Aankoopmakelaar nodig om überhaupt te onderhandelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-07 19:17
Ik heb gezocht in diverse fora, maar afgezien van mensen die zeggen dat een aankoopmakelaar in de huidige overspannen markt noodzakelijk is om een bod uit te brengen zie ik zelden de bevestiging noch het ontkrachten van deze stelling.

Ik heb zelf mijn huis vorige week verkocht (onder voorbehoud) en de verkoop bracht mij precies dat ik alle kosten incl kosten koper voor volgende woning kan betalen en ongeveer €1500 'inrichtgeld' heb. Maw een aankoopmakelaar is niet gewenst ivm geen budget.

Nu wil ik ook mijn droomhuis uiteraard niet mislopen en zou ik kunnen lenen van mijn moeder.

Mijn vraag aan de mensen die er ervaring mee hebben: Is een aankoopmakelaar in de huidige tijd noodzakelijk?

Nb ik ga dit topic niet gebruiken om mijn ervaringen met het kopen van een huis te posten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17

Onbekend

...

Nee, is niet per se nodig.

Veel mensen kopen al een huis zonder aankoopmakelaar. Je moet dus ook zelf de onderhandelingen voeren en ook zelf goed het verkoopcontract doorlezen, maar normaal kan je deze gewoon vergelijken met voorbeelden van het internet.
Maar zoek maar eens op het internet wat een aankoopmakelaar voor jou zou kunnen doen, en kijk of je het zelf ook kan en/of nodig hebt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-07 20:47
Twee keer een huis gekocht, twee keer zonder aankoopmakelaar en nooit zo'n persoon gemist.

Eerste huis overigens ook zonder makelaar verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:39
VySio schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:15:
Ik heb zelf mijn huis vorige week verkocht (onder voorbehoud) en de verkoop bracht mij precies dat ik alle kosten incl kosten koper voor volgende woning kan betalen en ongeveer €1500 'inrichtgeld' heb. Maw een aankoopmakelaar is niet gewenst ivm geen budget.

Nu wil ik ook mijn droomhuis uiteraard niet mislopen en zou ik kunnen lenen van mijn moeder.
1500 inrichtgeld maar? Daar valt het klussen onder? 8)7

Wij hebben geen aankoopmakelaar gebruikt, vonden we zelf zonde van het geld. Hebben 95% van de vraagprijs betaald en waren we tevreden mee. Een aankoopmakelaar had er waarschijnlijk weinig meer uit gehaald, gewoon een kwestie van inschatten wat het huis kost en wat je kwijt wilt en snel 'een eindbod voor 24 uur' neer leggen :+

Het verhaal dat een aankoopmakelaar 'eerder kennis heeft van woningen welke te koop komen te staan' zal best kunnen, maar los van jou zal hij nog meer klanten hebben dus dan weet ik dat je sowieso de hoofdprijs voor het huis zal betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Noodzakelijk is het zeker niet, je kan het prima alleen. Maar een makelaar kan natuurlijk wel voordeel opleveren en wat zorgen en werk wegnemen, waar je dan ook weer voor betaalt.

Kan en wil je het zelf doen, dan zou ik daar gewoon voor gaan. Klein jaar geleden mijn eerste huis gekocht, ook zonder aankoopmakelaar, en volgens mij is dat me prima afgegaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 25-05-2017 15:38 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:26
Ik denk dat het bij prijsonderhandelingen wel kan helpen, maar nodig is het niet.

Zelf heb ik in een overspannen markt gekocht zonder aankoopmakelaar. Ging prima.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57
Wij hebben een aankoop makelaar gebruikt, dit beviel echt heel goed. Dit was het tweede huis wat ik kocht. Bij de eerste alles zelf gedaan.

Voordelen van aankoopmakelaar is de rust en argumentatie.

Wij wilden het huis echt graag, echter hij had een prijs inschatting gemaakt. Dit geeft rust, wij wisten de marktconforme prijs. Tevens had was hij goed in het onderhandelen van gebreken.

Moet er wel bij zeggen dat hij een vaste prijs had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij mijn eerste huisaankoop hielp het, omdat het een Manta/Kwaaitaal vloer was, en dat stond in kleine letters in de brochure; dat wil je wel weten en dat was voor mij als leek dus niet zo. Ik kon zo een extra ontbindende voorwaarde toevoegen.

Mijn Britse huis heb ik zonder assistentie gekocht :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:21
Ik denk dat het enorm afhangt van het huis wat je koopt. Toen wij onze 2 vorige huizen kochten, hadden we geen aankoopmakelaar. Huizen waren vrij nieuw en er kon weinig mis zijn met die huizen (zat nog garantie op).

Bij ons nieuwe huis hebben we wel een aankoopmakelaar gebruikt en dat was erg fijn. Heel ander soort huis (jaren 30), andere prijs categorie en de verkopers hadden geen makelaar (zelfverkopen.nl, dan kan je beter geen makelaar hebben ;) ).

