Secure erase SSD (Crucial)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 763735

Topicstarter
Beste tweakers
Ik ben van plan mijn pc te verkopen en heb hem al via Windows instellingen mijn HDD en SSD geleegd, via help ook van wat tweakers.
Maar ik heb wel problemen met het secure erase van de SSD, omdak ik vaak lees dat er daar nog bestanden op kunnen zitten zelfs als je hem via Windows leegt. En ik heb het moeilijk om direct een programma te vinden die dit doet... Enig idee hoe ik te werk zou moeten gaan?
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou gewoon windows er weer op zetten, en dan staat er echt niets meer op van vroeger. Mocht er namelijk onverhoopt wat achter gebleven zijn, wordt dit door de nieuwe windows overschreven.

Nadat windows er opnieuw op staat, kan je een programma als getdataback draaien om te kijken of er werkelijk niets meer te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het programma​ gebruikt en het ziet er niet naar uit dat er nog iets opstaat, kan niet echt iets vinden. Dus gewoon via Windows legen was goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Reepje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:44:
Ik zou gewoon windows er weer op zetten, en dan staat er echt niets meer op van vroeger. Mocht er namelijk onverhoopt wat achter gebleven zijn, wordt dit door de nieuwe windows overschreven.
Dat klopt zelfs niet als je de SSD volledig vol schrijft. Er is namelijk altijd wat verborgen extra ruimte om uitval van cellen op te vangen. Daar is het Secure Erase-commando dan ook voor uitgevonden :)

Desalniettemin hebben de meeste SSD's wel garbage collection en TRIM en zouden volle, maar gewiste cellen vroeg of laat vanzelf opgeruimd moeten worden, ervan uitgaande dat je fabrikant zijn huiswerk goed heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ik zou hem zonder probleem kunnen verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, als getdataback niets meer vind zit je wel ok.

Je hebt ook het secure erase, maar is wat mij betreft overkill.
Indien er echter staatsgeheimen op hebben gestaan, en je bang bent dat de koper van je wel eens een spion van de CIA zou kunnen zijn (die hebben blijkbaar een zeer sterke computer unit) dan zou ik inderdaad de secure erase procedure volgen.

of de erase functie van de Crucial Storage Executive

http://www.crucial.com/us...n-about-storage-executive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor een secure erase zijn er meestal 2 opties. Of via een tool van de fabrikant. Of via de UEFI van het moederbord. Heb dit zelf bij mijn Samsung SSD's altijd nog via de UEFI gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt, heb het gedaan via de fabrikant! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Reepje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:22:
Je hebt ook het secure erase, maar is wat mij betreft overkill.
Secure Erase is geen overkill, gewoon best practice :) Alle andere opties hangen van aannames en onzekerheden aan elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-05-2017 13:25 ]

Pagina: 1