No boot device found na upgraden SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-09 22:19
Hey allemaal, ik zit wat verveeld met een probleem dat ik heb. Ik heb een HP Envy 15 J030eb notebook waarin een SSD zat (samsung 840 EVO 250GB) met Windows 8.1 op. Ik had ook nog een andere HDD liggen waarop Windows 10 stond. Wat ik dus heb gedaan is het volgende; ik heb de SSD geformateerd via schijfbeheer zodat deze helemaal leeg was. Dan heb ik via Macrium Reflect een clone gemaakt van mijn HDD en deze clone op mijn SSD gezet.
Probleem; Bij het booten van de laptop met de SSD met de clone er nu op (windows 10 versie dus) krijg ik het schermpje "No bootable device found" (zie foto1 hieronder).

Nu dacht ik dat dit een probleem kon geweest zijn bij het clonen, maar als ik beide schijven, de HDD én de SSD (die tevens exact dezelfde inhoud hebben nu) in mijn andere laptop steekt, boot hij zonder problemen de Windows 10 op.
Raar probleem dus, want het enige wat ik deed was een Windows 10 versie op de SSD zetten. De laptop wil ook niet booten met de HDD waarop diezelfde Windows 10 versie staat.
Ik dacht dus dat het ergens aan min boot options lag, en ging de BIOS in, ik probeerde vanalles en nog wat, maar niets hielp. Zoals je kan zien op foto 2 (zie hieronder), kan ik booten via UEFI of via Legacy. Bij UEFI staat nergens iets van "Internal hard drive", maar bij Legacy wél, namelijk "Notebook hard drive".
Het probleem hier is dat ik nergens kan overschakelen op Legacy boot mode. Kan iemand mij helpen? Ik probeerde reeds uit veilige modus, in veilige modus en heb ook gespeeld met de andere instellingen, boot order veranderd enzovoort.

Ik dacht dat het dus misschien een hardware probleem kon zijn aan mijn schijf, maar aangezien deze 2 schijven beide booten op mijn andere laptop ligt het niet aan de schijven. Toen dacht ik dat het kon zijn dat mijn HP envy misschien de schijven niet inlas, dat de connectie tussen schijf en moederbord niet meer goed was, maar ook dat is nog in orde volgens mij want als de schijven inzitten kan ik via de bios een "Hard disk check" doen, en daar slaagt de SSD in (zowel in de korte als de lange test). Als ik helemaal geen schijf aansluit aan de HP Envy en opstart, krijg ik dezelfde "No boot device found" error message maar als ik dan de disk check uitvoer, dan krijg ik meteen "No disk found". Hierdoor denk ik dus dat dit ook niet het probleem is.

Mensen met ervaring hierin en eventuele tips met wat ik kan doen. Heb google al wat afgezocht maar vind geen oplossing.

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk is het wat duidelijk.
Bram

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ilyfpu.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/v9we80q8r/Foto2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 21:00
Mijn eerste suggestie zou ook zijn om te kijken naar het wijzigen van UEFI naar Legacy boot. Maakt je andere laptop gebruik van Legacy of van UEFI boot? Als dit inderdaad Legacy is, dan weet je waarschijnlijk de oorzaak al.

Ik had even verder gezocht op het internet, en daar geeft men aan dat je "Secure Boot" normaal gesproken aan moet hebben mocht je Windows 10 installeren op een laptop die voorheen Windows 7 of 8 geïnstalleerd had. Maar ik zie dat je deze al geactiveerd (enabled) hebt. Link naar artikel: https://support.hp.com/rs-en/document/c04784866

Wat ik op het forum van HP kon vinden is dat "Legacy Support" in het lijstje gewoon op "enabled" moet staan, dat zou al voldoende moeten zijn om Legacy te moeten kunnen booten. Wat ik dan niet zo snel kan vinden is het "Disablen" van de UEFI boot op jouw foto. Misschien dat deze optie pas zichtbaar is wanneer je Legacy Boot enabled. Of wellicht moet je "Secure Boot" toch wel deactiveren i.c.m. Legacy Boot?

Ook lees ik in een ander topic op het HP forum dat je voor sommige instellingen een BIOS gebruikersnaam en wachtwoord moet hebben, maar dat kan je eventueel later nog proberen.

Misschien zou je nog kunnen kijken naar je boot menu tijdens het starten van de laptop (het scherm waar je op dat moment kan aangeven van welk device je wilt booten).

