Vraag

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:17
Hi ,

Ik heb op al mijn foto,s genomen met de Panasonic gx80 van de laatste paar dagen een vlek/stip zitten , met div verschillende lenzen getest maar het zit hem in de camera , op de censor lijkt me dan , maar als ik op de sensor kijk zie ik helemaal niets zitten . Ook na met speciale sensor clean swipes aan de slag te zijn geweest is er geen verschil te zien , de stip /vlek blijf bestaan .

Iemand een idee wat dit is en hoe dit verholpen kan worden ?

Thx

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 25-05-2017 18:58 ]

Alle reacties

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
Dat zou eventueel een cluster dode pixels kunnen zijn.

Zonder foto's om te inspecteren wordt het helaas echter lastig voor ons om dat te beoordelen.
Zou je een paar voorbeelden kunnen delen met ons?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Verwijderd

Waarom post iedereen die klachten heeft over een bepaald fenomeen nooit voorbeelden ervan?

• ramrodwillem
Helemaal gelijk , hier een foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LLYUtns58vMjXuhipcJt2bpL/thumb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door ramrodwillem op 25-05-2017 19:54 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 08:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat lijkt me stof op je sensor ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• ramrodwillem
Tja , lijkt me stug eerlijk gezegd , ik heb de sensor goed schoon gemaakt en op de sensor is niets te zien en het stof/vuil zit nog precies op de zelfde plek ..

Verwijderd

Nu ken ik de gx 80 niet maar ik heb hetzelfde fenomeen bij 1 van mijn Sony lenzen. Daar zit dus ergens een stofje in.

• ramrodwillem
Nee , niet bij mij ik heb 3 verschillende lenzen gebruikt , stof of vuil zit steeds op de zelfde plek ...

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Heb je wel goed gekeken? Je camera neemt het beeld op de kop op. Het stofje zit dus niet aan de rechterkant van je sensor, maar aan de linkerkant. Overigens zie ik ook een vrij grote vage vlek midden bovenin...

Edit: ik bedenk me nu nog een mogelijkheid. Als je het echt niet op je sensor ziet zitten, kan het onder het sensorglas zitten. Dat had ik bij mijn Fujifilm X-Pro1. Bij mij zat het er fabrieksaf onder. Dus die kon retour.

[ Voor 34% gewijzigd door Kwintessens op 25-05-2017 22:11 ]

• ramrodwillem
Klopt , die zag ik ook , maar op de sensor is echt niets meer te zien nu .

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

ramrodwillem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:10:
Nee , niet bij mij ik heb 3 verschillende lenzen gebruikt , stof of vuil zit steeds op de zelfde plek ...
Mmm, Je sensor lijkt namelijk prima te werken.Het zou kunnen dat het stof onder het glas van je camerasensor is beland, en dat is vervelend schoonmaken.

Wat gebeurd er als je afstopt tot f22? hoe ziet het er dan uit? als de vlek groter is weet je zeker dat het door stof komt.

ora et labora

• Kwintessens
ramrodwillem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:11:
Klopt , die zag ik ook , maar op de sensor is echt niets meer te zien nu .
Zie mijn edit boven jouw reactie.

• ramrodwillem
Zal morgen een nieuwe foto maken, bedankt zover ,

Mocht het stof onder het sensor glas zijn , valt zoiets onder garantie ?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ramrodwillem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:17:

Hoelang heb je de camera? na een bepaalde tijd ligt de bewijslast bij de koper als ik het goed heb.
Dit lijkt mij iets om na te vragen voordat je m opstuurd.

Oja, en even een kleine tip, ik heb een slechte ervaring gehad met techrepair in bergen op zoom.

ora et labora

• ramrodwillem
Een maand na dat hij uit kwam , ja ik voel de bij al hangen dat het eventueel een lastig verhaal gaat worden .

Iemand nog wel goede ervaringen met een bedrijf die hier naar zou kunnen kijken in de buurt van Rotterdam?

• Kwintessens
ramrodwillem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:17:

Hou oud is je camera? Als hij jonger is dan 6 maanden, moet de verkoper aantonen dat het geen fabrieksfout is. Na 6 maanden ligt de bewijslast bij jou.

Stof onder het sensorglas komt niet vaak voor, maar de kans is een stuk groter als je met je camera onbeschermd de Sahara insjouwt. Het kan dus van het gebruik afhangen.

• Kwintessens
ramrodwillem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:24:
Een maand na dat hij uit kwam , ja ik voel de bij al hangen dat het eventueel een lastig verhaal gaat worden .

Iemand nog wel goede ervaringen met een bedrijf die hier naar zou kunnen kijken in de buurt van Rotterdam?
Zoek oude foto's op. Trek het contrast flink omhoog en check of je het daar al op ziet. Ik zag het op mijn camera pas na een maand. Want ik schoot nauwelijks met klein diafragma. Toen ik het eenmaal zag, ben ik al mijn foto's langsgelopen en zo kon ik toch terugzien dat het er vanaf het begin zat.

