Toon posts:

wie o wie kan mij helpen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag via Gistron mijn nieuwe systeem onderdelen binnengekregen. Hardware is:

Abit KT7A
Athlon 1200Mhz (266mhz)
256 Mb Kingston geheugen

Het probleem is als volgt:

Ik heb alleen nog het moederboard aangesloten. Zonder CPU erin boot hij gewoon en blijft constant draaien.

Wanneer ik de processor erin doe dan boot hij, draait voor een paar seconden en stopt vervolgens.

Wanneer ik de processor eruit probeer te halen dan kraakt de socket ook een beetje. Het gaat niet echt soepel (cpu zit er naar mijn weten goed in, past maar op één manier..)

Verder hoor ik ook geen bios beeps wanneer ik zonder CPU boot.

Ik krijg het gevoel dat er iets mis is met de socket, misschien sluit de CPU niet goed aan?

Weet iemand tips om het een en ander uit te kunnen sluiten?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 21:51

DarkSide

theres no place like ::1

andere cpu, van vriend of collega.
Of jouw cpu in mobo van zelfde vriend of collega.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Ach.. Dat kraken van die socket is normaal.. Da's geen probleem dus..

Maareh, hoe krijg jij je systeem geboot zonder proc :?

Verwijderd

De fan moet op de FAN1 connector van het moederbord. (de meeste rechste en dichtstbij de mem banken). Ook heeft het zin om de speaker aan te sluiten :?

En dat de processor "kraakt" komt als het goed is doordat de temp sensor niet ver genoeg naar beneden is gedrukt, die moet je iets verder naar beneden drukken.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Heb je de CPU koeler wel op FAN1 aangesloten? De BIOS schakelt het systeem uit als de koelerfan niet draait, en dat bekijkt ie aan de hand van de FAN1 connector.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helemaal geen fan aangesloten op het moment, ik had geen idee dat dit verplicht zou zijn. Is er een workaround om toch zonder fan te booten?? Kan ik geen aansluiting op FAN1 simuleren?

De speaker zit gewoon aangesloten, en met booten bedoelde ik gewoon opstarten zonder meteen weer uit te gaan (sorry voor de verwarring..)

Waarom is het gebruik van een fan eigenlijk verplicht?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 05 juli 2001 22:35 schreef senseless het volgende:
Dit meen je toch hoop ik niet echt he? |:( Zonder koeler op je CPU brandt ie binnen 10 seconden gegarandeerd door. En met een koeler zonder draaiende fan hou je het ook niet zo lang koel. Je MOET de cooler aansluiten voordat je het spul aanzet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 22:35 schreef senseless het volgende:
Ik heb helemaal geen fan aangesloten op het moment, ik had geen idee dat dit verplicht zou zijn. Is er een workaround om toch zonder fan te booten?? Kan ik geen aansluiting op FAN1 simuleren?

De speaker zit gewoon aangesloten, en met booten bedoelde ik gewoon opstarten zonder meteen weer uit te gaan (sorry voor de verwarring..)

Volgens mij lees jij geen handleidingen die bij die zooi van jou zit zeker, ik ben bang dat je je proc wel maar de zevende hemel geschopt heb |:(

• rkrythe
  • Laatst online: 08-08 16:19
of hij heeft vette humor :D

Flickr

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 05 juli 2001 22:48 schreef ruubruub het volgende:
of hij heeft vette humor :D
Nou, wat een humor zeg :Z

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik een fan nodig heb, had ik wel gedacht, maar ik had verwacht dat die zonder directe koeling wel een tijdje kon draaien...

Koop morgen wel even een fan, dan ben ik van een hoop gedonder af... nou maar hopen dat de processor nog in goede staat is.

Bedankt voor de snelle reacties en antwoorden. :)

Shit nog een dag wachten....

De handleiding is in het duits en dat is bij mij niet zp geweldig en gelukkig! start het systeem dus niet op zonder fan. Ik verwacht niet dat de processor zo snel naar de klote is....toch?