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Die Windows 10 op die HDD was 1 die geïnstalleerd was op diezelfde laptop of niet? Los van het feit dat dit niet de juiste manier is(je moet Windows clean installen als het niet over hetzelfde toestel gaat) zal je Windows 10 die je hebt gecloond mogelijks in legacy staan en nu ben je in UEFI aan het booten op je laptop

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Diigii schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:30:
Mijn eerste suggestie zou ook zijn om te kijken naar het wijzigen van UEFI naar Legacy boot. Maakt je andere laptop gebruik van Legacy of van UEFI boot? Als dit inderdaad Legacy is, dan weet je waarschijnlijk de oorzaak al.

Ik had even verder gezocht op het internet, en daar geeft men aan dat je "Secure Boot" normaal gesproken aan moet hebben mocht je Windows 10 installeren op een laptop die voorheen Windows 7 of 8 geïnstalleerd had. Maar ik zie dat je deze al geactiveerd (enabled) hebt. Link naar artikel: https://support.hp.com/rs-en/document/c04784866

Wat ik op het forum van HP kon vinden is dat "Legacy Support" in het lijstje gewoon op "enabled" moet staan, dat zou al voldoende moeten zijn om Legacy te moeten kunnen booten. Wat ik dan niet zo snel kan vinden is het "Disablen" van de UEFI boot op jouw foto. Misschien dat deze optie pas zichtbaar is wanneer je Legacy Boot enabled. Of wellicht moet je "Secure Boot" toch wel deactiveren i.c.m. Legacy Boot?

Ook lees ik in een ander topic op het HP forum dat je voor sommige instellingen een BIOS gebruikersnaam en wachtwoord moet hebben, maar dat kan je eventueel later nog proberen.

Misschien zou je nog kunnen kijken naar je boot menu tijdens het starten van de laptop (het scherm waar je op dat moment kan aangeven van welk device je wilt booten).
Ik wil dus inderdaad even booten via legacy, weet niet hoe mijn wel werkende laptop het doet, zou even moeten kijken. Over het vinden van dat "Legacy support" dat ik gewoon moet enablen, dat vind ik dus nergens..
Zeker wel bedankt voor je reactie!
skelleniels schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:34:
Die Windows 10 op die HDD was 1 die geïnstalleerd was op diezelfde laptop of niet? Los van het feit dat dit niet de juiste manier is(je moet Windows clean installen als het niet over hetzelfde toestel gaat) zal je Windows 10 die je hebt gecloond mogelijks in legacy staan en nu ben je in UEFI aan het booten op je laptop
Reden is dat ik de productcode van die ene schijf wou overzetten naar de andere schijf, maar als ik een clean install doe en dan die productcode ingeef zal hij waarschijnlijk zeggen dat deze reeds in gebruik is? Vandaar dat ik een volledige clone had gedaan. Mijn doel is nu dus proberen booten in Legacy, maar vind nergens hoe ik het kan aanpassen..
Jij ook zeker bedankt voor je reactie!

[ Voor 19% gewijzigd door BramCoding op 26-05-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Was je windows 10 geactiveerd op je HP?
zo ja. Dan gewoon de media creation tool downloaden. En een clean install doen.
De product code kun je overslaan en gewoon windows 10 installeren.

Microsoft zal zien dat je systeem reeds een x geactiveerd was. En Windows zal zichzelf weer activeren.

Komt je Windows 10 van een andere computer af. Dan kan het niet.
Tenzij je een Retail versie hebt. Dan kan je de code opnieuw laten activeren door even met MS te bellen. De oude vervalt dan.
Heb je een OEM versie zit je officieel vast aan die andere computer en mag je de code niet (her)gebruiken op een nieuwe computer

PS je hoeft niet opnieuw te posten met qoutes. Je kan meerdere quotes in een post kwijt.
Extra posts plaatsen als je zelf de laatste bent geeft je topic een onnodige kick.

[ Voor 12% gewijzigd door DarkSide op 26-05-2017 13:11 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52
BramVanha schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:03:
Mijn doel is nu dus proberen booten in Legacy, maar vind nergens hoe ik het kan aanpassen..
In je BIOS screenshot: Boot Options - Legacy Support Disabled -> Enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
The_Doman schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:12:
[...]

In je BIOS screenshot: Boot Options - Legacy Support Disabled -> Enabled.
Daar heb ik dus los over gekeken, je wil oprecht niet weten hoeveel verschillende mogelijkheden ik geprobeerd heb. Laten we het erop houden dat ik heel verstrooid was. Zeker bedankt!
DarkSide schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:10:
Was je windows 10 geactiveerd op je HP?
zo ja. Dan gewoon de media creation tool downloaden. En een clean install doen.
De product code kun je overslaan en gewoon windows 10 installeren.

