Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweedehands 'barrel', wat zijn de opties ?

Pagina: 1
Acties:

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 10:47

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Op 6 mei heb ik een tweedehands Ford Focus (2001) gekocht met nog net geen 200.000KM op de teller.
Deze auto heb ik bij een autohandelaar gekocht voor een prijs die in lijn ligt met andere Ford Focussen van deze leeftijd en kilometerstand. Verder heb ik de auto gecheckt op autoverleden.nl daar waren geen schades bekend en er rolde een positief aankoopadvies uit.

Verder heb ik voordat ik ben gaan kijken expliciet gevraagd of deze auto veel olie verbruikt gezien de Zetec SE 1.6 hier redelijk om bekend staat. Dit was bij dit type motor niet het geval en volgens de verkoper kwam dit eerder bij de 1.8 voor.

Eenmaal aangekomen heb ik de auto grondig bekeken en gestart. Er was geen rook zichtbaar bij het starten en gas geven. Wel heb ik tijdens de proefrit gemerkt dat de schijfremmen een beetje krom zijn, maar dit vond ik op dat moment niet zo'n groot probleem gezien de auto verder wel goed rijdt en schakelt en schijfremmen redelijk goedkoop te vervangen zijn. Verder stond het oliepeil vrij hoog (iets boven max) maar ik dacht dat dit door de garage zo afgevuld was gezien de auto nog niet zo heel lang geleden een beurt heeft gehad.

Nu een aantal weken later ben ik erachter gekomen dat de auto behoorlijk wat olie lust. Na een kleine 500KM is het olieniveau gezakt van ruim boven max tot de helft. Ook is de uitlaat behoorlijk zwart na een korte rit van 30KM. Ook heb ik via Ford ETIS ontdekt dat mijn auto eigenlijk grijs is in plaats van rood wat erop duidt dat de gehele auto is overgespoten (schadeauto dus?). Dit zou dus ook kunnen betekenen dat er meer aan de hand is dan de remschijven waardoor het stuur en pedaal gaat trillen tijdens het remmen.

Hier heeft de verkoper niks over gezegd, evenals het olieverbruik. Wat zijn mijn opties in dezen ?

Uiteraard zal ik contact met de verkoper gaan opnemen, maar hier verwacht ik eerlijk gezegd niet te veel van. Wel heb ik rechtsbijstand maar zij kunnen ook weinig betekenen gezien de auto zonder BOVAG garantie is gekocht.

Kan ik in dit geval het op dwaling / non-conformiteit gooien of heb ik gewoon dikke pech gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 26-05-2017 19:40 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De verkoper heeft een meldplicht en jij als koper hebt een onderzoek plicht. Die laatste heb je ook niet heel uitgebreid gedaan. Die schade websites zijn twijfelachtig op zijn best. Dat over de kleur had je eerder kunnen ontdekken. Indien je weinig technische kennis hebt is het altijd raadzaam om ergens een aankoopkeuring te laten doen, bij de ANWB of bij een garage die je vertrouwd.

Indien je de koop wil laten ontbinden zal je moeten aantonen dat de verkoper van de gebreken wist, dus het enorme olieverbruik, de kleur is geen gebrek an sich als de papieren wettelijk kloppen. De remmen is lastiger, die heb je ontdekt dat ze krom waren, maar dat heb je geaccepteerd. Het lijkt mij wel lastig, dit soort dingen kunnen heel makkelijk in een wellus-nietus verhaal stranden.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:25:
De verkoper heeft een meldplicht en jij als koper hebt een onderzoek plicht. Die laatste heb je ook niet heel uitgebreid gedaan. Die schade websites zijn twijfelachtig op zijn best. Dat over de kleur had je eerder kunnen ontdekken. Indien je weinig technische kennis hebt is het altijd raadzaam om ergens een aankoopkeuring te laten doen, bij de ANWB of bij een garage die je vertrouwd.

Indien je de koop wil laten ontbinden zal je moeten aantonen dat de verkoper van de gebreken wist, dus het enorme olieverbruik, de kleur is geen gebrek an sich als de papieren wettelijk kloppen. De remmen is lastiger, die heb je ontdekt dat ze krom waren, maar dat heb je geaccepteerd. Het lijkt mij wel lastig, dit soort dingen kunnen heel makkelijk in een wellus-nietus verhaal stranden.
Dat klopt, dat maakt het ook erg moeilijk. Op het eerste gezicht ziet de auto er goed uit en klinkt verder ook 'gezond'. Zaken zoals olieverbruik zullen ook niet snel aan het licht komen bij een ANWB-keuring. Verder wordt er geacht dat de verkoper weet wat hij verkoopt en mag zaken zoals schade of olieverbruik niet achterhouden (en geloof mij dat zij meestal een van de eersten zijn die hiervan op de hoogte zijn).

Zaken zoals de remschijven heb ik inderdaad geaccepteerd, maar het hoge olieverbruik absoluut niet, zeker wanneer ik dit expliciet navraag. Met zulk olieverbruik weet je gewoon dat de motor op is en deze moet worden vervangen. Wellicht dat ik nog een flush o.i.d. kan proberen maar ik vrees het ergste.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
De helft van de olie (dus 3 liter) of de helft van de afstand min-max op de peilstok (dus 0.3 liter)?

In het eerste geval, zorg dat je van die auto afkomt.

In het tweede geval, het kan een auto zijn die alleen nog maar ritjes van 5km
heeft gemaakt. De eerste langere rit (warm weer helpt ook voor vlot opwarmen) en alle benzine verdampt uit de olie. Weg halve liter. Het verbruik moet echter wel stoppen.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

In het eerste geval, zorg dat je van die auto afkomt.
En hoe dan? Hij weet het nu, hij kan enkel de auto tegen een evident lagere prijs weer doorverkopen.
En dit terwijl hij er expliciet naar heeft gevraagd.
Kan de TS deze vraag/eis hard maken/bewijzen?
Want in dat geval is het simpel als blijkt dat ie wel olie verbruikt -> auto niet conform-> oplossen of ontbinden.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:01

mark-k

AKA markkNL

"Na een kleine 500KM is het olieniveau gezakt van ruim boven max tot de helft"

Ook lekker verstandig om ver boven max erin te gooien, dat streepje heet niet voor niks 'maximum'... Alle olie boven de max wordt er sowieso uitgegooid door de motor, en dat kan ook best wat extra meenemen. Vul dat ding eerst maar eens op de juiste manier voor je conclusies gaat trekken.

