Nieuwe frontspeakers voor muziek, series en films

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 15:05
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe set frontspeakers, boekenplank of zuilen, om aan te sluiten op een Onkyo TX-NR656 receiver.

Wat is je budget?
Ongeveer €500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn luidsprekers voornamelijk om muziek te luisteren, maar ik wil ze ook kunnen gebruiken voor series, films en games

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik hoor erg goede dingen over het merk Dali, en deze vallen ook prima binnen het budget. Ook lijkt het me interessant om, wanneer de set naar een grotere ruimte verhuist, uit te breiden naar een 5.1 set.

Het leek me dan ook interessant om te beginnen met een setje Zensor 3's, en dan over een tijd een set Zensor 5's als fronts aan te schaffen en de Zensor 3's als rears in te zetten. De Zensor 5's vallen eigenlijk buiten budget.

#ProductPrijsSubtotaal
2Dali Zensor 3 (Zwart)€ 209,-€ 418,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,-

Een andere optie is de Jamo S246, aangezien hier een erg scherpe aanbieding op is momenteel, al heb ik dan gelijk een complete 5.0 set, welke ik (nog) niet compleet kwijt kan. Ik ben dan wel voor een klein bedrag klaar, aangezien ik geen interesse heb in een sub. Echter twijfel ik erover of deze speakers het geluid bieden wat ik zoek.

#ProductPrijsSubtotaal
1Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,-

Verder zie ik ook nog overal de Q Acoustics 3050 aangeraden worden. Deze vallen echter net als de Zensor 5's een flink stuk buiten het budget.

#ProductPrijsSubtotaal
2Q Acoustics 3050 (Grafiet)€ 369,-€ 738,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,-

Daarnaast is er nog de Dali Lektor 6 die nu in de aanbieding zit, maar geen idee hoe het zich verhoudt tot de Zensor 5. Een set zou dan uitkomen op €598.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het met het oog op uitbreiding om eventuele uitbreidingen ook van hetzelfde merk/serie te kopen, i.v.m met klank kleur?

[ Voor 2% gewijzigd door Denzo op 26-05-2017 15:21 . Reden: accidentele submit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:58
Je kan ook eens kijken naar de KEF Q-serie en de ELAC B6.
Beide krijgen overal best lovende recensies.
Maar met je eigen oren ergens gaan luisteren is natuurlijk altijd het best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
wiemelen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:23:
Je kan ook eens kijken naar de KEF Q-serie en de ELAC B6.
Beide krijgen overal best lovende recensies.
Maar met je eigen oren ergens gaan luisteren is natuurlijk altijd het best
Bedankt voor de tips! De Kef Q serie ziet er erg goed uit, maar helaas wat prijzig. De Elacjes heb ik idd ook goeie dingen over gehoord, maar zijn niet zo goed verkrijgbaar. Ik moet idd eigenlijk gaan luisteren, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar (in omgeving Eindhoven). Door het beperkte budget ben ik redelijk gebonden aan de online prijzen. Daarnaast heb ik geen auto, wat eventueel kopen in een winkel lastig maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17
Ik heb thuis tweemaal een pricewatch: Yamaha NS-555 (Zwart) staan welke erg goed bevallen. Ik zou niet voor een set gaan: je kan beter nu een 2.0 set kopen en later uitbreiden :-) Ik heb hem bijvoorbeeld uitgebreid met een NS-C444 en ik wil er nog twee NS-333's bij voor de rears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Je kunt zoveel kanten op. De meeste losse speakers die binnen dit budget vallen zullen qua kwaliteit niet tegenvallen. Het is de klank die het onderscheid maakt en of die klank beter klinkt dan van een andere speaker kun je niet op papier terugvinden.

Ik heb zelf speakers uit de Dali Zensor serie gekocht, deze gekoppeld met de Dynaudio Excite X24 welke ik voor de een zeer goede prijs heb kunnen krijgen. Deze keuze had voor een groot deel met maatvoering te maken, de klank past verder goed bij de Dali's.

