Mountainbike trapt door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 908503

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een aantal maanden mijn MTB naar de fietsenmaker gebracht, omdat deze doortrapt(e). De MTB trapte na 't ophalen prima, fiets er eigenlijk niet veel op maar goed (stond dus 2 maanden in de garage), de MTB trapt nu dus weer door. Kan ik er zelf iets aandoen? (ik heb totaal geen verstand trouwens van onderdelen van een fiets etc.). Of moet ie weer terug naar de fietsenmaker? (geen idee wat er nu dan anders gedaan moet worden? ) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-05 14:11

Silasje

www.Entjes.eu

Hoe bedoel je "trapt door"? Jij trapt, maar de kracht komt niet over op het achterwiel? Heb je helemaal geen weerstand?

Staat die goed in de versnelling? (zit voor en achter de ketting op een tandwiel? of hangt die ertussen?
Zijn je tandwielen niet versleten?

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Die fiets zal wel goed in de versnelling staan. Heb zelf een keer een fiets gehad die dat ook deed en de oplossing was behoorlijk wat kruipolie in het achtertandwiel te spuiten.
Het kan zijn dat dat maar tijdelijk helpt want meestal als het (achter)tandwiel doortrapt, dan zit er al te veel rommel in, stof zand en noem het maar.
<edit>
Het kan zomaar zijn dat door 'lang' stilstaan de (verkeerde) olie/het vet wat in het tandwiel zit een beetje een soort van te droog wordt, en dan kan het dus misgaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 239824 op 27-05-2017 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 17:06
Wat meer info over de fiets zou handig zijn. Dus merk en model en soort versnelling. Bouwjaar is ook wel handig. Ook graag het 'doortrappen' wat meer toelichten wat dat is nu nogal vaag.

Mijn vermoeden:
Het betreft zeer waarschijnlijk een derailleur versnelling die niet goed uitgelijnd is of de voor- en/of achter tandwielen en ketting zijn versleten. Ketting kan ook te lang zijn of de spanning van je derailleur te slap maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Uitlijnen kan je uitvoeren door te draaien aan het draaiknopje waar je versnellingskabel de shifters in gaan. Maar dit heeft alleen zin als de tandwielen (voorbladen en cassette) nog goed zijn. Als de tandwielen puntig aanvoelen zijn ze vaak al versleten.

Maar nogmaals, meer info graag. Close-up pics zou helemaal geweldig zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 27-05-2017 01:20 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Derrailleur te ver van de cassette, versleten ketting, versleten cassette. Derrailleur niet goed afgesteld.
Zomaar een paar dingetjes.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:30
Als je de cranks kunt ronddraaien zonder dat je wiel ronddraait als je je achterwiel optilt is het waarschijnlijk het freewheel. De cassette draait dan nog wel gewoon mee met de ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je niets van fietsen weet, ga gewoon even terug naar die fietsenmaker. Waarschijnlijk is het eenvoudig op te lossen en kost het niets.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:52

Onbekend

...

Ik heb zoiets gehad bij het vervangen van de ketting twee schakels aan elkaar vast zaten en die niet konden draaien. De fietsenmaker had dat eerst ook niet gezien, en kostte mij ook aardig wat tijd om er achter te komen dat juist dat het probleem veroorzaakte.