De makelaar heeft zich in dit geval ook gemakkelijk terug verdiend, aangezien die veel langer onderhandelde over de prijs dan wij noodzakelijk vonden. Dit gaat natuurlijk niet op bij huizen waar de gekte is uitgebroken en iederen het WIL hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door sorted.bits op 28-05-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Niet nodig. Prijsonderhandelingen kan je zelf ook voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mijn vraag aan de mensen die er ervaring mee hebben: Is een aankoopmakelaar in de huidige tijd noodzakelijk?
Niet noodzakelijk maar ik heb me laten vertellen dat makelaars in sommige regio's met een overspannen woningmarkt elkaar werk toespelen door te weigeren om met niet-makelaars te onderhandelen.

http://nos.nl/artikel/215...-markt-in-zijn-greep.html

[ Voor 10% gewijzigd door downtime op 28-05-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb net mijn derde huis gekocht. Alledrie zonder aankoopmakelaar. Wel beide keren een verkoopmakelaar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-07 19:17
Bedankt voor de antwoorden, Geeft mij een positief gevoel. Ik heb 3 maanden de tijd om een huis te zoeken, als ik over 1 maand merk dat het te moeizaam gaat dan zal ik het alsnog overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat is zeker niet nodig. Als je ziet wat een aankoopmakelaar doet, dan zijn dat dingen de je prima zelf kan. Soms zelfs beter dan met een aankoopmakelaar. Een verkopende makelaar wil natuurlijk wel graag dat jij een aankoopmakelaar hebt, omdat ze dan onderling allerlei dingen kunnen ritselen. Zij maken achter jouw rug om alvast een prijsafspraak, zodat jouw aankoopmakelaar op jou kan inpraten dat je toch echt iets meer moet geven. Aan het eind van de dag is het voor beide makelaars natuurlijk belangrijker dat er een koop wordt gesloten, niet dat kopende of verkopende partij de beste deal krijgen.

Wij hebben het zonder gedaan en daar ben ik nog altijd blij mee. We waren uiteindelijk hierdoor in staat om echt scherp en hard te onderhandelen en hebben zo nog heel veel van de prijs af kunnen halen.

Ik zie dat je praat over droomhuis en de kans op het mislopen ervan... Afhankelijk van de nood om te kopen/verhuizen zou ik ver weg blijven van die gedachte. Makelaars zijn net hyena's en ruiken dat je graag wil. Wij hebben het benaderd als: 'Gaat het niet door, dan was het not meant to be'. Er is altijd wel een mooier droomhuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 06:49
wolly_a schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:47:
Dat is zeker niet nodig. Als je ziet wat een aankoopmakelaar doet, dan zijn dat dingen de je prima zelf kan. Soms zelfs beter dan met een aankoopmakelaar. Een verkopende makelaar wil natuurlijk wel graag dat jij een aankoopmakelaar hebt, omdat ze dan onderling allerlei dingen kunnen ritselen. Zij maken achter jouw rug om alvast een prijsafspraak, zodat jouw aankoopmakelaar op jou kan inpraten dat je toch echt iets meer moet geven. Aan het eind van de dag is het voor beide makelaars natuurlijk belangrijker dat er een koop wordt gesloten, niet dat kopende of verkopende partij de beste deal krijgen.
Heerlijk, ongenuanceerde uitspraken en de gehele beroepsgroep over 1 kam gooien 7(8)7
Wij hebben het zonder gedaan en daar ben ik nog altijd blij mee. We waren uiteindelijk hierdoor in staat om echt scherp en hard te onderhandelen en hebben zo nog heel veel van de prijs af kunnen halen.
Het omgekeerde heeft mijn zusje meegemaakt. Zij was bereid een bepaald bod te doen op een woning maar de makelaar zei dat ze veel lager moest beginnen, de eigenaren lagen nl in scheiding. Uiteindelijk heeft ze die woning ook voor veel lager bedrag aangekocht dan wat ze in haar hoofd had.

Een aankoopmakelaar KAN heel erg handig zijn. Zo hebben zij de connecties waardoor ze soms al weten dat bepaalde woningen te koop komen voordat ze op Funda o.i.d. komen te staan. Anderzijds kan een makelaar je helpen, met name bij de eerste aankoop als je geen/weinig ervaring hebt. Veel kan je zelf vinden op internet maar het is net hoeveel tijd en moeite je er in wilt steken.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
Mijn eerste huis 2 jaar geleden gekocht zonder aankoopmakelaar. Ik raad het iedereen aan. Ik heb direct met de verkoopmakelaar onderhandeld over de prijs. Binnen 3 uur met wat heen-en-weer getelefoneer (ha, dat rijmt) waren we er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 23:50
Ik heb zelf 2 weken onderhandeld met de verkopende makelaar en ben 9% onder de vraagprijs uitgekomen.

