Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Op dit moment ben ik bezig om een nieuwe computer samen te stellen. Ik heb mijn oog laten vallen op de BitFenix Portal kast en daar moet onder andere een Intel 7700K met een Asus ROG Strix Z270I ITX bord in komen te hangen.

Alleen betreft dit een (grote) ITX kast en dan is ruimte een probleem. De kast kan een CPU koeler hebben van maximaal 125mm hoog. Scynte Mugen 4 zou daardoor al afvallen omdat die over de 130mm heen gaat.

Volgens mij zijn er twee oplossingen in dit verhaal mogelijk:
1. Een kleinere CPU fan
2. Waterkoeling

Als ik een aantal reviews zie op Youtube, dan zie ik dat er standaard wordt gekozen voor AIO CPU waterkoeler.
YouTube: Bitfenix Portal Review | Sleek ITX Chassis
YouTube: $2000 Beast Mini-Itx Gaming PC | Time Lapse Build
De kast kan een radiator hebben van 120mm dus dat is het probleem niet. De AIO oplossingen die in de filmpjes gebruikt worden (zoals de Deepcool Captain 120) worden alleen niet in Nederland verkocht. Als ik in de pricewatch op zoek ga dan kom je op dingen uit als de Corsair Hydro H45 en H80i of de Cooler Master Seidon 120V v2. Alleen zie ik in de vele gebruikersreviews mensen klagen over de fan, de pomp of beide qua geluidsproductie. Als ik voor een AIO koeler zou moeten gaan zou ik mij gaan verdiepen in de pricewatch: NZXT Kraken X31.

Een andere optie is een kleinere CPU fan. Dit soort fans vallen al af denk ik omdat ze tegen de zijkant van de kast gaan blazen. pricewatch: Noctua NH-L12 Dus blijven er alleen fans over de een fan hebben vanaf de zijkant op de heatsink zoals deze: pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim. Maar voor mijn gevoel zijn dit soort fans in de minderheid.
offtopic:
De fans heb ik even at random geselecteerd als voorbeeld. Ik heb mij zelf nog niet verdiept in wat een goede prijs/kwaliteit verhouding en welke meer/minder lawaai maakt.

Wat is nu wijsheid in dit verhaal? Een CPU fan die vanaf de zijkant de heatsink koelt of een AIO waterkoeler? Of zie ik nog andere opties compleet over het hoofd? Ik heb overigens zelf geen enkele ervaring met waterkoeling dus ik heb geen idee hoeveel lawaai het maakt en hoe storend het is.