|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Als die in je sanitair warm water circuit zit, dan zit hij in een koudwaterleiding vlak na een terugslagklep. Dan is het normaal dat hij lekt.
Als hij in het cv-circuit zit, dan hoort hij niet te lekken. Als hij dat wel doet is je expansievat stuk.
Als je héél zeker weet dat hij hiervoor absoluut nooit gelekt heeft, maar door een handmatige verdraaiing nu wel lekt, dan kan dat zo blijven. Dan moet je de ketel een dagje uitzetten, en gedurende die tijd een lijmklem voorzichtig op de knop. (En nu gaan vast heel mensen vertellen dat dat een heel slecht idee is. Ik herhaal: ketel uitzetten!)
Beste is: foto's. Échte eigen foto's
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
edit:
een aardig verhaal is te vinden op http://www.klusbeter.nl/c...v-ketel/overstortventiel/
[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 26-05-2017 20:56 ]
Wel eerst de druk van je systeem halen (en ketel uit natuurlijk). En controleer dan ook meteen je expansievat, als de druk er toch af is. Die gaan ook niet eeuwig mee.
En als je er geen vertrouwen in hebt: laten doen!
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Sorry, niet werkende links.
[ Voor 70% gewijzigd door evilution op 27-05-2017 21:10 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Arg, niet dus. Ik ga even kijken of ik de foto's ergens kwijt kan.
[ Voor 72% gewijzigd door evilution op 27-05-2017 18:20 ]
Heb je iets gewijzigd? Het is dezelfde link als eerder en Microsoft stuurt mij dus nog steeds direct door naar een Sign In webpagina. Jij bent zelf natuurlijk ingelogd op jouw eigen Onedrive en zult alles kunnen zien. Ik niet.
[ Voor 34% gewijzigd door DeBolle op 27-05-2017 18:19 ]
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Even kijken of de aansluiting 1/2" binnen- of buitendraads is
Kwa merken heb je bijvoorbeeld Flamco of Duco
Als het een kwestie van vuil is, kan ik dan de boel niet gewoon doorspoelen zonder eerst te vervangen? Het ding zit vlak bij de vulopening dus met een emmer eronder is er vrij eenvoudig wat schoon water door te spoelen.Bastien schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:55:
Deze zal niet meer goed sluiten door het vuil wat in de loop der tijd is opgehoopt in de CV leidingen/-installatie en dus daar ook is beland. Vervangen is de snelste en beste optie.
Wel eerst de druk van je systeem halen (en ketel uit natuurlijk). En controleer dan ook meteen je expansievat, als de druk er toch af is. Die gaan ook niet eeuwig mee.
En als je er geen vertrouwen in hebt: laten doen!
@Evink het is inderdaad een 3 bar overdrukventiel.
@Illusion waarom is er aan gedraaid? Wel, tweakersmentaliteit. "Mm, wat doet die rode knop eigenlijk?"
[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 27-05-2017 20:47 ]
https://www.installand.nl...HzbQJtEAr1xDXkaAutj8P8HAQ
Dat gaat je denk ik niet lukken, maar proberen kan altijd. Dat ding ziet er van binnen ongeveer zo uit:evilution schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:44:
[...]
Als het een kwestie van vuil is, kan ik dan de boel niet gewoon doorspoelen zonder eerst te vervangen? Het ding zit vlak bij de vulopening dus met een emmer eronder is er vrij eenvoudig wat schoon water door te spoelen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Of zit die knop aan de leidingen van een zonneboiler vast?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Even douchen is inderdaad wel lekker gok ikOnbekend schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:42:
Heb je nu met dit weer nu warm water nodig in jouw cv-ketel?
Of zit die knop aan de leidingen van een zonneboiler vast?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik was gisterenavond ook zo slim om aan dat ding te draaien. Wilde de verwarming uitzetten. Bij mij zit dit in de bijkeuken en zelfs bij het dichtdraaien begon het te lekken

Kan iemand advies geven welke ik nu moet pakken?
