Aanschaf PDA - Casio Cassiopeia EM-500 ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Ik wil een PDA kopen. Ik heb besloten dat ik geen Palm wil, maar eentje met PocketPC omdat ik ook MP3tjes en dergelijke ermee wil afspelen (dan koop ik er 64MB geheugen bij ik begrijp ook wel dat 16 of 32MB niet echt genoeg is) en omdat ik graag Word e.d. wil hebben.

Ik heb eens gekeken bij www.pdashop.nl en daar is mijn oog gevallen op de Casio EM-500 omdat hij alles biedt wat ik wil (buiten dan het feit dat ik een 64MB MMC erbij moet kopen) en relatief goedkoop is (fl 1049,-). Uit de Tweakers review heb ik begrepen dat de Compaq iPAQ 3630 beter en mooier, maar die vind ik gewoon te duur.

Ik vraag me af of er mensen zijn de ervaring hebben met de Cassiopeia EM-500 en of hij werkelijk zo lelijk eruit ziet zoals ze in bovengenoemde review zeggen (ik vind het op de fotos heel erg meevallen), en of hij inderdaad zo rottig in de hand ligt. Ook vroeg ik me af of de EM-500 net zoals de E-125 overgeklokt kan worden naar 200 MHz en of dat evt negatieve gevolgen heeft.

Alvast bedankt.

(aub geen reacties van "Koop toch gewoon een Palm IIIXe/M100/M105/M500/M505/Vx, veel sneller en betere prijs-kwaliteit etc etc" - dat zal allemaal best wel maa ik wil iets hebben met meer mogelijkheden, om mee te spelen en muziek mee af te spelen. Als iemand andere PocketPC suggesties heeft hoor ik dat natuurlijk graag :))

edit:

O ja, en waar berg je de stylus op in dat apparaat?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

Ik denk dat je het best gewoon eens naar een winkel kan gaan om die dingen eens vast te houden. Dan kan je zelf beslissen of ze mooi zijn en/of lekker in de hand liggen.

edit:

Iets vergeten: koop toch een mooie dell laptop >:)

• Arthur
Ja nou helaas weet ik geen winkel hier in de buurt die ze heeft liggen. Bovendien zou een ervaring van iemand die hem langer heeft mogen uitproberen dan 5 minuten onder toeziend oog van een verkoper wel heel prettig zijn :)
Iets vergeten: koop toch een mooie dell laptop
Ja die heb ik dus al! Een Inspiron 3700, C466 met 128MB Ram, een 6GB harde schijf en een heel fraai 14,1" TFT scherm. Heb hem in februari 2000 gekocht, nu weer tijd voor een andere gadget :) Bovendien is dat ding toch wat te groot om de hele dag mee rond te sjouwen!

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

koop een ipaq 3660.. rules :)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik heb een EM-500. Nu moet je een gegeven paard niet in de bek kijken, dus ik ben eigenlijk al lang blij :)
Maar hier dan even mijn mini-review:

Vorm: Valt best mee, beter iig dan de E-1xx baksteen. Lekker veel grip op het ruwe plastic en mooi afgeronde hoekjes. Stylushoudertje werkt lekker en stylus is ook ok. en er zit een rubber randje waar je vingertoppen van je linkerhand komen. Erg goed. Ja als je nou bloesjes draagt en graag met zo'n ding in het voorzakje van je bloesje rondrent, dan werkt dit niet. Maar ik draag geen bloesjes. Een broekzak van formaat voldoet redelijk, maar ik heb altijd een rugtas bij me, dus...
En die reviewer van Tweaker heeft imho echt kleine handjes ;)

Design: Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind de iPaq, die iedereen zo mooi vindt, dus echt foeilelijk! Geef mij maar het design van de EM-500. Mooi '3310 blauw' met metallic.

Externe hardware: De hardwareknoppen vegen natuurlijk gewoon de vloer aan met Jornada en iPaq. Met name als je van plan bent games te gaan spelen, want de Casio's zijn de enige PDA's die zowel een joypad hebben en ook meer dan 1 hardware-keypress tegelijk aankunnen. Da's natuurlijk onontbeerlijk voor (met name Gameboy/Gamegear emulator) games. Schuin springen en schieten zeg maar...vergeet het maar op iPaq.
En dat de power-button lastig zou zijn, vat ik dus echt niet.