Als ik het overnieuw zou doen, dan ook een bouwkundige keuring.

Grappig detail, door mijn huidige woning te verkopen verkocht de makelaar er nog 2... hij kwam in zijn nieuwe BMW vervolgens het bord ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:30
Zojuist ook onze eigen woning verkocht (en inmiddels een andere woning gekocht).
Onze verkoopmakelaar bood het gewoon kosteloos als service aan om bij de aankoop van een nieuwe woning als aankoopmakelaar te fungeren. (Zolang het uiteraard geen huis uit eigen portefeuille is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
Absoluut niet nodig en in mijn ogen alleen maar weggegooid geld. Anderhalf jaar geleden onze woning gekocht en bewust geen aankoopmakelaar genomen. Ik heb dat in het verleden wel eens gedaan, maar daar heb ik een erg slechte ervaring mee gehad (slecht voorbereid, weinig gedaan en onvoldoende onderzoek gedaan naar financiele gezondheid VvE, etc. 3.5K weggegooid, die vent had volgens mij nog nooit zo makkelijk z'n geld verdiend... De situatie was ook bizar, de vestiging in de ene plaats was de verkopende partij, de vestiging in de plaats 2KM verderop was onze aankoopmakelaar. Dat is wel een goede manier om zeker te maken dat je getild wordt en vond ik ook echt not done van dat kantoor!). Je kunt het in principe prima zelf, zolang je alles maar goed doorleest en er ook voor zorgt dat je alles begrijpt.

[ Voor 19% gewijzigd door Smuey op 29-05-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Noodzakelijk? Nee, het is geen wettelijke verplichting. Als jij vindt dat je goed kunt onderhandelen en denkt dat je er zonder makelaar ook tussen kunt komen, dan kun je het geld beter in je zak houden. Garantie tot de deur.

Handig? Ja, althans in een overspannen markt, omdat er gebieden zijn in Nederland waar makelaars de markt min of meer 'verdelen' en elkaar meer en eerder dingen 'gunnen' dan een potentiële koper die géén makelaar heeft.

N=1, maar ik heb zeker veel profijt gehad van mijn aankoopmakelaar. Wij hebben eerder bij populaire huizen meermaals achter het net gevist. Mét makelaar zijn wij bij ons nieuwe huis (dat in een populaire wijk ligt en veel geïnteresseerden had) er wel tussen gekomen en zijn we andere mensen die geen makelaar hadden, te snel af geweest. Cruciaal daarbij was dat onze makelaar zeer goed contact heeft met de verkoopmakelaar. Zo gaan die dingen. Was het die 750 euro waard? Méér dan.

[ Voor 35% gewijzigd door nare man op 29-05-2017 11:22 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Paar maanden geleden woning gekocht die erg populair was. Op de eerste dag na verschijnen op Funda bekeken en zag er goed uit.
Ons eigen huis stond nog te koop maar was nagenoeg rond. Wat wij hebben gedaan is onze eigen verkopend makelaar gevraagd of die contact wou opnemen met de makelaar van de nieuwe woning. Deze heeft denk ik wat details gegeven over onze situatie. Daarna gingen de onderhandeling erg snel en kon de makelaar de andere potentiële kopers afwijzen en afzeggen. Heeft niks extra's gekost.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het verschilt maar net met de kennis en kunde van de makelaar die je inschakelt. Ik heb een aantal keer een makelaar gehad, aankoop en verkoop. En dus automatisch verschillende ervaringen. Een goede stelregel is dat een makelaar jou geld op moet leveren en geen geld moet kosten. Maarja dat weet je pas achteraf.

Een verkoop makelaar maakte zich er makkelijk vanaf en deed niets meer dan de standaard zaken, foto's, funda, etc etc. Had hierbij ook echt het idee van dozen schuiven. Zorgen dat ik zo snel mogelijk akkoord ging met de verkoop zodat ze weer verder konden. Geen goede ervaring dus. Die zaken had ik zelf ook kunnen uitvoeren voor dat geld.

Daarnaast heb ik bij mijn huidige huis een goede makelaar in de hand gehad. Deze jongen kende de markt en de spelers. Wist het huis op waarde te schatten en ons richting een goede prijs te sturen. Er tussen te komen bij een populair huis(15/20 aanmeldingen de dag dat deze online kwam). Uiteindelijk dus tot een goed resultaat gekomen en het huis goedkoper gekocht dan ik initieel wou bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:28

Saffie_time

Why use this? 42!

Ook wel een beetje afhankelijk van de regio waarin je zoekt.
Limburg vs Utrecht kan nog wel een enorm verschil maken.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28

Yucon

*broem*

Ik begrijp je vraag niet echt. Hoe kun je die 1500 euro nu berekend hebben als je nog niet weet welk huis je tegen welke prijs gaat kopen?

