Ouder systeem upgraden, geheugen en graka vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:45
Mijn vraag

Goedemiddag,

PC's bouwen was een hobby van mij vanaf +- mijn 15e (ben nu 29) tot een aantal jaar terug. ik heb toen voor het laatst een nieuwe pc gebouwd, dit zijn de specs:

MSI P965 NEO (socket 775) Moederbord
Intel Core 2 Duo E6600 2,4Ghz CPU (met Zalman mega koeler erop, type weet ik even niet)
4x 1 GB GeIL PC5300/667 CL3-4-4-8 intern geheugen (4GB totaal dus, in Dual Channel)
MSI Ati Radeon HD4850 512MB Graka
500GB Sata II harde schijf (WD)
WIndows 7 64bit Home

Nu het probleem: Na een jaar niet gebruikt te hebben deed ik de pc weer eens aan, maar hij startte niet op: wel aan maar geen "piep" dus iets moest er kapot zijn, na uit proberen was er 1 geheugen bankje kapot, na die eruit gehaald te hebben startte de pc gewoon weer op (op 3gb dus). Om zeker te zijn dat dat geheugen bankje kapot was, heb ik ze er alle 4 weer in gedaan maar dan de "kapotte" om gewisseld met een andere. de pc gaat dan aan en constant piepen. ook nu weer: als ik dat ene bankje eruit haal die ik er eerst had uitgehaald, start hij op. die is dus echt kapot.

Ik speel af en toe Euro Truck Simulator op de pc, en dat lukte eerst opzich soepel, maar nu totaal niet. ik heb de hele HDD gewist, windows opnieuw erop gezet en alleen Euro Truck Simulator 2 erop. Het spel is CONSTANT aan het laden, de harde schijf is constant aan het ratelen en het beeld staat meer stil dan dat het soepel loopt.

Nu de vragen:

- Ik neem aan dat dit gehaper komt doordat er maar 3gb intern geheugen nu in de PC zit (aangezien het eerst soepelder draaide) , is dat een juiste conclusie, zeker na een frisse install van windows ?
- Dat GeIL geheugen vind ik niet meer met die lage CL waarden, ik zat te denken aan een losse 2gb lat van bijv. corsair, en die dan in het 4e lege slot van het moederbord (totaal 5gb dus) , is dat verstandig ? of is een 1gb beter zodat het in Dual channel draait ?
- Ik zit te denken om de oude ATI graka meteen te swappen voor een andere om het spel nog iets beter te laten draaien, heeft het zin om er een budget kaart (bijvoorbeeld de ATI R5 230 van bijgevoegde link: https://www.alternate.nl/...l/product/1135885?lk=9364 , erin te doen of gaat dat niet helpen ?
- De Grafische kaart: er staat bij de ATI's dat de 1 PCIx16 slot nodig hebben en dan (3.0) tussen haakjes, in neem aan dat dat gewoon op mijn MSI moederbord kan ? in de specificaties daarvan staat namelijk niet iets van 1.0 2.0 of 3.0

Lang verhaal wellicht, maar de kern is: ik wil budget het systeem iets updaten zodat ik in ieder geval Euro Truck Simulator kan spelen zonder gehaper en het systeem weer soepel draait, welk geheugen is dan aan te raden (1 gb lat of een 2 zodat het totaal 5gb wordt), en is een graka update handig met een nieuwe budget kaart om de huidige te vervangen (dus rond een euro of 50-60), of is dat zinloos ?

Vroeger wist ik van de hoed en de rand, maar de kennis is wat weggeebt dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ! :)

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Ratelen van je schijf kan zijn dat je hd defect is,
kijk wat smart zegt, en laat het hier zien.
Kijk ook wat er op de achtergrond loopt,
log boeken,
pc testen?
Drivers goed geïnstalleerd?
Bios goed ingesteld, zeker de harde schijf op AHCI zetten, is sneller.

Voor zo een oud systeem zou ik niks uitgeven, beter voor een nieuwe gaan sparen, of 2e hands.

Als je alleen geheugen nodig hebt, misschien 2e hands kopen, zie deze website.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je kunt zoveel mogelijk 2dehands kopen.