Je kunt twee kanten op, je neemt de gok en koopt de speaker op reviews (heb ik zelf gedaan). Dikke kans dat het gewoon goed bevalt, omdat je gehoor zich makkelijk aanpast en je geen uitgebreide ervaring hebt met speakers (denk ik).

Of je maakt een shortlist en gaat de speakers zelf beluisteren in diverse hifi-zaken en maakt op die manier een keuze.

Qua uitbreiding doe je er goed aan voor jezelf duidelijk te hebben op welke termijn dat gaat gebeuren. Als ik kijk naar Dali, dan is de Ikon serie in 2010 geïntroduceerd en is nu EOL, er zijn nog enkele restpartijen die te koop staan. De Lektor serie is in 2008 geïntroduceerd en lijkt mij ook EOL te gaan (gezien het beperkte aanbod en de kortingprijzen). De Zensor serie is 2011 op de markt gekomen, het zou me dus niets verbazen als deze serie ook binnen nu en 2 jaar een opvolger krijgt met een andere naam.
Bij Dali is op dit moment de Spektor serie de jongste telg, welke volgens mij iets onder de Zensor serie gepositioneerd staat (kijkende naar de prijzen).

Als je speakers van verschillende merken moet gaan combineren, zijn mijn oren de surround-speakers het minst kritisch als het gaat om passend geluid. De center speaker wordt bij surround de belangrijkste speaker zodra deze is toegevoegd, dus hier zou ik niet op bezuinigen en zorgen dat deze een goed geluid produceert. De subwoofer maakt helemaal niet uit van welk merk je die neemt, deze hebben doorgaans geen merkspecifieke klank. Er zijn welk merken die je het meeste bang-for-buck geven en dan hoor je zeer vaak BK, SVS en Klipsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
LA-384 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:51:
Je kunt zoveel kanten op. De meeste losse speakers die binnen dit budget vallen zullen qua kwaliteit niet tegenvallen. Het is de klank die het onderscheid maakt en of die klank beter klinkt dan van een andere speaker kun je niet op papier terugvinden.

Ik heb zelf speakers uit de Dali Zensor serie gekocht, deze gekoppeld met de Dynaudio Excite X24 welke ik voor de een zeer goede prijs heb kunnen krijgen. Deze keuze had voor een groot deel met maatvoering te maken, de klank past verder goed bij de Dali's.

Je kunt twee kanten op, je neemt de gok en koopt de speaker op reviews (heb ik zelf gedaan). Dikke kans dat het gewoon goed bevalt, omdat je gehoor zich makkelijk aanpast en je geen uitgebreide ervaring hebt met speakers (denk ik).

Of je maakt een shortlist en gaat de speakers zelf beluisteren in diverse hifi-zaken en maakt op die manier een keuze.

Qua uitbreiding doe je er goed aan voor jezelf duidelijk te hebben op welke termijn dat gaat gebeuren. Als ik kijk naar Dali, dan is de Ikon serie in 2010 geïntroduceerd en is nu EOL, er zijn nog enkele restpartijen die te koop staan. De Lektor serie is in 2008 geïntroduceerd en lijkt mij ook EOL te gaan (gezien het beperkte aanbod en de kortingprijzen). De Zensor serie is 2011 op de markt gekomen, het zou me dus niets verbazen als deze serie ook binnen nu en 2 jaar een opvolger krijgt met een andere naam.
Bij Dali is op dit moment de Spektor serie de jongste telg, welke volgens mij iets onder de Zensor serie gepositioneerd staat (kijkende naar de prijzen).