Edit: Maar je kunt natuurlijk eerst naar de verkoper en vragen of ze hem schoon willen maken. Misschien lukt het hen wel en zie je toch iets over het hoofd. En anders constateren zij wel dat het onder het sensorglas zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Kwintessens op 25-05-2017 22:29 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ramrodwillem schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:06:
Tja , lijkt me stug eerlijk gezegd , ik heb de sensor goed schoon gemaakt en op de sensor is niets te zien en het stof/vuil zit nog precies op de zelfde plek ..
Hoe heb je de sensor schoon gemaakt?

ora et labora

• ramrodwillem
met speciale sensor clean swipes

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Stof onder het sensorglas kan, volgens mij, alleen maar in de fabriek veroorzaakt worden. Dus dan heeft het er altijd al op gezeten. Dit is echt wel een hele flinke vlek, zeker voor f/8.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:28:
Stof onder het sensorglas kan, volgens mij, alleen maar in de fabriek veroorzaakt worden. Dus dan heeft het er altijd al op gezeten.
Bij normaal gebruik misschien.... O-)

Maar ik ben dan ook waarschijnlijk een uitzonderlijk geval. Stond vandaag ook weer met de mn camera mijn houtfreeswerk te filmen (houtstof everywhere!)

Dus ja het kan gebeuren.

ora et labora

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:58:
[...]

Bij normaal gebruik misschien.... O-)

Maar ik ben dan ook waarschijnlijk een uitzonderlijk geval. Stond vandaag ook weer met de mn camera mijn houtfreeswerk te filmen (houtstof everywhere!)

Dus ja het kan gebeuren.
Ehh ja, jij krijgt zelfs een Nokia 3310 nog stuk :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 01:58:
[...]

Ehh ja, jij krijgt zelfs een Nokia 3310 nog stuk :X
Nah. Ik gebruik mijn camera gewoon onder alle omstandigheden.

Ik meende dat mijn eerste gx7 ook een stofje onder de sensor had. Maar ik had er niet zo erg last van als op de voorbeeldfoto. Pas bij afstoppen werd het goed zichtbaar. het stof moet ook vrij klein zijn wil het naar binnen kunnen dringen. Stof onder de sensor gebeurd niet zomaar, en omdat de Ts de camera niet lang heeft is dat ook vreemd

Op de voorbeeldfoto zie je trouwens een tweede vlek als je goed kijkt. Midden bovenaan.

ora et labora

• ramrodwillem
Ja klopt , ziet er allemaal niet best uit , zal later op de dag nog een f22 foto maken

• ramrodwillem
Foto , nu op f22 , niet schrikken , het is een slagveld ... , graag duiding .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TaiuFJENroKdSscYqM8F3W89/thumb.jpg

• Universal Creations
En dit is met meerdere lenzen exact hetzelfde? Dit ziet eruit alsof er flinke strepen op je sensor zitten. Misschien heeft je kwastje een spoor achter gelaten.

• ramrodwillem
Ja die vegen zullen wel door mijn kwastje komen , wat te denken van die stip ,vuil of dode pixel ?

• Universal Creations
Dode pixel = 1 zwarte punt, dit is vuil. Normaliter zit het glas op de sensor geplakt en daar kan zover ik weet niets tussenkomen. Dus mij lijkt dat het er gewoon op zit. Stuur hem anders naar een sensor cleaning. Verschillende grote fotozaken doen dat voor pak hem beet €25-30 en daar kun je gewoon op wachten normaliter (als het niet te druk is in de winkel).

• ramrodwillem
Ok , maar ik zou zeker die zwarte punt toch wel moeten zien zitten op de sensor , mits hij aan de bovenkant zit natuurlijk maar heb de sensor zeer goed bekeken maar zie het niet zitten .

• Universal Creations
ramrodwillem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:27:
Ok , maar ik zou zeker die zwarte punt toch wel moeten zien zitten op de sensor , mits hij aan de bovenkant zit natuurlijk maar heb de sensor zeer goed bekeken maar zie het niet zitten .
Met een vergrootglas bekeken?

• Kwintessens
ramrodwillem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:12:
Foto , nu op f22 , niet schrikken , het is een slagveld ... , graag duiding .

[afbeelding]
Laat hem even goed schoonmaken. Niet zelf doen.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ramrodwillem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:58:
Ja die vegen zullen wel door mijn kwastje komen , wat te denken van die stip ,vuil of dode pixel ?
Dooie pixels zijn nooit maar dan ook nooit wazig ;)

www.maartendeboer.net

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
ramrodwillem schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:27:
Rechts boven op de foto = Links onder op de sensor.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• ramrodwillem
Ja dat had ik begrepen maar als ik helemaal niet zie zitten op de sensor maakt dat niet meer uit ...