[ Voor 0% gewijzigd door mark-k op 27-05-2017 16:34 . Reden: Telefoontypo's ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
mark-k schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 08:38:
"Na een kleine 500KM is het olieniveau gezakt van ruim boven max tot de helft"

Ook lekker verstandig om ver boven max erin te gooien, dat streepje heet niet voor niks 'maximum'... Alle olie boven de max wordt er sowieso uitgegooid door de motor, en dat kan ook best wat extra meenemen. Vul dat ding eerst maar eens op deze juist manieren voor je conclusies gaat trekken.
Dat ben ik dan ook van plan. Uiteraard weet ik dat het teveel eruit gegooid wordt. Het gaat mij er ook om dat nu het peil onder de max zit dat het alsnog lijkt dat hij blijft gebruiken (zwarte roet uitlaat).

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:01

mark-k

AKA markkNL

David Regeling schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 08:56:
[...]

Dat ben ik dan ook van plan. Uiteraard weet ik dat het teveel eruit gegooid wordt. Het gaat mij er ook om dat nu het peil onder de max zit dat het alsnog lijkt dat hij blijft gebruiken (zwarte roet uitlaat).
olieverbruik resulteert in blauwe rook, niet in zwarte roet.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
mark-k schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:09:
[...]

olieverbruik resulteert in blauwe rook, niet in zwarte roet.
Klopt maar er zijn genoeg gevallen bekend waarbij een auto behoorlijk verbruikt maar er geen rook zichtbaar is en het enkel te zien is aan de zwarte uitlaat.

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-11 07:26
De prijzen voor dit type auto en bouwjaar liggen in lijn met de prijzen voor tweedehands fietsen geloof ik. Ik weet het niet maar in die prijscategorie zou ik me niet druk maken over een eventueel schadeverleden. Want of de reparatie is al jaren geleden en dus inmiddels wel veilig gebleken of er was geen schade en er was gewoon een foutje bij de RDW. Want ik geloof dat alleen de verf gelijkstaat aan de aanschafprijs. Ik raad aan gewoon genieten van de wegligging van deze bolide en regelmatig olie peilen.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
t_captain schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:04:

In het tweede geval, het kan een auto zijn die alleen nog maar ritjes van 5km
heeft gemaakt. De eerste langere rit (warm weer helpt ook voor vlot opwarmen) en alle benzine verdampt uit de olie. Weg halve liter. Het verbruik moet echter wel stoppen.
Dit. Zo'n auto heeft misschien lang gestaan op dat terrein of is als boodschappenauto gebruikt.

Eerst eens goed in kaart brengen of ie daadwerkelijk veel olie verbruikt.

En Fordjes uit deze tijd hebben vaak grotere problemen dan olie verbruik (lees: roest).

En gezien de aanschafprijs van dit soort wagens, ben ik bang dat je niet veel gaat halen bij de verkoper. Dit valt wel onder de categorie garantie tot de stoeprand

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
t_captain schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:04:
De helft van de olie (dus 3 liter) of de helft van de afstand min-max op de peilstok (dus 0.3 liter)?
Naar mijn weten is het verschil tussen min-max op peilstokken doorgaans 1 liter.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn ervaring met tweedehandse barrels was anders van aard (versnellingsbak wat op het einde van zijn latijn was) maar soortgelijk qua vraag. De verkoper heeft een meldplicht, jij als koper een onderzoeksplicht. Het een weegt niet zwaarder dan het andere maar gezien het gaat om een Ford uit 2001 zal de aanschafprijs niet al te hoog geweest zijn. In een dergelijke prijscategorie wordt je als koper geacht meer onderzoek te verrichten. Doe je dat niet, dan komt een mogelijk gebrek voor jouw risico. Heb je zelf geen technische kennis van auto's, dan had je iemand met zulke kennis mee moeten nemen. Die kijkt er met andere ogen naar en valt wellicht zoiets als een te hoog oliepeil en het verschil na een kort ritje zo op. Idem met toen ik mijn proefrit maakte: ik had geen referentiekader (was mijn eerste auto) en had te weinig gezocht op bekende kwalen voor mijn Volvo 440. Een simpele google search leverde op dat het een welbekend gebrek is van het type auto die ik gekocht had.

Uiteindelijk heb ik de verkoper een ingebrekestelling gestuurd ivm dwaling. (in de trant: als ik geweten had dat ie een uit elkaar vallende versnellingsbak had dan had ik de auto nooit gekocht) Daar reageerde ie niet op, ging via het juridisch loket met verwijzing voor toevoeging naar een advocaat (was iets van 39 euro kwijt) Ook op diens verzoek kwam geen antwoord. Als de verkoper echt niet meer wil meewerken zul je er dan een rechtszaak van maken. Maar de kosten van het betekenen van de dagvaarding, het griffierecht en natuurlijk al dan niet van een advocaat (is niet nodig gezien het richting de kantonrechter was gegaan waar jezelf de zaak mag voeren) kwam al ruimschoots over mijn aanschafprijs heen. Een revisiebak erin laten zetten zou 2x de aanschafwaarde betekenen. Daarom had ik besloten om hem door te verkopen voor een lagere prijs met de mededeling van het gebrek. De koper was een handige harry die hem wel als opknapklus wilde hebben.

Je hebt dus de optie:
1. Ingebrekestelling versturen ivm dwaling > eindigen in een minnelijke schikking of rechtszaak
2: je verlies nemen en de schade beperkt houden door hem voor niet al te veel geld minder door te verkopen.

Ik heb optie 1 kort doorlopen (vond het wel interessant als eerstejaars rechtenstudent :+) en kwam uit bij optie 2. (verlies van 250 euro voor een auto die ik 4 weken op naam heb gehad) Kocht daarna een Japanner waar ik probleemloos 5 jaar mee heb kunnen rijden voor niet al teveel geld als ik voor de 440 kwijt was. Het is Russische roulette in de <2000 euro prijscategorie. Genoeg rotspul te koop, ook genoeg spul wat prima probleemloos jaren verder kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 27-05-2017 11:03 ]

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05
Ik denk dat je gewoon niet goed genoeg onderzocht hebt. Je hebt zelf de conclusie getrokken dat het trillen te maken had met alleen kromme schijven en probeert daar nu op terug te komen omdat de auto een andere kleur heeft dan oorspronkelijk. Dat had je dus ook met gedegen onderzoek zelf vast kunnen stellen. De verkoper zou zomaar ook niets geweten kunnen hebben van het verleden van de auto en het vermeende hoge verbruik van olie. Ik neem aan dat je de auto niet bij een dealer maar ergens in de handel hebt gekocht.

