Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router upgrade: Ubiquiti, MikroTik of zelfbouw?

Pagina: 1
Acties:

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:18
Ik wil binnenkort de all-in-one (modem / router / AP) bak van mijn provider (Telenet) gaan vervangen, of het is te zeggen bridgen met een nieuwe router. Ik twijfel echter nog tussen 3 opstellingen:

MikroTik
  • Router: RB750Gr3 - hEX
  • AP: wAP ac
  • O/S: RouterOS
  • +: op elkaar afgestemd, bang for the buck, waanzinnig uitgebreid
  • -: steile leercurve, minder performant dan zelfbouw
Ubiquitizelfbouw
  • Router: PC engines apu2 bordje
  • AP: Geen idee, misschien wel 1 van de 2 bovenstaande AP's.
  • OS: momenteel neig ik naar pfSense (of een fork daarvan)
  • +: veel betere specs, uitbreidbaarheid (packages)
  • -: kostprijs
Mijn eerder beperkte eisen:
  • Voltrekken van een 200/20 Mbps verbinding
  • Ondersteuning voor VPN (om te beginnen enkel voor torrentverkeer)
  • Geen energievreter
  • Stabiel OS
  • (Real-time) traffic monitoring
  • Veel betere WiFi dekking dan de standaard el-cheapo modem van mijn ISP
Hoe meer ik echter begin op te zoeken, hoe meer interessante zaken ik tegenkom: Snort, Pi-hole, noem het maar op.... Misschien ben ik toch beter af met een (ietwat overkill) zelfbouw oplossing waar ik toch de vrijheid heb om zelf nog zaken te voegen?

Zijn er nog andere opplossingen, of belangrijke voor- of nadelen die ik over het hoofd zie? Alle tips zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 26-05-2017 23:00 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Let er op dat de EdgeRouter Lite NIET te managen is via Unifi, daarvoor heb je een USG nodig. Je huidige voorstel levert je dus 2 losse mgmt interfaces op.

In plaats van een PC engines bordje kan je ook naar pricewatch: ASRock J3355B-ITX of pricewatch: ASRock J3355M kijken, zit een 10W CPU op welke ook hardware decryptie zou moeten kunnen van VPN verkeer.
Knal hier ESXi met in een VM pfSense, dan kan je altijd nog experimenteren met x86 varianten van piHole en soortgelijk speelgoed.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:30
Leuke bordjes zijn dat, ik denk wel dat die bordjes + NIC's + geheugen + kastje + voeding de APU2 bordjes niet heel veel ontlopen wat kosten betreft.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Als je 200mbit vpn vol wil trekken moet je haast wel aan de zelfbouw of pro routers in een andere prijsklasse. Edgerouter heeft wel hardwarematige ipsec ondersteuning maar weinig vpn boeren die deze setup ondersteunen (ederouter doet alleen psk ipsec, geen auth ipsec)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 27-05-2017 07:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:18
TommyboyNL schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:02:
Let er op dat de EdgeRouter Lite NIET te managen is via Unifi, daarvoor heb je een USG nodig. Je huidige voorstel levert je dus 2 losse mgmt interfaces op.

...
Had ik inderdaad over het hoofd gezien. Qua hardware zou de USG blijkbaar wel identiek zijn aan de ERL. Alleen heb je wel een dedicated systeem (of een cloud key van 80+ EUR) nodig om Unifi te kunnen beheren. Zou eventueel wel moeten lukken op mijn FreeNAS systeem.

Heb ondertussen pfSense hier in een VM draaien en dat is toch ook wel een pak uitgebreider dan ik voor ogen had. Zeker de package manager spreekt mij aan :9~
laurens0619 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 07:30:
Als je 200mbit vpn vol wil trekken moet je haast wel aan de zelfbouw of pro routers in een andere prijsklasse. Edgerouter heeft wel hardwarematige ipsec ondersteuning maar weinig vpn boeren die deze setup ondersteunen (ederouter doet alleen psk ipsec, geen auth ipsec)
Ik zou om te beginnen enkel torrentverkeer willen versleutelen. Maar op termijn zal ik waarschijnlijk wel meer zaken willen "dichtgooien".

Daar is dus geen beginnen aan met bovenvermelde niet-zelfbouw apparaten?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Als jij een vpn kan vinden die ipsec doet die ook de mikrotik/ubiquiti ondersteunt (met offloading), dan wel. Ik ken ze alleen niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Met de Mikrotik trek je heus je 200 Mbit lijn gewoon open. Hangt er vanaf hoeveel routerings regels je gebruikt, hoeveel NAT regels etc....

Als deze niet "sterk" genoeg blijkt, kan je ook een stp hoger nemen, richting CCR, maar is in principe niet nodig.

Tijdens mijn cursus MTCWE werd door de trainer een hAP ac gebruikt (RB962) en deze wifi werd "gedeeld door 9 anderen. Wij trokken gewoon de 200 Mbit glasvezel dicht van de cursus locatie, zonder problemen. En dat op WiFi (5GHz weliswaar, en "stille" omgeving).

Maar je hebt gelijk, Mikrotik is niet de simpelste NEXT-->NEXT--> APPLY en werken.... Echt niet. Maar je kan daar ZOVEEL meer dan met andere routers.

Uiteraard, zelfbouw en zelf compiling van kernel kan leuk zijn, maar daar kan Mikrotik een stuk gebruiksvriendelijker uitkomen dan zelfbouw.

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-11 18:14
Sorry voor mijn late reactie, maar de RB750Gr3 bied ook hardware matige ondersteuning voor IPsec.

Zelf heb ik thuis toevallig dezelfde (Mikrotik)setup draaien als jij hebt beschreven.
Vind het zelf perfect werken, alles goed in de hand en met Capsman de wap ac aan de HeX aangesloten.

