CV-ketel ding lekt. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Er is, onbedoeld, gedraaid aan een knop op mijn CV-ketel. Hierbij spoot er een hoop water uit, is de knop weer dicht gedraaid maar blijft nu lekken.
Het gaat om deze knop:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/6062_overstort_1.jpg
Dit zou een overdrukventiel of zo moeten zijn?
Het maakt niet uit hoever ik de knop probeer dicht te draaien, de lekkage blijft. Niet veel, maar wel hinderlijk.

Wat is hier gebeurd? Is dit zelf te verhelpen of moet ik een monteur laten komen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:31

Illusion

(the art of)

Dat zou best een overdrukventiel kunnen zijn ja. Maar waarom is daar aan gedraaid? En in welk circuit zit die?

Als die in je sanitair warm water circuit zit, dan zit hij in een koudwaterleiding vlak na een terugslagklep. Dan is het normaal dat hij lekt.

Als hij in het cv-circuit zit, dan hoort hij niet te lekken. Als hij dat wel doet is je expansievat stuk.
Als je héél zeker weet dat hij hiervoor absoluut nooit gelekt heeft, maar door een handmatige verdraaiing nu wel lekt, dan kan dat zo blijven. Dan moet je de ketel een dagje uitzetten, en gedurende die tijd een lijmklem voorzichtig op de knop. (En nu gaan vast heel mensen vertellen dat dat een heel slecht idee is. Ik herhaal: ketel uitzetten!)

Beste is: foto's. Échte eigen foto's

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:52
Met een steeksleutel / waterpomptang is alles te vervangen. Wel eerst even je systeem (deels) aftappen.

edit:
een aardig verhaal is te vinden op http://www.klusbeter.nl/c...v-ketel/overstortventiel/

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 26-05-2017 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze zal niet meer goed sluiten door het vuil wat in de loop der tijd is opgehoopt in de CV leidingen/-installatie en dus daar ook is beland. Vervangen is de snelste en beste optie.

Wel eerst de druk van je systeem halen (en ketel uit natuurlijk). En controleer dan ook meteen je expansievat, als de druk er toch af is. Die gaan ook niet eeuwig mee.

En als je er geen vertrouwen in hebt: laten doen!

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 19:07
Het is fantastisch weer voor dit soort klussen. let op: als je een combiketel hebt, en je haalt de druk eraf doet je warmwater (tapwater) het ook niet meer. Het ding is inderdaad een overdrukventiel. Let op dat je geen blauwe koopt, die hebben een andere druk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Het gaat om deze knop:
Sorry, niet werkende links.

[ Voor 70% gewijzigd door evilution op 27-05-2017 21:10 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58

WouterG

Dit is geen ondertitel

Als hij er wat langer in zit gaat hij vaak juist ook lekken van even opendraaien. Hij sluit daarna vaak niet lekker meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Sorry, die links van jou willen dat ik inlog op Onedrive. Please try again.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Hopelijk gefixte links:
Arg, niet dus. Ik ga even kijken of ik de foto's ergens kwijt kan.

[ Voor 72% gewijzigd door evilution op 27-05-2017 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Heb je iets gewijzigd? Het is dezelfde link als eerder en Microsoft stuurt mij dus nog steeds direct door naar een Sign In webpagina. Jij bent zelf natuurlijk ingelogd op jouw eigen Onedrive en zult alles kunnen zien. Ik niet.

[ Voor 34% gewijzigd door DeBolle op 27-05-2017 18:19 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 11:36
1/2" 3bar overdrukventiel, in diverse uitvoeringen te krijgen
Even kijken of de aansluiting 1/2" binnen- of buitendraads is
Kwa merken heb je bijvoorbeeld Flamco of Duco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Bastien schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:55:
Deze zal niet meer goed sluiten door het vuil wat in de loop der tijd is opgehoopt in de CV leidingen/-installatie en dus daar ook is beland. Vervangen is de snelste en beste optie.

Wel eerst de druk van je systeem halen (en ketel uit natuurlijk). En controleer dan ook meteen je expansievat, als de druk er toch af is. Die gaan ook niet eeuwig mee.

En als je er geen vertrouwen in hebt: laten doen!
Als het een kwestie van vuil is, kan ik dan de boel niet gewoon doorspoelen zonder eerst te vervangen? Het ding zit vlak bij de vulopening dus met een emmer eronder is er vrij eenvoudig wat schoon water door te spoelen.
@Evink het is inderdaad een 3 bar overdrukventiel.
@Illusion waarom is er aan gedraaid? Wel, tweakersmentaliteit. "Mm, wat doet die rode knop eigenlijk?"

[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 27-05-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:40
voor die 5 euro ging ik niet proberen om die dichtgekalkte nog te fixen

https://www.installand.nl...HzbQJtEAr1xDXkaAutj8P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik nog proberen even door te spoelen en als dat niet helpt vervang ik het ding. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:44:
[...]

Als het een kwestie van vuil is, kan ik dan de boel niet gewoon doorspoelen zonder eerst te vervangen? Het ding zit vlak bij de vulopening dus met een emmer eronder is er vrij eenvoudig wat schoon water door te spoelen.
Dat gaat je denk ik niet lukken, maar proberen kan altijd. Dat ding ziet er van binnen ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Proportional-Safety_Valve.jpg/150px-Proportional-Safety_Valve.jpg

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:05

Onbekend

...

