Nieuwe basic stadsfiets van +/- 400 EUR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik woon nu alweer een tijdje samen en heb een fiets nodig. De fietsen die ik heb gehad waren allemaal tweedehands en aangekocht voor een bedrag tussen de 25 en 100 euro. De kwaliteit van deze fietsen was echter niet om naar huis te schrijven en gingen vrij snel kapot (minder dan zes maanden) of werden gestolen (Hema slot :X)

Nu wil ik eens een goede basic stadsfiets kopen, waar zo min mogelijk toeters en bellen op zitten. Dus geen versnellingen en alleen een terugtraprem. Er mag zo min mogelijk kapot gaan en de fiets moet het liefst ook hufter- en diefstalproof zijn, i.v.m. het buiten stallen in een grote stad. Ik wil er rond de 400 euro aan uitgeven, maar less is more.

Wat heb ik onder andere heb gevonden:

VanMoof Standard - 598 EUR*
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/68/8a/0b/688a0bcd0621e0aa060a8a071aa7de0f.png
Erg mooie fiets. Het goedkoopste model heeft geen versnellingen en terugtraprem. Wel ben ik bang dat de fiets een grote aantrekkingskracht op diefjes heeft. Ook lees ik veel negatieve ervaringen met de oudere modellen, die vooral veel wegroesten of waar de lampjes van kapot gaan. Ik kan alleen niet vinden of de nieuwe modellen ook last van deze euvels hebben.

* Omdat een bedrijf een fietsen aan zijn werknemers heeft weggegeven, staan deze nu rond de 400 EUR op Marktplaats.

Batavus Personal Bike - ~420 EUR
Afbeeldingslocatie: https://www.batavus.nl/fiets-afbeeldingen/BC100944_H_C.tif?width=1200
Deze fiets heb ik vroeger gehad en beviel mij best goed. Frame gaat niet snel kapot en roest valt mee. Ik weet niet of het serienummer in het frame echt dieven afschrikt, maar baat het niet, dan schaadt het niet. Verder is de fiets gewoon erg basic. Voldoet zeker aan mijn kwaliteitseisen, maar niet echt bijzondere looks.

Ik ben benieuwd of jullie nog meer ervaringen en suggesties hebben. Waar ik erg bang voor ben is dat de nieuwe fietsen snel wegroesten of gestolen worden. En de tweedehands fietsen zorgen bij mij voor kopzorgen door slechte kwaliteit, dus het voelt als kiezen tussen twee kwaden.

Natuurlijk heb ik ook naar andere merken gekeken als Cortina, Azor, Puch, etc, maar ik heb geen idee of de kwaliteit daarvan goed is. Onbekend maakt onbemind dus. Ik heb meer de neiging om naar de wat bekendere premium merken te kijken, maar ben benieuwd naar ervaringen met de minder bekende merken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou hetzelfde doen als jij. Instap Gazelle daar hoor je slechte dingen over. Dus kijken bij Batavus, Sparta.

Of je gaat voor een iets duurdere tweedehands. Voor 100 euro heb ik ook alleen rommel gehad, maar van rond de tweehonderd ook redelijke fietsen

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:44
Al mijn normale fietsen kwamen bij het grof vuil vandaan. Geen enkele daarvan is doorgeroest in de loop van de tijd en de kwaliteit was meer dan prima. Als ze slechter reden, was dat alleen maar goed voor mijn conditie :)

En verder kan ik je geen tips geven. Tegenwoordig heb ik alleen maar ligfietsen. Daarvan is de kwaliteit doorgaans meer dan prima, want chroomstaal en gepoedercoat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Marzman schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:47:
Ik zou hetzelfde doen als jij. Instap Gazelle daar hoor je slechte dingen over. Dus kijken bij Batavus, Sparta.
Ik heb een instap Gazelle. De Puur NL RN3. Kost 420 online.

Is gebouwd als een tank ;)

Echt ongelooflijk robuust. Moet zeggen dat zo'n transport fiets heel praktisch is met een krat voorop.

Zonder versnellingen duikt hij ruim onder de 400. Zou wel kijken naar zo'n type fiets. Boodschappentas en laptop tas passen prima in zo'n krat.

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsvoordeelshop.nl/local_resources/image/Gazelle-PUUR_NLRN-Heren-ZwartMat-GazelleTransportfietsen.jpg

379 (ook als dames)

Maar elk merk heeft wel zo'n type fiets.

