets potentieel slechts is - integendeel, maar zoals bij alles is er wel een té veel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• smok84
NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:21:
Hier kun je 'live' in de AC66U Firmware kijken hoe parental controls eruit zien.

Dat is een stuk minder dan in m'n RT-AC87U waarbij ik:

- tijdslimiet internet toegang per device kan instellen
- instellen welke type sites bezocht mogen worden (Kan via zowel whitelists / blacklists, derde partijen als veilig DNS servers, per device)
- monitoren welke sites bezocht worden, per device

Volgens mij meer parental controls dan je je kunt wensen, maar dan wel in een slag duurder device.

Zie ook:

[video]

En de handleiding voor 'parental control':

https://www.asus.com/nl/support/faq/1008720/

Nb: over opvoedkundige zaken kun je een andere discussie voeren, maar ergens een harde limiet trekken is op zich een bruikbaar instrument. Uiteraard is dialoog en het simpelweg van tijd aan iemand besteden zodat ie niet kan gamen ook een prima remedie. Onderken overigens het belang van 'gamen' voor deze persoon - ik heb vroeger ook veel gegamed en dan is niets irritanter als mensen die het onzin vinden, bagatelliseren of je belachelijk gaan maken. We zijn het punt voorbij waarbij gamen iets potentieel slechts is - integendeel, maar zoals bij alles is er wel een té veel.
thnx voor je input, helemaal met je eens !!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:17
Het kan ook gratis: even controleren welk mac adres online is en er dan wat van zeggen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een firewall met een proxy ertussen zet met een usernaam ww dan ben je er ook kan met bv clearos enige wat nodig is oude pc met twee netwerk kaarten. Overigens kan je daarmee ook op protocol filteren etc.
Dus van alles mogelijk zelfs tegengaan dat hij mogelijke omwegen kan vinden.
Overigens denk ik dat logging samen met afspraken en controntatie met gedrag effectiever is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 10:53
Ik ben benieuwd hoe dit is afgelopen, wat is er gekocht, hoe is het ingericht, en helpt het ook?
Pagina: 1