Appartement in Leiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 18:07
Om een lang verhaal kort te maken wil ik in september 2018 een master gaan volgen in Amsterdam, maar ik wil graag met mijn vriendin in Leiden wonen omdat zij daar nu al studeert. Dit zou dan dus een appartement/studio voor 2 moeten zijn.
We zijn straks beide master studenten en gaan daarna als het goed is direct aan het werk (techniek en gezondheidszorg dus geen lastige sectoren)
Nu zie ik door het bomen het bos niet betreffende wat ik allemaal kan doen.
Je hebt sociale huursector en private huursector, nu moet je echter voor de sociale huursector wachttijd hebben, hoeveel moet je ongeveer opbouwen om enigzins kans te maken?
Deze website vermeldt bijvoorbeeld https://www.woningnethollandrijnland.nl/ allerhande huisjes etc. maar ik kan er geen vinger op leggen hoeveel wachttijd je nou precies nodig gaat hebben.
Het is nog één jaar maar ik wilde graag toch een idee gaan bedenken van hoe ik alles moet gaan betalen en regelen.
Zijn er mensen die tips hebben of ervaringen, ik zou graag willen weten waar ik mijn geld op in moet zetten qua inschrijven en zoeken.
Alvast heel erg bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp7935
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-06 06:50
Ik zou niet op sociale huur rekenen. De meeste hier in Leiden schrijven zich op hun 18de al in opdat ze als ze heel veel mazzel hebben na tussen de 6-10 jaar kans maken ook even afhankelijk van waar je wilt wonen. 1 jaar is echt veel te kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-05 21:17
Sociale huur duurt in Leiden indd erg lang. Vrije sector is natuurlijk een optie, maar dat hangt van jullie budget af. Heb je al gekeken naar anti-kraak, bijvoorbeeld Ad-Hoc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gijs schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:00:
Je hebt sociale huursector en private huursector, nu moet je echter voor de sociale huursector wachttijd hebben, hoeveel moet je ongeveer opbouwen om enigzins kans te maken?
Deze website vermeldt bijvoorbeeld https://www.woningnethollandrijnland.nl/ allerhande huisjes etc. maar ik kan er geen vinger op leggen hoeveel wachttijd je nou precies nodig gaat hebben.
Het is nog één jaar maar ik wilde graag toch een idee gaan bedenken van hoe ik alles moet gaan betalen en regelen.
Zijn er mensen die tips hebben of ervaringen, ik zou graag willen weten waar ik mijn geld op in moet zetten qua inschrijven en zoeken.
Alvast heel erg bedankt :)
Ik sta zelf ook in Leiden ingeschreven (zie ook ondertitel), maar de gemiddelde wachttijd hier in Leiden begint bij 6 jaar en een hoop geluk. Vanaf 8 jaar kun je iets redelijks verwachten (mits je geen pech hebt), en vanaf 10 jaar kom je meestal wel bovenaan. Met mijn 2 jaar inschrijfduur sta ik nu meestal op plaats 60-70, van de 130 reageerders. Oftwel, er zijn 130 man die 1 woning willen - en 60 mensen die er meer recht op hebben. Overigens gaat ongeveer de helft van het aantal beschikbare woningen naar mensen met urgentie, dus dat doet de wachtlijst ook geen goed.

Zelf heb ik een tijdelijke woning via Ad Hoc, maar daarvoor moet je eerst een voordracht hebben. Er zijn wel anti-kraak-verhuurders die zonder voordracht werken, zoals Camelot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

Heb je al gekeken bij duwo? Die hebben naast kamers ook appartementen waarbij je recht hebt op huurtoeslag. Of ze ook iets hebben voor 2 personen zal je even uit moeten zoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 27-05-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Om een huis te huren heb je in Leiden ruwweg vier opties:
  • Studentenverhuur (Duwo).
  • Sociale sector bij een woningcorporatie (lange wachtlijsten)
  • Vrije sector bij een woningcorporatie (inkomenseis van 4*bruto huur, wat je als student nooit haalt)*
  • Vrije sector, particulier
In jullie geval zijn je opties beperkt tot het volgende:Wat wellicht ook nog een optie is: naar Den Haag verhuizen. Daar is een wat groter aanbod wat zorgt voor lagere prijzen.