Morgen naar Kamera express in Capelle ad Ijssel voor een sensor cleaning , ben benieuwd .

• ramrodwillem
Ik ga zo om mn sensor te laten reinigen maar zat nog eens naar de foto te kijken en het commentaar , dat dooie pixels nooit wazig zijn , die zwarte stip kan je toch niet wazig noemen en lijkt me toch een dode pixel ?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ramrodwillem schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:00:
Ik ga zo om mn sensor te laten reinigen maar zat nog eens naar de foto te kijken en het commentaar , dat dooie pixels nooit wazig zijn , die zwarte stip kan je toch niet wazig noemen en lijkt me toch een dode pixel ?
Eh, die is zo wazig als wat? Zoom maar eens in op 100% dan zie je dat direct. Bovendien heb je het over "een dooie pixel", dan zou je wel gigantische pixels hebben :+ Een cluster dooie pixels van die grootte moet je ook aardig wat pech voor hebben. Een cluster dooie pixels zou ook vaak omringt moeten zijn met stuck pixels (bijna dooie pixels).

Maar goed, niet het geval hier want de vlek is wazig en bovendien niet eens overal 100% zwart.

Gewoon je sensor schoon laten maken, zo spannend is dat niet :)

www.maartendeboer.net

• ramrodwillem
Net gebeld ,ivm de GX80 , stof onder sensorglas .
Nieuwe sensor zou rond de 250/300 gaan kosten , hoe de stof onder de sensor komt wordt een lastig verhaal om de kosten terug te krijgen volgen de man van de winkel .

Nog maar even over na denken hoe of wat .

[ Voor 79% gewijzigd door ramrodwillem op 29-05-2017 18:40 ]

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Dus zoals al gezegd is: Hoe oud is je camera en/of hebben oude foto's het ook? Op die manier kun je misschien hard maken dat het een fabrieksfout is.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Universal Creations
Damn, dat is best prut van Sony dan. Die maken die sensoren. Maar ik had er nog niet eerder van gehoord en je zou denken dat zoiets niet na de fabricage kan gebeuren. Succes ermee!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ramrodwillem schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:13:
Net gebeld ,ivm de GX80 , stof onder sensorglas .
Nieuwe sensor zou rond de 250/300 gaan kosten , hoe de stof onder de sensor komt wordt een lastig verhaal om de kosten terug te krijgen volgen de man van de winkel .

Nog maar even over na denken hoe of wat .
tssk, nieuwe sensor is nergens voor nodig, ze hoeven alleen je camera even uit elkaar te hallen stof verwijderen, en weer in elkaar te zetten. uurtje arbeid zou genoeg moeten zijn. 1.5 uur zeker.

ora et labora

• Universal Creations
Je bedoelt: het glas van de sensor aftrekken?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:13:
Je bedoelt: het glas van de sensor aftrekken?
Jup, bij mijn gx7 en gf6 kon ik zonder problemen het glas verwijderen, Ze zitten niet vast met lijm. er zit zelfs een ruimte tussen de sensor en het glas. t stuk glas zit in een houder en wordt aan de achterkant door de sensormodule tegengehouden

Ik heb de onderdelem hier in een bakje liggen. ik kan evt een foto maken

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 29-05-2017 21:22 ]

ora et labora

• Universal Creations
Hmmm, dat is dus het probleem: het glas zit er niet op vast. Dat je dan niet ook interne reflecties krijgt.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:26:
Hmmm, dat is dus het probleem: het glas zit er niet op vast. Dat je dan niet ook interne reflecties krijgt.
Mmm nu ik het goed bekijk zie ik op de sensor ook nog een afdekglaasje zitten met lijm.

Maar er zittten in de samenstelling meerdere lagen tussen voordat je echt bij de sensor bent, en daar kan wel makkelijk stof tussenkomen.

EDIT Ik heb nu quick en dirty wat foto's gemaakt. nouja vooral dirty :+
Dit is de chip met sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dqw41n1iE8bDV87SELN1vv6Y/full.jpg

dit is de mount assembly met stabilisatie en sluiter. (gx7 heeft 2 assen mechanische stabilisatie, bij de gx80 zal het waarschijnlijk simpeler zijn. Maar wat je goed kan zien is een dun afdekglaasje met daar achter de sluiter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FUOSs11WFWbAHvpkLsg6RoLz/full.jpg
dan heb je een speciaal stukje optisch glas met een blauwe tint wat erin moet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JD3LdOwzuYemqU5qCI7ctoFX/full.jpg
dan een afdek rubbertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cdcr7rV68FSNTtmvTl72f6HP/full.jpg
en als laatste de sensor zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oTw5gAbwrNKfA9BwOsYiQ8GH/full.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door mrc4nl op 29-05-2017 22:01 ]

ora et labora

• ramrodwillem
Mooi en leerzaam om te zien , dat wel .
Pagina: 1