Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe game PC (max. ± € 1000,-)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen. (Rest van de werkzaamheden op de PC zijn niet al te veeleisend hardwaregewijs.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
± €1000,-
'Wat' meer of minder is niet al te boeiend.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm kan buiten beschouwing worden gelaten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uiteraard vooral een goede games georiënteerde proc + videokaart. Maar hetgeen me vooral onduidelijk is; een bijpassend moederbord + intern geheugen. Ook de harde schijven en kwaliteiten/snelheden die hierin beschikbaar zijn (en aangeraden worden voor games), zijn me totaal onduidelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua proc gaat mijn voorkeur - na wat leeswerk - uit naar een Intel proc boven de nieuwe AMD reeks, gezien de scores van Intel over het algemeen nog beter zijn dat die van AMD (gaming gewijs). Echter, na het lezen van een hoop forumposts, twijfel ik toch ook weer, aangezien de AMD Ryzen meer toekomstperspectief zou hebben (?).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Toren mag totaal cheapskate zijn. Looks boeien me niet. Neig wat naar een midi-tower, gezien het bureau waar deze in geplaatst moet worden. Gewoon een praktische kast, met genoeg ruimte voor de bekabeling en eventuele extra koelers (indien nodig).
Geen fancy toetsenbord + muis. Ik heb een fetish voor de simpele standaard items, zoals een Windows toetsenbord en een optische Logitech muis met kabeltje + 3 knoppen (middelste = roller).

Ga je overklokken?
Het overclockwereldje ben ik al geruime tijd uit (laten we het op 10 jaar geleden houden :) ), dus ben niet van plan om er echt een systeem op te selecteren. Als het een mooi meegenomen bijkomstigheid is, is het prima wat mij betreft.

Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik 'vroegah' heel erg op de hoogte was van het wereldje van de processoren, moederborden, videokaarten, geheugen etc., is dat inmiddels flink weg gezakt (understatement...) en ben ik nu al blij als ik een goed werkende PC heb waar zowel ik als mijn kinderen goed mee uit de voeten kunnen qua wijde variëteit aan games, zowel 3D als non-3D (VR boeit me niet). Liefst wel een PC die niet over 2 jaar alweer aan vervanging toe is.

Als hierboven al aangegeven duik ik er eigenlijk heel blanco in en had ik voor mezelf als enige duidelijkheid al vastgesteld dat het een Intel proc moest worden, maar gezien de verschillende meningen en uitleg over toch een grootschalig aanwezige voorkeur voor AMD op de Tweakers.net, ben ik ook van de te kiezen proc niet echt zeker meer.

M.a.w. om mij uit de brand te helpen zou ik graag een lijst van de te bestellen onderdelen willen hebben, zodat ik zonder twijfel of dat de verschillende onderdelen bij elkaar passen, dit bij 1 of enkele leveranciers kan bestellen. Het zelf in elkaar zetten van de onderdelen en het installeren van een Windows gaat me prima af.

(Alvast excuses als ik wat lui overkom - misschien ook wel een klein onderdeel van de issue ;) - maar dit oerwoud van beschikbare onderdelen, ga ik nooit zelf uitkomen!)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik neem aan dat je op een 1080p scherm zit? :)

Het probleem met veel benchmarks is dat ze geen realiteit testen, maar een onzinnig scenario, namelijk 1080p en de GTX1080. Dat is ver buiten je budget, of dat van de meeste gamers en vertekend het beeld. De nadruk komt zo enorm te liggen bij zeer hoge clockspeeds, om die GPU maar niet te bottlenecken. Bij een €1000 build kom je uit bij een RX580, waar het verschil tussen een Ryzen en een Kaby Lake gewoon zeer klein is, juist omdat de CPU, de GPU niet bottlenecked. Kan je beter voor hetzelfde geld die 50% extra cores pakken, en die cores gaan op termijn gebruikt worden door veel games. Op het moment leveren ze in games met name betere minimale framerates op. :)

Dan kom je uit op zoiets als dit:

-Ryzen hexacore.
-3000mhz RAM want dit levert wat extra snelheid op in games.
-Een RX580 die nog leverbaar is. :P
-Mooie kast waar je nog wat af zou kunnen halen als je wil
-Uitstekende kwaliteit voeding.
-SSD

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 226,-€ 226,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 119,-€ 119,-
1Asus DUAL-RX580-O8G€ 277,09€ 277,09
1Fractal Design Define S€ 76,-€ 76,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 116,95€ 116,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,50€ 79,50
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,44

Een vraag rest, heb je nog oude harde schijven zodat je qua opslag eventueel niet in de knel komt?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
@DaniëlWW2 : Gezien de overige reacties in deze sectie van het forum, had ik al enigszins een antwoord van je verwacht, waarvoor dank :)

Ik heb geen extra HD liggen helaas. Gezien mijn huidige verbruik aan ruimte, lijkt de 275GB die je noemt wat aan de karige kant.