Ik raad aan om eerst zelf te controleren of de ketting recht over het tandwiel van de cassette (achterwiel) wordt geleidt. Als deze scheef staat, kan je die met een inbussleutel bijstellen.
En laat daarna iemand het de achterkant iets omhoog tillen en daarna zelf aan de trappers draaien.
Controleer of de ketting netjes de omtrek van het tandwiel volgt en dat er geen "hakkels" in zitten. En verder mag je bij het draaien van de trappers geen geluid horen van de ketting en/of tandwielen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zo zonde idd. om voor elk klein dingetje naar de fietsenmaker te moeten.
Je hebt nu een aantal dingen die je zelf eenvoudig kunt controleren. Daarnaast zijn er nog een aantal tutorials op internet te vinden waarmee je bv. zelf ook je derrailleur kunt afstellen. Het lijkt moeilijker dan dat het in werkelijkheid is.
Wanneer je de ruimte hebt(schuur of bv een carport) dan zou ik een paar ophanghaken halen bij de lokale bouwmarkt. En dan kun je aan de slag.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Inderdaad zonde als je voor kleine dingen elke keer naar de fietsenmaker moet.
Tijdens het door trappen hoor je dan de ketting (net zoals je verkeerd schakelt) of is het een vrije slag?

Bij een vrije slag verdenk ik de vrijloop, de pennetjes kunnen blijven plakken waardoor deze niet grijpen. Dit is natuurlijk alleen al je weer begint met trappen, bij continu kracht kan de vrijloop op/kapot zijn.

Er zijn zoals al meerderen hebben gezegd van alles aan de hand zijn. Van afstelling tot materiaal problemen.
Probeer eens duidelijker neer te zetten wanneer het gebeurt. Bij kracht zetten of niet, na schakelen (op of af) en wat hoor je dan.

Dingen die je zelf kunt controleren (zijn er al een paar eerder genoemd)

- staat de derailleur netjes in lijn met de tandwielen?
- hoe is de staat van de tandwielen (al denk ik dat de fietsenmaker het wel had gezegd als ze versleten waren)
- indien na schakelen, hoe schakelt de derailleur (direct of zwaarder/traag). Bij zwaar/traag schakel kabels controleren en eventueel (laten) vervangen, smeren is een lap middel.
- vrijloop controleren, makkelijkste vind ik fiets gewoon op de grond en dan de trapper in de draairichting bewegen. Fiets op dat moment gewoon tegenhouden om te kijken of de vrijloop grijpt, wiel een klein stukje door draaien, trapper op de oude stand en weer opnieuw testen totdat je het wiel rond hebt gehad. Kan ook los met het wiel uit de fiets maar dan kan je lastiger kracht zetten.
- ketting laten vervangen zonder de tandwielen? Kan problemen veroorzaken als de ketting te ver is uitgerekt.
- schakels van de ketting controleren of deze nog soepel kunnen bewegen, zo niet schoonmaken en smeren om te kunnen zien of het oplost.
- zet de ketting voor op het grote blad en kijk hoever je de ketting op kunt tillen vooraan. Kan je er flink onderdoor kijken dan is de ketting behoorlijk versleten en is mogelijk de oorzaak van je probleem (neem aan dat je geen ketting slijtage meter hebt). Check ook de andere bladen voor indien aanwezig.

Al een behoorlijk lijstje wat je zelf kunt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Verdiep je hier eens in:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How To Adjust + Index Your Gears – Mountain Bike Maintenance Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 21:27

db87

Mach 2 GT modded

Ik ga er vanuit dat je een nieuwe ketting en cassette hebt en dat de fietsenmaker de versnellingen goed heeft afgeregeld.

Wat dan nog over blijft is de freewheel body.
Afbeeldingslocatie: https://images.internetstores.de/products//473957/02/51fd7e/Shimano_FH-M590_Freilaufk_rper%5B554x320%5D.jpg

Als je zelf geen sleutelaar bent laat deze dan vervangen door de fietsenmaker.
Ben je zelf wel een sleutelaar dan kun je ook eerst de freewheel body reinigen, zodat de vastzittende palletjes in de freewheel body weer vrij komen. Gebruik geen kogellagervet​ want dan blijven de palletjes plakken.