Microsoft zal zien dat je systeem reeds een x geactiveerd was. En Windows zal zichzelf weer activeren.

Komt je Windows 10 van een andere computer af. Dan kan het niet.
Tenzij je een Retail versie hebt. Dan kan je de code opnieuw laten activeren door even met MS te bellen. De oude vervalt dan.
Heb je een OEM versie zit je officieel vast aan die andere computer en mag je de code niet (her)gebruiken op een nieuwe computer

PS je hoeft niet opnieuw te posten met qoutes. Je kan meerdere quotes in een post kwijt.
Extra posts plaatsen als je zelf de laatste bent geeft je topic een onnodige kick.
Het was een Windows versie van een andere computer die ik had gekregen van iemand die er niets meer mee deed. Dus is dus illegaal? Dat wist ik niet, zal die versie dan al zeker niet gebruiken.
Er heeft nog nooit Windows10 op die Hp Envy gestaan, enkel 8 en 8.1.
Wat ik me wel afvraag is waarom mijn laptop waar ik nu op werk dan wel wil booten met die SSD (waarop een Windows 10 versie staat van een andere laptop). (Jij zegt "dan kan het niet")?

[ Voor 64% gewijzigd door BramCoding op 26-05-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Wat ik bedoelde met : Dan kan het niet: Is het vanzelf activeren.
Immers de activatie van Windows is gekoppeld aan een hardware ID. En aangezien je een andere PC gebruikt met ander moederbord en cpu zal je ID veranderen.

Als de Windows versie een Retail versie is dan mag je hem op een andere computer installeren.
De oude computer mag dan niet meer ingebruik zijn of windows op geactiveerd zijn.

Is het een OEM (grote kans) dan mag het offciceel niet. Omdat die bij één computer hoort.
Deze licentie mag je niet meenemen naar een andere computer.

Verder kan je ook kijken naar de indeling van je disk. Of die MBR of GPT is.
Die moet ook gelijk zijn.

En nogmaals je kan beter je laatste post editen. Dan opnieuw een nieuwe post toevoegen als je zelf als laatste iets gemeld hebt. Dit wordt gezien als onnodig kicken van je topic.
Met @BramVanha kan je iemand alert maken (zelfde als je iemand quote).

[ Voor 16% gewijzigd door DarkSide op 26-05-2017 15:01 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-09 18:28
Zoals @darkside al aangeeft, kijk naar de partitioning style. Kan het zijn dat je laptop met UEFI (uiteraard) een SSD had die als GPT was gepartioneerd en de andere PC een MBR partitionering had. Door het klonen van HDD naar SSD is deze SSD waarschijnlijk ook MBR geworden. Echter de firmware was UEFI en die gaat niet samen met MBR. Ik begrijp dat je de Legacy modus nu enabled hebt, nu kan die wel met MBR schijven overweg, maar niet meer met GPT als bootdevice. UEFI=>GPT en BIOS/Legacy/CSM=>MBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ik probeer eerst even Legacy mode te enablen als ik thuis ben, als het dan nog niet werkt lees ik even meer in over al deze termen (GPT, MBR, EUFI) want ik weet helemaal niet wat dit allemaal is.
Bedankt voor alle info alvast!

@DarkSide Ik heb die posts aangepast maar moet nu nog zoeken hoe ik die "dubbele" post verwijder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:48

TheVMaster

Moderator WOS
BramVanha schreef op Friday 26 May 2017 @ 16:35:
Ik probeer eerst even Legacy mode te enablen als ik thuis ben, als het dan nog niet werkt lees ik even meer in over al deze termen (GPT, MBR, EUFI) want ik weet helemaal niet wat dit allemaal is.
Bedankt voor alle info alvast!

@DarkSide Ik heb die posts aangepast maar moet nu nog zoeken hoe ik die "dubbele" post verwijder :p
Jij kunt dubbele posts niet verwijderen, maar ik kan dat wel. O-) Ik heb de dubbele reacties al even opgeruimd.

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 27-05-2017 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
JackSparrow schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:33:
[...]

Jij kunt dubbele posts niet verwijderen, maar ik kan dat wel. O-) Ik heb de dubbele reacties al even opgeruimd.
Super, bedankt!

Voor de anderen die te hulp schoten, het is uiteindelijk opgelost geraakt door via de media creation tool te werken. Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1