-1 Voor mijn informatie, kan ik met de door jouw opgegeven setup de gangbare games(voor mij bijv. de nieuwste Fallout) in een goede kwaliteit spelen? En wat is de verwachting voor de komende paar jaar; kan deze setup dan nog goed mee?

-2 Stel, ik gooi er nog een € 250,00 - € 500,- bovenop, wat zou je dan nog veranderen aan de eerst opgegeven setup?

Alvast dank voor je (of die van een ander uiteraard) respons.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij 1080p daag ik je uit een game te vinden die nu niet maxed out draait met eenn RX580. ;)
Fallout 4 bijvoorbeeld is een vrij slecht geoptimaliseerde game, maar ook geen probleem.
https://www.techpowerup.c...RX_580_Nitro_Plus/15.html

Qua future proof, meer cores worden gewoon gebruikt naar verloop van tijd, terwijl oudere games geen problemen zouden moeten hebben mete en Ryzen @3,2 ghz, zeer slecht geoptimaliseerde titels daargelaten. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, en je kan een Ryzen wel overclocken, en dat is behoorlijk makkelijk omdat ze allemaal unlocked zijn. Bij Intel kan je alleen de K serie processoren overclocken, als je ook nog eens een extra duur moederbord koopt.

Qua GPU, tegenwoordig worden AMD GPU's ook wel eens de mythische "AMD Fine Wine Technology™ " toegeschreven. GCN based GPU's zoals de RX580 worden nu al jaren zeer goed oud. Ze houden hun prestaties behoorlijk vast over tijd. Dat is geen garantie voor de toekomst, maar wel een opvallend feit. Er zit ook een reden achter, namelijk dat AMD GPU's over het algemeen geen 100% hardware belasting kennen bij de meeste games, DX11 API games. Dat heeft te maken met hoe deze GPU's ontworpen zijn. Complex verhaal, verder niet relevant. Dat veranderd bij een DX12/Vulkan API based game, de toekomstige standaard, en daar lopen AMD GPU's behoorlijk uit. Ondertussen is een RX580 nu al wat sneller dan een GTX1060 6GB in moderne titels.

Ik zou als je budget hebt er een flinke HDD bij zetten en dat is het wel. Een GTX1070 kan ook, maar die is prijstechnisch niet zo interessant. Eigenlijk gewoon veel te duur voor de prestaties.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Als je er nog een extra 250 euro op zou gooien zou je weinig profijt krijgen behalve wat extra opslag of een overclockbare cpu en een moederbord waar het op kan. Zo als je al had gezegd ga je het wss niet doen en is het voor een beetje gamen het niet waard. Ik zou nog wel een Seagate Barracuda 1 of 2TB HDD erbij doen als je iets wil verbeteren.

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dank voor de rappe respons en insight! Ik moet idd nog even de HDD's gaan bekijken, maar voor de rest ben ik van hetgeen aangeboden overtuigd en zal de door jullie aangeraden setup gaan aanschaffen.

(Dit betekent wel dat wanneer het straks niet naar believen werkt, ik hier weer kom klagen ;))

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 19:26
@Verwijderd als het niet werkt zoals het hoort heb je altijd nog je 14 dagen bedenktijd ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:36:
Heren, dank voor de rappe respons en insight! Ik moet idd nog even de HDD's gaan bekijken, maar voor de rest ben ik van hetgeen aangeboden overtuigd en zal de door jullie aangeraden setup gaan aanschaffen.

(Dit betekent wel dat wanneer het straks niet naar believen werkt, ik hier weer kom klagen ;))
Als het niet werkt, dan heb je het zelf niet goed in elkaar gezet en dan is dit jouw probleem. :+
Maar nog een dingetje. Je zal waarschijnlijk in de komende weken je bios moeten flashen om je RAM op 2933mhz te kunnen laten lopen. Dat is het enige minpuntje van AM4 op het moment, RAM ondersteuning is matig.

