[W10] Alles op de C schijf is "read-only", ook na reimage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Sinds ik een upgrade naar Windows 10 heb gehad is mijn hele C schijf read-only. Installatie van programma's gaat prima, maar zodra ik een bestand wil wijzigen, of een programma iets wil wijzigen (bv. configuratie bestand van het programma zelf), krijg ik foutmeldingen dat er niet geschreven kan worden in de betreffende map. Het blijkt dus dat alles op "read-only" staat. Nu dacht ik mezelf eigenaar te maken van enkele mappen op deze drive, en dat werkt wel, maar dan is nog steeds alles read-only. Heel apart, er staat dat ik "Full control" en alles heb, en dat ik eigenaar ben, en toch krijg ik "Access Denied" wanneer ik de mappen uit read-only wil halen.

Na een reimage is het gewoon hetzelfde verhaal. Op verschillende fora las ik hierover, en werd o.a. jezelf eigenaar maken als oplossing geopperd, maar dat werkt bij mij dus niet. Ben er ondertussen een beetje klaar mee, want programma's die ik veel gebruik moet ik telkens weer opnieuw instellen omdat niets word opgeslagen. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 29-09-2017 16:09)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Dergelijke rechten zijn inderdaad wat meer beperkt, sinds W8 en verder met W10. Zo kan je op de root van C: ook geen nieuw tekstbestand meer aanmaken bijvoorbeeld... maar wel een nieuwe map. (wat mij betreft een goede zaak, maar blijkbaar niet voor iedereen, anders was dat nieuwe beleid niet nodig geweest).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In plaats van een reimage gewoon een reinstall doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Excuses, ik bedoelde reinstall; schone installatie van W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Staat de hele schijf read-only, inclusief je user-folders?
Of bedoel je meer dat je handmatige ingrepen wilt doen in je "Program Files"? Die folder is daar namelijk tegen beschermd

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jester-NL schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:58:
Staat de hele schijf read-only, inclusief je user-folders?
Of bedoel je meer dat je handmatige ingrepen wilt doen in je "Program Files"? Die folder is daar namelijk tegen beschermd
Alle folders staan op read-only. Handmatig hoef ik niets aan te passen (heb alle data op een andere drive), het is gewoon vervelend dat ook programma's niets kunnen aanpassen. Zie bijvoorbeeld deze melding bij het opstarten van BS Player:

Read-only error

Voor de duidelijkheid: herinstalleren heeft dus niet gewerkt. De eerste keer niet, en na 3x ook niet. En ik loop er dus ook met andere programma's tegen aan.

[ Voor 13% gewijzigd door LankHoar op 27-05-2017 19:03 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 21:37
Gebruik je een schone Windows installatie medium? Of is het een illegale variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Karizma schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:06:
Gebruik je een schone Windows installatie medium? Of is het een illegale variant?
Legaal en schoon. Gewoon gedownload via MS en er een bootable USB drive van gemaakt met MS software (weet naam zo niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Controleer even de bevoegdheden van de schijf en kijk of je dat eventueel kan aanpassen.
Rechts klikken => eigenschappen en dan tabblad beveiliging

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:14
Ik zou de schijf eerst Cleanen met Diskpart alvorens Windows opnieuw te installeren. Dan weet je zeker dat er geen "rotzooi" van vorige windows is overgebleven. Let op: De hele disk, ook eventuele data partities, wordt daarbij gewist.

Shift+F10 in de Windows Setup en dan:
Diskpart
> list disk
> select disk # (# is het juiste nummer uit list disk)
> clean
> exit
exit

[ Voor 39% gewijzigd door TanteBeth op 28-05-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
r44 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:50:
Controleer even de bevoegdheden van de schijf en kijk of je dat eventueel kan aanpassen.
Rechts klikken => eigenschappen en dan tabblad beveiliging
Security Properties

Ik zie hier niets geks aan, jij wel?

@TanteBeth ik heb de schijf geheel geformatteerd alvorens Windows te installeren. Dat lijkt me voldoende toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@LankHoar En de onzichtbare partities dan? Ik zou toch Clean doen, aangezien jouw aanpak blijkbaar geen succes had.

Bovendien zegt je schermafbeelding hierboven niets. Je moet op Administrators gaan staan in de bovenste helft, en dan vinkjes zien in de onderste helft.

[ Voor 40% gewijzigd door TanteBeth op 28-05-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
TanteBeth schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:34:
@LankHoar En de onzichtbare partities dan? Ik zou toch Clean doen, aangezien jouw aanpak blijkbaar geen succes had.
Ik heb deze schijf puur voor Windows gebruikt (kleine SSD), heb er verder geen partities op aangemaakt.

