Ander wattage oplader gebruiken voor smartphone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 23:46
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort de Huawei P8. Natuurlijk is deze telefoon niet heel nieuw meer maar ik kon hem voor 200 euro krijgen. Deze telefoon was twee jaar geleden nog verkozen tot beste telefoon door EISA.

Alleen heb ik een probleem. De telefoon laadt langzaam op (3,5 uur) en gaat redelijk snel leeg. Nu vroeg ik me dus af of het mogelijk is een quick charge oplader te kopen (deze kun je kopen bij de Action, mediamarkt etc.) en deze te gebruiken om de huawei p8 te opladen. Zou dit de batterij (levensduur) kunnen beschadigen?

Ik had vroeger een samsung galaxy s4 en die laadde ik na een tijdje ook op met de quick charge van de action. Deze heeft 2.1 Ampère en dat is klaarblijkelijk meer dan de wattage van de lader van Samsung zelf. Mijn telefoon laadde sneller op en ik had nergens problemen.

Hebben jullie daarnaast ervaringen met de huawei p8 of soortgelijke ervaringen met telefoons waarvan de batterij snel leeg gaat?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gaat het om een gebruikt toestel ?

Ik ben geen fan van andere laders als origineel, evt met goede kabels van oa Anker of Belkin.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De stroom die op een adapter staat is de maximale stroom die hij aan kan. Hoeveel stroom er daadwerkelijk verbruikt wordt, hangt af van de telefoon. Een hóger maximale stroom kan dus nooit kwaad, hooguit een te láág getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Het is een refurbished toestel inderdaad. Wel zo goed als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 14:57
Er zijn drie factoren welke de oplaadtijd beïnvloeden, namelijk:
  1. De stroom welke de oplader kan leveren
  2. De stroom welke door de kabel heen kan
  3. De stroom welke het toestel vraagt
Het toestel kunnen we in deze niet aanpassen, dus punt 3 is een gegeven. De kabel, daar heeft dodge_911 een hele berg reviews over geschreven wat allemaal samengevat staat in een Google Sheet van zijn hand. Het gaat vooral om de dikte van de aders in de kabel, o.a. Anker en BlitzWolf komen hier erg goed uit. Tot slot de oplader, als je er een hebt die meer dan 2A kan leveren (van een betrouwbaar merk, o.a. Anker, wat de IKEA verkoopt of wat er bij een toestel meegeleverd is) dan is daar waarschijnlijk niet veel meer op te winnen.

Eventueel kun je kijken naar een Huawei Thuislader HW-050100E2W + Datakabel micro USB 1A Wit als vervanger van je huidige oplader. Deze is wel bij meer verkopers te vinden, maar die staan helaas niet in de Pricewatch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Je vergeet de staat van de accu. Naar mate de accu slijt neemt de interne weerstand toe wat gevolgen heeft voor op- en ontladen. Naar mijn ervaring hebben smartphones na 2 jaar dagelijks gebruik een behoorlijk versleten accu waardoor ze bijna waardeloos worden, dus ik had nooit een 2 jaar oude telefoon gekocht. Accu vervangen in een smartphone doe je helaas ook niet zo 123 meer :(

Wat gezegd wordt over de lader is verder helemaal waar, er is veel rotzooi op de markt en een goede lader is wel wat waard. Dus koop bij een fatsoenlijk kanaal (winkels als mediamarkt, bcc, gamma, coolblue) en vermijd dubieuze bronnen (ebay, action, dx, alibaba), en koop een fatsoenlijk merk. Als je dat bij een fatsoenlijk kanaal doet krijg je ook geen rotzooi binnen. Belkin is prima keus, heb prima ervaring met mediamarkt huismerk dat volgens mij Be Hello heet.

Je hebt verder best grappige stroommetertjes voor usb. Heb m'n twijfels over hoe nauwkeurig die zijn (1% opgegeven tolerantie vind ik al best fors, vraag me af hoe het verloop over tijd dan is) maar het geeft wel een idee of de zaak in orde is. Als er een fatsoenlijke stroom loopt in de orde van grootte van 1A/5V maar hij laadt nog steeds langzaam op, dan is het de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Op de oplader staat 1000 mA en 4.5 - 9.5V. Als ik een andere oplader neem van bijvoorbeeld 2.1A dan zou ik daar dus 1.1A op winnen. Hoop alleen dat dat niet schadelijk is voor de telefoon dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:16
In de reviews van Huawei toestellen wordt wel vaker aangeven dat ze langzaam opladen. Natuurlijk is de lader natuurlijk niet zo snel, maar een lader van 1.5 of 2 A zou niet zo veel duurder zijn om mee te leveren, dus ik verwacht dat de telefoon gewoon niet meer aan kan.

