ATX mainbord voor intel 7700 (ASUS P10S WS?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jackisidore
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
Mijn vraag
Mijn oude PC is toe aan een nieuw moederbord. Kast, SSD, HDU is allemaal recent vervangen. CPU zal de 7700 worden omdat ik niet ga overclocken. Ik zoek minimaal 8 en liefst 10 SATA aansluitingen. De GPU van de 7700 lijkt mij meer dan voldoende.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adobe Lightroom, Premiere en nooit games.Dus meer een Workstation dan een Game PC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ASUS P10S WS

Dit moederbord heeft de aansluitingen die ik zoek maar is dit ook de beste keuze cq het is alweer een jaartje oud.

Beste antwoord (via jackisidore op 27-05-2017 22:51)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Opgelet dat moederbord heeft een C236 chipset, maar ondersteunt op zich wel een Core i7. Je zou wat goedkoper uit kunnen zijn met een pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v6 Boxed, maar vermits je de iGPU wilt gebruiken, is de Core i7 nog niet zo'n slechte keuze, Xeons met iGPU kosten evenveel en zijn trager (ondersteunen wel ECC RAM). Leeftijd doet er voor dit moederbord niet zo toe, er zijn nog geen nieuwere Cxxx chipset verschenen. Het is dan alleen wel wat zonde om een C236 chipset te nemen want je benut de voornaamste voordelen ervan niet (Xeon support en ECC RAM), er zijn ook Z170/270 moederborden met 8 SATA poorten die bovendien goedkoper zijn. Wat betreft 10 onboard SATA poorten, je kunt daarvoor een PCIe insteekkaart kopen, dat beperkt je keuze minder en alle onboard SATA poorten bovenop de 6/8 die de chipset zelf ondersteunt, maken toch ook gebruik van een losse controller verbonden met PCIe lanes, het komt dus op hetzelfde neer.

Je meldt behalve het aantal SATA poorten verder geen speciale vereisten die de workstation sticker vereisen, dus ik zie niet zo in waarom een veel goedkopere pricewatch: ASRock Z270 Extreme4 niet voldoende zou zijn (tenzij je ook DisplayPort nodig hebt?).

Premiere en in mindere mate Lightroom kunnen een GPU wel benutten, en werkt tot nu toe beter met CUDA dan met OpenCL (beter NVIDIA dus). Voor hardware aanbevelingen;
- Premiere: https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations,
- Lightroom: https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations.
Voor Premiere worden dus behoorlijk zware videokaarten aangeraden. Ik vind het een beetje absurd om voor een workstation meer dan €500 aan CPU en moederbord te besteden en dan geen €100-200 extra aan een GPU. Het hangt er wel vanaf hoe snel het voor jou moet gaan en op welke resoluties je werkt. Een pricewatch: Asus PH-GTX1050TI-4G kan voor 1080p in Premiere al wel een verschil maken.

Je zou ook een AMD Ryzen 7 CPU kunnen overwegen, voor Premiere zijn die iets sneller (maar ook duurder), maar voor Lightroom is een Core i7 sneller.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Opgelet dat moederbord heeft een C236 chipset, maar ondersteunt op zich wel een Core i7. Je zou wat goedkoper uit kunnen zijn met een pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v6 Boxed, maar vermits je de iGPU wilt gebruiken, is de Core i7 nog niet zo'n slechte keuze, Xeons met iGPU kosten evenveel en zijn trager (ondersteunen wel ECC RAM). Leeftijd doet er voor dit moederbord niet zo toe, er zijn nog geen nieuwere Cxxx chipset verschenen. Het is dan alleen wel wat zonde om een C236 chipset te nemen want je benut de voornaamste voordelen ervan niet (Xeon support en ECC RAM), er zijn ook Z170/270 moederborden met 8 SATA poorten die bovendien goedkoper zijn. Wat betreft 10 onboard SATA poorten, je kunt daarvoor een PCIe insteekkaart kopen, dat beperkt je keuze minder en alle onboard SATA poorten bovenop de 6/8 die de chipset zelf ondersteunt, maken toch ook gebruik van een losse controller verbonden met PCIe lanes, het komt dus op hetzelfde neer.

Je meldt behalve het aantal SATA poorten verder geen speciale vereisten die de workstation sticker vereisen, dus ik zie niet zo in waarom een veel goedkopere pricewatch: ASRock Z270 Extreme4 niet voldoende zou zijn (tenzij je ook DisplayPort nodig hebt?).

Premiere en in mindere mate Lightroom kunnen een GPU wel benutten, en werkt tot nu toe beter met CUDA dan met OpenCL (beter NVIDIA dus). Voor hardware aanbevelingen;
- Premiere: https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations,
- Lightroom: https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations.
Voor Premiere worden dus behoorlijk zware videokaarten aangeraden. Ik vind het een beetje absurd om voor een workstation meer dan €500 aan CPU en moederbord te besteden en dan geen €100-200 extra aan een GPU. Het hangt er wel vanaf hoe snel het voor jou moet gaan en op welke resoluties je werkt. Een pricewatch: Asus PH-GTX1050TI-4G kan voor 1080p in Premiere al wel een verschil maken.

Je zou ook een AMD Ryzen 7 CPU kunnen overwegen, voor Premiere zijn die iets sneller (maar ook duurder), maar voor Lightroom is een Core i7 sneller.

• jackisidore
Zeer bedankt voor de info. Ik ga het goed bestuderen en iets uitzoeken en vervolgens hier posten ;). Belangrijkste is Lightroom misschien dus toch maar een GTX 1060.

• jackisidore
Dit gaat hem worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 351,21€ 351,21
1ASRock Z270 Extreme4€ 159,50€ 159,50
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 144,-€ 288,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,71

De ASRock is precies wat ik zocht!! Dank voor de tip.
De voeding is mijn oude coolermaster. Zit er voordeel aan een nieuwe voeding?
Als start zonder Asus PH-GTX1050TI-4G. Dat kan altijd nog

Nu nog een CPU koeler zoeken. Ik wilde eigenlijk een passief exemplaar maar die zijn bijna niet te vinden.