Het liefst zou ik dit oplossen zonder herinstallatie, want dat kost me weer een halve dag aan alles installeren etc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@LankHoar Je hebt toch al herinstallatie geprobeerd zonder succes schrijf je? Zet dan anders bij SYSTEM en Administrators alle vinkjes aan. Full Control.

Bovendien maakt Windows 10 en zeker UEFI systemen (tal van) onzichtbare partities aan.

[ Voor 22% gewijzigd door TanteBeth op 28-05-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
TanteBeth schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:38:
@LankHoar Je hebt toch al herinstallatie geprobeerd zonder succes schrijf je? Zet dan anders bij SYSTEM en Administrators alle vinkjes aan. Full Control.
Ja klopt, echter heb ik de PC toen gelijk weer in gebruik genomen omdat ik dacht dat het opgelost was. Eigenlijk had ik gelijk toen de foutmeldingen weer begonnen er iets aan moeten doen, maar dat te lang uitgesteld i.v.m. tijdtekort.

Blijkbaar hebben die beiden alle vinkjes al. Alleen users heeft "Full control", "Modify" en "Write" niet, en Authenticated users dus helemaal niets. Is dat in orde zo in principe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Yes. Heb je dan na een verse installatie een twijfelachtig programma geïnstalleerd?

[ Voor 93% gewijzigd door TanteBeth op 28-05-2017 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

, en Authenticated users dus helemaal niets. Is dat in orde zo in principe?
Nee, da's niet in orde, zoals je zelf ook al gemerkt hebt
Je moet echt de procedure volgen zoals TanteBeth uitlegt, anders blijf je tegen dit probleem aanlopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Brahiewahiewa Bij mij staan de geverifieerde gebruikers ook allemaal uit, dus zonder vinkjes, Dat is toch de standaardinstelling blijkbaar. En geen problemen hier.

Maar ik vermoed inderdaad dat in de System of EFI of een andere verborgen partitie "iets" staat, dat alleen met Clean weg te krijgen is.

[ Voor 29% gewijzigd door TanteBeth op 28-05-2017 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

TanteBeth schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:08:
@Brahiewahiewa Bij mij staan de geverifieerde gebruikers ook allemaal uit, dus zonder vinkjes, Dat is toch de standaardinstelling blijkbaar. En geen problemen hier.
Mazzelpik!

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
He balen.. Nou dan moet ik er volgend weekend maar eens voor gaan zitten. Toch vreemd, en denk niet dat ik twijfelachtige programma's geïnstalleerd heb.

Bedankt voor nu, en mocht het niet lukken meld ik me wel weer ;)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Toch even een bump in dit topic. Nadat ik kort geleden mijn PC upgrade en de SSD meenam naar mijn nieuwe systeem, heb ik toch maar eens clean disk gedaan alvorens Windows te installeren. En wat blijkt? Het probleem is nog steeds hetzelfde :(

Wat zie ik over het hoofd? Of is de UAC van W10 gewoon zo agressief dat o.a. BS player er niet mee om weet te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

LankHoar schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:00:
Toch even een bump in dit topic. Nadat ik kort geleden mijn PC upgrade en de SSD meenam naar mijn nieuwe systeem, heb ik toch maar eens clean disk gedaan alvorens Windows te installeren. En wat blijkt? Het probleem is nog steeds hetzelfde :(

Wat zie ik over het hoofd? Of is de UAC van W10 gewoon zo agressief dat o.a. BS player er niet mee om weet te gaan?
Sorry, maar dit moet jij eerst verder onderzoeken. Althans, het klinkt nu alsof je na de eerste foutmelding van BS player, meteen dit topic bent gaan updaten. Zoek even uit of er problemen bekend zijn met BS player en win10, vermeld sowieso even om welke versienummers het gaat

En, belangrijker, vertel ook even wat je allemaal met je PC gedaan hebt tussen het moment dat setup klaar was en het moment dat BS player de foutmelding toonde

edit:

Ik zat me toch maar te vervelen dus, weet je wat: download BS player. Tweede setup screen:
Afbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/noshitsherlock.png
Je hebt toch niet ... ?

[ Voor 9% gewijzigd door Brahiewahiewa op 29-09-2017 03:11 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 01:51:
[...]