Die R5 230 heeft en pci-e x16 3.0 bus, maar is backwards compatibel met de oudere bussen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• lord_fh
Oke duidelijk ! Zal gaan kijken voor een 2e hands geheugenbankje.

De hdd zal ik even testen. Mocht deze kapot zijn dan zal ik een andere halen. een sata/600 schijf is in principe compatible toch ?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50
Die E6600 is al 10 jaar oud. Kans dat de voeding van dat systeem ook aan vervanging toe is. Ik zou gewoon een compleet nieuw systeem kopen.

Als ik naar de systeemeisen kijk van ETS (1) dan zou de geïntegreerde graphics van een Celeron al moeten voldoen en dan kost een nieuw systeem echt niet zoveel;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,87€ 37,87
1MSI H110M ECO€ 51,50€ 51,50
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT8G4DFS824A€ 56,95€ 56,95
1be quiet! System Power B8 350W€ 39,49€ 39,49
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 54,32€ 54,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,08

De voeding is sterk genoeg om er een redelijk goede videokaart aan te hangen indien gewenst en de cpu is up te graden naar iets veel beters. Een 120GB SSD zou voldoende moeten zijn voor Windows, ETS en eventueel nog wat ander spul.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00

aawe mwan

Wat ook leuk is:

lord_fh schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:04:
Oke duidelijk ! Zal gaan kijken voor een 2e hands geheugenbankje.

De hdd zal ik even testen. Mocht deze kapot zijn dan zal ik een andere halen. een sata/600 schijf is in principe compatible toch ?
Misschien kan je nog beter een SSD halen dan een harddisk, want die SSD kan je later hergebruiken in een eventuele nieuwe PC en tot het zo ver is zal je oude PC er al ontzettend veel sneller van worden.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01-2025
@lord_fh V&A aangeboden: Club 3D standaard iets meer dan 60 euro maar heb je 3gb gddr5 en een redelijk goede videokaart voor ets2. processor kan ook goedkoop zijn.
deze processor ook: V&A aangeboden: Intel Xeon X5670 (S1366, 6C/12T)
samen met dit moederbord: V&A aangeboden: MSI X58 Pro-E socket 1366 / X58 moederbord
en deze ram sticks: V&A aangeboden: Strakke 2000Mhz Corsair Reepjes voor weinig
psu: V&A aangeboden: Corsair CX500 misschien niet wereld's beste psu maar zal prima voldoen
Opslag: V&A aangeboden: *Geseald* Sandisk SSD Plus 240GB
en dan de behuizing: V&A aangeboden: Sharkoon T3-W Rood ZGN!

dit lijkt mij een goede upgrade.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 20:47
Ga alsjeblieft geen R5 230 kopen. De E6600 is al een bottleneck voor een 4850.

Bovendien is de R5 230 ongeveer half zo snel als een 4850!!!! Bijv. een 4850 zal in jouw systeem in 3dmark06 ongeveer 10000-12000 punten halen. Een R5 230 haalt rond de 5000, en dat is met een i7 4790k!

Qua het gestotter zou het inderdaad de harde schijf kunnen zijn. Sata/600 is inderdaad compatible.

Inzake het ram, lijkt het me sterk dat dat de oorzaak is van het gestotter (mits de andere reepjes gewoon goed zijn). Eurotruck simulator heeft maar 1gb nodig. Ik vermoed dat je met slechts 2gb dat spel al perfect kunt draaien

• lord_fh
Excuus het gaat om ets2 !

Bedankt voor alle reacties. 2e hands lijkt voor nu het slimst alsk het zo zie, of in ieder geval een ssd en geheugen (2e hands). Ssd verslijt je niet dus das nooit verkeerd om aan te schaffen denk ik inderdaad.

Wat leon 538 voorsteld is aan de andere kant erg voordelig en een hele upgrade. Stof tot nadenken dus ! :)

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01-2025
@lord_fh V&A aangeboden: Asus GTX680-DC2-4GD5 dit is een nog betere deal als je kan zien dat hij werkt, anders is de hd7970 ook prima
Pagina: 1