[ Voor 9% gewijzigd door db87 op 27-05-2017 14:31 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 12:11
één of meerdere tandwieltjes krom (inspecteren -> rechttrekken/tikken)

vuiligheid/stroef loopwerk (beetje olie)

versnelling niet goed afgesteld (How to's googlen)

Teveel spelling op ketting (inkorten)

[ Voor 5% gewijzigd door osmosis op 27-05-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MdBruin schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:23:
Inderdaad zonde als je voor kleine dingen elke keer naar de fietsenmaker moet.
Tijdens het door trappen hoor je dan de ketting (net zoals je verkeerd schakelt) of is het een vrije slag?

Bij een vrije slag verdenk ik de vrijloop, de pennetjes kunnen blijven plakken waardoor deze niet grijpen. Dit is natuurlijk alleen al je weer begint met trappen, bij continu kracht kan de vrijloop op/kapot zijn.

Er zijn zoals al meerderen hebben gezegd van alles aan de hand zijn. Van afstelling tot materiaal problemen.
Probeer eens duidelijker neer te zetten wanneer het gebeurt. Bij kracht zetten of niet, na schakelen (op of af) en wat hoor je dan.

Dingen die je zelf kunt controleren (zijn er al een paar eerder genoemd)

- staat de derailleur netjes in lijn met de tandwielen?
- hoe is de staat van de tandwielen (al denk ik dat de fietsenmaker het wel had gezegd als ze versleten waren)
- indien na schakelen, hoe schakelt de derailleur (direct of zwaarder/traag). Bij zwaar/traag schakel kabels controleren en eventueel (laten) vervangen, smeren is een lap middel.
- vrijloop controleren, makkelijkste vind ik fiets gewoon op de grond en dan de trapper in de draairichting bewegen. Fiets op dat moment gewoon tegenhouden om te kijken of de vrijloop grijpt, wiel een klein stukje door draaien, trapper op de oude stand en weer opnieuw testen totdat je het wiel rond hebt gehad. Kan ook los met het wiel uit de fiets maar dan kan je lastiger kracht zetten.
- ketting laten vervangen zonder de tandwielen? Kan problemen veroorzaken als de ketting te ver is uitgerekt.
- schakels van de ketting controleren of deze nog soepel kunnen bewegen, zo niet schoonmaken en smeren om te kunnen zien of het oplost.
- zet de ketting voor op het grote blad en kijk hoever je de ketting op kunt tillen vooraan. Kan je er flink onderdoor kijken dan is de ketting behoorlijk versleten en is mogelijk de oorzaak van je probleem (neem aan dat je geen ketting slijtage meter hebt). Check ook de andere bladen voor indien aanwezig.

Al een behoorlijk lijstje wat je zelf kunt controleren.
toon volledige bericht
Als ik op de fiets ga zitten, mijn voeten op de trappers zet en de trapper vooruit beweeg, dan gaat de trapper vooruit en lijkt het net alsof het wiel van de grond is. Alleen draait het wiel dus niet. (Hoop dag het zo duidelijker is, anders zegt het maar 8)7 ). Type versnelling: 3 voor / 7 achter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:34

Garyu

WW

Iets meer informatie zou wel handig zijn:
- beweegt het tandwiel bij de trapper als je trapt?
- beweegt de ketting?
- beweegt het tandwiel achter?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-06 22:27
Anoniem: 908503 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:02:
[...]

Als ik op de fiets ga zitten, mijn voeten op de trappers zet en de trapper vooruit beweeg, dan gaat de trapper vooruit en lijkt het net alsof het wiel van de grond is. Alleen draait het wiel dus niet. (Hoop dag het zo duidelijker is, anders zegt het maar 8)7 ). Type versnelling: 3 voor / 7 achter)
Als je voorheen wel kon trappen dan lijkt het me het freewheel body. Probeer eens WD40 erin te spuiten. Het kan zijn dat het vet dik is geworden als je er al lang niet op hebt gefietst. (Leet op, WD40 zorgt er ook voor dat het vet oplost.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:05:
Iets meer informatie zou wel handig zijn:
- beweegt het tandwiel bij de trapper als je trapt?
- beweegt de ketting?
- beweegt het tandwiel achter?
1 ja, die zit vast aan de trapper
2 ja
3 ja ook

____

@sinasappel waar zit de 'freewheel body'? En als wd40 erop zit, dan vet erop doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-05-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 908503 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:23:
[...]

