Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Dag allemaal,

Ik vraag me af waar je allemaal op moet letten/rekening mee moet houden als je van werkgever wisselt en daarmee van pensioenregeling. Zaken die volgens mij van belang zijn:

1. Eigen bijdrage per jaar van mijzelf
2. Eigen bijdrage per jaar van werkgever
3. Kosten die in rekening worden gebracht door pensioenfonds voor het beheer ervan
4. Hoe aggresief/defensief een fonds belegd
5. ...?

Hoe kan je tot een goede vergelijking komen?

Heb voordat ik dit topic startte gezocht, maar kon niets relevants of actueels vinden. Posten in het 'Wat verdient de GOT-er eigenlijk', lijkt me offtopic aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10

Qwerty-273

Meukposter

DNB - Pensioenfondsen
https://www.dnb.nl/statis...pensioenfondsen/index.jsp

En de statistieken zijn beschikbaar via
https://www.dnb.nl/statis...pensioenfondsen/index.jsp
(aantal deelnemers, pensioengerechtigden, kosten en de reële dekkingsgraad)

Over punt 4 is natuurlijk weinig te vertellen, ook defensief kan diep in de min duiken door een gebeurtenis. Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar waar je wel op kan letten is het aantal deelnemers en het aantal pensioengerechtigden. Van de eerste moeten er natuurlijk meer zijn dan de tweede, anders komt er minder geld binnen dan er uitgaat, waar jouw toekomst natuurlijk wel vanaf hangt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik mis de basis nog :)

Is het een DB of DC regeling? Zit je überhaupt bij een fonds (risico op afstempelen) of zit je bij een verzekeraar (geen risico voor afstempelen)? Hoe hoog is het opbouwpercentage versus fiscaal maximum? En wat is de franchise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
We Are Borg schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:24:
Ik mis de basis nog :)

Is het een DB of DC regeling? Zit je überhaupt bij een fonds (risico op afstempelen) of zit je bij een verzekeraar (geen risico voor afstempelen)? Hoe hoog is het opbouwpercentage versus fiscaal maximum? En wat is de franchise?
Thanks. Hoe kom ik aan die basiskennis? Want wat je hier nu noemt, is voor mij echt abracadabra :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:11

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dat snap ik :)

DB en dc regeling kan je met Google wel uitzoeken. Afstempelen als begrip ook. Bijkomend feit wat veelal niet wordt uitgelegd is dat alleen pensioenfondsen mogen afstempelen. Zit je bij een verzekeraar dan mag het wettelijk gewoon niet en dat is fijn voor jou :). Franchise kan je ook googlen maar in het kort: dit is een bedrag, vaak rond de 14k, waarover je geen pensioen opbouwt omdat in theorie de aow daarvoor in de plaats komt. Echter die fransiche wordt bepaald (binnen wettelijke kaders) door je werkgever. Los van andere factoren is een hogere fransiche ongunstig voor jou.

Qua opbouwpercentage: Google het en let vooral op tussen het grote verschil in opbouw tussen DB en DC omdat het andere type regelingen zijn. De overheid maximeert fiscaal vriendelijk opbouw en hoe dichter je daar tegen aan zit hoe beter. Daarom moet je je ook niet teveel laten leiden door verkooppraatjes van HR "wij betalen drie kwart van je premie". Maar als die premie de helft is van wat je maximaal mag opbouwen fiscaal vriendelijk, is het imo geen goede regeling.

Mocht je een aanbieding hebben gehad en een extra check voor je pensioen willen, PM maar en ik kijk wel even :). Of beter plaats het hier dan kan de rest ook meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
We Are Borg schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:04:
Dat snap ik :)

DB en dc regeling kan je met Google wel uitzoeken. Afstempelen als begrip ook. Bijkomend feit wat veelal niet wordt uitgelegd is dat alleen pensioenfondsen mogen afstempelen. Zit je bij een verzekeraar dan mag het wettelijk gewoon niet en dat is fijn voor jou :). Franchise kan je ook googlen maar in het kort: dit is een bedrag, vaak rond de 14k, waarover je geen pensioen opbouwt omdat in theorie de aow daarvoor in de plaats komt. Echter die fransiche wordt bepaald (binnen wettelijke kaders) door je werkgever. Los van andere factoren is een hogere fransiche ongunstig voor jou.

Qua opbouwpercentage: Google het en let vooral op tussen het grote verschil in opbouw tussen DB en DC omdat het andere type regelingen zijn. De overheid maximeert fiscaal vriendelijk opbouw en hoe dichter je daar tegen aan zit hoe beter. Daarom moet je je ook niet teveel laten leiden door verkooppraatjes van HR "wij betalen drie kwart van je premie". Maar als die premie de helft is van wat je maximaal mag opbouwen fiscaal vriendelijk, is het imo geen goede regeling.

Mocht je een aanbieding hebben gehad en een extra check voor je pensioen willen, PM maar en ik kijk wel even :). Of beter plaats het hier dan kan de rest ook meekijken.
Gaaf! Ik stuur je even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Nog eentje, als je wisselt van werkgever kun je de opgebouwde rechten van vorige pensioen laten overbrengen naar je nieuwe. Waardeoverdracht, volgens mij heb je daar recht op. Wel zijn er een paar regels, beide pensioen moeten boven de minimale dekkingsgraad zitten. Je kunt dan wel waardeoverdracht aanvragen maar dat wordt pas uitgevoerd zodra beide pensioenen een voldoende dekkingsgraad hebben.
Uiteraard kun je het ook gewoon laten staan, zeker als je vorige pension beter presteert.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Pagina: 1