Als je speakers van verschillende merken moet gaan combineren, zijn mijn oren de surround-speakers het minst kritisch als het gaat om passend geluid. De center speaker wordt bij surround de belangrijkste speaker zodra deze is toegevoegd, dus hier zou ik niet op bezuinigen en zorgen dat deze een goed geluid produceert. De subwoofer maakt helemaal niet uit van welk merk je die neemt, deze hebben doorgaans geen merkspecifieke klank. Er zijn welk merken die je het meeste bang-for-buck geven en dan hoor je zeer vaak BK, SVS en Klipsch.
Bedankt voor je uitgebreide reactie :) Goeie tip wat betreft het EOL gaan van series. Wat dat betreft neig ik daardoor wel naar de Zensor's. Dan kan ik over een tijdje de 5's (of wellicht wel de 7's) en de Vokal tegen een scherpe prijs kopen. De Lektor die ik had gespot is namelijk nu al EOL, dus als ik die aanschaf kan ik er waarschijnlijk geen andere Lektor's meer bij vinden.

De Spektor set had ik ook van gehoord, maar zonder te luisteren is het moeilijk in te schatten of ze het geld waard zijn, want echt heel veel goedkoper dan de Zensor is het niet. Al ga ik er nog wel steeds dik op vooruit gok ik zo, want ik zit nu met een setje Grunding BX1000's uit het jaar nul.

Denk je dat de Zensor 3's ook kunnen imponeren als front speakers tot er een setje zuilen bij komt? (Al heb ik ook een setje demo-Zensor 5's gevonden voor €500, wat ook erg interessant is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Een andere tweaker zat onlangs met dezelfde afweging betreft zensor 3 en zensor 5. Zijn mening (en die ik vaker hoor) is dat de zensor 5 niet echt iets meer biedt dan de zensor 3. In zijn oren was de zensor 3 zelfs wat strakker in het laag. Als je een subwoofer toevoegt, maakt het niet uit of de speaker goed klinkt in het laag, de subwoofer neemt dit deel dan over. Let wel dat een goede subwoofer best wat kost. Afhankelijk van de grootte van de kamer moet je dan al snel denken aan >€300,- tot >€500,-

Wil je het meeste uit de speaker halen, dan zul je de boekenplankmodellen wel op oorhoogte moeten hangen, of in ieder geval hoger dan wanneer ze op het tv-meubel staan. Het voordeel van vloerstaanders is dat ze al hoog genoeg zijn. De zensor 5 laat zich het best combineren met de zensor 1 of pico. De zensor 3 combineert ook met de zensor 1, pico of de zensor 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
Kijk ook nog is naar Teufel, die hebben ook zeer leuke prijs prestatie speakers. De ultima 40 passen prima in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
NL_Scratch schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:02:
Kijk ook nog is naar Teufel, die hebben ook zeer leuke prijs prestatie speakers. De ultima 40 passen prima in je budget.
Had ik nog niet gezien, bedankt! Is inderdaad perfect binnen het budget, kan er alleen niet zo veel over vinden op sites als What Hi-Fi. Hoe verhouden ze zich tot andere speakers in deze prijsklasse? Wat ik zo lees is dat ze wel prima klinken, maar ook weer hol klinken / goedkoper gemaakt zijn t.o.v. de Dali's. Anderzijds lees ik dat ze vergelijkbaar zijn met speakers twee keer zo duur, en dat ze goedkoper zijn omdat ze geen dealer netwerk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
Denzo schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:57:
[...]

Had ik nog niet gezien, bedankt! Is inderdaad perfect binnen het budget, kan er alleen niet zo veel over vinden op sites als What Hi-Fi. Hoe verhouden ze zich tot andere speakers in deze prijsklasse? Wat ik zo lees is dat ze wel prima klinken, maar ook weer hol klinken / goedkoper gemaakt zijn t.o.v. de Dali's. Anderzijds lees ik dat ze vergelijkbaar zijn met speakers twee keer zo duur, en dat ze goedkoper zijn omdat ze geen dealer netwerk hebben.
Je mag ze altijd 30 dagen proberen en anders gewoon terugsturen. Proberen kan dus altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:35
Denzo schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:09:
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe set frontspeakers, boekenplank of zuilen, om aan te sluiten op een Onkyo TX-NR656 receiver.