Dus tweedehands auto, 16 jaar oud en 2 ton gelopen... je hebt onderzocht maar niet goed genoeg. Ik denk dat je niet zoveel opties hebt.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat zijn je plannen voor deze auto? Want we hebben het hier over een auto van 7 à 8 honderd euro. Dit zijn auto's die je van keuring naar keuring rijdt. En alles extra, is mooi meegenomen.
Mijn broertje heeft vorig jaar een vergelijkbare Focus gekocht voor erbij voor €750. Een paar roestplekjes maar voor de rest een mooie complete, comfortabele auto(elektrische ramen, airco)

Zoek idd. eerst eens uit, hoeveel olie deze Focus daadwerkelijk verbruikt En dan de remmen gangbaar maken en rijden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ToFast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:38:
[...]

Naar mijn weten is het verschil tussen min-max op peilstokken doorgaans 1 liter.
Dat verschilt (kan verschillen) per auto, bij die van mij is het 0.75 liter.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
kendo schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:48:
Wat zijn je plannen voor deze auto? Want we hebben het hier over een auto van 7 à 8 honderd euro. Dit zijn auto's die je van keuring naar keuring rijdt. En alles extra, is mooi meegenomen.
Mijn broertje heeft vorig jaar een vergelijkbare Focus gekocht voor erbij voor €750. Een paar roestplekjes maar voor de rest een mooie complete, comfortabele auto(elektrische ramen, airco)

Zoek idd. eerst eens uit, hoeveel olie deze Focus daadwerkelijk verbruikt En dan de remmen gangbaar maken en rijden.
In mijn geval was ik toch ongeveer het dubbele kwijt. Zeker heb ik ook Ford Focussen gezien rond de 7/800 euro maar dit heb ik niet gedaan omdat je dan een nog groter risico loopt.

Voor de rest zal ik nog een flush en oliewissel proberen en uiteraard de schijven vervangen. Roest is dan juist een van de punten waar ik uitzonderlijk goed op heb gelet.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:20

jgj82

Ja, maar = nee

David Regeling schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:02:
[...]

In mijn geval was ik toch ongeveer het dubbele kwijt. Zeker heb ik ook Ford Focussen gezien rond de 7/800 euro maar dit heb ik niet gedaan omdat je dan een nog groter risico loopt.

Voor de rest zal ik nog een flush en oliewissel proberen en uiteraard de schijven vervangen. Roest is dan juist een van de punten waar ik uitzonderlijk goed op heb gelet.
Zo lang hij remt zou ik de schijven even laten zitten tot je het olieverbruik inzichtelijk hebt. Eerst maar eens bezien of het überhaupt loont om te investeren.

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-11 12:00
ToFast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:38:
[...]

Bij verschillende auto's kan dit verschillen. Bij een 1.8 duratec is het 0,7 liter tussen max en min.

Zoals hierboven wordt aangegeven, waarschijnlijk garantie tot aan de stoeprand en meer kosten dan opbrengst in het geval van een rechtszaak. Je kan de auto verkopen zonder of met vermelding van het olieverbruik, of je kan er lekker in doorrijden en kijken waar het schip strand. Ik zou eerst een lange rit maken over de snelweg waar de boel goed heet wordt, alle water en benzine uit de olie is gestookt en dan een duidelijk beeld proberen te krijgen van het verbruik.

Mocht het verbruik hetzelfde blijven, ben je elke 2500 km 10 euro extra kwijt voor olie van de action. Je kan ook nog een graadje dikkere olie gaan gebruiken, 5W40 oid, misschien dat het verbruik daarmee minder wordt. Ook goede kwaliteit olie met de juiste specificaties wil nog wel eens helpen in dit soort gevallen.

[ Voor 56% gewijzigd door evjatar op 27-05-2017 14:58 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:31

Yucon

*broem*

Uit de losse pols betekent dit een olieverbruik van 1:1000. Dat hanteerden in de tijd dat die auto nieuw was genoeg merken als acceptabele grens voor splinternieuwe auto's. Je kunt nog eens kijken wat de tolerantie voor dit type is, maar als dat bij deze ook zo is zit je rond de fabrieksopgave en kun je het helemaal schudden. Het olieverbruik is dan namelijk niet abnormaal.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Dat durf ik te betwijfelen. In het marktsegment waarin jij hebt gekocht zegt een hogere prijs erg weinig, afgezien van het feit dat de verkoper op de duurdere focus simpelweg meer winst maakt.
Yucon schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:59:
Uit de losse pols betekent dit een olieverbruik van 1:1000. Dat hanteerden in de tijd dat die auto nieuw was genoeg merken als acceptabele grens voor splinternieuwe auto's. Je kunt nog eens kijken wat de tolerantie voor dit type is, maar als dat bij deze ook zo is zit je rond de fabrieksopgave en kun je het helemaal schudden. Het olieverbruik is dan namelijk niet abnormaal.
Als het olieverbruik niet abnormaal is, is er ook weinig reden om van de auto af te willen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Tomatoman op 27-05-2017 15:06 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:31

Yucon

*broem*

Tomatoman schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:02:
[...]

Dat durf ik te betwijfelen. In het marktsegment waarin jij hebt gekocht zegt een hogere prijs erg weinig, afgezien van het feit dat de verkoper op de duurdere focus simpelweg meer winst maakt.
Ik begrijp in dit opzicht de pijn van ts wel een beetje. Dit is ook waarom ik het altijd nogal pijn vind doen om meer dan het minimale voor een tweedehands auto uit te geven.

Maar TS, denk maar zo: af en toe wat olie erbij, en als je slijtagedelen op z'n minst in redelijke staat zijn maakt dat al heel veel goed. Direct een nieuwe uitlaat en 4 nieuwe banden onder zo'n 800 euro barrel moeten leggen drijft de prijs ook flink op. En het zijn wel erg fijne auto's.

