Computer crasht tijdens spelen spellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Hi,

Ik heb een aantal maanden geleden een 2de hands computer gekocht en vanaf het begin issues met computer crashes. Het systeem wat ik heb is:

Intel Core i7 2600K Tray
ASRock P67 Extreme4 Gen3
MSI Radeon R9 290 Gaming 4G
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Phanteks Eclipse P400 - Grijs
Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
Cooler Master Hyper 212 EVO
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Corsair CX600M
Samsung CM871a 256GB

Het vreemde is dat de comp alleen op specifieke momenten crasht, daarom verwacht ik dat het hier gaat om een driver issue of iets anders software gerelateerd echter de meeste voorkomende oplossingen heb ik al geprobeerd. Eerst maar even het probleem:
Voorbeeld 1; als ik Counter-strike cs:go speel dan kan de comp crashen bij het laden van de map, alleen daar kan het fout gaan. Dit gebeurt dus niet altijd en ook niet alleen bij een specifieke map maar van wat ik heb kunnen ontdekken willekeurig.
Voorbeeld 2; gisteren Division gekocht, spel geïnstalleerd en begonnen met spelen. Ook hier tijdens het laden van het spel en tijdens het afspelen van intro video crashes. Ik heb 4 pogingen moeten doen om door het intro filmpje te komen.

Dan nu wat ik geprobeerd heb:
- chipset driver update
- videokaart drivers updaten
- nieuwste realtek drivers
- Onboard HD audio via bios van de South Bridge gedeactiveerd, ik dacht het idee te hebben dat de onboard geluidskaart het issue gaf want na deze oplossing leek division goed te werken maar toch na 1-2 uur spelen weer een crash.

In de EventViewer zie ik staan:

"Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."
EventId: 41
Version: 4
Level: 1
Task: 63
EventRecordId: 1081

(als meer informatie nodig is hoor ik dat graag!)

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen en of het echt iets software gerelateerd is of dat ik moet uitgaan van hardware dat kapot is gegaan?

Alvast dank!

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

De computer valt volledig uit? Dit zou wel eens richting je voeding kunnen gaan, zodra hij belast wordt kan hij het niet meer aan. Heb het meerdere keren gezien en daar lag ook de oorzaak bij de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:16
Wat zijn de temperaturen onder load na die twee uur? Wellicht is hij uitgevallen doordat er iets te warm is geworden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Lawwie schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:36:
De computer valt volledig uit? Dit zou wel eens richting je voeding kunnen gaan, zodra hij belast wordt kan hij het niet meer aan. Heb het meerdere keren gezien en daar lag ook de oorzaak bij de voeding.
Ja, computer valt volledig uit en start dan opnieuw op. Soms bij het opnieuw opstarten dan start de computer opnieuw op maar werkt scherm, toetsenbord, muis allemaal niet. Als dit gebeurd dan laat ik de comp voor wat het is en na een x aantal uur dan start hij wel weer normaal op.
Jumpman schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:42:
Wat zijn de temperaturen onder load na die twee uur? Wellicht is hij uitgevallen doordat er iets te warm is geworden.
Het issue kan al direct voorkomen dus zonder dat de computer echte load heeft gehad. Bijvoorbeeld bij eerste CS:Go game en daarna kan ik wel weer gewoon 3-4 games spelen. Daarnaast heb ik ook stresstesten gedaan en dat gaat goed. Ik zal een nieuwe test doen want laatste test was bij aankoop om te kijken of alles goed werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door maxtz0r op 26-05-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 08:17
Dat dit vooral gebeurt bij het laden van levels en niet bij een stresstest, doet mij vermoeden dat het aan de hardeschijf ligt. Je hardeschijf houd statestieken bij genaamt smart waardes. Die kun je uitlezen met bijvoorbeeld hwinfo. Als je een screenshot plaatst van de waardes kunnen we je daarmee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Bennnie schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:16:
Dat dit vooral gebeurt bij het laden van levels en niet bij een stresstest, doet mij vermoeden dat het aan de hardeschijf ligt. Je hardeschijf houd statestieken bij genaamt smart waardes. Die kun je uitlezen met bijvoorbeeld hwinfo. Als je een screenshot plaatst van de waardes kunnen we je daarmee helpen
Dat klinkt inderdaad als iets logisch. Comp crashde ook bij het intro filmpje van Division maar ik vermoed dat op de achtergrond het spel geladen wordt.
Ik ga dit proberen en zal je de resultaten geven.

hier zijn de pics:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g6bAqwb.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kmm5df5.png

[ Voor 10% gewijzigd door maxtz0r op 26-05-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

maxtz0r schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:46:
Het issue kan al direct voorkomen dus zonder dat de computer echte load heeft gehad. Bijvoorbeeld bij eerste CS:Go game en daarna kan ik wel weer gewoon 3-4 games spelen. Daarnaast heb ik ook stresstesten gedaan en dat gaat goed. Ik zal een nieuwe test doen want laatste test was bij aankoop om te kijken of alles goed werkt.
Zodra een computer iets start, zal de cpu direct warm worden, en dat kan al in 2 seconden.
Dus meet eens de cpu temperatuur terwijl je een game start.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Ik heb de temperaturen gecheckt en die zijn prima, vlak voor de crash exact hetzelfde als wanneer ik gewoon 1 uur speel.

Na de laatste crash van vandaag krijg ik mijn comp uberhaupt niet meer opgestart. Ik vermoed een kapotte moederkaart aangezien hij niks meer doet. Bij opstarten werkt geen usb apparaat, videokaart fan gaat aan, andere fans gaan ook aan, ik hoor mijn hdd maar er gebeurt helemaal niks. De dr. debug op de mobo geeft ook geen error codes aan maar voor de zekerheid heb ik al het hardware 1 voor 1 eruit gehaald en gekeken of er iets gebeurt. Zelfs wanneer ik alleen cpu erop heb zitten en echt alles eraf(tot led lampjes) doet hij exact hetzelfde... opstarten maar zonder beeld en zonder usb.

Ik ga denk ik een nieuwe mobo aanschaffen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtz0r
Voor de mensen die toevallig op dit topic uitkomen bij deze nog even een eindconclusie:

Ik heb een nieuw moederbord + CPU + geheugen aangeschaft omdat mijn oude socket vrijwel niet meer te verkrijgen was. Vervolgens de hele boel geïnstalleerd en opgestart. In eerste instantie gebeurde niet veel maar na wat aanklooien kreeg ik mijn windows weer terug. Na het herstellen van windows(was kennelijk nodig) moest ik mijn comp opnieuw opstarten. Bij het opnieuw opstarten gebeurde exact hetzelfde als bij mijn oude set-up, er gaan wat lampjes op mobo aan maar verder niks.
Het enige verschil is dat de mobo dr. debug code 00 aangaf. Het boekje wat bij de mobo komt gaf alle codes behalve 00 aan dus ik wist nog steeds niet wat er aan de hand was. Omdat ik ondertussen toch al in de buidel had getast en hier en daar las dat het met voeding te maken had heb ik een nieuwe voeding aangeschaft. Na deze te hebben geïnstalleerd werkt alles weer zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
Goed te horen dat je het hebt kunnen oplossen en zo te horen lag het aan de voeding, al kunnen meerdere oorzaken altijd aanwezig zijn.

En bedankt voor het informeren.!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10 15:15
Welke voeding heb je aangeschaft?
Pagina: 1