Wat is je budget?
Ongeveer €500
Je hebt een AVR =/= minder stereobeeld dan een stereo versterker.
De enige speaker waar van ik zeg dat kan nog wel die jij opnoemde zijn Q acoustics.
Boekenplank speakers en mooi muzikaal geluid (stereobeeld) gaan eerder naar de 1500 euro per speaker.
Ga luisteren, dat alleen kan je iets vertellen over wat je wilt.
Mijn ervaring blijft goedkope boekenplank speakers zijn niet geschikt voor een (mooi) stereo beeld.

edit: kijk is op marktplaats naar Jamo 60x speakers. Kom je wellicht onder je budget uit en heb je wel hele leuke speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door Bad Brains op 27-05-2017 15:23 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
Bad Brains schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:16:
[...]

De enige speaker waar van ik zeg dat kan nog wel die jij opnoemde zijn Q acoustics.
Boekenplank speakers en mooi muzikaal geluid (stereobeeld) gaan eerder naar de 1500 euro per speaker.
Ga luisteren, dat alleen kan je iets vertellen over wat je wilt.
Mijn ervaring blijft goedkope boekenplank speakers zijn niet geschikt voor een (mooi) stereo beeld.

edit: kijk is op marktplaats naar Jamo 60x speakers. Kom je wellicht onder je budget uit en heb je wel hele leuke speakers.
Uiteraard is het stereogeluid beter als ik 1500 euro per speaker (6x mijn budget) ga uit geven, maar helaas is daar het budget gewoon niet voor ;) Daarnaast heb ik nu geen dedicated luisterruimte waar ik een stereoversterker neer kan zetten, dus ik moet een compromis vinden tussen goed stereogeluid en redelijk AV geluid.

De Jamo S60x is inderdaad wel een goeie tip, daar heb ik in het verleden ooit naar zitten kijken toen ze nieuw verkrijgbaar waren. Ze zijn via Marktplaats nu in ieder geval een stuk voordeliger. Heb je enige idee hoe ze ongeveer verhouden tot de Teufel Ultima 40 Mk II en de Dali Zensor 5? Is het een klasse hoger, of is het ongeveer hetzelfde en komt het neer op luisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als tweedehands ook in aanmerking komt ... misschien eens informeren of deze nog worden aangeboden.
Leuke Quadrals:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161768.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:24

FeaR

In GoT we trust

Bad Brains schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:16:
[...]
Dat is een baude uitspraak. Genoeg blind AB/X testen die het tegendeel bewijzen. Het tegendeel in de vorm dat blind er geen verschil gehoord kan worden tussen een stereoversterker en een surround receivers. Het is aan TS om uit te vinden in welk kamp hij zich bevindt.

Idem met dat luisteren naar speakers. Je zal dan inderdaad specieke eigenschappen van speakers aan kunnen wijzen, maar echt luisteren kan je pas thuis doen. Thuis in je eigen ruimte met de bijbehorende akoestiek. Akoestiek, iets waar eigenlijk de gehele opzet mee valt of staat. Uitspraken dat boekenplank speakers minimaal 1500 euro per stuk moeten kosten en dat je met een surround receiver nooit een goede stereoweergave gaat krijgen zijn behoorlijk kort door de bocht.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 27-05-2017 20:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
Finesse schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:56:
Als tweedehands ook in aanmerking komt ... misschien eens informeren of deze nog worden aangeboden.
Leuke Quadrals:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161768.0
Tweedehands is inderdaad ook geen probleem :) erg gave speakers dit, neem ik zeker in overweging. Vraag me alleen af hoe gemakkelijk het dan wordt om nog te upgraden naar een surround set :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
Na wat rondsnuffelen ben ik toch op de Zensor 3 uitgekomen; een zeer mooi tweedehands setje incl. stands gevonden voor een gunstige prijs. Waarschijnlijk zijn de Teufel en de genoemde tweedehandsjes toch wat lomp voor de huidige ruimte (slaapkamer).

Beter luistertesten dan thuis kan uiteraard niet, en mocht het niks zijn dan heb ik het setje zo weer voor dezelfde prijs of meer versleten en ga ik gewoon eens wat andere dingen uitproberen :)

Bedankt allemaal voor het advies!
Pagina: 1