1 ja, die zit vast aan de trapper
2 ja
3 ja ook

____

@sinasappel waar zit de 'freewheel body'? En als wd40 erop zit, dan vet erop doen?
Zie dit:
YouTube: Replacing a Freehub Body

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@Anoniem: 908503
Probleem zit inderdaad in de vrijloop zoals anderen ook aangaven, met wat gereedschap kan je het zelf.
Check het filmpje van db87. Heb je niet het gereedschap dan is er misschien een mede tweaker welke je even een handje wil helpen en anders de fietsenmaker.
Bij de fietsenmaker even aangeven dat de freehub niet altijd goed grijpt, waarschijnlijk geven ze dan aan dat deze vervangen moet worden (is in verhouding ook goedkoper voor je, uurloon is meestal niet goedkoop)

Gereedschap wat je nodig hebt:
- Inbussleutels
- Kettingzweep
- Lockring verwijder tool
- Conus sleutel
- Steeksleutel (15mm uit m'n hoofd)
- Platte schroevendraaier

Materiaal:
- kogellager vet
- Dunne olie
- nieuwe kogeltjes voor de as (zou ik gelijk vervangen zijn de kosten niet)
- ontvetter (bij de action goedkoop verkrijgbaar of je moet motip reiniger goedkoop kunnen verkrijgen)
- Schone doek
- Eventueel een nieuwe freehub indien de oude niet meer te repareren valt

[ Voor 33% gewijzigd door MdBruin op 29-05-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MdBruin ik heb net ook even naar de tandwielen zitten kijken, de helft ervan is rond (versleten). Ligt het daaraan of moet ik de freehub vervangen én de tandwielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
Tandwielen worden niet rond als ze verslijten, de tandjes worden eerst scherpe puntjes, een soort haaienvinnen. Kan je een foto schieten van de tandwielen? Anyway, het is al gezegd, als alles draait, maar je wiel niet dan is er iets met je freewheel body, daar zitten palletjes in die aangrijpen op je wiel als je vooruit trapt en als het ware inklappen als je achteruit trapt. Ze blijven in die ingeklapte stand staan.

Klinkt alsof het een oude fiets is, het kan qua kosten nog een optie zijn om de hele fiets te vervangen voor een oudje dat wel goed werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 29-05-2017 16:29 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Hoe bedoel je met rond versleten?
Plaats anders eens een foto ervan.
Houd rekening mee dat er halve tandjes tussen zitten, dit zijn schakelhulpjes.
Kan er even geen mooie foto van vinden maar wel eentje waar versleten tanden op te zien zijn.
https://www.fiets.nl/foru...php?f=12&t=78792&start=24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MrAngry trouwens, als ik op de fiets zit en het achterwiel 10cm achteruit rij, dan pakt de trapper het wiel wel, en gaat de fiets wel vooruit
http://prntscr.com/fdf9qa
http://prntscr.com/fdf9zc
http://prntscr.com/fdfa3v
http://prntscr.com/fdfa9d (vooral deze)
MdBruin schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:31:
Hoe bedoel je met rond versleten?
Plaats anders eens een foto ervan.
Houd rekening mee dat er halve tandjes tussen zitten, dit zijn schakelhulpjes.
Kan er even geen mooie foto van vinden maar wel eentje waar versleten tanden op te zien zijn.
https://www.fiets.nl/foru...php?f=12&t=78792&start=24
ooooh, dan is ie dus niet versleten ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 29-05-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
Die tandwielen zijn nog prima. Dat hij hem wel pakt als je achteruit rijdt is waarschijnlijk omdat die palletjes dan langs de plek lopen waar ze aangrijpen in je wiel, ze krijgen dan een klein tikje waardoor ze losser komen te zitten. Die freewheel zit waarschijnlijk gewoon vol met vuil, als je de body met cassette verwijderd dan kan je het schoonmaken en fiksen en heb je ook geen tools nodig om je cassette eraf te halen, echter ondersteund niet elk wiel dat.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
MrAngry schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:36:
Die freewheel zit waarschijnlijk gewoon vol met vuil, als je de body met cassette verwijderd dan kan je het schoonmaken en fiksen en heb je ook geen tools nodig om je cassette eraf te halen, echter ondersteund niet elk wiel dat.
Dit gaat alleen als je een losse as hebt, met het systeem wat op deze mountainbike zit word de freehub ook nog vast gehouden door de conus van de as.