Wat is het verschil tussen binnendraad en buitendraad?
Bij mij zit er draad aan de binnenkant. Dacht eerst dat ik een dopje kon kopen om hem af te sluiten
https://www.warmteservice...al/Overstortventiel/c/168
niet iedereen heeft een bierbuikje
De snelste oplossing is om met de oude bij Warmteservice langs te gaan.wodkabuikje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:58:
Sorry voor de kick.
Ik was gisterenavond ook zo slim om aan dat ding te draaien. Wilde de verwarming uitzetten. Bij mij zit dit in de bijkeuken en zelfs bij het dichtdraaien begon het te lekken![]()
Bij mij zit er draad aan de binnenkant. Dacht eerst dat ik een dopje kon kopen om hem af te sluiten
Een overstort ventiel kan je niet dichtdraaien. Het idee van zo'n ventiel is dat het open gaat als de druk in het systeem te hoog wordt en weer vanzelf sluit als de druk weer onder de drempelwaarde komt. Hiermee vormt het een beveiliging voor schade aan je verwarmingssysteem door te hoge druk. Een dop er in draaien om een lek op te lossen is dan ook wel het laatste wat je moet willen.wodkabuikje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:58:
Sorry voor de kick.
Ik was gisterenavond ook zo slim om aan dat ding te draaien. Wilde de verwarming uitzetten. Bij mij zit dit in de bijkeuken en zelfs bij het dichtdraaien begon het te lekken![]()
Het probleem met water in een CV systeem is dat het meestal niet het meest schone water is. Hierdoor kan er tijdens het sluiten van het ventiel vuil tussen komen waardoor deze blijft lekken.
Wat je kan proberen is hem (bij een koude verwarming i.v.m. eventueel verbrandingsgevaar!) een keer helemaal open te draaien en dan weer te laten sluiten. Houd er wel een emmer onder en houd handdoeken bij de hand want het komt er met een flinke druk uit.
In sommige gevallen 'blaas' je daarmee het vuil weg waarna het ventiel weer goed sluit.
Disclaimer:
de kans bestaat ook dat het ventiel daarna nog steeds lekt en misschien zelfs nog wel harder lekt. Ik kan daarvoor uiteraard niet verantwoordelijk voor worden gehouden ;-)
In dat geval is vervangen inderdaad de enige oplossing. Let er daarbij op dat je er een met dezelfde druk haalt. Bij twijfel inderdaad met de oude langs de Warmteservice of soortgelijke winkel.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
En nee, dan zie je niet dat ie lekt, maar als de druk te laag wordt schiet je ketel vanzelf in storing.
Aangezien hij kan zien dat er een binnendraad in zit ga ik er gemakshalve even vanuit dat er geen buis aan zit. Het zal niet het eerste overstortventiel zijn wat ik zonder buisje zie..._JGC_ schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:50:
Emmer eronder? Een beetje installateur maakt er een buisje aan en laat die in de condensafvoer lopen...
En nee, dan zie je niet dat ie lekt, maar als de druk te laag wordt schiet je ketel vanzelf in storing.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Gezien de oudheid wss het beste om hem te vervangen.
Dit is de schuldige:

Dat ding rechts is wat ik gebruik om de CV weer te vullen met water.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik ging boven even kijken naar de waterdruk, deze staat nu op 1,1 en hoort op 2 te staan volgens mij.
Nu zag ik echter ook dat ik op zolder ook zo'n overdrukding heb. Wel met een slang naar een afvoerpijp. Er staat op: "Flamco, dit overstortventiel loost water tijdens het opwarmen, niet blokeren".
Mijn buurman komt straks even kijken. Ik was 4 weken geleden al zo'n snugger om door te blijven draaien toen ik wilde ontluchten. Dat ding sprong er af en de gehele woonkamer nat want ik kreeg hem niet meer er op door de druk van het water. Ging helemaal leeg dus
Mag nu niets meer aanraken van de vrouw