Scherm: is the bomb. In direct zonlicht blijft er weinig over idd, maar binnen of 's avonds is er echt geen beter PDA scherm. In het donker moet ik het contrast altijd wat lager zetten omdat het licht gewoon TE heftig is. Natuurlijk ook mooi 16-bit itt 12 op ipaq en jornada. En backlit ipv sidelid.
Tsja persoonlijk maakt dat minpuntje in direct zonlicht me weinig uit, als ik in de zon zit heb ik toch nooit behoefte aan computeren...

Geluid: Best in town. Lekker hard volume, support voor remote-control op koptelefoon.

Interne hardware: Niet de snelste met z'n 150 Mhz MIPS. Maar een beetje Tweaker OC-ed em gewoon naar 180/200 Mhz met een potloodje. Dan loopt ie best vlot, bijna zo snel als een iPaq. Het probleem dattie na een tijdje traag wordt, ligt aan het feit dat de reviewer van Tweakers wellicht het 1.01 Updatepack niet had geinstalleerd. Had ik eerst ook, maar nu loopt ie altijd als een zonnetje.
Grootste minpunt is de standaard 16 MB RAM. Eigenlijk suckt dat gewoon. Er zijn wel EM-505 (en Japaanse E-700) modellen op de markt
die standaard 32MB hebben, maar of die extra 16 MB dan in devorm van een MMC kaartje komt of echt intern weet ik niet. Er zijn inmiddels wat bedrijven op de wereld die interne upgrades naar 32MB aanbieden.
Brengt me op het 2e minpunt: MMC. MMC is dood, traag en er is alleen RAM-MMC te verkrijgen, geen modems enzo. Het nieuwe SD formaat kaartjes (van de M500/M505) past er ook in, maar niet echt sneller en waarschijnlijk alleem in RAM vorm.
Aan de andere kant heb ik eigenlijk nog nooit echte RAM problemen gehad. Bij games is het soms een issue, maar als je je data en programma's gewoon standaard op MMC zet, heb je meestal wel genoeg RAM vrij. Developers houden inmiddels rekening met de EM-500 qua hoeveelheid RAM.
Als je Linux op het ding wilt draaien moet je toch echt een iPaq hebben, want die heeft als enige een flashable ROM.

Duurzaamheid: Gewoon goed spul. Ik wil geen flamewar ontketenen, maar het is mij al meerdere malen ter ore gekomen dat de iPaq een behoorlijk gammel apparaat is: stofjes onder het scherm en ook stabiliteitsproblemen. Ja de EM-500 crashed ook, maar ja, tis een MS OS he, wat wil je...
en eigenlijk boeit het ook niet, want al die PPC's hebben persistent memory, dus ff aan/uit zetten en je gaat gewoon weer verder.

Nou dat was het wel. Mijn volgende PDA wordt een Siemens SX-45. Da's een omgekitte EM-500 met 32MB, CompactFlash II + MMC, GSM/GPRS en
edit:
geen
Bluetooth.
edit:
maar daarvoor heb je dan een CF2 slot. En mooi is ie ook: http://www.infosync.no/en/news/n/258.asp

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op vrijdag 06 juli 2001 14:01 schreef Genoil het volgende:

..
Ik ben het helemaal met je eens !!! Ik heb sinds een maandje of 3 een Casio en hij bevalt me goed. Alleen is 16 Mb ram is jammer genoeg niet veel :(

De EM-505 heeft standaard wel 32 Mb intern maar alleen in Italie te verkijgen.
Jammergenoeg lukt het NOG geen van de bedrijven die een Ipaq (naar bijv. 64 Mb intern) tweaken, om de EM-500 stabiel te krijgen met 32 Mb intern :(

[Off Topic]
Demnz kromme zin, ik edit hem later wel >:)
[/Off Topic]

Gedaan ;)

• Genoil
Op vrijdag 06 juli 2001 17:50 schreef o0SmOkE0o het volgende:

Jammergenoeg lukt het NOG geen van de bedrijven die een Ipaq (naar bijv. 64 Mb intern) tweaken, om de EM-500 stabiel te krijgen met 32 Mb intern :(
..
Gedaan ;)
hmm vaag. op het brighthand forum lees ik alleen maar postieve berichten over een of ander Taiwanees bedrijf dat met succes stabiele 32 MB EM500's afleverd. Maar ja, om je Casio nou naar Taiwan te sturen... nahhh dach het nieh! Met een 32MB MMC erbij in is het allemaal best te doen! (behalve Leo's flight sim dan...)

Verwijderd

Brighthand forum is no more :(

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Brighthand forum is no more :(
:'(

vraag me af of het nog terugkomt, lijkt erop van niet... :(

• Genoil
ja daar kwam ik dus ook achter...where's all the fuzz about?

