Problemen WiFi icm nintendo switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:43
Goedendag,

Ik heb sinds een paar jaar de asus rt-n66u router. Deze staat in bridge modus gekoppeld aan Mn modem

Nu ik veelal Mario kart 8 deluxe op de switch speel (die via WiFi verbonden is) werkt het internet op Mn iPhone 7 traag of zelfs helemaal niet

Wanneer ik de switch niet gebruik haal ik gewoon de 110mbs

Iemand enig idee wat dit kan zijn en of de switch zoveel vraagt van Mn router dat mn router het gewoon niet aan kan?

Beste antwoord (via Jboy1991 op 27-05-2017 17:35)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jboy1991 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Ik hè. Zowel de 2.4 als de 5 de zelfde naam gegeven. Dit zodat ik niet steeds hoef te switchen.
Waarom zou je switchen? Gewoon per default apparaten die 5GHz ondersteunen enkel met de 5GHz SSID laten verbinden en legacy/low-end meuk dat dat niet kan enkel met de 2.4GHz. Tenzij je AP erg goede band steering ondersteunt (en dat doet een N66U zeker niet) is beide banden zelfde SSID geven vragen om problemen.
Maar best apart dat de switch dus mogelijk zoveel packets weet te versturen om Mn hele router van slag te laten zijn
Wie zegt dat de router van slag is? Ik vermoed dat het gewoon een kwestie is van alle airtime in de band in kwestie inpikken. Router (welke? want je N66U is in huidige config geen router...) hoeft er niets mee te maken te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De RT-N66U is een dualband router/AP. Hij zendt dus tegelijk 2.4GHz en 5GHz netwerken uit. Zowel je iPhone 7 als de Switch kunnen op beide banden verbinden. Hamvraag: zitten ze ook op dezelfde band (2.4GHz danwel 5GHz)? Zo ja, probeer ze eens op verschillende banden te verbinden.

Ik gok dat de Switch kleine UDP-pakketjes spamt, en UDP drukt TCP (webbrowsing en 90% van ander verkeer op een netwerk) weg. Sowieso is de Switch een totale drama op gebied van networking, maar dat is een ander verhaal, hier los je het ws op door te zorgen dat de Switch en iPhone op andere banden zitten en zodat elkaars verkeer niet stoort.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
dion_b schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:33:
De RT-N66U is een dualband router/AP. Hij zendt dus tegelijk 2.4GHz en 5GHz netwerken uit. Zowel je iPhone 7 als de Switch kunnen op beide banden verbinden. Hamvraag: zitten ze ook op dezelfde band (2.4GHz danwel 5GHz)? Zo ja, probeer ze eens op verschillende banden te verbinden.

Ik gok dat de Switch kleine UDP-pakketjes spamt, en UDP drukt TCP (webbrowsing en 90% van ander verkeer op een netwerk) weg. Sowieso is de Switch een totale drama op gebied van networking, maar dat is een ander verhaal, hier los je het ws op door te zorgen dat de Switch en iPhone op andere banden zitten en zodat elkaars verkeer niet stoort.
Ik hè. Zowel de 2.4 als de 5 de zelfde naam gegeven. Dit zodat ik niet steeds hoef te switchen.

Maar best apart dat de switch dus mogelijk zoveel packets weet te versturen om Mn hele router van slag te laten zijn

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jboy1991 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:10:
[...]

Waarom zou je switchen? Gewoon per default apparaten die 5GHz ondersteunen enkel met de 5GHz SSID laten verbinden en legacy/low-end meuk dat dat niet kan enkel met de 2.4GHz. Tenzij je AP erg goede band steering ondersteunt (en dat doet een N66U zeker niet) is beide banden zelfde SSID geven vragen om problemen.
Wie zegt dat de router van slag is? Ik vermoed dat het gewoon een kwestie is van alle airtime in de band in kwestie inpikken. Router (welke? want je N66U is in huidige config geen router...) hoeft er niets mee te maken te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
dion_b schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:24:
[...]

[...]

Maar 5 heeft een minder sterk bereik dan 2.4. Hierdoor is het mogelijk dat ik op plekken waar ik op 5 zit geen bereik kan gaan hebben waardoor ik dus moet terug schakelen naar 2.4

En ik dacht dat het een vereiste was om dit zo te doen. Aangezien de iPhone Zelf makkelijk en snel kan wisselen (maar kan het mis hebben )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jboy1991 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:47:
[...]

Maar 5 heeft een minder sterk bereik dan 2.4. Hierdoor is het mogelijk dat ik op plekken waar ik op 5 zit geen bereik kan gaan hebben waardoor ik dus moet terug schakelen naar 2.4
Dekking moet je plannen op 5GHz, niet 2.4GHz. Als er plekken zijn zonder 5GHz dekking moet je AP's bijplaatsen.