Ik zou daarom eerst maar eens kijken waarom je accu zo kort mee gaat. Met de juiste schroevendraaier en wat nieuwe tape om alles opnieuw vast te zetten kun je de accu vrij simpel vervangen, of laat het bij een winkel doen voor een paar tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
Akif19 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:17:
Op de oplader staat 1000 mA en 4.5 - 9.5V. Als ik een andere oplader neem van bijvoorbeeld 2.1A dan zou ik daar dus 1.1A op winnen. Hoop alleen dat dat niet schadelijk is voor de telefoon dan.
Dat is de maximale stroom die de lader kan leveren, maar de belasting (dus de telefoon) bepaalt hoeveel stroom er uiteindelijk gaat lopen. Al hang je er 10A aan, maakt geen verschil. Alleen als de lader de bottleneck vormt en niet de stroom kan leveren die zou kunnen lopen. Eén manier om erachter te komen hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt en dat is meten.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 25-05-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En de lader vertelt de telefoon hoeveel hij max kan leveren, dit doet hij dmv bep voltages op de datalijnen. Op basis van die info zal de telefoon zijn maximale laadstroom aanpassen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Akif19 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:59:
Het is een refurbished toestel inderdaad. Wel zo goed als nieuw.
Is de batterij nog goed dan ? Dat kun je checken met een App als Battery Life

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
@Hackus
Werkt die app dan ook echt? Dat lijkt me super om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wel GPS/locatie services uit staan? Dit blijft een grote energieslurper.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
memphis schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:24:
En de lader vertelt de telefoon hoeveel hij max kan leveren, dit doet hij dmv bep voltages op de datalijnen. Op basis van die info zal de telefoon zijn maximale laadstroom aanpassen.
Dat is wat Samsung volgens mij doet met sommige quick charges en daarbij gooien ze ook de laadspanning omhoog. Hier is geen standaard voor en dat maakt het zeer specifiek voor bepaalde modellen, andere telefoons blaas je op deze manier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-06 09:51

WCA

Flake schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:20:
[...]

Dat is wat Samsung volgens mij doet met sommige quick charges en daarbij gooien ze ook de laadspanning omhoog. Hier is geen standaard voor en dat maakt het zeer specifiek voor bepaalde modellen, andere telefoons blaas je op deze manier op.
Samsung gebruikt gewoon QuickCharge van Qualcomm, alleen ze noemen het Samsung Fast Charge. Is gewoon een standaard.

Verder zal de lader alleen maar verhoogde spanning geven wanneer de aangesloten telefoon aangeeft dat ie dat kan hebben, je blaast echt niet zomaar een telefoon op

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GreNade schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:25:
[...]

Samsung gebruikt gewoon QuickCharge van Qualcomm, alleen ze noemen het Samsung Fast Charge. Is gewoon een standaard.

Verder zal de lader alleen maar verhoogde spanning geven wanneer de aangesloten telefoon aangeeft dat ie dat kan hebben, je blaast echt niet zomaar een telefoon op
das leuk met een usb powermeter er tussen :-) standaard staat de lader netjes op 5V
hang ik mijn S7 met quickcharge er aan schiet die naar 9V en laad die met 1.67A
zet ik QC uit blijft die op 5V en stuurt die er stroom heen met 1.89A

met QC aan laad de accu veel sneller... maar denk dat die ook sneller slijt dan met normaal opladen
enige waar ik QC voor gebruik is als ik hem vergeten ben aan de lader te leggen de vorige avond :+
en hem nog even snel moet vol pompen :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
@GreNade
Niet elke telefoon kan quick/turbo charge aan dacht ik.

Als ik het goed heb begrepen kan ik een quick charger proberen mits hij van goede kwaliteit is. De telefoon zal als het goed is dan zelf aangeven of hij dat aankan. Als hij oplaadt, neem ik aan dat hij dat aankan. Zo niet, dan is de batterij daar niet voor bedoeld.

En misschien een domme vraag maar moet ik als ik een quick charge koop kijken naar de Ampère of naar de voltage van de oplader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Akif19 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:52:
@GreNade

Als ik het goed heb begrepen kan ik een quick charger proberen mits hij van goede kwaliteit is. De telefoon zal als het goed is dan zelf aangeven of hij dat aankan. Als hij oplaadt, neem ik aan dat hij dat aankan. Zo niet, dan is de batterij daar niet voor bedoeld.

En misschien een domme vraag maar moet ik als ik een quick charge koop kijken naar de Ampère of naar de voltage van de oplader?
Je kunt alle laders gebruiken. je hoeft verder niet echt naar stroom of spanning te kijken, dat wordt geregeld door de telefoon en de lader.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Flake schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:33:
Je vergeet de staat van de accu. Naar mate de accu slijt neemt de interne weerstand toe wat gevolgen heeft voor op- en ontladen. Naar mijn ervaring hebben smartphones na 2 jaar dagelijks gebruik een behoorlijk versleten accu .....
Hoor je wel meer. Maar is dat ook echt zo in het algemeen?
Ik heb geen smartphone, maar alleen een mobieltje, maar dat moet geen verschil zijn. Ik gebruik dat ding niet intensief, maar heb hem wel dagelijks aan staan als ik onderweg ben.
De vorige heb ik afgedankt omdat de batterij inderdaad totaal versleten was, had in het laatst nog een capaciteit van twee uren. Maar hij was inmiddels wel ruim 12 jaar oud, een nieuwe batterij van dat model was niet meer verkrijgbaar. Het exemplaar dat ik nu heb is ook al weer 7 jaar oud. De capaciteit van de accu is inmiddels gezakt van aanvankelijk een dag of tien naar ongeveer zes dagen. Voorlopig nog geen aanleiding om een nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:16
Akif19 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:52:
@GreNade

Je telefoon zal sowieso geen quickcharge ondersteunen, want alleen hogere segment Qualcomm chips ondersteunen dat, Huawei gebruikt voornamelijk eigen chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

HallonRubus schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:41:
[...]