• Longbowh
  • Niet online
Op zaterdag 07 juli 2001 14:25 schreef Genoil het volgende:
ja daar kwam ik dus ook achter...where's all the fuzz about?
ik heb geen idee... hing er al paar maanden rond, maar nooit iets gemerkt

en.. nu zijn ze weer terug! alsof er niks gebeurd is... :? nouja, het zal allemaal wel, ben blij dat het forum weer online is

• Arthur
Zo, ben even een paar daagjes weg en meteen een hoop reacties :)

Bedankt voor de reacties, zeer uitgebreide review Genoil :) Ik neig er nu nog sterker naar om er een te kopen. Alleen, als MMC zo traag is, is dat geheugen dat je erbji zet dan ook enorm traag? Trager dan het standaard interne geheugen bijvoorbeeld?

(En wat is het brighthand forum en waar kan ik dat vinden?)

• Longbowh
  • Niet online
Het Brighthand forum is zo'n beetje GoT op het gebied van Palmtops en Handhelds :)

te vinden op http://www.brighthand.com (en dan ergens links in het menu 'discussion forums'). Brighthand zelf is trouwens ook best leuk, staan vaak erg interessante artikelen en reviews op.

• Genoil
Op maandag 09 juli 2001 20:45 schreef ArthurS het volgende:
Zo, ben even een paar daagjes weg en meteen een hoop reacties :)

Bedankt voor de reacties, zeer uitgebreide review Genoil :) Ik neig er nu nog sterker naar om er een te kopen. Alleen, als MMC zo traag is, is dat geheugen dat je erbji zet dan ook enorm traag? Trager dan het standaard interne geheugen bijvoorbeeld?

(En wat is het brighthand forum en waar kan ik dat vinden?)
Ja het is trager dan intern geheugen, trager dan Compact Flash en trager dan SD. Sommigen zeggen dat SD in je MMC slot weer sneller is, maar anderen spreken dat weer tegen. De traagheid van MMC is niet zozeer een probleem voor de snelheid van je programma's, want je kunt MMC slechts gebruiken als storage space voor je programma's en je data. Dus het laden en saven duurt wat langer.

Ja en ga Brighthand doorspitten voor de betere reviews en meningen :)

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 14:01 schreef Genoil het volgende:
Ik heb een EM-500. Nu moet je een gegeven paard niet in de bek kijken, dus ik ben eigenlijk al lang blij :)
Jij ook al? Ik heb er ook 1 gekregen :-)

Mijn ervaringen zijn ook louter positief. Ik heb hem nu sinds februari en hij bevalt me super! Zeker nadat ik er 32 mb MMC bijingeschoven had. Dat het traag is merk ik niet, ik heb er voornamelijk mp3 en wma en filmpjes op staan. Ik merk geen zoektijd of accesstijd of wat dan ook traag zou moeten zijn. De batterij is ook goed. Met games en muziek houdt hij het zo`n 3 a 4 uur uit en gebruik ik hem alleen om in Word te typen dan doet hij het 7 tot 8 uur. Ik heb ook de Casio koptelefoon met remote control bij Casio gekocht en die is ook zeer goed. Werkt mooi met Windows Media Player. Helaas zuigt het wmv-formaat. Het geluid begint al 6 seconden voordat het filmpje begint en dit schokt. Mpeg met PocketTV is wel goed en Casio`s eigen videoformaat is ook supersnel en makkelijk om te zetten met de bijgeleverde converter.

Het beeld is super ja ( probeer hem niet schoon te vegen als hij aan staat , ik was ff vergeten dat het touchscreen was, veegde eroverheen en toen hing hij) , en het geluid is ook goed, althans, met koptelefoon. Er is trouwens, in tegensteling tot wat de palm-o-fielen beweren wel superveel software te vinden, als je maar weet waar het te halen. Alleen jammer dat er weinig aan uit te breiden is. Zo`n 2 gyg CF schijfje is geweldig voor muziek en filmpjes, maar helaas... Niet voor ons EM500 bezitters... De vormgevig vind ik ook prima en de stylus is ook goed. De beschermhoes die erbij zat is ook geweldig. Koptelefoon erin, WMPlayer starten, Conduits Mirror starten (--> moet een spiegel voorstellen, is waardeloze software maar maakt wel je scherm zwart zodat je batterij het langer uithoudt) op de remote op play drukken en het hele zaakje je jas of broekzak in en genieten maar.

