Processor warm na installatie SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04-2018
Sinds ik een SSD in mijn laptop heb geplaatst, is de temperatuur hoger. Dit hoort niet, hij hoort juist koeler te worden lijkt me.
Heb een Acer Aspire 7745G 5 jaar oud ongeveer. Heb een SSD Samsung 850 EVO 250GB geplaatst en de oude HDD eruit gehaald.
Is het mogelijk dat mijn Moederbord het niet aankan?
BIOS is AHCI, geen IDE.

Temperatuur:
HDD: Stabiel rond de 37-39 graden. Bij openen firefox, 5 graden omhoog, daarna weer omlaag.
SSD: Onstabiel, altijd rond de 50 graden. Bij het openen van firefox, gelijk 10-15 graden omhoog. daarna IETS omlaag.

Heb dus een gehele nieuwe Windows 7 geinstalleerd (32 bits) o pde SSD. Blijft hetzelfde.
Heb de SSD gedefragmenteerd. Blijft hetzelfde.
De Ventilator is schoon, geen stof aanwezig.
Zonder accu en met accu geprobeerd, geen verschil.
Firmware: working on it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is je kamertemperatuur toevallig ook hoger? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:26
SSD defragmenteren? Dat moet je echt niet doen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jemoeder schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:11:
Heb de SSD gedefragmenteerd. Blijft hetzelfde.
Niet doen. Een SSD defragmenteren is nutteloos én schadelijk.

Eerlijk gezegd denk ik dat jouw processor harder moeten werken nu ie niet meer continu op data van een trage harddisk zit te wachten. En een CPU die harder werkt wordt ook warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Okay sorry voor het defragmenteren. Niet dat het veel uitmaakt, want temperatuur blijft hetzelfde (hoog)
Zijn er enige oplossingen? Ben bezig met de firmware te installeren via een bootable ISO (wat nog neit echt wil werken trouwens)
En kamertemperatuur is 27 graden haha, lekkaah.

[ Voor 9% gewijzigd door jemoeder op 26-05-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:01
Als ik je notebook zo google kan je redelijk makkelijk de koelpasta van de cpu vervangen. Misschien dat even doen, en kijken hoe het er dan voor staat?

Ik zie geen directe reden waarom de temp hoger zou moeten zijn, afgezien van dat de PC misschien vroeger schijf gelimiteerd was, en nu CPU. Daardoor gaat de CPU nu steeds voluit draaien en wordt daardoor warmer. Of dat echt zo is, geen idee. :P

[ Voor 45% gewijzigd door Nat-Water op 26-05-2017 19:40 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
defragmenteren is inderdaad heel erg slecht voor een SSD en ook totaal niet nodig. Dit werkte alleen bij hdd's

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Nat-Water schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:38:
Als ik je notebook zo google kan je redelijk makkelijk de koelpasta van de cpu vervangen. Misschien dat even doen, en kijken hoe het er dan voor staat?

Ik zie geen directe reden waarom de temp hoger zou moeten zijn, afgezien van dat de PC misschien vroeger schijf gelimiteerd was, en nu CPU. Daardoor gaat de CPU nu steeds voluit draaien en wordt daardoor warmer. Of dat echt zo is, geen idee. :P
Kan de koelpasta wel vervangen, alleen lijkt me niet nodig als de HDD een mooie temperatuur geeft. Ik zou zeggen dat het aan de SSD in combinatie met iets ligt? Ik snap die hogere temp ook niet.
Ik heb de firmware nog even gecheckt, ziet er allemaal goed uit met Magician (Samsung App) Alles 100 of 99 of 200 BEHALVE de airflow temperature.. Deze is 59...

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/g7GDha

[ Voor 5% gewijzigd door jemoeder op 26-05-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het lijkt me dat sommige SSD's ook best wel wat warmte kunnen produceren. Ik neem aan dat dit een 'gewone' S-ATA SSD is, dus het zou binnen de perken moeten blijven, sommige NVMe-versies worden standaard met een heatsink geleverd bv.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Wat me ook opviel is dat hij elke seconde een lichtje geeft bij het 'nadenken'/processor op mijn laptop.
Dat doet hij bij de HDD niet, daar brand geen lichtje om de seconde, hij blijft gewoon uit. Je zou denken dat hij iets aan het draaien is, maar bij taakbeheer staat echt niks spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
jemoeder schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:01:
Wat me ook opviel is dat hij elke seconde een lichtje geeft bij het 'nadenken'/processor op mijn laptop.
Dat doet hij bij de HDD niet, daar brand geen lichtje om de seconde, hij blijft gewoon uit. Je zou denken dat hij iets aan het draaien is, maar bij taakbeheer staat echt niks spannends.
Op je computer draaien altijd achtergrond processen, en aangezien windows op je SSD staat, lijkt het me logisch dat deze alleen op de SSD worden uitgevoerd

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Zeker, alleen op mijn HDD staat ook windows, en daar draaien ook achtergrond processen. Lichtje is daar uit om de seconde en heeft een mooie temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jemoeder
Ik denk dat het gewoon hoort dan. Ik lees dat een mSata iets meer warmte geeft. Volgens mij is de Samsung EVo 850 een mSata..
Ik Probeer nog wat aande Power Settings te doen en de DIPM aan te zetten.

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=120968
https://forums.anandtech....ta-1-tb-runs-hot.2399943/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Je processor hoeft niet meer te wachten op een langzame harde schijf en heeft dus meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt een nieuwe Win7 installatie gedaan, heb je Indexer af gezet?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:01
Waarom heb je er eigenlijk 32 bit op gezet, en niet 64? (aangenomen dat je de i5-430 hebt)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1