Afhankelijk van de winkel kan dit setje ook goedkoper uitvallen. Dan zou ik dit setje ook kopen. Bij gelijke prijs ook want dit setje heeft iets strakkere timings. :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles besteld inmiddels. Zou grotendeels komende week binnen moeten zijn. Ook het geheugen nog even aangepast naar het Corsair setje.
Enkel de levertijd van de proc en de videokaart was niet per direct uit vrrd, maar word ik nog van op de hoogte gehouden.

Nogmaals dank!

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart in de lijst levert problemen op. Geen van de grotere leveranciers kan deze nog leveren :'(
Enig idee wat betreft een alternatief, met dezelfde of betere kwaliteit/snelheid (iets hogere prijs is een optie)?

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11 20:58
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:09:
De videokaart in de lijst levert problemen op. Geen van de grotere leveranciers kan deze nog leveren :'(
Enig idee wat betreft een alternatief, met dezelfde of betere kwaliteit/snelheid (iets hogere prijs is een optie)?
Gisteren ook een rx580 gekocht, blijkbaar worden ze allemaal opgekocht door miners.
Maar goed ik heb nog wel even geduld.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:34:
M.a.w. om mij uit de brand te helpen zou ik graag een lijst van de te bestellen onderdelen willen hebben
Tip voor de volgende keer; kom zelf ook met een voorstel. Dat is niet alleen een van de vereisten (zie DAA beleid) in dit subforum, maar geeft ons ook een basis om op voort te borduren voor jou.

Bedenk je wel, dat we jou helpen met jouw vraag, dan mag je daar zelf ook best wat moeite in steken. ;) Om vervolgens te zeggen dat je 'uit het hardware wereldje' bent, betekend niet dat je ook niet meer jezelf enigszins kan verdiepen er in, toch? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2017 13:17 ]

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Dit komt veelal door de hype op bitcoinmining. De enige kaarten die nog leverbaar zijn:
pricewatch: MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G 329 euro
pricewatch: Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC 326 euro

Ik vind dat persoonlijk te duur voor 80 euro meer heb je ook een 1070;
pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC
Die is bijna 50% beter voor 25% extra geld
http://gpu.userbenchmark....-vs-AMD-RX-580/3609vs3923

Edit: even een bron erbij gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door NO_Excuses op 01-06-2017 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Jelmer93 Waar heb jij je bestelling uit staan? Verwacht je dat ze 'm daar binnen afzienbare tijd alsnog kunnen leveren?

@CH40S Mijn 'voorstel' is de geopperde Asus DUAL-RX580-O8G, maar dan een aangeraden alternatief. Ik begrijp je punt, maar met alle variabelen die meespelen in de (praktijk)snelheid van een videokaart is dit voor een leek als ik een hoop spitwerk, terwijl er op dit forum een hoop mensen aanwezig zijn die daadwerkelijk weten waar je op moet letten en mogelijk ook direct al een concreet alternatief kunnen geven. Volgens mij is dat ook juist het nut van zo'n forum, dat de 'elite' de 'leek' tot op zekere hoogte wijsheid kan verschaffen :)

Maar goed, had de neiging om een nog veel langer verhaal met uitleg te geven, maar dat gaat wat offtopic worden. Niettemin: Dank voor je reactie :)

@NO_Excuses Dank, wellicht dat ik toch maar iets meer geld moet neerleggen, met de positieve spin erachter dat het dan ook meteen een betere kaart is. Zal straks proberen te updaten, als ik weer thuis ben.

• Jelmer93
@Verwijderd ik heb de bestelling openstaan bij Azerty. Heb zelf geen haast met de pc dus hopelijk heb ik m einde van deze maand.