Verwijderd

Probeer eens producten van bfg welk je mixed met je olie. Sommige doen wonderen en verminderen zoal verbruik olie.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:39
-

[ Voor 114% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2017 17:05 ]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
pennywiser schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:32:
Vrij makkelijk wat aan te doen. Probeer motor flush van Forte. Of vul een halve fles ATF toe aan de olie en rij paar 100 km voor olie verversing. Olie van de action is veeel te dun. Vragen om nog meer problemen. Of je moet de Valvoline nemen die ze hebben. Schud maar eens met een fles 5w30 van Action en Valvoline als je er bent. Neem 5w40 hx7 (voor autos <2008) van Shell is wat duurder maar via mister auto valt dat reuze mee. Dunne olie = meer verbuik, en minder oliedruk.
Bedankt voor de tip :). Forte heb ik goede ervaringen mee gehad bij een vorige Ford Focus. Verbruik was daarmee gezakt tot 1:5000 wat ik meer dan acceptabel vind.

• pennywiser
-

[ Voor 100% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2017 17:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:13
Vrij makkelijk wat aan te doen. Probeer motor flush van Forte. Of vul een halve fles ATF toe aan de olie en rij paar 100 km voor olie verversing. Olie van de action is veeel te dun. Vragen om nog meer problemen. Of je moet de Valvoline nemen die ze hebben. Schud maar eens met een fles 5w30 van Action en Valvoline als je er bent en vergelijk. Action is net water. Neem 5w40 hx7 (voor autos <2008) van Shell is wat duurder maar via mister auto valt dat reuze mee. Dunne olie = meer verbuik, en minder oliedruk.
5W30 is nou eenmaal dunner dan 5W40. Verder betekent dikkere olie niet per definitie minder verbruik. Ik heb een motor met te slappe schraapveren by design, als je daar 5W40 in gooit sta je om de 1000km bij te vullen. 5W30 gaat iets beter, met 0W30 tot nu toe veel minder verbruik.

• pennywiser
-

[ Voor 100% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2017 17:05 ]

• koektrommeltje
  • Laatst online: 03-11 02:43
Paulus0013 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:21:
[...]

En hoe dan? Hij weet het nu, hij kan enkel de auto tegen een evident lagere prijs weer doorverkopen.
En dit terwijl hij er expliciet naar heeft gevraagd.
Kan de TS deze vraag/eis hard maken/bewijzen?
Want in dat geval is het simpel als blijkt dat ie wel olie verbruikt -> auto niet conform-> oplossen of ontbinden.
Heel simpel, door een nieuw barrel aan te schaffen bij Jet Cars in Rotterdam.
Als je daar een auto koopt, weet je dat de kans groot is dat je genaaid wordt als koper. Daar is ie dus prima op zn plek.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
koektrommeltje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:27:
[...]

Heel simpel, door een nieuw barrel aan te schaffen bij Jet Cars in Rotterdam.
Als je daar een auto koopt, weet je dat de kans groot is dat je genaaid wordt als koper. Daar is ie dus prima op zn plek.
:X

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Vrij makkelijk wat aan te doen. Probeer motor flush van Forte. Of vul een halve fles ATF toe aan de olie en rij paar 100 km voor olie verversing. Olie van de action is veeel te dun. Vragen om nog meer problemen. Of je moet de Valvoline nemen die ze hebben. Schud maar eens met een fles 5w30 van Action en Valvoline als je er bent en vergelijk. Action is net water. Neem 5w40 hx7 (voor autos <2008) van Shell is wat duurder maar via mister auto valt dat reuze mee. Dunne olie = meer verbuik, en minder oliedruk.
Olie van de action is veel te dun???

Waar heb je het over? Dus 10w40 is eigenlijk stiekem 5w30?

Schud maar eens met een fles! :o

Ik zou stoppen met tips geven over olie. Je verkoopt onzin en veel ook.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• koektrommeltje
Flagg schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 20:48:
[...]

Olie van de action is veel te dun???

Waar heb je het over? Dus 10w40 is eigenlijk stiekem 5w30?

Schud maar eens met een fles! :o

Ik zou stoppen met tips geven over olie. Je verkoopt onzin en veel ook.
Action olie kan gewoon niet goed zijn is het vaakgenoemde credo. Dat moet kennelijk gemaakt worden in een b-keus fabriek ofzo met goedkope, aftandse chemici en productieprocessen ofzo.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

koektrommeltje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:40:
[...]

Action olie kan gewoon niet goed zijn is het vaakgenoemde credo. Dat moet kennelijk gemaakt worden in een b-keus fabriek ofzo met goedkope, aftandse chemici en productieprocessen ofzo.
Grappige is is dat action olie aan alle normering voldoen die op de fles staan. De dopes/additieven die erin zitten zullen misschien wat eerder afbreken maar dat ga je echt niet merken in een normale wagen die niet continu redlined. En zelfs die "misschien" is al een aanname, acht de kans eigenlijk groter dat er gewone helix/castrol/elf/kroon in zit onder een Action logootje want ik verwacht niet dat action hun eigen olie ontwikkelt. :+

Rsv31 op Motor-Forum (triboloog) heeft daar hele epistels over geschreven en uitleg gegeven. En er wordt een hele hoop fud verspreid op internet.

De prijs van motorolie is ongeveer 70% marketing en sponsoringrekeningen betalen, en een hoop bangmakerij waarvan de flessenschudder hierboven een behoorlijke bijdrage levert.

Meestal komen dan de "je moet doen wat jij wil,maar ik ben wel zuinig op mijn auto" of opmerkingen van die strekking, iig geen onderbouwing. [Edit] bedankt @Jism hieronder. Volgens mij was jij de eerste. d:)b

Je kijkt in je boekje welke viscositeit en normering er in je auto moet en elk merk wat voldoet aan die viscositeit en normering is geschikt. En er mag ook rustig gemixed worden en ook met volsyntheet en mineraal mits ze nog steeds aan de viscositeit en normering voldoen.

[ Voor 7% gewijzigd door Flagg op 02-06-2017 17:20 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• koektrommeltje
Flagg schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:59:
[...]

Grappige is is dat action olie aan alle normering voldoen die op de fles staan. De dopes/additieven die erin zitten zullen misschien wat eerder afbreken maar dat ga je echt bent merken in een normale wagen die niet continu redlined. En zelfs die "misschien" is al een aanname, acht de kans eigenlijk groter dat er gewone helix in zit onder een Action logootje want ik verwacht niet dat action hun eigen olie ontwikkelt. :+
Precies, het voldoet aan de normering en zal gewoon in een gespecialiseerde fabriek gemaakt worden. Net als dat A-merken in de voedselindustrie ook produceren voor B-merken. Misschien is het restproductie, misschien is het gewoon hetzelfde spul als A-merken. Feit is, het voldoet aan de normen die de industrie gezamenlijk heeft afgesproken.
Rsv31 op Motor-Forum (triboloog) heeft daar hele epistels over geschreven en uitleg gegeven. En er wordt een hele hoop fud verspreid op internet.
Eens zoeken. Ik weet wel dat er hele discussies over zijn, zelf al 15 jaar actief op MF, maar zijn naam zegt me niets.
De prijs van motorolie is ongeveer 70% marketing en sponsoringrekeningen betalen, en een hoop bangmakerij waarvan de flessenschudder hierboven een behoorlijke bijdrage levert.