Overigens is het in moderne woningen lang niet altijd zo dat 2.4GHz betere dekking geeft. 2.4GHz gaat namelijk (iets) beter door obstakels heen, maar reflecteert minder goed om hoeken. Als je een woning hebt met veel beton waar echt niets doorheen gaat, dekt 5GHz vaak beter. Zo ook hier: ik heb een enorme draagmuur (9 apparatementen boven de mijne...) die pal door de woning heen gaat, met twee deuropeningen. 2.4GHz lukt het nauwelijks om erdoor nog te dekken, 5GHz doet het overal prima. Nu heb ik twee AP's waardoor ik alsnog in beide banden overal dekking heb, maar 5GHz doet het hier binnenhuis echt beter.
En ik dacht dat het een vereiste was om dit zo te doen. Aangezien de iPhone Zelf makkelijk en snel kan wisselen (maar kan het mis hebben )
Vereiste is om op alle AP's dezelfde SSID, key, security en encryption te hebben zodat de clients kunnen roamen van ene AP naar andere. Dat staat los van of je een SSID hebt voor beide banden of twee losse. In dat laatste geval doe je op alle AP's dezelfde instellingen, dan roamen je apparaten alsnog prima.

Maar goed, je zit nu met een probleem. Om te achterhalen wat er aan de hand is moet je dingen uitsluiten. Zorgen dat de twee apparaten waar het om gaat op verschillende banden zitten is een simpele test die kan aangeven of het probleem (zoals ik vermoed) in het draadloze zit danwel in het bedrade.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
dion_b schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:03:
[...]

Dekking moet je plannen op 5GHz, niet 2.4GHz. Als er plekken zijn zonder 5GHz dekking moet je AP's bijplaatsen.

Overigens is het in moderne woningen lang niet altijd zo dat 2.4GHz betere dekking geeft. 2.4GHz gaat namelijk (iets) beter door obstakels heen, maar reflecteert minder goed om hoeken. Als je een woning hebt met veel beton waar echt niets doorheen gaat, dekt 5GHz vaak beter. Zo ook hier: ik heb een enorme draagmuur (9 apparatementen boven de mijne...) die pal door de woning heen gaat, met twee deuropeningen. 2.4GHz lukt het nauwelijks om erdoor nog te dekken, 5GHz doet het overal prima. Nu heb ik twee AP's waardoor ik alsnog in beide banden overal dekking heb, maar 5GHz doet het hier binnenhuis echt beter.

[...]

Vereiste is om op alle AP's dezelfde SSID, key, security en encryption te hebben zodat de clients kunnen roamen van ene AP naar andere. Dat staat los van of je een SSID hebt voor beide banden of twee losse. In dat laatste geval doe je op alle AP's dezelfde instellingen, dan roamen je apparaten alsnog prima.

Maar goed, je zit nu met een probleem. Om te achterhalen wat er aan de hand is moet je dingen uitsluiten. Zorgen dat de twee apparaten waar het om gaat op verschillende banden zitten is een simpele test die kan aangeven of het probleem (zoals ik vermoed) in het draadloze zit danwel in het bedrade.
Inmiddels jouw advies opgevolgd en ben toch verbaasd. Voorheen haalde ik altijd 100mbs op mijn iphone en nu is dit 150mbs.

Is het dan echt zo dat als je beide banden de zelfde naam geeft ze elkaar kunnen storen? Of dat de telefoon steeds wisselt tussen beide.

Heb overal ook gewoon volledig bereik op 5ghz. Straks de switch ff op de 2.4 zetten en kijken wat het dan doet. Maar tot nu toe ben ik zeer verbaasd :) bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jboy1991 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Inmiddels jouw advies opgevolgd en ben toch verbaasd. Voorheen haalde ik altijd 100mbs op mijn iphone en nu is dit 150mbs.
Waarschijnlijk zat de iPhone heel de tijd op de 2.4GHz, wat zelfs bij goed signaal minder presteert, en bovendien veel kwetsbaarder is voor verstoringen (want die penetreren ook beter door obstakels...)
Is het dan echt zo dat als je beide banden de zelfde naam geeft ze elkaar kunnen storen?
Nee, storen doen ze elkaar zeker niet, ze zitten ~3GHz uit elkaar namelijk, waar een WiFi-kanaal worst-case zo'n 60MHz verderop invloed heeft 8)7
Of dat de telefoon steeds wisselt tussen beide.
Dat is wel mogelijk - maar is niet wat je beschrijft. Als dit zou gebeuren zou je het ervaren als steeds kortstondig je verbinding kwijt zijn bij het roamen tussen de banden.
Heb overal ook gewoon volledig bereik op 5ghz.
Verbaast me niets, de N66U is ondertussen licht gedateerd, maar was een van de beste ontwerpen van z'n generatie. Nieuwere AP's zullen bij goed signaal betere performance leveren, maar juist aan de randen van dekking heb je daar weinig aan en moet je indrukwekkend apparatuur kopen wil je de N66U overtreffen.
Straks de switch ff op de 2.4 zetten en kijken wat het dan doet. Maar tot nu toe ben ik zeer verbaasd :) bedankt
Klinkt alsof je sowieso een oplossing hebt voor een probleem waarvan je nog niet wist dat je het had ;)

Ben ook benieuwd wat die Switch doet (en wat je iPhone ervan vindt) als je hem op 2.4GHz vastzet. Als m'n vermoeden klopt zal alles dan naar behoren werken. Klopt m'n vermoeden niet, dan zit het probleem daadwerkelijk richting router of internetverbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Het lijkt erop dat het probleem opgelost is. Heb de switch op 2.4 en de iPhone op 5. Kan nu gewoon gamen zonder dat de internet op Mn iPhone niet te gebruiken is

Bedankt
Pagina: 1