• rkrythe
  • Laatst online: 08-08 16:19
Op donderdag 05 juli 2001 22:49 schreef Exirion het volgende:

[..]

Nou, wat een humor zeg :Z
ok, niet zo geweldig idd

Maar effe ontopic weer:
Sluit dus even die cooler aan en kijk of hij nog doet

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Welke cooler kan ik het beste kopen voor een KT7A board? Las dat er een aantal niet goed passen..

Past die coolmaster DP5-6H51 goed en heb ik dan nog apart thermal paste nodig of is dat niet nodig :?

• Fanaat
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Misschien moet je ook iemand vragen om ff te helpen bouwen. Zo te lezen heb je weinig ervaring.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

Topicstarter
Heb coolers geinstalleerd maar het systeem blijft dood. Waarschijnlijk is de processor echt overleden. Het systeem gaat wel aan, maar doet vervolgens helemaal niets.

Vind het alleen raar dat het systeem helemaal geen signaal afgeeft dat er iets niet goed functioneert.

Heeft iemand nog tips om te kijken of er toch niet iets anders aan de hand is?

Dit is wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

Met proc zonder geheugen
Met proc met geheugen
Met proc,geheugen, floppy
Met proc,geheugen, floppy en videokaart

Bij geen van allen reageert het systeem (behalve door aan te gaan)

Verwijderd

Klein pogingkje....maar weet je zeker dat het board niet gewoon sluiting maakt in je kast. Je mag geen busjes ed. plaatsen op plekken waar geen schroefgat zit (om het zo maar te zeggen) :)

Verwijderd

En strax zeker zeggen dat gistron troep heeft verkocht. MENSEN DIT KAN TOCH GEWOON NIET |:(

Ik sta paf van de dommigheid, sorry dat ik het zo moet zeggen hoor, maaaaaar neeeeeee dan :D

Verwijderd

Niemand verplicht jou een fan te gebruiken, zoals ook niemand jou verplicht om zelf je computer te bouwen... }:O

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als hier bedoeld wordt dat de fan perse op het moederbord aangesloten moet worden is het best logisch. Anders is het idd een stomme vraag.

Mijn computer boot trouwens wel gewoon als de fan niet op het mobo aangesloten zit hoor (met verloopstekkertje direct op de voeding). hoe kan dat? (msi k7t turbo)

als je zo'n beginner bent als je doet voorkomen, dan heb je misschien nog niet geprobeerd om eerst dat hendeltje naast de socket omhoog te draaien, en vervolgens je cpu erin te laten glijden, waarna je het hendeltje terug schuift. Als je dat wel hebt geprobeerd heb ik nix gezegd >:)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik door tijdgebrek niet de moeite heb genomen om de handleiding te lezen en heb aangenomen dat de CPU geen directe cooling nodig heeft, hoeft niet te zeggen dat ik een beginneling ben.

Heb gewoon veel te gehaast geprobeerd om m'n nieuwe systeem op te bouwen. Heb in het verleden zat systemen opgebouwd, maar dit is mijn eerste ervaring met de bouw Ghz systeem.

Inderdaad domme zet, maar wel een goede les. Aangezien er hier mensen zitten die wel ervaring met de Ghz systemen hebben wil ik me zo open mogelijk opstellen. Ik heb nou eenmaal niet de tijd om uren op het net de ene naar de andere review van fannetjes etc. te lezen om te kijken of ze nu wel of niet op een bepaald moederboard passen.

In ieder geval bedankt voor de reacties van de mensen die iets zinnings hadden te melden. Zal bij CPU 2 wel alle cooling goed regelen. Heb nu een coolmaster met twee extra 80mm fans gekocht om zowel de temp van de cpu als de kast laag genoeg te houden.

Voor de andere loze opmerkingen...iedereen maakt op een moment in zijn leven wel eens een domme fout. Gelukkig kost die van mij maar 345,- piek...