Meestal komen dan de "je moet doen wat jij wil,maar ik ben wel zuinig op mijn auto" of opmerkingen van die strekking, iig geen onderbouwing.
Tja, als ie zelf maar in dr onzin gelooft. Logisch nadenken is er vaak niet meer bij, gewoon klakkeloos alles aannemen. En vooral niet verder denken, want die normering is natuurlijk ook onzin :) En adverteren en sponosring is gratis :)
Je kijkt in je boekje welke viscositeit en normering er in je auto moet en elk merk wat voldoet aan die viscositeit en normering is geschikt. En er mag ook rustig gemixed worden en ook met volsyntheet en mineraal mits ze nog steeds aan de viscositeit en normering voldoen.
Eindelijk eens iets wat je me wijs kunt maken en waar ik over na moet denken :) Geen verstand van dus..

• Flagg
  • Niet online

Flagg

koektrommeltje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:14:
[...]

Precies, het voldoet aan de normering en zal gewoon in een gespecialiseerde fabriek gemaakt worden. Net als dat A-merken in de voedselindustrie ook produceren voor B-merken. Misschien is het restproductie, misschien is het gewoon hetzelfde spul als A-merken. Feit is, het voldoet aan de normen die de industrie gezamenlijk heeft afgesproken.

[...]

Eens zoeken. Ik weet wel dat er hele discussies over zijn, zelf al 15 jaar actief op MF, maar zijn naam zegt me niets.

[...]

Tja, als ie zelf maar in dr onzin gelooft. Logisch nadenken is er vaak niet meer bij, gewoon klakkeloos alles aannemen. En vooral niet verder denken, want die normering is natuurlijk ook onzin :) En adverteren en sponosring is gratis :)

[...]

Eindelijk eens iets wat je me wijs kunt maken en waar ik over na moet denken :) Geen verstand van dus..
Ik heb er ook geen verstand van ik probeer zo correct mogelijk een triboloog te herhalen. Ik luister wat dat soort dingen betreft liever naar mensen die dagelijks olie moeten (duur)testen, analyseren en verbeteren dan wat de broer van de man op de barkruk naast me roept.

Vandaar dat ik rsv31 aanhaal op mf als je geïnteresseerd bent (en hij is echt goed en duidelijk) dan moet je een olie topic waar hij zich in gemengd heeft opzoeken, denk dat de topics onderhand 10 jaar of ouder zin, ik meen dat hij ook niet meer in de olie zit nu maar dat weet ik niet zeker. Herinner me nu ook een andere die regelmatig in diezelfde olietopics zit World-beater oid, die gooit het liefst iedere 1500 km nieuwe action olie in zijn motoren. :P heeft een olie fetisj geloof ik. :)

• _JGC_
koektrommeltje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 22:40:
[...]

Action olie (en ook de olie bij de Lidl) voldoet gewoon aan de specificaties op de fles. Het probleem is vooral het assortiment: je hebt eigenlijk alleen 10W40, 15W40 en in geval van de Action nog 5W40. Bij Lidl staat vrolijk op de 15W40 fles "voor toepassing in alle (turbo) benzine en diesel motoren". Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat er gebeurt met een moderne motor waar 15W40 in wordt gegooid...
Tegenwoordig rijdt bijna alles op 5W30 of 0W30, en ook daar heb je nog verschillen in zitten. Een 5W30 longlife olie voor VAG houdt het in een Peugeot VTI of THP motor geen 30.000km uit bijvoorbeeld.

Action olie is goed voor de wat oudere auto en dan vooral als het om een olieboot gaat. De levensduur is niet van toepassing want het spoelt er vrij snel doorheen, de wat oudere auto heeft genoeg aan de verouderde specificaties van de Action olie en het is goedkoop.

• koektrommeltje
_JGC_ schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:24:
[...]

Action olie (en ook de olie bij de Lidl) voldoet gewoon aan de specificaties op de fles. Het probleem is vooral het assortiment: je hebt eigenlijk alleen 10W40, 15W40 en in geval van de Action nog 5W40. Bij Lidl staat vrolijk op de 15W40 fles "voor toepassing in alle (turbo) benzine en diesel motoren". Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat er gebeurt met een moderne motor waar 15W40 in wordt gegooid...
Tegenwoordig rijdt bijna alles op 5W30 of 0W30, en ook daar heb je nog verschillen in zitten. Een 5W30 longlife olie voor VAG houdt het in een Peugeot VTI of THP motor geen 30.000km uit bijvoorbeeld.

Action olie is goed voor de wat oudere auto en dan vooral als het om een olieboot gaat. De levensduur is niet van toepassing want het spoelt er vrij snel doorheen, de wat oudere auto heeft genoeg aan de verouderde specificaties van de Action olie en het is goedkoop.
Tja, als je zo dom bent om gewoon een willekeurig olie erin te kwakken, moet je niet zeuren als ie motorisch niet lekker meer gaat lopen of je m naar de klote rijdt.

Ik ben niet technisch onderlegd, maar wel zo verstandig om voor ik olie zal verversen even uit te zoeken welke olie de fabrikant voorschrijft voor mijn auto 8)

Verder echt de ballen verstand wat nou precies al die verschillen in olie zijn eigenlijk en wat het spul precies doet, behalve smeren.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

koektrommeltje schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 23:28:
[...]

Tja, als je zo dom bent om gewoon een willekeurig olie erin te kwakken, moet je niet zeuren als ie motorisch niet lekker meer gaat lopen of je m naar de klote rijdt.

Ik ben niet technisch onderlegd, maar wel zo verstandig om voor ik olie zal verversen even uit te zoeken welke olie de fabrikant voorschrijft voor mijn auto 8)

Verder echt de ballen verstand wat nou precies al die verschillen in olie zijn eigenlijk en wat het spul precies doet, behalve smeren.
KoeGRAS

KOElen
Geluidsdemping
Reinigen
Afdichten
Smeren

:P

Verwijderd

Ik gebruik al jaren Castrol olie. Geen ander merk. Er zit wel degelijk verschil in merk / type olie'en die er te koop zijn. Olie is allemaal hetzelfde, de additieven maken het verschil. Olie is het levensbloed in je motor. Hoe kan je daar nou aldi olie ter voorbeeld voor gaan gebruiken?