Sorry, maar dit moet jij eerst verder onderzoeken. Althans, het klinkt nu alsof je na de eerste foutmelding van BS player, meteen dit topic bent gaan updaten. Zoek even uit of er problemen bekend zijn met BS player en win10, vermeld sowieso even om welke versienummers het gaat

En, belangrijker, vertel ook even wat je allemaal met je PC gedaan hebt tussen het moment dat setup klaar was en het moment dat BS player de foutmelding toonde

edit:

Ik zat me toch maar te vervelen dus, weet je wat: download BS player. Tweede setup screen:
[afbeelding]
Je hebt toch niet ... ?
De foutmelding van BS player was mijn fail safe, gezien dat 1 van de issues was die optrad. Hiernaast kan ik ook, zelf niets aanpassen op de C schijf. Ik kan er wel iets naartoe kopiëren, bijvoorbeeld een .txt, maar die kan ik vervolgens niet aanpassen.

Mijn eigen onderzoek had ik eerder al gedaan, en ik kwam er niet uit, hence deze thread. Ik had gehoopt dat de clean disk optie echt zou werken :+

Anyway, ik gebruik altijd de laatste versie van BS player, en update mijn software regelmatig. In dit geval heb ik na de herinstallatie gelijk BS player geïnstalleerd, en toen geconstateerd dat het probleem niet verholpen was. Op sommige fora zag ik dat mensen dit ook hadden, en dat oplosten d.m.v. ownership nemen van de installation folder. Bij mij lost dat niets op dusver.

Ik heb inderdaad de settings in de installation folder opgeslagen voor BS player. Dat zou toch gewoon moeten werken? In Windows 7 was dit nooit problematisch, en kon ik ook gewoon txt bestandjes aanpassen enzo op de C schijf. Is dat in W10 gewoon dichtgetimmerd dan?

[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 29-09-2017 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Dat is wel zoals het hoort. Instellingen in je eigen user Appdata. Niks geen instellingen in Program Files. Dat is wel heel erg Windows 95...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dus wanneer ik een txt wil aanpassen op mijn C schijf is het heel normaal dat ik daar geen rechten voor heb, ook nadat ik ownership heb genomen van de betreffende folder?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Dergelijke rechten zijn inderdaad wat meer beperkt, sinds W8 en verder met W10. Zo kan je op de root van C: ook geen nieuw tekstbestand meer aanmaken bijvoorbeeld... maar wel een nieuwe map. (wat mij betreft een goede zaak, maar blijkbaar niet voor iedereen, anders was dat nieuwe beleid niet nodig geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké, dan moet ik hier even aan wennen. Mysterie in ieder geval opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Shaggy_NL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:48:
Dat is wel zoals het hoort. Instellingen in je eigen user Appdata. Niks geen instellingen in Program Files. Dat is wel heel erg Windows 95...
Nee dat is niet heel erg windows 95; da's heel erg windows 3.0. In windows 3.1 is de registry geïntroduceerd en sindsdien heeft de maker van windows voortdurend benadrukt dat de registry gebruikt moet worden om user-defined instellingen op te slaan. Als je dat als developer al 27 jaar weet te negeren, dan is niet alleen je player BS [/flame]

Vwb de TS: die heeft zichzelf al lang genoeg gestraft door 4 maanden lang telkens weer opnieuw de settings van BS player door te voeren en minstens 3 keer windows opnieuw geïnstalleerd. Tip voor de volgende keer: als een programma een foutmelding geeft en vervolgens aanraadt om een reinstall met default settings te doen, doe dan ook ècht een reinstall met default settings

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Ja, je hebt gelijk. Maar ik zal er dan voornamelijk in Win95 last van gehad hebben... door de programmeer-acties van wat men dus nog veelal deden in die periode. Ik vind het jammer om te zien dat het anno 2000-nu nog steeds gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Shaggy_NL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:54:
Ja, je hebt gelijk. Maar ik zal er dan voornamelijk in Win95 last van gehad hebben... door de programmeer-acties van wat men dus nog veelal deden in die periode. Ik vind het jammer om te zien dat het anno 2000-nu nog steeds gebeurd.
In het geval van BS player is het tot op zekere hoogte begrijpelijk, omdat ze ook een android versie hebben.
In theorie kun je dat gedeelte dan via shared code afhandelen. In de praktijk verwacht ik echter zoiets:
code:
1
2
3
4
5
if running on windows then
...<more code>
elseif running on Linux
...<more code>
fi

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:58
Hartstikke mooi dat het nu flink is beperkt. Ik heb een hekel aan programma's en installers die hun zooi maar overal neerpleuren. Zoals configfiles in C:\ want dit pad werkt altijd etc. Welkom in de wereld van userprofiles.

Configuratie opslaan in de installatiefolder is ook echt not done...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb weer wat geleerd, jippie :)

Tegelijk voel ik me wel erg knullig dat ik hier pas na 3x herinstallatie achter kom :+

Pagina: 1