RX 580 op 100% fan speed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 23:43
Dag allen,

Ik heb net mijn nieuwe PC in elkaar gezet en de videokaart blijft constant op 100% fan speed draaien. Betreft een Sapphire RX 580 Pulse. Ik heb de nieuwste Crimson AMD drivers geïnstalleerd, speedfan, msi afterburner en Sapphire Trixx software geprobeerd maar de fan speed blijft maar op max snelheid draaien. Ik merk ook dat 1 fan op de videokaart stilstaat en de andere draait. Iemand een idee?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wat voor temps haal je? En draaid hij ook op 100% in de bios? Of alleen in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het lijkt erop dat het bios/firmware detecteert dat een fan nog niet meeloopt en dus max voltage (12volt?) geeft om hem op te laten spinnen. Dit werkt niet blijkbaar en daarom draait de andere fan nog steeds op 100% (12V). Geef de fan die stilstaat eens een zetje met je vinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
loki504 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:29:
Wat voor temps haal je? En draaid hij ook op 100% in de bios? Of alleen in Windows?
Temps zijn rond de 25 graden, draait altijd 100%, zowel in bios als in windows.
ToFast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:34:
Het lijkt erop dat het bios/firmware detecteert dat een fan nog niet meeloopt en dus max voltage (12volt?) geeft om hem op te laten spinnen. Dit werkt niet blijkbaar en daarom draait de andere fan nog steeds op 100% (12V). Geef de fan die stilstaat eens een zetje met je vinger.
Heb een paar keer geprobeerd een zetje te geven maar geen verandering helaas. Deze videokaart heeft wel de mogelijkheid om de fans stil te laten staan bij een laag genoeg temperatuur dus misschien draait het daarom niet? Dan zou de andere echter niet op 100% moeten draaien. Nog meer ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Rezk schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:38:
[...]

Temps zijn rond de 25 graden, draait altijd 100%, zowel in bios als in windows.

[...]

Heb een paar keer geprobeerd een zetje te geven maar geen verandering helaas. Deze videokaart heeft wel de mogelijkheid om de fans stil te laten staan bij een laag genoeg temperatuur dus misschien draait het daarom niet? Dan zou de andere echter niet op 100% moeten draaien. Nog meer ideeën?
Gevalletje rma dan helaas. Beide fans zullen hetzelfde reageren normaal gesproken. Het zal wel een soort van fail-safe systeem zijn die reguliering van de fans, dat als 1 vast staat de ander op 100% draait zodat de boel niet oververhit kan raken.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 25-05-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
ToFast schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:00:
[...]

Gevalletje rma dan helaas. Beide fans zullen hetzelfde reageren normaal gesproken. Het zal wel een soort van fail-safe systeem zijn die reguliering van de fans, dat als 1 vast staat de ander op 100% draait zodat de boel niet oververhit kan raken.
Ik vrees het ook. Ben al uren bezig maar kom er met software niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Als het zelf in de bios is en de tamps zijn goed. Is het duidelijk een RMA gevalletje. Hopelijk kunnen ze direct een nieuwe sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
loki504 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 06:57:
Als het zelf in de bios is en de tamps zijn goed. Is het duidelijk een RMA gevalletje. Hopelijk kunnen ze direct een nieuwe sturen.
Ja, ik dacht eerst dat het normaal was in de bios omdat het nog de drivers moest laden in Windows maar er is idd iets mis. Ik heb onderhand een RMA aangevraagd. De laatste tijd zijn de RX 580 zeer slecht verkrijgbaar dus zal helaas paar weken moeten wachten. Iig super bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Geen probleem. Mijn oude r9 290 spint heel even op als ik hem aanzet. Maar daarna is hij gewoon stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-10 13:49
Maak je toevallig gebruik van een displayport kabel en zo ja, heb je al een andere kabel geprobeerd?

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
untflanked schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:45:
Maak je toevallig gebruik van een displayport kabel en zo ja, heb je al een andere kabel geprobeerd?
Ik maak inderdaad gebruik van een displayport kabel. Ik heb ook een hdmi kabel geprobeerd maar dat maakte geen verschil (moet ik wel erbij zeggen dat dat was voordat ik windows installeerde). Zou dat verschil moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-10 13:49
Het had eventueel een mogelijkheid kunnen zijn. Displayport kabels hebben vaak een 20pin aansluiting die 3.3V de videokaart insturen. Die kan voor errors zorgen, bij mij startte de complete PC niet eens op.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Pagina: 1