Dat is precies het punt; als dat wel vastligt voegt zo'n makelaar niets meer toe even er van uitgaande dat je al een onderzoek naar de bouwkundige staat hebt laten doen. En als die nog niet vastligt omdat je misschien zelfs nog geen specifiek huis op het oog hebt kun je eigenlijk niet goed van wel of geen budget spreken. Je moeder wil vast ook niet dat je niets van haar leent om vervolgens het dubbele bedrag aan slecht onderhandelen weg te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _h93
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11-2020
Ik denk dat het sterk afhankelijk is van waar je een huis wilt kopen.. In bijvoorbeeld Amsterdam, Utrecht, Hilversum en Amersfoort zou je er extreem lastig tussenkomen zonder een aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05

dr.lowtune

Deugt niet

Wij hebben het toentertijd ook zonder aankoopmakelaar gedaan, wat wel scheelde is dat mijn vrouw ervaring had als assistent makelaar :P

Belangrijkste is dat je zelf gewoon goed oplet. Kijk kritisch tijdens de bezichtigingen, regel een bouwkundige keuring en weet hoe je de bevindingen op waarde moet schatten. Als je dan een bod uitbrengt, denk dan goed na over welke voorbehouden je er bij doet (voorbehoud van financiering, verkoop eigen huis, e.d.).

Qua onderhandelen zou een aankoopmakelaar nog wel een voordeel kunnen hebben, omdat die persoon geen "emotie" in het bieden stopt. Als je zelf gaat bieden en je wil het huis echt heel graag is de kans dat je hoger instapt gewoon groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:45
Naar mijn idee niet nodig, tenzij je een huis wilt kopen in een gewilde buurt, het zou kunnen zijn dat een aankoopmakelaar op de voorhand weet wat er te koop is en voordat een woning op de bekende sites staan jullie al inlicht. Met onderhandelen met de verkopende makelaar moet je er zelf ook wel uitkomen, echter de tijd dat je 10 procent minder dan de vraagprijs betaald in de randstad regio is wel voorbij, persoonlijk heb ik er 3,5 procent afgekregen. De vraag is natuurlijk of een aankoopmakelaar 1500/2000€ provisie er nog meer uithaalt... Doe trouwens wel een bouwkundige keuring +-250€, mochten er gebreken zijn ook achteraf, kun je verkopende partij altijd soms nalatig verklaren. Even verduidelijken, er was bij mij een lekkage deze is verholpen, echter dit kan ook broddelwerk zijn, de verkopende partij is hier wel aansprakelijk voor.

[ Voor 10% gewijzigd door pep_82 op 29-05-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pep_82 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:18:
Doe trouwens wel een bouwkundige keuring +-250€, mochten er gebreken zijn ook achteraf, kun je verkopende partij altijd soms nalatig verklaren.
FTFY. Dat is namelijk lang niet altijd het geval en hangt erg af van de gebreken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 15:16
Misschien als je naar een vreemde stad wilt verhuizen en je advies wilt over wijken en hij dus ook het zoeken voor je uit handen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

downtime schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:56:
[...]

Niet noodzakelijk maar ik heb me laten vertellen dat makelaars in sommige regio's met een overspannen woningmarkt elkaar werk toespelen door te weigeren om met niet-makelaars te onderhandelen.

Als je geen gehoor krijgt bij de makelaar gewoon een briefje in de bus gooien bij de verkopers met je bod. Als het hoog genoeg is.... heeft er een makelaar wat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik heb net deze maand woning gekocht in Almere. Alles gedaan zonder makelaar, en zonder al teveel problemen goede voorwaarden en lagere prijs bedongen ondanks de 'overspannen' markt. Dus moeten is nee en nodig is nee.

Makelaar kan wel handig zijn als je zelf geen tijd/verstand hebt voor aankopen van een woning, op bijvoorbeeld vlak van technische staat, waarde of bijkomende zaken. Met name voor oudere panden/regio's en zwaar overspannen gebieden (utrecht/amsterdam) kan dat erg handig zijn. Toegang tot een makelaar wil een enkele keer ook deuren openen die voor anderen nog gesloten blijven (dat wil zeggen: woningen tonen die nog niet op de openbaar markt aangeboden staan).

Let wel op dat sommige woningen ook steeds meer de makelaar geheel passeren, zoals online biedingen uitbrengen. Daar kan een makelaar hooguit hulp bieden met invullen van het biedingsformulier.

Verder is budget enkel relevant voor jezelf. Jij moet alles betalen, en de bank moet bereid zijn je daarin te ondersteunen. Lukt dat niet, dan gaat het niet door of dien je zelf extra geld aan te dragen (zoals familielening). Daar heeft een makelaar letterlijk niets mee te maken en ook totaal geen invloed op. Dus voor het mislopen van een woning op financieel vlak is het onderwerp van een makelaar grof gezegd irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 08:41
Kijk ook goed het verlopig koop contract na.

