Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win10] Onverwachts niet booten, geen bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-11 22:20
What happened?
Toen ik mijn systeem vanmiddag uit de slaapstand probeerde te halen, bootte hij niet helemaal lekker door. Hoewel de fans aangingen en de leds van het moederbord en GPU aansprongen, kreeg ik geen video output. An sich geen groot probleem, kan gebeuren, dus ik start hem geforceerd opnieuw op door de aan/uit-button een aantal seconden in te houden.

Sinds hij geforceerd is afgesloten, is er geen teken van leven meer. Er komt geen BIOS op het scherm, LED's, fans en HDD blijven uit.

Concreet probleem
Ontwaken uit slaapstand > PC springt aan (LEDs aan + fans draaien) > Geen video output > Geforceerd afgesloten (aan/uit-knop 10 seconden ingehouden > Niets

Wat heb ik gedaan?
Het systeem heeft een aantal uur los van de stroomtoevoer gestaan, daarna heb ik iedere schijf losgekoppeld en na een paar minuten weer eraan gekoppeld. Geprobeerd op te starten zonder de extra schijven, één reepje RAM (2x getest, beide RAM-reepjes) en zonder GPU, alle keren geen resultaat.

Win10-boot usb erin gedaan, geen resultaat.

Ik heb geen idee wat je kunt doen met een PC die geen reactie geeft, vandaar dat ik willekeurige wat dingen heb geprobeerd te testen.

Opmerkingen
  • Voeding lijkt stroom door te geven aan toetsenbord en muis, de LED's hiervan springen ook aan wanneer ik het systeem probeer in te schakelen.
  • Het lijkt mij overduidelijk een hardwareprobleem, maar het lijkt me heel raar als deze op een of andere manier in verband staat met het geforceerd afsluiten. Aan de andere kant is het dan weer extreem toevallig dat het tegelijkertijd gebeurt.
  • Om eerlijk te zijn, weet ik niet of WOS het geschikte subforum is voor deze vraag. Het leek mij het meest passend bij de vraag.
Systeem
Vrij recent systeem (~4 maanden oud) wat vrij stabiel draait sinds assemblage. Geen grote fouten of crashes meegemaakt in de afgelopen maanden.

#Systeem
1Intel Core i5-6500 Boxed
1Gigabyte GA-B150-HD3P
1Gigabyte Radeon RX 480 G1 Gaming 8G
1NZXT S340 Zwart
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB
1Seasonic S12II-Bronze 620W
1Crucial MX100 256GB
1Samsung 850 EVO 500GB
Bekijk collectie
Importeer producten

[ Voor 4% gewijzigd door DaLucovic op 25-05-2017 21:55 . Reden: [21:55]Systeem iets geüpdatet met nieuwe schijven ]

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

Alle reacties

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:44
Domme vraag: Doet de monitor het wel? Is de kabel stevig aangesloten? Doet een andere monitor hetzelfde?
Heb je e.e.a. al eens schoon geblazen van binnen?

• DaLucovic
TanteBeth schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:01:
Domme vraag: Doet de monitor het wel? Is de kabel stevig aangesloten? Doet een andere monitor hetzelfde?
Heb je e.e.a. al eens schoon geblazen van binnen?
Monitor doet het, geen aanpassingen na inhouden aan/uit-knop. Geeft ook melding dat er geen video-input is gevonden.

Kabels zijn gecheckt.

Andere monitor niet geprobeerd, maar lijkt me niet relevant omdat desktop niet opstart en huidige geen gebreken vertoond.

Niet schoongeblazen, wel schoongemaakt van binnen. Dit zou in principe het booten niet moeten beïvnloeden lijkt me.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En de voeding, is die nieuw? Wel een oud model.

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-11 10:56
heb je al een andere voedinng geprobeert? het kan namelijk heel goed dat er een lijntje overleden is

• DaLucovic
Reepje schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:11:
En de voeding, is die nieuw? Wel een oud model.
Niet nieuw, ongeveer 2,5 jaar oud. Heeft tot op heden perfect gewerkt en is ongeveer een halfjaar geleden gecheckt op gebreken bij de webwinkel. De voeding werkte ook 100% voordat deze geforceerd werd gesloten, springt overigens niet aan als ik de knop indruk.