Heb je nu met dit weer nu warm water nodig in jouw cv-ketel?
Of zit die knop aan de leidingen van een zonneboiler vast?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:37
Onbekend schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:42:
Heb je nu met dit weer nu warm water nodig in jouw cv-ketel?
Of zit die knop aan de leidingen van een zonneboiler vast?
Even douchen is inderdaad wel lekker gok ik ;). CV-ketel is normaal gesproken meer dan alleen verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:05

Onbekend

...

Als je een zonneboiler hebt, doet de cv-ketel met dit weer niks als het goed is. :P

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05
Sorry voor de kick.

Ik was gisterenavond ook zo slim om aan dat ding te draaien. Wilde de verwarming uitzetten. Bij mij zit dit in de bijkeuken en zelfs bij het dichtdraaien begon het te lekken :X

Kan iemand advies geven welke ik nu moet pakken?
Wat is het verschil tussen binnendraad en buitendraad?
Bij mij zit er draad aan de binnenkant. Dacht eerst dat ik een dopje kon kopen om hem af te sluiten :)

https://www.warmteservice...al/Overstortventiel/c/168

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:52
wodkabuikje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:58:
Sorry voor de kick.

Ik was gisterenavond ook zo slim om aan dat ding te draaien. Wilde de verwarming uitzetten. Bij mij zit dit in de bijkeuken en zelfs bij het dichtdraaien begon het te lekken :X

Bij mij zit er draad aan de binnenkant. Dacht eerst dat ik een dopje kon kopen om hem af te sluiten :)

De snelste oplossing is om met de oude bij Warmteservice langs te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49

RvL

wodkabuikje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:58:
Sorry voor de kick.

Een overstort ventiel kan je niet dichtdraaien. Het idee van zo'n ventiel is dat het open gaat als de druk in het systeem te hoog wordt en weer vanzelf sluit als de druk weer onder de drempelwaarde komt. Hiermee vormt het een beveiliging voor schade aan je verwarmingssysteem door te hoge druk. Een dop er in draaien om een lek op te lossen is dan ook wel het laatste wat je moet willen.

Het probleem met water in een CV systeem is dat het meestal niet het meest schone water is. Hierdoor kan er tijdens het sluiten van het ventiel vuil tussen komen waardoor deze blijft lekken.

Wat je kan proberen is hem (bij een koude verwarming i.v.m. eventueel verbrandingsgevaar!) een keer helemaal open te draaien en dan weer te laten sluiten. Houd er wel een emmer onder en houd handdoeken bij de hand want het komt er met een flinke druk uit.

In sommige gevallen 'blaas' je daarmee het vuil weg waarna het ventiel weer goed sluit.

Disclaimer:
de kans bestaat ook dat het ventiel daarna nog steeds lekt en misschien zelfs nog wel harder lekt. Ik kan daarvoor uiteraard niet verantwoordelijk voor worden gehouden ;-)

In dat geval is vervangen inderdaad de enige oplossing. Let er daarbij op dat je er een met dezelfde druk haalt. Bij twijfel inderdaad met de oude langs de Warmteservice of soortgelijke winkel.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09
Emmer eronder? Een beetje installateur maakt er een buisje aan en laat die in de condensafvoer lopen...

En nee, dan zie je niet dat ie lekt, maar als de druk te laag wordt schiet je ketel vanzelf in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49

RvL

_JGC_ schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:50:
Emmer eronder? Een beetje installateur maakt er een buisje aan en laat die in de condensafvoer lopen...

En nee, dan zie je niet dat ie lekt, maar als de druk te laag wordt schiet je ketel vanzelf in storing.
Aangezien hij kan zien dat er een binnendraad in zit ga ik er gemakshalve even vanuit dat er geen buis aan zit. Het zal niet het eerste overstortventiel zijn wat ik zonder buisje zie...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Ik was al blij om te zien dat ik niet de enige was die aan zo'n ding probeerde te draaien. Draaien lukt overigens wel maar in beide gevallen (links, rechts) komt er ineens water uit.

Gezien de oudheid wss het beste om hem te vervangen.

Dit is de schuldige:
overdrukding

Dat ding rechts is wat ik gebruik om de CV weer te vullen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@wodkabuikje als je draait drukt het ventiel weg zodat er water uitkomt. afblijven als het normaal niet lekt, en anders vervangen. (slang aankoppelen en naar buiten in put leggen, puntje open draaien en syteem leeg laten lopen. dan geheel verwijderen en nieuw kopen en vervangen) of alles laten vervangen door deskundig persoon

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
@Hackus Thanks, het is mij helemaal duidelijk nu.

Ik ging boven even kijken naar de waterdruk, deze staat nu op 1,1 en hoort op 2 te staan volgens mij.
Nu zag ik echter ook dat ik op zolder ook zo'n overdrukding heb. Wel met een slang naar een afvoerpijp. Er staat op: "Flamco, dit overstortventiel loost water tijdens het opwarmen, niet blokeren".

Mijn buurman komt straks even kijken. Ik was 4 weken geleden al zo'n snugger om door te blijven draaien toen ik wilde ontluchten. Dat ding sprong er af en de gehele woonkamer nat want ik kreeg hem niet meer er op door de druk van het water. Ging helemaal leeg dus :(

Mag nu niets meer aanraken van de vrouw :)

Pagina: 1