Synchroniseren gaat ook voorbeeldig.

Muziek en gamen is toch zeer ideaal in de trein/auto etc.!!! Lang leve PPC!!!

Verwijderd

Oh ja...

Ik heb (behalve op mtds.nl) nog geen kabeltje kunnen vinden van m`n siemens c35i naar de em500!!! Iemand van jullie wel? En dan nog iets.

Ik zag ergens zo`n satellietontvangermoduleding die op de em500 aangesloten kon worden en die was niet duur en mooi compact. Er zat geen software bij en het was omgerekend uit zwitserse pecunia zo`n 200 piek. Voor dat geld toch wel interessant. K`zal de link er eens bij zoeken... Heeft iemand ervaring met de em500 i.c.m. sattelietnavigatie? Zo ja: Welke software gebruik je erbij en welke ontvanger? En heeft iemand de IR poort al als afstandsbediening weten te gebruiken? (heeft niet een geweldig bereik weet ik inmiddels) En als we hier dan toch een em500 draadje van gaan maken, welke progjes hebben jullie er allemaal op geinstalleerd en waar gebruiken jullie hem het meeste voor? En heeft er iemand al een toetsenbordje bij? Ik wil hem graag voor bij college gaan gebruiken aangezien er Excel en Word en IE en Outlook op zit en tekenprogramma`s. Veel vragen en ik hoop veel antwoorden...

• Genoil
Zo`n 2 gyg CF schijfje is geweldig voor muziek en filmpjes, maar helaas... Niet voor ons EM500 bezitters...
Je schijnt ook de nieuwe SD formaat kaartjes in je MMC slot te kunnen drukken, en die gaan volgens geruchten ergens in 2002 de 2 GB ook halen....

• Arthur
(Ik ben inmiddels aardig overtuigd dat ik er een wil :))

Als je ook een SD in je MMC slot kan doen, welke kan je dan het beste nemen (of liever, aangezien ik toch al weinig geld heb: welke is het goedkoopste): een SD of een MMC geheugenuitbreiding met 64MB?

Ik heb inmiddels ook de Brighthand review doorgelezen en die was ook overwegend positief. Ik heb alleen nu al meerdere malen gelezen over dat rubberen randje waar de vingers van je rechterhand mooi invallen. Alleen ben ik linkshandig. Is dat een grote belemmering bij het gebruik? Zit dat randje erg in de weg als je hem in je rechterhand houdt en is de stylus ook een beetje normaal vast te houden met je linkerhand?

* Arthur verontschuldigt zich dat hij niet erg actief geweest is in dit topic, maar hij is net gisteravond teruggekomen van een lang zeilweekend (de reactie maandag was op een leencomputer :))

• Genoil
Op woensdag 11 juli 2001 11:12 schreef ArthurS het volgende:
(Ik ben inmiddels aardig overtuigd dat ik er een wil :))
Ik wil je koopdrang niet verstoren, maar het is inmiddels duidelijk dat Casio de EM-500 aan het uitfaseren is. Neemt niet weg dat het een prima aanschaf is, en waarschijnlijk alleen maar goedkoper. Tegen volgend jaar komt er pas een CE4.0 opvolger denk ik. De nieuwe Casio BE-300 suckt gewoon dus da's geen waardige opvolger.
Als je ook een SD in je MMC slot kan doen, welke kan je dan het beste nemen (of liever, aangezien ik toch al weinig geld heb: welke is het goedkoopste): een SD of een MMC geheugenuitbreiding met 64MB?
SD, klaar voor de toekomst. Je EM-500 zal onverschillig zijn of het nu SD of MMC is. Van de extra features van SD kan je op EM-500 geen gebruik maken.
Ik heb inmiddels ook de Brighthand review doorgelezen en die was ook overwegend positief. Ik heb alleen nu al meerdere malen gelezen over dat rubberen randje waar de vingers van je rechterhand mooi invallen. Alleen ben ik linkshandig. Is dat een grote belemmering bij het gebruik? Zit dat randje erg in de weg als je hem in je rechterhand houdt en is de stylus ook een beetje normaal vast te houden met je linkerhand?
Goed te doen volgens mij hoor. Je linkervingertoppen komen erg lekker uit bij de scrollwheel en de record-button. Gek genoeg, blijft de power-knop vrij liggen in mijn linkerhand, maar dat hangt van je handafmetingen af natuurlijk. Maar dan nog moet je je best doen om het ding per ongeluk uit te krijgen. En je linkerduim ligt op het rubberrandje, prima.
Pagina: 1