[ Voor 29% gewijzigd door PWM op 26-05-2017 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:47
Mijn fiets van 13 jaar oud (Giant Melbourne) is deels van aluminium. Heeft heel veel km's achter de rug in de stad, bos, gestald bij het station en fietst nog steeds super. Indertijd voor €800 gekocht. De 'Old Dutch'-fiets van € 250 waar twee dochters op fietsten van nu 4 jaar oud is er slechter aan toe, verlichting die stuk gaat, kettingen die er af lopen, roest.

Alleen al gisteren zijn er op Marktplaats 50 'zo goed als nieuwe' fietsen geplaatst voor tussen de € 300 en € 400. Stuk voor stuk van heel veel betere kwaliteit (technisch & functioneel) als de fietsen hierboven. Voor duurzame kwaliteit betaal je nu eenmaal, instapfietsen zien er leuk uit maar gaan echt geen 10 jaar mee. En als je een beetje goed zoekt kun je ook een goede fiets van MP trekken voor ca € 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:40

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

kijk eens op http://veloretti.com/ Heb daar al een paar leuke stadsfietsen gekocht en nu zelf zo'n single speed Berlin. Fietsen top, snelle service en kan weinig aan kapot gaan. Past in je budget.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Koop een Azor.

VanMoof is qua onderdelen kwaliteit wat matig, hoeft niet erg te zijn maar je noemt t specifiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou eerder voor een nette tweedehands gaan.

Liefst een wat ouder model. Nieuwe fietsen zijn van plastic, prutserige schroefjes en aluminium gebouwd. En daar valt bij de meeste modellen na een jaar al van alles af.

Een oude fiets die het nu al 20 jaar uithoudt, die redt de volgende 20 ook nog wel. En als er iets kapot gaat, dan kun je het altijd zelf maken met Youtube erbij. Simpele remmen, simpele constructie, simpele versnellingen, en imho ook nog eens een stuk mooier dan al die nieuwe dingen met overal kabeltjes hangen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Een aanrader:

Afbeeldingslocatie: https://images.besteproduct.nl/product/640x480/bsp_steeler_zonder_versnellingen__heren_2015__zwart.jpg

BSP Steeler: zit niks op wat kapot kan. Het zeer grote voordeel is m.i. het oversized voortandwiel, dat fietst veel lekkerder dan de moderne kleine voortandwielen. Het is een niet zo'n bekend fenomeen maar het valt iedereen op die erop gefietst heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Bart2005 op 31-05-2017 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat dacht je van deze?:

Afbeeldingslocatie: https://i5.walmartimages.com/asr/c5cdd9ff-b132-4969-b987-0a1f12f310e9_1.6509e22be585c30390e137a235193851.jpeg

Kost $ 149, maar dan moet je hem wel zelf even ophalen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Tomatoman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:47:
Wat dacht je van deze?:

[afbeelding]

Kost $ 149, maar dan moet je hem wel zelf even ophalen.
Out of stock. :/ 8)7
... en een beetje ver weg.

[ Voor 3% gewijzigd door B___MAN op 31-05-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Jeroenneman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:20:
Ik zou eerder voor een nette tweedehands gaan.

Liefst een wat ouder model. Nieuwe fietsen zijn van plastic, prutserige schroefjes en aluminium gebouwd. En daar valt bij de meeste modellen na een jaar al van alles af.

Een oude fiets die het nu al 20 jaar uithoudt, die redt de volgende 20 ook nog wel. En als er iets kapot gaat, dan kun je het altijd zelf maken met Youtube erbij. Simpele remmen, simpele constructie, simpele versnellingen, en imho ook nog eens een stuk mooier dan al die nieuwe dingen met overal kabeltjes hangen.
Mee eens. Een kronan van 15 jaar oud bijvoorbeeld, die koop je tegenwoordig bijna voor niets en ze kunnen bijna niet kapot. Ik denk namelijk dat je fiets van 400 euro helaas na een jaar ook wel tot de straatwaarde van die kronan is gereduceerd. ik weet dat dat niet meer de klassieke kronans zijn en die kwaliteit halen ze niet, maar de kwaliteit van veel hedendaagse fietsen is gewoon nog veel minder dan dat. En 400 euro is toch best veel geld om om een lantaarnpaal gevouwen te laten worden