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
@Jelmer93 Dat is dus letterlijk een hele maand. :')

• Jelmer93
NO_Excuses schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:41:
@Jelmer93 Dat is dus letterlijk een hele maand. :')
Tsja ik heb geen haast:p

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:37:
@CH40S Mijn 'voorstel' is de geopperde Asus DUAL-RX580-O8G, maar dan een aangeraden alternatief. Ik begrijp je punt, maar met alle variabelen die meespelen in de (praktijk)snelheid van een videokaart is dit voor een leek als ik een hoop spitwerk, terwijl er op dit forum een hoop mensen aanwezig zijn die daadwerkelijk weten waar je op moet letten en mogelijk ook direct al een concreet alternatief kunnen geven. Volgens mij is dat ook juist het nut van zo'n forum, dat de 'elite' de 'leek' tot op zekere hoogte wijsheid kan verschaffen :)

Maar goed, had de neiging om een nog veel langer verhaal met uitleg te geven, maar dat gaat wat offtopic worden. Niettemin: Dank voor je reactie :)
Als je het beleid had gelezen, had je geweten dat het verplicht is om zelf met een voorstel te komen, niet met een enkel onderdeel. Natuurlijk zijn we er om te helpen, maar we zijn er ook niet om jou bij de hand mee te nemen op zoek naar onderdelen voor jouw PC, omdat je zelf geen zin hebt om dingen uit te zoeken. ;)

We zijn geen helpdesk en krijgen ook niet betaald voor de geboden hulp, dus wat meer eigen inzet mag dan echt wel verwacht worden. Zo moeilijk is het er ook niet op geworden ten op zichte van 10 jaar geleden, naar mijn idee.

Ikzelf zit er ook niet meer zoveel in als toen, toch is het mij recent ook gelukt om zelf de juiste onderdelen bij elkaar te zoeken. Ja, het vereist dat je je (weer) verdiept in de materie, maar als dat al een probleem is voor je, kun je beter bij computerwinkels​ of electronicazaken een kant en klare PC halen. Daar werken mensen die wel betaald krijgen voor het type vraag dat je stelt. ;) Wat cru misschien, maar er had gewoon meer in jouw topic kunnen zitten en had je betere adviezen van ons gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2017 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
@CH40S Let's just agree to disagree O+
Ben tot nog toe uitermate tevreden met de rappe hulp vanaf het moment dat ik gepost had. Zeker gezien het feit dat het inderdaad op basis van vrijwillige medewerking gebeurt.

@Jelmer93 Ik hoop voor je dat je je bestelling van Azerty gaat ontvangen. In tegenstelling tot wat CH40S denkt (no disrespect) ben ik ook buiten dit forum met wat info vergaring bezig geweest.

De reactie van Azerty over de beschikbaarheid van de Asus DUAL-RX580-O8G is als volgt (copy/paste): 'Helaas kunnen wij die videokaart niet meer leveren.' Tot nog toe is dit bij alle partijen welke ik gecontact heb het geval geweest (in verschillende bewoordingen uiteraard). Dus ik vermoed dat je beter even achter de bestelling aan kunt gaan (of je moet echt totaal geen haast hebben en hopen dat iemand een exemplaar retour stuurt aan Azerty! :))

Ik denk dat ik de lead van NO_Excuses ga volgen, aangezien ik zojuist ook van een ander heb vernomen dat de 1070 kaarten van Asus en MSI zeer goede kaarten zijn. Prijs wordt nog wel een issue, maar ik zie wel waar het schip gaat stranden. De rest van de PC is al onderweg. Mis enkel nog de videokaart :P

• Jelmer93
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:34:
Ben tot nog toe uitermate tevreden met de rappe hulp vanaf het moment dat ik gepost had. Zeker gezien het feit dat het inderdaad op basis van vrijwillige medewerking gebeurt.

@Jelmer93 Ik hoop voor je dat je je bestelling van Azerty gaat ontvangen. In tegenstelling tot wat CH40S denkt (no disrespect) ben ik ook buiten dit forum met wat info vergaring bezig geweest.

De reactie van Azerty over de beschikbaarheid van de Asus DUAL-RX580-O8G is als volgt (copy/paste): 'Helaas kunnen wij die videokaart niet meer leveren.' Tot nog toe is dit bij alle partijen welke ik gecontact heb het geval geweest (in verschillende bewoordingen uiteraard). Dus ik vermoed dat je beter even achter de bestelling aan kunt gaan (of je moet echt totaal geen haast hebben en hopen dat iemand een exemplaar retour stuurt aan Azerty! :))

Ik denk dat ik de lead van NO_Excuses ga volgen, aangezien ik zojuist ook van een ander heb vernomen dat de 1070 kaarten van Asus en MSI zeer goede kaarten zijn. Prijs wordt nog wel een issue, maar ik zie wel waar het schip gaat stranden. De rest van de PC is al onderweg. Mis enkel nog de videokaart :P
Beetje rare reactie van Azerty, Die kaarten zijn nieuw en worden volgens mij nog steeds gefabriceerd...
Als je ze niet meer kunt leveren dan moet je ze ook van je shop halen..