Verwijderd

volgende keer een andere titel bedenken

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 21:30 schreef senseless het volgende:
Dat ik door tijdgebrek niet de moeite heb genomen om de handleiding te lezen en heb aangenomen dat de CPU geen directe cooling nodig heeft, hoeft niet te zeggen dat ik een beginneling ben.

Heb gewoon veel te gehaast geprobeerd om m'n nieuwe systeem op te bouwen. Heb in het verleden zat systemen opgebouwd, maar dit is mijn eerste ervaring met de bouw Ghz systeem.

Inderdaad domme zet, maar wel een goede les. Aangezien er hier mensen zitten die wel ervaring met de Ghz systemen hebben wil ik me zo open mogelijk opstellen. Ik heb nou eenmaal niet de tijd om uren op het net de ene naar de andere review van fannetjes etc. te lezen om te kijken of ze nu wel of niet op een bepaald moederboard passen.

In ieder geval bedankt voor de reacties van de mensen die iets zinnings hadden te melden. Zal bij CPU 2 wel alle cooling goed regelen. Heb nu een coolmaster met twee extra 80mm fans gekocht om zowel de temp van de cpu als de kast laag genoeg te houden.

Voor de andere loze opmerkingen...iedereen maakt op een moment in zijn leven wel eens een domme fout. Gelukkig kost die van mij maar 345,- piek...
Als je altijd systemen met TECHNISCH LEGO hebt gebouwt en nou voor de eerste keer een PC, dan neem ik toch echt wel aan dat je een beginner bent >:)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 16:32
Het lijkt me vreemd dat de processor al naar zijn grootje is vooral omdat het KT7a die functie heeft waardoor ie niet opstart zonder cooler. Je zou dus denken dat de processor nog ok is. :?

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 08 juli 2001 21:55 schreef urk_forever het volgende:
Het lijkt me vreemd dat de processor al naar zijn grootje is vooral omdat het KT7a die functie heeft waardoor ie niet opstart zonder cooler. Je zou dus denken dat de processor nog ok is. :?
Het zou kunnen, het zou ook een defect moederboard kunnen zijn. Het zou wel verklaren waarom er helemaal geen signaal wordt afgegeven.

De socket opzich functioneert niet echt lekker. Meestal zijn ze wel stijf van nieuwigheid maar deze is wel extreem stroef. Deze week heb ik een tweede processor, dan kan ik testen of het systeem wel wil booten.

• vandenberg
  • Laatst online: 04-03-2016
Damn Senseless, je doet je naam eer aan >:) .

Systeem

• Oinki
  • Laatst online: 11-10-2012
Op maandag 09 juli 2001 12:40 schreef vandenberg het volgende:
Damn Senseless, je doet je naam eer aan >:) .
IDD!!
Senseless, je kan nog wel zo hard roepen dat je eerder systemen hebt gebouwd maar ik vraag me af wanneer dat voor het laatst was.. Alles na x jaar geleden heeft toch wel een actieve koeling nodig..
(op PC gebied althans).

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
[b]Zonder CPU erin boot hij gewoon en blijft constant draaien.
Als ie toch boot zonder CPU, dan laat je die toch lekker eruit? Werkt dat een beetje snel, zo zonder CPU? |:(

• kEUS
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

wat ook een veel gemaakte fout is, is het aansluiten van de floppy drive. Stekker kon er vroeger maar op 1 manier op, tegenwoordig kan je hem draaien, als je deze verkeerd aansluit, boot je pc niet. Zwart scherm en geen piepjes. Had ik ook, schrok me de .... dacht dat ik mijn mobo gesloopt had. Maar koeling is altijd al noodzakelijk geweest.

een schoner internet begint bij jezelf

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
een amd zonder koeling gaan draaien die is gek >:)

maarja je hebt mazzel volgens mij is het bord niet ingeschakeld

Verwijderd

Topicstarter
Systeem is up and running...