Een olie zonder additief doet gewoon iets minder smering, reiniging dan olie met additieven. Als je bijv dikkere olie gebruikt en je stapt over op iets dunnere (dat kan) maar dan kan je ineens last gaan krijgen van een zwetend blok enz, omdat dikkere olie de kleppendekselpakking bijv.een beetje gedicht wordt door gebruik dikkere olie.

Wat geen kwaad kan is een additief of een motorflush. Hiermee haal je namelijk alle rotzooi waar je normaal niet bij kunt uit het blok. Het kan het probleem tot het hoge olieverbruik (gedeeltelijk) oplossing. Als het erna niet meer op te lossen valt dan is de schade zo goed als de ringen rondom je zuigers.

En dat fixen is het blok uit elkaar. Zo'n additief kost ~ 20 tot 30 euro en altijd goedkoper dan revisie van je blok. B)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Trillen kan ook bij de bovenste draagarmen vandaan komen. Controleer die ook even op speling voor het bestellen van de remschijven. Bij m'n mazda 3 (zelfde platform) zijn die met 180K vervangen

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Dirk33
Een flush bij een oude motor kan ook problemen veroorzaken! Want als er flink veel rommel in de motor zit (sludge) dan gaat dat loskomen door een goede flush. En waar gaat al die rommel heen? Niet meteen het filter in! Dat kan ook vast komen te zitten in al die piepkleine oliekanaaltjes in je krukas, nokkenassen en dat soort fijne plekken waar olie super belangrijk is!

Als je geen sludge hebt kun je veilig dat spul gebruiken. Maar bij een filmpje van Redline olie (high-end spul), die zelf gewoon motorflush maken, gaven ze aan dat ze het zelf bij oude auto's nooit gebruikten, maar liever gewoon veel snelle olie wissels met goedkope olie achter elkaar deden.

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-11 12:00
Bij 2 ton een flush van de motor is vragen om problemen, om precies de redenen die hierboven worden aangegeven. Er zit altijd troep in de motor, ook al is deze goed onderhouden en ziet deze er door de olievuldop schoon uit. Als die troep loskomt, heb je een veel groter probleem dan je met olie bijvullen kan oplossen.

Bij een auto met veel olieverbruik zou ik me niet zo druk maken over de juiste specificaties, die olie heeft geen tijd om 20.000 km oud te worden. Juiste viscositeit nemen, in t geval van een focus uit 2001 waarschijnlijk 5W30 of 5W40, en lekker blijven bijvullen. En voor iemand die viscositeit kan meten door te schudden, ik zou gaan solliciteren bij een oliefabrikant :D

• pennywiser
-

[ Voor 117% gewijzigd door pennywiser op 28-05-2017 17:06 ]

Verwijderd

Dirk33 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:50:
Een flush bij een oude motor kan ook problemen veroorzaken! Want als er flink veel rommel in de motor zit (sludge) dan gaat dat loskomen door een goede flush. En waar gaat al die rommel heen? Niet meteen het filter in! Dat kan ook vast komen te zitten in al die piepkleine oliekanaaltjes in je krukas, nokkenassen en dat soort fijne plekken waar olie super belangrijk is!

Als je geen sludge hebt kun je veilig dat spul gebruiken. Maar bij een filmpje van Redline olie (high-end spul), die zelf gewoon motorflush maken, gaven ze aan dat ze het zelf bij oude auto's nooit gebruikten, maar liever gewoon veel snelle olie wissels met goedkope olie achter elkaar deden.
Als er problemen ontstaan NA een flush dan is er geen goed onderhoud aan de motor verricht. Op oudere motoren met een hogere km-stand komt het nog wel eens voor dat olie en vuil bepaalde gaatjes en dergelijk 'dicht' zoals in een kleppendekselpakking. Mensen die een flush doen en erna ineens lekkages krijgen is niet de schuld van de flush (die doet immers wat het doen moet) maar van het relatief slecht onderhouden motorblok.

Ik heb recent een flush op m'n eigen 370.000 tellende Audi RS4 B5 toegepast, en het verbruik ging met 50km radius op een volle tank vooruit. Hij loopt veel rustiger, mooier weer en de acceleratie lijkt weer enigzins te zijn hersteld. Ja een kleppendekselpakking zweet nu wat meer olie omdat de rotzooi er tussen vandaan is, maar een flush is perse niet slecht.

Snelle olie wissels kan natuurlijk ook, maar voor een auto met standaard vermogen behoorlijk overbodig als je het mij vraagt. Gebruik van 'de goedkoopste olie' is nooit aan te raden anyway, omdat de vicositeit / additieven toch echt anders zijn dan die van een premium olie.

Maar goed; een flush kan zijn probleem mischien oplossen zoals het olieverbruik. Als je het niet probeert weet je het niet. Het kost een paar tientjes, en dan weet je direct waar je aan toe bent met die motor.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
David Regeling schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:34:
Dat klopt, dat maakt het ook erg moeilijk. Op het eerste gezicht ziet de auto er goed uit en klinkt verder ook 'gezond'. Zaken zoals olieverbruik zullen ook niet snel aan het licht komen bij een ANWB-keuring. Verder wordt er geacht dat de verkoper weet wat hij verkoopt en mag zaken zoals schade of olieverbruik niet achterhouden (en geloof mij dat zij meestal een van de eersten zijn die hiervan op de hoogte zijn).

Zaken zoals de remschijven heb ik inderdaad geaccepteerd, maar het hoge olieverbruik absoluut niet, zeker wanneer ik dit expliciet navraag. Met zulk olieverbruik weet je gewoon dat de motor op is en deze moet worden vervangen. Wellicht dat ik nog een flush o.i.d. kan proberen maar ik vrees het ergste.
Indien het olieverbruik komt door lekkage of zweten ergens dan kan iemand met kennis dat wel zien. Het kan nooit kwaad om iemand met meer kennis te raadplegen als je zelf weinig verstand van een onderwerp hebt.

Wat betreft kennis van de handelaar van wat hij verkoopt, soms kopen deze bedrijven ook links en rechts auto's in. Ze gaan niet elke auto helemaal doorlichten, zeker niet als het een oude auto is die al weinig op gaat brengen.