* Voor de volledigheid: er zijn vier woningcorporaties actief in Leiden: De Sleutels, Portaal, Ons Doel en Ymere. Woningen van De Sleutels en Portaal (deels) staan op WoningNet, https://www.woningnethollandrijnland.nl/Zoeken#model[Vrijesectorhuur]~plaatsenwijken[Leiden]. Portaal heeft daarnaast een eigen overzicht op https://huren.portaal.nl/ (niet alles daarvan staat op Woningnet, en niet alles wat op WN staat staat hier). Ymere heeft ook woningen, maar alleen in de Hoge Mors. Die staan op https://www.ymere.nl/aanb...e=10&page=0&idplaats=1131. Woningen van Ons Doel staan soms op Pararius.

[ Voor 4% gewijzigd door ValHallASW op 04-06-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:11

Fiber

Beaches are for storming.

Als je een rijke pa hebt dan kan die een huis kopen wat jullie dan weer van hem kunnen huren...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Als je met twee personen bent is er best wat particulier te huren. Een kamer is al snel 400 euro, dus dan moet je ook een huurwoning van 800 euro inclusief kunnen betalen. Kijk ook eens naar huurtoeslag. Want met een laag inkomen kun je in sommige gevallen een deel van de huur vergoed krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 904103 op 04-06-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:11

Fiber

Beaches are for storming.

Kunnen betalen is alleen helaas niet hetzelfde als huurbazen die daarin mee gaan...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Als Den Haag een optie is weet ik nog wel een particuliere verhuurder met appartementjes vlakbij station HS.
De huur is net boven de sociale huurgrens. Maar als je er een beetje fatsoenlijk uit ziet doen ze niet moeilijk over de hoogte van je inkomen. Als je de huur maar op tijd betaalt.
Ik heb er zelf 12,5 jaar gewoond.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-06 18:07
Iedereen echt super bedankt voor alle feedback, mijn vriendin huurt inderdaad al via DUWO en dat wordt dus denkik onze eerste keuze (ze heeft dan 3.5-4 jaar inschrijftijd)!
Den Haag is denk ik niet ideaal maar wel een optie.
Daarnaast zie ik dat de huur van particuliere woningen inderdaad rond de 800 a 900 euro ligt en dit zouden we met de lening van de overheid best wel moeten kunnen runnen:)
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie feedback en ideen, nu heb ik een beetje een idee van wat ik over een jaartje kan verwachten :) Nu nog even zien al mijn vakken te halen in de tussentijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Gijs schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 00:44:
Iedereen echt super bedankt voor alle feedback, mijn vriendin huurt inderdaad al via DUWO en dat wordt dus denkik onze eerste keuze (ze heeft dan 3.5-4 jaar inschrijftijd)!
Den Haag is denk ik niet ideaal maar wel een optie.
Daarnaast zie ik dat de huur van particuliere woningen inderdaad rond de 800 a 900 euro ligt en dit zouden we met de lening van de overheid best wel moeten kunnen runnen:)
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie feedback en ideen, nu heb ik een beetje een idee van wat ik over een jaartje kan verwachten :) Nu nog even zien al mijn vakken te halen in de tussentijd :p
Pas wel op dat je bij de meeste particuliere verhuurders met een inkomens eis zit van 3-4x de huur bruto.
En stufi telt vaak zelfs helemaal niet mee.

En bij DUWO kun je je alleen inschrijven voor een kamer in de stad waar je studeert. Ik kan zo niet vinden of het genoeg is dat je vriendin daar studeert als jullie een dubbele kamer zoeken.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1