CPU was echt overleden. Cooling is toch best belangrijk :)

Draait nu op 1333 (10*133) en is standaard unlocked.

Geforce 2 Pro draait op 210/420

Met coolmaster EP5-61II is de temp Idle 35 en stressed 46.

3DMark scores zijn 3611

Volgende maand maar een op 1400 proberen.

Ik heb alleen nog 1 probleem en dat is met het aanzetten van het systeem. Iedere keer als het systeem uit is geweest en ik hem weer opnieuw wil aanzetten moet ik eerst een tijdje helemaal de stroom erafhalen voordat ik hem kan opstarten. Ik heb de unofficial faq voor de KT7A al gelezen, maar kon niets specifieks vinden.

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad en een oplossing gevonden?

Rest van de specs zijn:

256 Mb Kingston (Valueram)
40 Mb IBM HD
3Com Fast Etherlink III
BIOS van KT7A is nu ZT

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 20:50

Chop2000

Vroem

Hmmm als je al niet weet dat een t-bird binnen 10 sec dood is zonder cooler dan ben je zeker een hele tijd niet meer achter een pc gezeten wat was je laatste systeem ?? een 486 dx ofzow? die krengen lopen inderdaad wel zonder cooler jah maar een t-bird? ahah je bent een echte beginner...

niks

Verwijderd

Topicstarter
haha cool man jij bent echt tof! een wereld goozer!

• Chop2000

Chop2000

Vroem

ik vraag me af waarom je zo weinig 3d marks heb ik heb een t-bird op 800 Mhz lopen met een geforce2 gts en haalt 7143 3dmarks..... >:)

niks

Verwijderd

Topicstarter
misschien moet je de 2001 versie eens proberen of weet je soms niet waar je die moet downloaden... ;)

• Chop2000

Chop2000

Vroem

Jah is een 11 maanden geleden dat ik voor het laatst ge 3dmarkt heb toen had ik em niet weet nog wel dat ik zoveel 3dmarks had
ach geen zin om opnieuw te gaan testen...

niks

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 22:23 schreef senseless het volgende:
Systeem is up and running...

CPU was echt overleden. Cooling is toch best belangrijk :)
Niet dat ik heel veel verstand heb van computers bouwen, maar zelfs ik had je dat kunnen vertellen |:(

En ff een adviesje. De volgende keer dat je als je iets niet zeker weet, vraag het dan van tevoren.

Verwijderd

Maar Sensless ik denk dat iedereen zo'n beetje over jou denkt als CHOP2000 na die "(non)coolle" actie van je >:)

Maar ik heb een k7v met een Athlon 550@700, alles (monitors, computers, etc.) heb ik op een spanningslof zitten waar een schakelaar opzit. Ik zet altijd de spanningslof uit als ik uitgecomputert ben, maar als ik me computer uitzet en de spanningslof aanlaat en ik zet vervolgens mijn computer weer aan dan begint hij ook te loeien en wil niet POSTEN.... al doe ik dan even de spanningslof uit en weer aan dan start me comp gewoon op. Bij mij komt het door het oc'en want als ik me CPU op 550 zet zonder GFD dan start hij ten alle tijden gewoon op

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 22:39 schreef Chop2000 het volgende:
Hmmm als je al niet weet dat een t-bird binnen 10 sec dood is zonder cooler dan ben je zeker een hele tijd niet meer achter een pc gezeten wat was je laatste systeem ?? een 486 dx ofzow? die krengen lopen inderdaad wel zonder cooler jah maar een t-bird? ahah je bent een echte beginner...
Ja maar AMD processoren hebben gewoon heel veel koeling nodig. Vroeger waren de processoren zonder koeling (486). Het kon met wat oudere processoren wel om gewoon even te kijken of het werkte zonder dat er een koeling op de processor zat, alleen kan dat tegenwoordig dus blijkbaar niet meer.
Pagina: 1