Zoals hierboven al genoemd is, een flush zou ik niet aan beginnen. Doe hooguit een normale oliewissel en kijk dan eens hoe de vlag erbij hangt na een paar lange ritten.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Even een update van mijn kant. Vanmiddag tijdens het bijvullen van de olie heb ik een behoorlijke scheur ontdekt in de slang van de caterventilatie. Deze laat ik komende dinsdag vervangen samen met een oliewissel. Dit zou heel goed mijn olieverbruik en roet uit de uitlaat kunnen verklaren. Verder loopt hij ook niet helemaal rustig stationair.

Deze slang

Afbeeldingslocatie: http://images.ford-world.nl/upload/forums/upload/001/00167465.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door D33F op 31-05-2017 21:18 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 22:18
@David Regeling Aha, daarom rookt hij niet! Hij gooit alles met de PCV eruit :)
Zat alles onder de olie, lekkerij?

My favorite programming language is solder.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:26:
[...]

Als er problemen ontstaan NA een flush dan is er geen goed onderhoud aan de motor verricht. Op oudere motoren met een hogere km-stand komt het nog wel eens voor dat olie en vuil bepaalde gaatjes en dergelijk 'dicht' zoals in een kleppendekselpakking. Mensen die een flush doen en erna ineens lekkages krijgen is niet de schuld van de flush (die doet immers wat het doen moet) maar van het relatief slecht onderhouden motorblok.

Ik heb recent een flush op m'n eigen 370.000 tellende Audi RS4 B5 toegepast, en het verbruik ging met 50km radius op een volle tank vooruit. Hij loopt veel rustiger, mooier weer en de acceleratie lijkt weer enigzins te zijn hersteld. Ja een kleppendekselpakking zweet nu wat meer olie omdat de rotzooi er tussen vandaan is, maar een flush is perse niet slecht.

Snelle olie wissels kan natuurlijk ook, maar voor een auto met standaard vermogen behoorlijk overbodig als je het mij vraagt. Gebruik van 'de goedkoopste olie' is nooit aan te raden anyway, omdat de vicositeit / additieven toch echt anders zijn dan die van een premium olie.

Maar goed; een flush kan zijn probleem mischien oplossen zoals het olieverbruik. Als je het niet probeert weet je het niet. Het kost een paar tientjes, en dan weet je direct waar je aan toe bent met die motor.
Ja leuk, maar daar koop je op dat moment toch niks voor :D Als een motor al +2 ton gelopen heeft, en hij verbruikt wat olie, dan zou ik ook niet met motorflushes e.d. gaan werken, want zoals gezegd, als je pech hebt loopt de boel stuk.
Je kan dan hooguit eens onderzoeken waar het olieverbruik vandaan komt, b.v. klepsteelrubbers. En dat los je ook weer niet op met een motorflush.
En ja, het kan het misschien oplossen, maar misschien (en die kans is als je pech hebt groter) ook je motor in puin laten lopen.

Vaak bu'j te bang!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:44
Doe eerst eens de auto goed warm rijden. Dan olie eruit, filter vervangen en nieuwe 5W30 olie van een redelijke kwaliteit erin (veel goedkoper op eBay.de). Oude olie zorgt ook voor een hoger verbruik.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:40:
@David Regeling Aha, daarom rookt hij niet! Hij gooit alles met de PCV eruit :)
Zat alles onder de olie, lekkerij?
Geen lekkerij te zien.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ramon 73 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:59:
Doe eerst eens de auto goed warm rijden. Dan olie eruit, filter vervangen en nieuwe 5W30 olie van een redelijke kwaliteit erin (veel goedkoper op eBay.de). Oude olie zorgt ook voor een hoger verbruik.
De olie zit er nu 8000KM in. Wel ziet hij redelijk zwart en ruikt erg naar benzine. Verder rijd ik de auto nu dagelijks redelijk warm (30KM heen en 30KM terug).

Komende dinsdag wordt iig de olie vervangen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:56

Stoney3K

Flatsehats!

Yucon schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:59:
Om even vergelijkingsmateriaal te hebben: Ik heb een Focus van 2000 met een 1.4 Zetec-S, en die zit qua olieverbruik ook rond dat niveau, zelfs met een kilometerstand van boven de 340.000. Dus het is niet eens abnormaal, al zal het wel een attentiepunt zijn voor de APK als het echt bijzonder veel wordt.

Een punt waar je bij de Focussen uit dat bouwjaar wel op moet gaan letten is roest. Voor de rest zijn het redelijk solide auto's waar je erg veel zelf aan kan doen, net zoals de oude Escort die zijn voorganger was.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:43

Wuursj

want worst is al bezet

2001 is het wisseljaar van de facelift. Te zien aan de losse knipperlamp aan de voorzijde (voor de facelift) of geïntegreerd in de koplamp (na de facelift). Facelift is niet alleen cosmetisch, de auto's ná de facelift roesten beduidend minder.

Verder over olie en de action vs. merk olie:
Ford olie hoeft helemaal niet duur te zijn. Amper een euro per liter duurder dan Action huismerk-olie en zelfs goedkoper dan de Valvoline die action ook heeft (en ik rustig in mijn boot gebruik). Met die Ford olie (schijnt eigenlijk Castrol te zijn) weet je voor een erg geringe meerprijs heel erg zeker dat ie aan alle specs van Ford voldoet. Dus gebruik ik die in mijn Focus II (met de 1.6 duratec die voor een flink deel gelijk is aan de 1.6 Zetec-S van de TS. Overigens heb ik 0 oliegebruik).
Zou ik dus ook doen bij de nogal olie-kritische Zetec-S.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 02-06-2017 11:02 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Wuursj schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:54:
2001 is het wisseljaar van de facelift. Te zien aan de losse knipperlamp aan de voorzijde (voor de facelift) of geïntegreerd in de koplamp (na de facelift). Facelift is niet alleen cosmetisch, de auto's ná de facelift roesten beduidend minder.