Ja als je het niet ziet zitten dan kan je naar de fietsenmaker, vervangen lijkt me het beste. Waarom 1. kosten 2. is al een wat oudere fiets en als er achterstallig onderhoud is dan is waarschijnlijk de free wheelbody ingevreten op de lager ringen. Schoonmaken is dan een tijdelijke oplossing. (Vandaar dat zelf kunnen sleutelen goedkoper is aangezien je geen uurloon kwijt bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
even een kleine update
ik heb net alles losgemaakt, alle balletjes stuiterden in de rondt maar goed ;)
dit is hoe ie er nu uitziet: http://prntscr.com/fdjt8o
moet ik als ik de tandwielen vastpak beide kanten op kunnen draaien? dit kan namelijk niet, heel af en toe kan ik 1 cm de rechterkant kant opdraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Heb je ook de as uit de naaf gehaald of alleen de snelspanner?

De kogeltjes zouden er alleen uit kunnen als je de +/- 9mm dikke as eruit hebt gehaald. Je hebt dan als het goed is een cup los gedraaid. Heb je dit niet dan is er iets mis met de naaf, de kogeltjes zouden opgesloten behoren te zitten.

Nee alleen linksom zou het tandwiel vrij moeten kunnen draaien, rechtsom moet deze grijpen. Afhankelijk van hoeveel aangrijp punten de vrijloop heeft kan je meer of minder slag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MdBruin schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:34:
Heb je ook de as uit de naaf gehaald of alleen de snelspanner?

De kogeltjes zouden er alleen uit kunnen als je de +/- 9mm dikke as eruit hebt gehaald. Je hebt dan als het goed is een cup los gedraaid. Heb je dit niet dan is er iets mis met de naaf, de kogeltjes zouden opgesloten behoren te zitten.

Nee alleen linksom zou het tandwiel vrij moeten kunnen draaien, rechtsom moet deze grijpen. Afhankelijk van hoeveel aangrijp punten de vrijloop heeft kan je meer of minder slag maken.
Geen idee wat ik eruit heb gehaald hahah. Is dat op de prscr niet duidelijk te zien?

<edit>
Dit (http://prntscr.com/fdoh7i) is er nu uit

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 908503 op 30-05-2017 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Anoniem: 908503 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:18:
even een kleine update
ik heb net alles losgemaakt, alle balletjes stuiterden in de rondt maar goed ;)
dit is hoe ie er nu uitziet: http://prntscr.com/fdjt8o
moet ik als ik de tandwielen vastpak beide kanten op kunnen draaien? dit kan namelijk niet, heel af en toe kan ik 1 cm de rechterkant kant opdraaien...
Aan de buitenkant van de tandwielen zit een ringmoer met vierkante (1) vakjes erin; die draai je los, met de Shimano dop (5), terwijl je met een kettingzweep de tandwielen vasthoudt. Dan kan je alle tandwielen eraf nemen.
Er zit nu nog een freewheel (zwart) en die heeft binnen in een grote inbus; inbus erin en losdraaien...... naar de fietsenshop en zo'n zelfde freewheel kopen. Die zijn niet erg duur.