De kabel van de knop van kast naar moederbord heb ik ook gecheckt of ie nog goed vast zit etc., heb helaas nu geen vervanger bij de hand.

EDIT: Wacht even, ik ga nog eens checken of de voeding echt niet aangaat, anders is het onmogelijk dat er wel stroom gaat naar mijn randapparatuur.

EDIT2: Nee, voeding lijkt toch echt niet aan te gaan. Ik ben wel 100% zeker dat de randapparatuur reageert op de aan/uit-knop.

[ Voor 19% gewijzigd door DaLucovic op 25-05-2017 22:22 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Toch zou de voeding heel goed de oorzaak kunnen zijn.
Bedenk dat de meeste dingen die kapot zijn, het net daarvoor nog 100% goed deden.

Trek de grafische kaart er eens uit en verbind monitor met moederbord.

• DaLucovic
Voeding lijkt te werken.

Net getest m.b.v. paperclip op pin 15 en 16. Zodra ik de stroom inschakel, gaat de fan ronddraaien.

Zodra ik alleen 24-pins aansluit op moederbord, doet ie niks.

Nu ga ik component voor component het systeem weer opbouwen, al heb ik nu sterke vermoedens dat het moederbord er vrij weinig zin in heeft.

EDIT: Systeem start op. Komt echter niet langs de POST bios, hangt dus in een soort bootloop.

[ Voor 12% gewijzigd door DaLucovic op 26-05-2017 12:38 ]

• DaLucovic
Reepje schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:19:
Toch zou de voeding heel goed de oorzaak kunnen zijn.
Bedenk dat de meeste dingen die kapot zijn, het net daarvoor nog 100% goed deden.

Trek de grafische kaart er eens uit en verbind monitor met moederbord.
De voeding is net bij een computerzaak gecontroleerd op fouten. Hoewel het een test zonder load was, gaf hij overal de goede waarden aan.

Ik ga het systeem nu buiten de kast opnieuw opbouwen, dat werkt in ieder geval handiger als ik nog veel moet gaan swappen e.d.

Het systeem wil nu opstarten, maar komt dus niet door de POST. Ik heb net een speakertje aan het moederbord gehangen, maar de piepjes blijven helaas uit. Mocht ik nog iets verder komen of een fix gevonden hebben, zal ik deze reactie updaten om verder dubbelposten te voorkomen.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh...dit heeft erg weinig met Windows zelf te maken, dus ik verplaats hem even naar PMG

• Tim1996
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb ook een bootloop probleem gehad, eerst verholpen door de processor te vervangen. Vervolgens had ik nog steeds problemen, en heb ik ook een ander moederbordje geprobeerd en nu heb ik geen bootproblemen meer!

De processor was volledig overleden(1,75 jaar oud) en heb ik via intel een nieuwe gekregen. Het moederbord heb ik zelf naar Gigabyte opgestuurd en het is afwachten of ik een reparatie/vervanging daarvoor krijg.

Dit bootprobleem kan dus (naar mijn ervaring) te maken hebben met je moederbord en/of je processor.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

• DaLucovic
Ja, alle componenten zijn wat dat betreft gecheckt en gedubbelcheckt.

Ik verwacht dat het moederbord ermee op is gehouden. Afgelopen week heb ik geen tijd gehad om het verder te onderzoeken, komende week geef ik het weer een kans.

Ik zal dit topic updaten als ik een fix heb gevonden of onderdeel RMA heb gestuurd

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je toevallig een powered usb hub? Of een ander apparaat dat stroom krijgt via externe bron (dus niet van computer) ?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• DaLucovic
Nee niets.

Het systeem ligt nu ook helemaal uit elkaar en alles is losgekoppeld, dus daar zouden de problemen niet in moeten zitten. Ook buiten de kast opnieuw opbouwen heeft niks geholpen dus ik verwacht dat de hardware ergens defect is.

Deze week ga ik dus verder proberen te achterhalen welk component het niet meer doet.

Pagina: 1