Ik ben benieuwd welke keuze je nu hebt gemaakt, aangezien het hier al enkele maanden stil is.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:31
coolriku schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:54:
Sorry voor mijn late reactie, maar de RB750Gr3 bied ook hardware matige ondersteuning voor IPsec.

Zelf heb ik thuis toevallig dezelfde (Mikrotik)setup draaien als jij hebt beschreven.
Vind het zelf perfect werken, alles goed in de hand en met Capsman de wap ac aan de HeX aangesloten.

Ik ben benieuwd welke keuze je nu hebt gemaakt, aangezien het hier al enkele maanden stil is.
Wat is jouw ervaring met de Wifi performance van de Wap AC? Mijn nieuwe setup zou bestaan uit een Hap AC (zelfde Wifi stack als de Wap voor zover ik weet?), met eventueel nog een extra Wap AC mocht de dekking niet toereikend zijn.

Ook ben ik wel benieuwd waarom je voor een aparte HeX en Wap AC bent gegaan? Is dat samen niet gelijk aan een Hap AC?

Ik twijfel momenteel ook tussen Ubiquiti en Mikrotik, maar ik ben bang dat de Wifi performance van die laatste tegen gaat vallen (throughput, roaming etc.).

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-11 18:14
DRAFTER86 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

Wat is jouw ervaring met de Wifi performance van de Wap AC? Mijn nieuwe setup zou bestaan uit een Hap AC (zelfde Wifi stack als de Wap voor zover ik weet?), met eventueel nog een extra Wap AC mocht de dekking niet toereikend zijn.

Ook ben ik wel benieuwd waarom je voor een aparte HeX en Wap AC bent gegaan? Is dat samen niet gelijk aan een Hap AC?

Ik twijfel momenteel ook tussen Ubiquiti en Mikrotik, maar ik ben bang dat de Wifi performance van die laatste tegen gaat vallen (throughput, roaming etc.).
Ik ben voor een HeX en een Wap gegeaan zodat ik evt later nog kan uitbreiden.
En mij de HeX wel aanstond dat hij hardwarematige encryptie heeft voor IPSec.
Verder moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat bijv. user manager niet beschikbaar is voor het platform waar de nieuwste HeX op is gebaseerd.
Verder haal ik op 5ghz met mijn laptop tot 400Mbits en op 2,4ghz haal ik max ~150mbits in capsman modus.

Heb nog geen disconnects gehad of andere rare dingen. Ik gebruik tot op heden maar 1 AP maar denk dat via Capsman je makkelijk meerdere kunt toevoegen.
Kijk maar naar de use cases in grote hotels die ook Mikrotik gebruiken, en daar werkt roaming ook prima.
Was vorig jaar in RUI plaza hotel in Berlijn en daar gebruikte ze door heel het hotel Mikrotik, en het werkte snel en goed.

Verwijderd

Grappig, in RIU op de Kanarische eilanden gebruikt Aruba.

Maar ja, ik heb wel hotels gezien die Mikrotik gebruiken. Maar werkt snel, goed en betrouwbaar.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:31
coolriku schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:09:
[...]

Ik ben voor een HeX en een Wap gegeaan zodat ik evt later nog kan uitbreiden.
En mij de HeX wel aanstond dat hij hardwarematige encryptie heeft voor IPSec.
Verder moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat bijv. user manager niet beschikbaar is voor het platform waar de nieuwste HeX op is gebaseerd.
Verder haal ik op 5ghz met mijn laptop tot 400Mbits en op 2,4ghz haal ik max ~150mbits in capsman modus.

Heb nog geen disconnects gehad of andere rare dingen. Ik gebruik tot op heden maar 1 AP maar denk dat via Capsman je makkelijk meerdere kunt toevoegen.
Kijk maar naar de use cases in grote hotels die ook Mikrotik gebruiken, en daar werkt roaming ook prima.
Was vorig jaar in RUI plaza hotel in Berlijn en daar gebruikte ze door heel het hotel Mikrotik, en het werkte snel en goed.
Hm ik zie nu dat de combinatie Hex + Wap AC maar een paar tientjes duurder is dan een Hap AC. Dat doet me weer twijfelen:
Voordelen Wap + Hex
- Uitbreidbaar
- Aparte CPU voor routing en Wifi (Hap AC lees je nog wel eens over dat throughput CPU limited is)

Voordelen Hap AC:
- Maar 1 device
- 3 Wifi chains t.o.v. twee voor de Wap

Ik neig nu naar de optie Wap + HEx...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
DRAFTER86 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:03:
[...]

Hm ik zie nu dat de combinatie Hex + Wap AC maar een paar tientjes duurder is dan een Hap AC. Dat doet me weer twijfelen:
Voordelen Wap + Hex
- Uitbreidbaar
- Aparte CPU voor routing en Wifi (Hap AC lees je nog wel eens over dat throughput CPU limited is)

Voordelen Hap AC:
- Maar 1 device
- 3 Wifi chains t.o.v. twee voor de Wap

Ik neig nu naar de optie Wap + HEx...
Is 1 device een voordeel of een nadeel? Ik zou in de meeste gevallen voor 2 devices gaan. Tenzij je je router midden in je huis kunt plaaten.
In alle andere gevallen is de plek van de router meestal een plek die niet ideaal is voor een fatsoenlijke (vooral 5Ghz) dekking. Een meterkast.. hoekje in de woonkamer (die meestal net niet aan de kant van de tuin is) enz.

Met losse apparaten gooi je de kabelbende netjes opgeruimd ergens en de wifi zender op een plek dat je ook optimale dekking hebt.
Pagina: 1