QNAP TS212 niet meer benaderbaar via hostname, wel via IP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Sinds de een na laatste firmware update is de QNAP TS212 niet meer via de hostname te benaderen.

Ik heb altijd een snelkoppeling op het bureaublad gehad, direct naar \\sannas en dit heeft altijd gewerkt.
Nu krijg ik de melding dat het pad niet gevonden kan worden.

De NAS functioneert prima en is via de browser en via het IP in Windows verkenner gewoon te benaderen.
Er is, los van de firmware update, niets (waar ik bewust van ben) veranderd in de configuratie.
Het "probleem" speelt op meerdere machines (Win XP (normaal stand alone), 7 en 10).

Ik heb nooit redirects of forwards in de router gehad, iets wat in mijn ogen ook niet nodig is.

Ik gebruik de NAS alleen als network storage, geen fancy andere zaken daar mijn kennis enigszins beperkt is :)

QNAP support kom ik niet verder mee, die willen het maar niet snappen |:(

Zelf al geprobeerd:
- SMB uit- en ingeschakeld
- Windows 10 machine policy's en netwerk (private) nagekeken.
- sannas opnieuw als fixed in router gezet.
- Laatste firmware via Putty op de NAS gezet (las iets over mogelijk corrupte bestanden met dit als oplossing).

Heeft er iemand nog een tip?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Klinkt als een DNS issue. Wat gebeurt er als je vanuit een cmdprompt een ping op naam doet? Of een nslookup?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:54
Ga er vanuit dat je het al gecheckt hebt..
Maar ik vermoed dat jij zelf een hostname aan je NAS hebt toegekend toch?
Is deze niet gereset naar standaard hostname door de FW upgrade?
Dat je hostname nu bv. is: QNAP-NAS-TS212 en dat je dat ff weer moet veranderen in je eigen hostname?

NAS is normaal gesproken altijd wel op IP te bereiken, maar ik verwacht enigszins bovenstaande ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Helaas, de hostname was nog gelijk aan hiervoor, ook nog even veranderd om te zien of dat hielp. Inderdaad zelf toegewezen, namelijk "sannas". (Nee niet SAN / NAS haha).

Een ping of nslookup heb ik niet gedaan, zal ik zo doen maar verwacht dat ik gewoon een timeout krijg op naam.

Op IP is de nas prima te bereiken, zowel webinterface als via windows verkenner. Ik kan de shares ook mappen als ik wil, maar ik vind het gewoon raar dat de hostname het ineens niet meer doet.

Het is geen echt probleem, want ik kan de snelkoppeling op het bureaublad gewoon veranderen van \\sannas naar het IP.

[ Voor 6% gewijzigd door sanscorp op 25-05-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18
Klinkt alsof je de netwerk browser functie van je Windows systemen uit hebt staan.
Die heb je nodig om via NetBIOS je netwerk te kunnen inventariseren.

Je vind het in het control panel bij windows features en het heet :
SMB1.0 /cifs file sharing support

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Op alle systemen? Inclusief een oude XP bak?
Is dat dan middels een update gebeurd?

EDIT:

Probleem gevonden.. beetje stom maar ik werd op het idee gebracht door NETBIOS.
Lag aan de router, waar ik een ACL ingesteld heb, daar stond de naam in hoofdletters en op de host zelf in kleine letters.

Hij kon de vertaalslag dus niet maken ondanks het IP en MAC adres.

Wel bedankt!

[ Voor 64% gewijzigd door sanscorp op 25-05-2017 21:54 ]

Pagina: 1