Win 7 install op een win 8 comp lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo, ik heb een vraag over een installatie van windows 7 die niet lukt.
Ik heb een laptop waar origineel win8 op stond, laten upgraden naar win10.
Nu vind ik win10 persoonlijk geen goede versie en wil terug of beter gezegd een nieuwe install hebben van win7.
Deze heb ik nieuw gekocht en geprobeerd vanaf een kaal systeem deze te installeren.
Dat lukte dus niet, tijdens de install gaf het bios een probleem aan dat ik een ACPI Compliant had.
Dus een update van het bios gezocht online, niet te vinden.
Laptop naar een computerstore gebracht en deze heeft wel het bios kunnen updaten.
MAAR kunnen geen installatie van win7 kunnen maken.(vreemd)

Wat ik er verder over kan zeggen is dit...

Tijdens de installatie van win7 stopt de comp tijdens de eerste herstart.
Je ziet dat de laptop een beeld wil opbouwen maar staat dan plots stil en staat geparkeerd.
De computerstore zegt dat het waarschijnlijk een hardware probleem is.

Komt dit verhaal bekent voor?
En kan ik nog iets anders proberen waardoor het wel lukt.

De laptop is een ASUS type F751M CPU=Intel bay Trail M Quad-Core 2930 2.16GHz

M vr gr Hans

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:14
De Win8 PC is waarschjnlijk een UEFI machine met GPT schijf. Windows 7 op UEFI installeren lukt mij ook niet. Enige optie is om UEFI in Legacy mode (of CSM mode geheten) te zetten in de UEFI firmware, en dan Windows 7 te installeren. Je moet er dan wel voor zorgen dat voor je aan de echte setup begint de harde schijf met Diskpart gecleaned is en dan als MBR wordt gepartitioneerd. Anders blijft de schijf GPT en kan je geen Legacy/CSM draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik zou überhaupt niet meer beginnen aan Windows 7 puur omdat het zwaar verouderd is.
Harde schijf moet gewiped worden, en de UEFI blokkeert de boel eigenlijk. Dit is een beveiliging het systeem. Daar moet je eerst om heen zien te bouwen

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, zou een andere HDD uitkomst brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Hoeft niet hoor, maar kan wel, zolang die maar MBR is en de UEFI in Legacy mode wordt gezet, als dat inderdaad momenteel een UEFI machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou je aanraden om te wennen aan Windows 10. Zo heel veel anders is het niet en het went heel snel. Dan kan je Windows 10 over een paar weken misschien zelfs fijner vinden dan Windows 7. Verder ben je met Windows 10 niet alleen nu maar zeker ook in de toekomst veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Uiteraard hebben de andere reageerders gelijk wat betreft WIndows 7 vervangen door Windows 10. Persoonlijk vind ik Windows 8 zelf weer beter en sneller dan Win10, tenminste als je Classic Shell erbij installeert.
Voor Windows 7 heb je trouwens een licentie nodig. Voor 8 of 10 heb je die al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik zou inderdaad niet meer naar windows 7 stappen, aangezien de basisondersteuning hiervoor al gestopt is...

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pfff... Jammer dan... Misschien was het toch handiger geweest om eerst info te vragen alvorens een exemplaar van win7 aan te schaften.

Dank aan iedereen die gereageerd heeft.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
Windows 7 zal normaal gesproken gewoon nog prima kunnen werken op die laptop, alleen het vergt wel wat kennis/voorbereiding om het te installeren op de nieuwere systemen (eventueel chipset-drivers integreren)
Heel veel guides zijn hiervoor online te vinden.

Dat de "computerstore" geen windows 7 installatie heeft kunnen doen is wel beetje triest natuurlijk..
Er van uit gaande dat de laptop wel normaal goed werkt onder 8/10 natuurlijk.

Zelf heb ik op mijn "main system" ook nog Windows 7 draaien. :)
10 is leuk erbij maar elke keer weer geforceerde updates en reboots en maar weer wachten wat er allemaal weer verandert is blijft irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem hier is dat je een Bay trail systeem hebt. Deze architectuur heeft nooit Windows 7 drivers gekregen(de interne GPU heeft bijvoorbeeld andere drivers nodig dan de normale HD graphics) en is er ook niet voor ontworpen.
Je keuze is heel simpel tussen Linux, win8.1 of win10
Pagina: 1