Verwijderd

Topicstarter
@Jelmer93 Voor de duidelijkheid/zekerheid: Ik dacht dat je dezelfde kaart had besteld als waar ik het over had. Als jij een andere RX580 kaart hebt besteld dan ik, kan het prima zo zijn dat DIE nog wel leverbaar is.

Maar het is dus wel zo dat de Asus DUAL-RX580-O8G waarover ik het had, bij veel shops nog op de website staat, zelfs met een levertermijn erbij, terwijl ze niet meer leverbaar zijn, aldus de medewerkers die ik gesproken had.

Overigens meldt Centralpoint.nl me wel dat ze 'verwachten' dat de kaart per 22-06 weer bij hen beschikbaar is. Maar de medewerker durfde het verder niet met zekerheid te melden. Dus er zijn nog wel shops die daadwerkelijk weer wat nieuwe exemplaren binnen verwachten.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:34:
Laat ik het erop houden dat het is omdat je nieuw bent (sinds 27 mei lid immers), maar normaliter wordt er op GoT echt wel wat meer eigen inzet verwacht.

Daar kun jij het niet mee eens zijn, maar zo is het beleid nu eenmaal hier, en dat geld voor alle subfora. Hier en daar zal er wellicht iets kleins anders zijn, maar doorgaans is de strekking wel hetzelfde; in DAA en CAA geef je altijd een lijst met hardware; bij DAA wat je zelf op het oog hebt, bij CAA wat je zelf bijvoorbeeld al hebt (als je upgrade advies wilt is dat toch wel heel handig immers) of gevonden hebt. In andere subfora, is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat je aangeeft wat je zelf bijvoorbeeld al geprobeerd of gevonden hebt. Wil je dat niet en wil je dus bij het handje worden meegenomen, kun je beter naar het helpmij forum gaan oid. ;)

Ik heb een beetje het idee dat jij het beeld hebt dat het forum van Tweakers een vraagbaak en helpdesk is.

Natuurlijk is het top dat er snel wordt gereageerd, dat ben ik zelf ook altijd, bij de posts en de vragen die ik doe danwel stel. ;) Maar dat betekend niet dat eigen (voor)onderzoek niet vermeld of gedaan hoeft te worden, dat is meer mijn strekking.
Ik hoop voor je dat je je bestelling van Azerty gaat ontvangen. In tegenstelling tot wat CH40S denkt (no disrespect) ben ik ook buiten dit forum met wat info vergaring bezig geweest.
Waarom zet je dit dan niet in je topic? :? Dan laat je (imo) ook zien dat je zelf ook bezig bent (geweest) en had je vast en zeker veel meer (en vast ook betere) responses gekregen. ;)
Dat de RX500 en RX400 slecht leverbaar zijn, komt volgens mij omdat een of andere toco veel van die kaarten inkoopt ten behoeve van mining, omdat ze qua prijs / prestatie erg interessant zijn. Dat wordt dus nog wat als strakjes Vega er is. Ik vermoed daarom, dat je uiteindelijk best lang zult moeten wachten, als je per se een AMD kaart wilt. ;)
Merk maakt tegenwoordig eigenlijk niets meer uit. Bij dezelfde chip zullen de prestaties altijd nagenoeg identiek zijn. Met hier en daar een klein verschilletje, omdat de ene een lagere clock heeft dan de ander. Groot verschil zal dat niet meer geven, zoals dat vroeger nog wel eens was. Mooie aan de GTX1070 is dan wel weer, dat je dan an sich ook prima op 1440p (bij 60 FP icm een 60Hz scherm) uit de voeten kan en heb je dus wat meer toekomstbestendigheid.

Zelf zat ik pasgeleden naar de Asus GTX 1080ti Strix te kijken, maar ben uiteindelijk voor de Gigabyte gegaan, omdat de prestaties onderling nauwelijks verschillen en de Gigabyte stiller, goedkoper en beter beschikbaar is dan de Asus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2017 17:05 ]

Pagina: 1