Ik heb laatst een huis gekocht en er stond in dat ik om er onder uit te komen twee afzeggingen moest hebben van banken als je de hypotheek niet rond kan krijgen.. Ik heb dat aan laten passen naar 1. Als bank x zegt nee, dan zal bank y ook nee zeggen.

Tegenwoording betaal je voor een hypotheek aanvraag, betekent dat de tweede die je anders nodig hebt voor de afwijzing ook nog eens 2000+ euro kost, alleen om nee te krijgen.

hou daar dus rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-06 16:09
Vorig jaar ons eerste huis gekocht. Huis uit 2001.

Geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, dit hebben we helemaal zelf gedaan.
Beviel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07

-tom-562

Oliesjeik

Sta nu voor dezelfde keuze, alleen kiezen wij wss wel voor een aankoopmakelaar, en wel om de volgende redenen:
-Gebrek aan ervaring met kopen van huizen (ook bij familie)
-Onbekende regio (Achterhoek)
-Mogelijk kans op beter kunnen afdingen (huidige eigenaren zijn gescheiden en huis staat al een aantal jaren te koop)
-Jaren '50 huis die halverwege '00'ies grotendeels opnieuw is gebouwd en uitgebouwd. Ik neem hiervoor ook een bevriende aannemer mee.

Ik zie een aantal verdien modellen voorbij komen. O.a. no-cure, no pay met een vast standaard bedrag. Andere met een laag vast bedrag maar met een x% courtage, en weer anderen die gewoon voor iedere aparte dienst xx € vragen (en dus ook voor iedere bezichtiging). Best lastig nog :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 20:53
Wat iedereen hier steeds lijkt te vergeten is dat je ook betaald voor het netwerk van die man/vrouw. Vaak weten zij huizen te vinden die (nog) niet op de markt zijn. Bovendien was het ooit zo dat de huizen 2 dagen voor funda, bij de makelaars te vinden was. Geen idee of dit laatste nog steeds zo is. Het kan dus absoluut lonen om een aankoop makelaar te nemen om die redenen. Is dan wel handig om zo iemand te nemen in het gebied waar je wilt wonen. Daar zal zijn/haar netwerk het grootst zijn.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Inderdaad.

Het hangt natuurlijk wel sterk af van de kosten die een aankoopmakelaar rekent.

Ik was er zelf 750,-- aan kwijt. Dat vind ik het waard gezien de competitive advantage die het mij gaf boven kopers die geen makelaar hadden. Maar ik lees soms bedragen van 2.000,-- / 3.000,-- of meer; dat zou ik er niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

SonOfSam schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:15:
Wat iedereen hier steeds lijkt te vergeten is dat je ook betaald voor het netwerk van die man/vrouw. Vaak weten zij huizen te vinden die (nog) niet op de markt zijn. Bovendien was het ooit zo dat de huizen 2 dagen voor funda, bij de makelaars te vinden was. Geen idee of dit laatste nog steeds zo is. Het kan dus absoluut lonen om een aankoop makelaar te nemen om die redenen. Is dan wel handig om zo iemand te nemen in het gebied waar je wilt wonen. Daar zal zijn/haar netwerk het grootst zijn.
En waarom is dat een voordeel? Een verkopende partij heeft immers geen enkel belang om het voor weinig binnen 2 dagen te verkopen aan een vriendje van de makelaar. Die heeft belang bij een zo groot mogelijke exposure, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 13:37
Ik heb gezocht in diverse fora, maar afgezien van mensen die zeggen dat een aankoopmakelaar in de huidige overspannen markt noodzakelijk is om een bod uit te brengen zie ik zelden de bevestiging noch het ontkrachten van deze stelling.

Nb ik ga dit topic niet gebruiken om mijn ervaringen met het kopen van een huis te posten.
Zeker proberen de makelaars elkaar toe te spelen. Met een aankoopmakelaar heb je een streepje voor. Je ziet dat het aantal makelaars groeit in de randstad. Natuurlijk kan je gewoon kopen zonder aankoopmakelaar. Als een verkopende dit sterk adviseert dan ben je de sjaak. Of dit mag... weet ik niet... als koper of verkoper zou ik het niet pikken.

Ook vraag ik me af of mensen 'zogenaamd' verkopen om maar met een familiehypotheek een hoge hypotheekrenteaftrek te genieten.

Mijn vriendin wilde een benedenwoning kopen, de makelaar leek het bij voorbaat al kansloos te vinden. Adviseerde ook aankoopmakelaar. Tijdsspanne: verkocht in 2 dagen.

We hebben het biedgesprek opgenomen (gezegd dat we dit deden) en ben benieuwd of we een rechtszaak kunnen houden als het huis lager verkocht is. Nog nooit een rechtzaak of iets dergelijks gedaan.