Freewheel erop, vastdraaien met de inbus; tandwielen erop en ringmoer vast goed draaien met de Shimano dop. Kogeltjes in de lagers, vet erin, as afstellen en KLAAR ;)

Afbeeldingslocatie: http://bernd.sluka.de/Fahrrad/Shimano/TM/CS-HG50-7ac_1995.gif

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 30-05-2017 08:29 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 908503 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:32:
[...]

Geen idee wat ik eruit heb gehaald hahah. Is dat op de prscr niet duidelijk te zien?

<edit>
Dit (http://prntscr.com/fdoh7i) is er nu uit
Ik vrees dat je ergens een kogeltje verloren hebt - ik tel er in het bakje 17, normaal gesproken zitten er 9 aan elke kant :o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00
Heb nog een setje CX400 Shimano liggen (cantilever) crank/tandwielen nieuwe ketting cassette.
3/7.
Ben helemaal over op XT, kan bij niemand in de portomonee kijken maar mag voor weinig weg.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Bovenste is je as met de conus aan beide zijden
Die daaronder is je snelspanner.

Zoals Garyu aangeeft je hebt een oneven aantal kogeltjes dus je bent er 1 kwijt als er 9 per kant in zaten. Alle kogeltjes vervangen dan en niet 1 nieuw kogeltje gebruiken. Meen dat ik 2.5 euro kwijt ben voor 25 kogeltjes bij de fietsenmaker (even een kogeltje meenemen voor de maat en een paar reserve meenemen voor als ze weer over de grond gaan)

Verder de stappen van OgWok volgen.
Eventueel kan je ook met een inbussleutel 10 de bout van de freehub verwijderen en de cassette met freehub naar je fietsenmaker meenemen. Zij hebben de spullen om de lockring te verwijderen al is het misschien verstandig om dit zelf aan te schaffen als je je eigen onderhoud wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 21:27

db87

Mach 2 GT modded

Zie ook dit filmpje, hier wordt ook uitgelegd hoe een freewheel body werkt.
Bij jouw freewheel body zijn de palletjes vastgeroest of plakkerig.

Mocht je zelf gaan sleutelen dan kan ik je de Fiets "Onderhoud & Reparatie Special" van fietsmagazine aanraden. Als je dan een starters gereedschapskoffer aanschaft van een paar tientjes dan kun je de meeste reparaties zelf uitvoeren :7

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
I.v.m. met wat langere stilte van de TS had ik hem een berichtje gestuurd.
Hij was al goed op weg maar liep tegen het probleem op dat de kogeltjes niet op de plek bleven zitten als het wiel gedraaid moest worden. Waarschijnlijk te weinig vet of gewoon te warm waardoor dit gebeurt.

Helaas zit het alleen niet mee en ging de dagelijkse fiets ook nog eens kapot. De kabel van de versnelling.
Ben via de PB hem proberen verder te helpen, gebruik makende van de YouTube filmpjes welke jullie al hebben vermeld in dit topic ;)

@db87
Altijd handig zo'n koffer en meestal voordeliger als zelf los de gereedschappen aan te schaffen.
Qua kwaliteit zit er alleen heel veel verschil in, die onder starters zou ik persoonlijk niet aanschaffen maar onder gereedschapskoffer ziet er al behoorlijk degelijk uit.

Nog een tip voor de gene welke de freehub open willen krijgen, Shimano had hiervoor een tool maar deze is al een tijdje terug uit de handel genomen. Je kunt zelf een dop aanpassen zodat je ring uit de freewheelbody los kunt draaien maar Parktool heeft er ook een. De FR-2, is hiervoor eigenlijk niet bedoeld maar werkt prima. Ga deze ook zelf aanschaffen. Ben meer van preventief onderhoud als onderhoud bij problemen. Let wel op, is links draad ;)
Pagina: 1