Weliswaar geen stadsfiets maar misschien toch een interessante optie zijn Giants mountainbikes van 20 jaar oud. Toen waren dat best dure fietsen en nu krijg je ze voor 50 euro. Toch voel je nog steeds dat het toen degelijk spul was en het rijdt kwalitatief veel beter dan nieuwe fietsen uit de lagere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 08:42
Als je wilt voorkomen dat je fiets wordt gejat moet je eens een fatsoenlijk kettingslot kopen en je fiets aan een paal knopen. zoiets bijvoorbeeld, kost geen drol en t werkt echt. Ik heb nu zelfs een ketting van 1.5 meter lang. Erg handig. Een nieuwe fiets alleen gaat echt niet helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door AMD1800 op 31-05-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 23:07
Ik sluit me aan bij het advies tegen de VanMoof. Op het oog ziet het er allemaal goed uit. Geen toeters en bellen, wat kan er nou stuk gaan. Wellicht is het e.e.a. gemiddeld verbeterd met nieuwere modellen, maar zelf heb ik een model met pakjesdrager voor & achter uit 2015, geen versnellingen of handrem en ik ben meerdere keren tegen de lamp aangelopen met dit model. Dingen die stuk zijn gegaan:
- verlichting (DOA)
- kettingkast
- zadelstrop
- fietsstandaard

Ik heb deze fiets van m'n werkgever gekregen en nieuwe collega's die sindsdien een nieuwer model ontvangen hebben vaak last van een steeds slappe ketting/kapotte ketting (of kast).

Twee hele praktische bezwaren die ik heb met deze fiets:
- als je de banden goed oppompt passen ze vaak net niet in gangbare fietsenrek
- de fietsbel is om te huilen bij normaal weer en zo goed als niet functionerend in nat weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Ik heb zelf de allergoedkoopste gazelle herenfiets gekocht 2 jaar terug. Was nog geen 400 euro.

Het is een hele basic herenfiets, lekker lichtgewicht (aluminium frame), geen versnellingen, enkel een terugtraprem.

Heb er zelf nog een mooi Brooks zadel op gekocht omdat ik wel 40km fiets naar het werk (20 heen / 20 terug). Staat super mooi dat zadel op deze zwarte fiets. Voordeel van zo'n simpele fiets zonder handremmen / versnellingen e.d. is dat er ook bijna niks aan kapot kan eigenlijk. Versnellingen mis ik niet, het is toch allemaal vlak landschap waar ik fiets (in drenthe). In zuid limburg zou het wel weer handig zijn een paar versnellingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 19:34
Ga 2de hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:12
+1 voor BSP. Zeker de modellen zonder toeters en bellen zijn superdegelijk voor een nette prijs. De mijne heb ik jarenlang aardig intensief misgebruikt en m.n. het frame en de wielen hebben geen kik gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
Tweedehands kan ik inderdaad aanraden. De afschrijving op een nieuwe fiets is sowieso enorm en nieuw betekent niet altijd goede kwaliteit. Het is tegenwoordig een beetje een weggooimaatschappij dus fabrikanten besteden niet zoveel aandacht aan de levensduur van hun producten. Gaat het kapot? Koop maar een nieuwe.

Ik heb ook goede ervaringen met BSP. Ik had 'm zo'n vijf jaar geleden voor €20,- gekocht om hem als stationsfiets te gebruiken. Voornaamste eis was dat hij moest rijden en dat er weinig kapot aan moest kunnen. De tandwielverhouding was inderdaad heel fijn; als ik een beetje doortrapte was 25 km/h best mogelijk, en dat voor een singlespeed stadsfiets :+ Uiteindelijk is hij nu wel op z'n eind, de spatborden laten los vanwege roest en er zitten slagen in de wielen. Hij heeft dan ook amper/geen onderhoud gehad en hij stond altijd buiten.

Nu heb ik een Kronan :) tweedehands, dus even na laten kijken door de fietsenmaker en waarschijnlijk kan ik er nu nog jaren mee vooruit. En anders is de techniek niet heel ingewikkeld en zitten er geen fragiele plastic frutsels aan dus reparatie moet ook wel te doen zijn.

Wat je vooral moet doen om dieven af te schrikken is twee sloten gebruiken en hem met het frame vast te zetten aan de wereld.
Pagina: 1