Hysterische markt oké, corruptie niet oké.

Ps. Misschien ben ik te achterdochtig. Maar als je ziet hoe Erdogan gratis olietankers kreeg van miljonairs. Bevriende olie miljonairs penthouses kopen van Trump. Wij onderhandse belastingdeals maken met multinationals. Transparantie lijkt me de weg naar eerlijkheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 29-05-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-06 22:41
Chief schreef op maandag 29 mei 2017 @ 07:57:
Het omgekeerde heeft mijn zusje meegemaakt. Zij was bereid een bepaald bod te doen op een woning maar de makelaar zei dat ze veel lager moest beginnen, de eigenaren lagen nl in scheiding. Uiteindelijk heeft ze die woning ook voor veel lager bedrag aangekocht dan wat ze in haar hoofd had.
Hier nog zo één. Mijn aankoopmakelaar wees mij niet op huizen enzo en is pas na enkele bezichtigingen meegekomen naar het huis waar ik daadwerkelijk interesse in had. Ik had een prijs in gedachten om te bieden, de aankoopmakelaar ging daar naar mijn idee schandalig onderdoor en heeft daarna nog nauwelijks toegegeven bij de onderhandelingen. Het uiteindelijke bedrag zou ik zelf niet als startbod hebben durven zeggen. Oftewel nodig? nee, Maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb en ben een volgende stap mag hij weer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Harm_H schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:41:
[...]

Zeker proberen de makelaars elkaar toe te spelen. Met een aankoopmakelaar heb je een streepje voor. Je ziet dat het aantal makelaars groeit in de randstad. Natuurlijk kan je gewoon kopen zonder aankoopmakelaar. Als een verkopende dit sterk adviseert dan ben je de sjaak. Of dit mag... weet ik niet... als koper of verkoper zou ik het niet pikken.

Ook vraag ik me af of mensen 'zogenaamd' verkopen om maar met een familiehypotheek een hoge hypotheekrenteaftrek te genieten.

Mijn vriendin wilde een benedenwoning kopen, de makelaar leek het bij voorbaat al kansloos te vinden. Adviseerde ook aankoopmakelaar. Tijdsspanne: verkocht in 2 dagen.

We hebben het biedgesprek opgenomen (gezegd dat we dit deden) en ben benieuwd of we een rechtszaak kunnen houden als het huis lager verkocht is. Nog nooit een rechtzaak of iets dergelijks gedaan.

Hysterische markt oké, corruptie niet oké.

Ps. Misschien ben ik te achterdochtig. Maar als je ziet hoe Erdogan gratis olietankers kreeg van miljonairs. Bevriende olie miljonairs penthouses kopen van Trump. Wij onderhandse belastingdeals maken met multinationals. Transparantie lijkt me de weg naar eerlijkheid.
toon volledige bericht
Zo'n rechtszaak zal kansloos zijn. Er is geen wet die een verkoper verplicht te verkopen aan de partij met het hoogste bod. Er kunnen ook nog andere zaken meespelen waar jij niet van weet (snellere levering, geen voorbehoud van financiering, koper is een vriendje van verkoper, koper is gewoon een lekker wijf, noem het maar op..)

De verkoper zou dat overigens wel kunnen. Als blijkt dat de verkoopmakelaar het hoogste/beste bod niet heeft doorgegeven omdat deze niet via een aankoopmakelaar gedaan werd, heeft de makelaar een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:14
Anoniem: 922281 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:37:
[...]

En waarom is dat een voordeel? Een verkopende partij heeft immers geen enkel belang om het voor weinig binnen 2 dagen te verkopen aan een vriendje van de makelaar. Die heeft belang bij een zo groot mogelijke exposure, lijkt me.
Ligt compleet aan de situatie. Toen ik met mijn vriendin ging samen wonen en wij beide een koop appartement hadden, gingen we die van haar verkopen om nog maar 1 hypotheek te hebben. Liefst zo snel mogelijk verkopen, makelaar langs laten komen en die had nog wat klanten waarvoor ze aankoopmakelaar was die in de buurt op zoek waren. Die stonden de volgende dag al voor de deur omdat ze al vaker te laat waren bij appartementen in de omgeving en kwamen nog met een erg leuk bod ook... voor die mensen heeft het echt wel geholpen dat zij een aankoopmakelaar hadden :)

Wij zelf daarentegen hebben altijd zonder aankoopmakelaar gedaan, simpelweg omdat we nooit haast hadden en er wel een volgend leuk/gaaf/super huis langs komt als het deze niet wordt...