Je telefoon zal sowieso geen quickcharge ondersteunen, want alleen hogere segment Qualcomm chips ondersteunen dat, Huawei gebruikt voornamelijk eigen chips.
Hoeft niet per se, samsung exynos modellen ondersteunen het ook gewoon. Onder een ander naampje (Samsung Fast Charge), dat wel.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Denken jullie dan dat het beter is als ik deze refurbished toestel terugstuur voor een ander exemplaar? Of (ik heb nog een week herroepingsrecht) dat ik deze telefoon terugstuur en een nieuwe Motorola moto G5 koop?
De motorola heeft ook geen geweldige accuduur en is ook niet heel snel maar is wel nieuw en heeft recentere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

Je moet doen wat je niet laten kunt, maar dit staat los van je vraagstelling hier. De telefoon die je hebt, kan snelladen.

In tegenstelling tot wat hier beweerd wordt, heeft het 'slijten' van de accu niet heel veel van doen met de laadtijd ervan, althans, niet op de hier gesuggereerde manier. Wat er 'slijt', is de capaciteit van de accu. Dat wil zeggen; een oudere accu heeft een lagere capaciteit en is daarmee sneller leeg, en ook sneller vol, omdat er domweg minder in gaat.

De inwendige weerstand heeft daarbij amper tot geen invloed.

De telefoons gebruiken li-ion doorgaans. Voor elke bestaande li-ion cel is het veilig deze op 1c op te laten (1 maal de capaciteit van de lipo), en dit is geen snelladen. Zonder snelladen, zou elke accu in iets boven een uur vol moeten zijn.

Stel in jouw mobiel zit een 1800mAh lipo, dan kun je die zonder meer veilig met 1.8A opladen.

Zoals ook al gezegd, is het niet de lader die de uiteindelijke stroom bepaalt, maar het laadcircruit in de telefoon. De telefoon bepaald de laadspanning en -stroom.

Laten we overigens de termen juist houden. Wattage, amperage, het zijn semi-niet bestaande termen. Ze bestonden niet, maar doordat ze gebruikt worden, bestaan ze nu wel.

Het is vermogen (watt), spanning (volt) en stroom (ampére), waarbij het vermogen het product is van spanning en stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 917165 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 01:07:

…maar het laadcircruit in de telefoon.
Dus heeft die interne weerstand wel degelijk invloed op een accu en capaciteit. Sterker nog, hoe hoger de interne weerstand hoe kleiner de capaciteit. Immers een grotere weerstand bij een gelijkblijvende spanning levert een kleinere stroom op. En juist die stroom bepaalt je capaciteit. Logischerwijs: Q=I*t waarbij Q staat voor de hoeveelheid lading oftewel jouw (m)Ah. En als we ergens een accu op selecteren dan is het wel je capaciteit.

Maar in het geval van TS: Nee het maakt niet uit welke USB-lader je aan je telefoon hangt. De telefoon vraagt iets van de lader, de lader geeft dat netjes. Het is NIET zo dat de lader maar door blijft duwen terwijl de telefoon het niet aan kan.

De 1000W voeding van je PC duwt toch ook geen 1000W constant naar binnen maar levert ook wat gevraagd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Anoniem: 917165 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 01:07:
In tegenstelling tot wat hier beweerd wordt, heeft het 'slijten' van de accu niet heel veel van doen met de laadtijd ervan, althans, niet op de hier gesuggereerde manier. Wat er 'slijt', is de capaciteit van de accu. Dat wil zeggen; een oudere accu heeft een lagere capaciteit en is daarmee sneller leeg, en ook sneller vol, omdat er domweg minder in gaat.

Ik vind het grappig dat het een trend is op dit forum dat mensen in een discussie duiken, één detail eruit pikken om daar vervolgens op door te rammen. Jahaa, maar ik ben ook slim! Maar je voegt hier wel erg weinig toe aan de kern van het verhaal. Als ik het goed herinner wordt bij slijtage van li-ion de elektrolyt steeds meer solide en vormt er oxidatie op de cathode, en dat heeft gevolgen voor de capaciteit, interne weerstand en zelfontlading. Het staat in relatie met elkaar. Lekker boeiend. Ook ik vind mezelf best slim.

Om terug te komen op OP z'n vraag: ik ken die refurbished dienst niet, maar een tweedehands telefoon die 2 jaar oud is en dagelijks is gebruikt is dus zo'n 600-800x op/ontladen en daarmee ga je wel aardig richting einde levensduur. Als je er een nieuwe accu bij krijgt, prima.
Pagina: 1