Verder over olie en de action vs. merk olie:
Ford olie hoeft helemaal niet duur te zijn. Amper een euro per liter duurder dan Action huismerk-olie en zelfs goedkoper dan de Valvoline die action ook heeft (en ik rustig in mijn boot gebruik). Met die Ford olie (schijnt eigenlijk Castrol te zijn) weet je voor een erg geringe meerprijs heel erg zeker dat ie aan alle specs van Ford voldoet. Dus gebruik ik die in mijn Focus II (met de 1.6 duratec die voor een flink deel gelijk is aan de 1.6 Zetec-S van de TS. Overigens heb ik 0 oliegebruik).
Zou ik dus ook doen bij de nogal olie-kritische Zetec-S.
Klopt inderdaad. Mijn vorige Focus was een fase 1 en daar had ik allebei mijn dorpels moeten vervangen omdat ze helemaal krokant waren. Nu bij de fase 2 zie ik bijduidend minder roest alhoewel het ook bij deze lijkt te beginnen.

Verder is de Ford olie inderdaad niet zo duur maar ik hoop dat ik met het vervangen van de carterslang mijn probleem krijg opgelost. Ook merkte ik dat het vermogen van de auto niet is wat het moet zijn, maar dit zal waarschijnlijk komen door het aanzuigen van valse lucht.

• _JGC_
Als je olie stinkt naar benzine, is je ontsteking dan nog wel goed? Geen rotte bougies/kabels/bobine bijvoorbeeld?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ik vroeg mij af of het kwaad kan om nog te rijden met die scheur in de caterventilatieslang en of dit ook het verlies in vermogen verklaart?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik hoop dat TS geleerd heeft nooit meer een tweedehandsautoverkoper op zijn woord te geloven.
Als je vraagt: "verbruikt ie veel olie?" Zal het antwoord altijd Nee zijn, want dat is wat jij wilt horen.

Ik ga er ook vanuit dat je twee tot drie keer de werkelijke waarde van deze kar betaald hebt. En mogelijk is er geknoeid met de kilometerstand.

d:)b :henk d:)b

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
MrJayMan schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:58:
Ik hoop dat TS geleerd heeft nooit meer een tweedehandsautoverkoper op zijn woord te geloven.
Als je vraagt: "verbruikt ie veel olie?" Zal het antwoord altijd Nee zijn, want dat is wat jij wilt horen.

Ik ga er ook vanuit dat je twee tot drie keer de werkelijke waarde van deze kar betaald hebt. En mogelijk is er geknoeid met de kilometerstand.
De standen zijn logisch volgens NAP en RDW tellerrapport

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Carterventilatie is er in principe alleen om ervoor te zorgen dat de vieze, vette oliedampen af te voeren zonder dat de hele motorruimte onder de vette troep komt te zitten. Dit heeft geen effect op je vermogen of olieverbruik.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

David Regeling schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:33:
[...]
De standen zijn logisch volgens NAP en RDW tellerrapport
scheelt weer.

d:)b :henk d:)b

• koektrommeltje
Hoeft niet eens veel uit te maken. Menig auto met 250dkm op de teller zal beter zijn dan eentje die teruggedraaid is en die maar 150dkm op de teller heeft staan. Tis maar net hoe de voorbezitters m onderhouden hebben. Of wat ze hebben nagelaten :)

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hier nog even een update van mijn kant. Ondertussen is de carterventilatieslang vervangen en heeft de auto een kleine beurt gehad waarbij er dikkere olie (5w40 in plaats van 5w30) is gevuld.

Helaas was er na een kleine 500 km weer een halve liter verbruikt, dus het probleem lijkt niet te zijn opgelost. Wel vind ik het vreemd dat er helemaal geen rook te zien is tijdens het starten of rijden. Verder lijkt het vermogen ook weer in orde te zijn nadat de carterventilatieslang is vervangen.

Uiteindelijk heb ik ook contact opgenomen met de handelaar maar uiteraard kreeg ik hier een standaard antwoord: "De auto is verkocht zonder garantie". Dat de auto met dit olieverbruik non-conform is zal hij geen boodschap aan hebben en zal een juridisch traject in mijn ogen te veel tijd, moeite en geld gaan kosten.

Ik neem aan dat een auto met zulk olieverbruik wel nog even kan blijven rijden mits het oliepeil in de gaten wordt gehouden en de katalysator vervangen wordt wanneer deze bezwijkt door het verbranden van olie?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:07
Ik denk dat een juridisch traject ook vrij weinig uit gaat richten, 1:1000 is niet erg gek. (voor een 200.000km benzine) Ik denk ook niet dat je katalysator hiervan gaat bezwijken. Als het nog slechter wordt is het een ander verhaal natuurlijk. En inderdaad elke 2 tankbeurten even peilen.

Hoe is je bougiekleur trouwens?

[ Voor 37% gewijzigd door Jim423 op 18-06-2017 21:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:29:
Ik denk dat een juridisch traject ook vrij weinig uit gaat richten, 1:1000 is niet erg gek. (voor een 200.000km benzine) Ik denk ook niet dat je katalysator hiervan gaat bezwijken. Als het nog slechter wordt is het een ander verhaal natuurlijk. En inderdaad elke 2 tankbeurten even peilen.

Hoe is je bougiekleur trouwens?
Bougiekleur heb ik nog niet bekeken maar volgens mij OBD2 scanner zijn er geen misfires en doet de kat zijn werk (volgens de voltages van de Lambdasensoren).

• _JGC_
Ook geen short fuel trims die op en neer staan te springen?

Kijk ook even of er olie in de bougieschachten staat, in dat geval is je klepdekselpakking toe aan vervanging. Is bij mijn auto de volgende reparatie, mijn motor verbrandt 5W30 en 5W40, 0W30 loopt bij de bougies naarbinnen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Grote kans dat met die KM-stand gewoon de klepsteelrubbers 'op' zijn. Aan materiaal kost dat 3x niks (25 cent x 16 ofzo, en een kleppendeksel pakking), alleen kost het veel arbeidsuren :P

Vaak bu'j te bang!

• Dirk33
Of je zuigerveren zijn versleten. Of je klepgeleiders zijn versleten. Olieverbruik kan best veel oorzaken hebben. Maar gooi er gewoon de goedkoopste gamma of action olie en vul regelmatig bij. Dan loopt dat beestje gewoon nog jaren.

Ik heb ook een auto gehad met behoorlijk olie verbruik (1 op 800) en daar zag je helemaal niks geen rook ofzo aan

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:53
In mijn huidige Clio uit ´99 kan ik ook elke 2/3 weken een beetje olie bijvullen. Maar die lekt dan ook enigszins, waarschijnlijk bij de koppakking.

Maar aangezien een flesje olie van €5 elke 2 maanden een stuk goedkoper is dan het noodzakelijke onderzoek + eventuele reparatie laat ik dat lekker zo. Verder rijdt hij normaal gesproken prima.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Pagina: 1