Ik zou zeggen, wil je snel iets en per se in een bepaalde buurt waar de markt ook overspannen is, doen! Heb je de tijd en ga je rustig rondkijken, vrede met nog een jaartje zitten waar je nu bent, etc. dan zou ik gewoon rustig zelf funda een beetje bijhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norbertk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08-2024
Het ligt ook voor een groot gedeelte aan je zelf. Heb je zelf een goed beeld van de woningmarkt? Ben je zefverzekerd genoeg om een beslissing te nemen ? Zo ja dan kun je het prima zelf.
Bedenk dat een makelaar niet je vriend is , hij denkt vooral aan het snel binnen halen van het courtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

nare man schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:23:
Inderdaad.

Het hangt natuurlijk wel sterk af van de kosten die een aankoopmakelaar rekent.

Ik was er zelf 750,-- aan kwijt. Dat vind ik het waard gezien de competitive advantage die het mij gaf boven kopers die geen makelaar hadden. Maar ik lees soms bedragen van 2.000,-- / 3.000,-- of meer; dat zou ik er niet voor over hebben.
Bij mij in de regio zitten álle niet-zzp-makelaars nog geen twee tientjes bij de € 1950 vandaan voor het aankooptraject. Waarschijnlijk afgesproken.

Voor mij was het dat geld wel waard. Het was m'n eerste huis (na tien jaar huren en semi-actief de woningmarkt in de gaten houden), ik ben alleen, en de meesten van m'n vrienden en familie hadden destijds ook nog geen ervaring met het kopen van een huis. Daarbij hou ik helemáál niet van afdingen. Ik had moeten oefenen met de aankoopmakelaar. :+

Uiteraard heb ik eerst geprobeerd me te oriënteren over wat er als koper allemaal van je wordt verwacht, en achteraf had ik het ook prima zelf gekund, maar ik twijfelde te veel over enkele details, die de makelaar me graag uitlegde.

Daarbij is 'ie meegegaan naar bezichtigingen, heeft huizen aangedragen voor ze op Funda kwamen (twaalf uur van tevoren, maar goed), wist 'ie per straat van bouwproblemen (funderingen zoals hierboven al genoemd, maar ook series kozijnen die nu aan vervanging toe waren, verzakkingen), verkeers- en parkeerproblemen en types mensen die er woonde.

En uiteraard heeft 'ie geholpen met onderhandelen, maar dat leek me achteraf een beetje een wassen neus, zeker gezien hij al had laten vallen dikke maatjes te zijn met de verkoopmakelaar.

Al met al kocht ik een beetje rust, informatie en begeleiding. Heb je dat niet nodig, dan doe je het niet.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 29-05-2017 18:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
downtime schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:56:
[...]

Als ze dat zeggen gewoon even bij het huis langsgaan en daar direct met de verkoper praten.
Verkoper zal niet erg gelukkig zijn dat zijn makelaar zijn werk weigert te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-07 20:51
Anoniem: 922281 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:37:
[...]

Of juist niet en het zo snel mogelijk te verkopen, bijvoorbeeld voor het maken van foto's voor op funda/plaatsen op funda. Kan ook wel weer geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Bartske schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:22:
[...]

Of juist niet en het zo snel mogelijk te verkopen, bijvoorbeeld voor het maken van foto's voor op funda/plaatsen op funda. Kan ook wel weer geld schelen.
Dat zit gewoon bij de kosten van de makelaar in, en we praten over paar 10tjes hier he voor een huis.
Als ik zou horen dat mijn makelaar bieders weigerde omdat ze geen bevriende makelaar hadden was hij per direct de opdracht kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 03-07 20:51
Shadowhawk00 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:29:
[...]

Dat zit gewoon bij de kosten van de makelaar in, en we praten over paar 10tjes hier he voor een huis.
Als ik zou horen dat mijn makelaar bieders weigerde omdat ze geen bevriende makelaar hadden was hij per direct de opdracht kwijt.
Dat ligt natuurlijk geheel aan de makelaar die je neemt, en ik heb zelf nog nooit foto's laten maken voor een huis maar lijkt me wel duurder dan tientjeswerk.

En het scheelt natuurlijk werk voor jezelf uiteindelijk ook. Het huis van mn oma is onlangs verkocht voordat hij op funda kwam via een aankoopmakelaar. Ideaal, want zij kon zelf niks meer doen om het te verkopen en de kinderen wonen niet dichtbij. Dan is een snelle verkoop zonder veel gedoe en biedingen wel gewenst. Het is maar net hoe je situatie is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Als je zelf kunt onderhandelen heb je nergens een makelaar voor nodig. Het geeft geen toegevoegde waarde. Zelfs het taxeren kun jezelf door bij het kadaster gegevens te verzamelen en dan te kijken naar de toestand van het huis vooral vlekken die van water afkomstig zijn. Meer doet een makelaar ook niet, nou ja interessant kijken en praten, maar dat kan een auto verkoper ook. Als jezelf niet vertrouwd en onzeker bent dan kun je hulp inroepen van anderen desnoods een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Bartske schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:39:
[...]

Dat ligt natuurlijk geheel aan de makelaar die je neemt, en ik heb zelf nog nooit foto's laten maken voor een huis maar lijkt me wel duurder dan tientjeswerk.
Paar fotos en op funda zetten is echt niet heel erg duur, we hebben het over een prijs van enkele 1000en euros dus dan is het echt kleingeld. Als de makelaar het huis goedkoop verkoopt via een bevriende makelaar kost dat wel meer dan een paar fotos en op funda zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Laatst online: 17:08
Wij hebben onze verkoopmakelaar opdracht gegeven voor de aankoop.
Na een verhaaltje van zijn zijde toch gestimuleerd om voor mijn verdienmodel te gaan.
Basisprijs x
y% over de reductie van de vraagprijs.
Ik mail hem savonds mijn akkoord op het bod van de tegenpartij (was laatste bod, anders ging het de verhuur in etc etc)
De volgende ochtend: ik heb er nog even wat afgekregen (de helft van zijn provisie!).

In mijn optiek kan een aankoopmakelaar zijn geld waard zijn. Jij loopt toch met een roze bril door de woning heen en ziet jezelf al zitten (of je moet een echte nuchtere Hollander zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578266

Soms lukt het is de randstad helaas inderdaad niet meer om zonder aankoopmakelaar te kopen. :-[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-07 06:49
Goed te lezen dat er ook positieve ervaringen zijn met makelaars al moet je natuurlijk altijd je gezond verstand blijven gebruiken (en strikt zijn met je budget :P).
@TS Succes met je aankoop!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 578266 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:30:
Soms lukt het is de randstad helaas inderdaad niet meer om zonder aankoopmakelaar te kopen. :-[
Lukt best, maar is wel wat afhankelijk van je eigen netwerk. Het helpt al enorm als je een makelaar in je kennissenkring hebt die actief is in de regio waarin je zoekt.

Dat is ook in de gebieden zonder overspannen markt heel handig. Wij wilden eigenlijk niet eens gaan kijken naar ons huidige huis. Was een tip van die kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Mijn eerste/huidige woning is nieuwbouw en die heb ik zonder aankoopmakelaar wel aangedurfd.
Standaard koopcontract, 10 jaar GIW-garantie, aankoopkeuring kon ik niet eens op tijd regelen. Er valt ook weinig af te dingen.

Mijn volgende woning zal wel met een aankoopmakelaar gekocht worden (target is een buurt waar vooral jaren 80 woningen zijn met allerlei zaken van dien zoals kwaaitaal/mantavloeren, mogelijk asbest, slecht onderhoud)

Dat wil ik met een zo "veilig" mogelijk gevoel doen.

Beetje het gevoel van een nieuwe auto direct bij de dealer bestellen en een oude 2e-handsje bij de beun om de hoek.
In het tweede geval wil ik wel wat meer uitgeven voor meer zekerheid en dus een specialist inschakelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Voor de zaken die jij noemt moet de woning nog wel wat ouder​ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Welke zaken? kwaaitaal en mantavloeren zijn t/m jaren 80 nog volop in gebruik. Volgens mij tot 82.
asbest mogelijk tot jaren 90
een vochtige kruipruimte tot alle tijden

Zodra een huis ouder is dan 30 jaar, dan zijn er ook veel onderhoudspunten waar rekening mee gehouden moet worden.

Eigenlijk vergelijkbaar met een 2handsje met 1k op de teller.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
We wilden eerst zonder, maar uiteindelijk toch besloten om met. Toch het huis bemachtigd en 15k onder vraagprijs, geen idee of mezelf dat was gelukt. Had zelf al snel de neiging om de vraagprijs hersenloos te bieden. Tjah het is en blijft een gok maar uiteindelijk goed uitgepakt.

Dat was een half jaar geleden. Lees en hoor nu alleen maar berichten dat men massaal wordt overboden, ver over vraagprijs heen. Wel een gewilde omgeving waar ik zit, alle woningen die op verkocht staan in de buurt op Funda waren binnen 10 dagen van eigenaar gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:22
Zelf gedaan; twee keer. 2e 7 maanden onderhandeld en €70.000,- eraf gekregen.

Punt is denk ik niet of 'het nodig is', maar of jij het nodog hebt. Ben je snel emotioneel betrokken of heb je weinig geduld? Weet je kadaster rapporten te vinden en te lezen? Ben je vatbaar voor de 'nog een beetje erbij' retoriek van verkopers/makelaars?

Ik probeer soms bekenden te helpen met het aankoopproces maar dit draait meestal uit op neurotisch 'laten we het maar doen, straks lopen we het mis'-gedoe.

Overigens.. als je in A'dam koopt is dat bieden meer als verse vis kopen bij de veiling. Opbieden maar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Pagina: 1