Bijzonder goed Cryptolocker mailtje met KVK gegevens.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 14:24
Ik sta ingeschreven bij de KVK. En nu blijkt maar eens te meer weer waarom de KVK eigenlijk niets toevoegt en voornamelijk zorgt voor ongewenste spam en dus nu ook gevaarlijke virussen.

Ik kreeg het volgende -in zeer correct Nederlands- geschreven mailtje. Het had een plausibel verhaal en gebruike ook nog eens accurate gegevens. Bijgevoegd zat een URL naar een DOC bestand. Dit DOC bestand was zogenaamd een formulier dat ingevuld moest worden.
Ik heb het DOC-bestand geopend op mijn iPhone om te kijken wat er in zat, en ook daar stond een mooi opgemaakt bestand met correct Nederlands en een plausibel verhaal over een oude versie van word waardoor je op "enable editing" zou moeten drukken in Office.

Het moment dat je dit op een Windows PC zou doen had je mooi de sjaak geweest. Werd vandaag gebeld door iemand voor wie ik wat freelance werk doe. Deze persoon had dus een soortgelijk mailtje gekregen. Helaas op de link gedrukt en zit nu dus met een gelockte-PC.

Dit is in ieder geval het mailtje:

Afbeeldingslocatie: https://www.dannydekruijk.nl/dersloot.jpg

Dingen die opvallen zijn dus:
  • Het is een perfect gestuurde e-mail die door alle spamfilters heen komt.
  • Ze personaliseren de e-mails op basis van recente KVK gegevens.
  • Na wat onderzoek blijken ze zelf wat informatie toe te voegen op basis van wat voor bedrijf iemand heeft, waardoor het nog echter lijkt.
Mijn vragen zijn meteen: hoe komen ze in vredesnaam aan deze KVK lijst? Dit moeten ze toch gekocht hebben bij de KVK voor 'promotiedoeleinden'? Zou de KVK aansprakelijk gehouden kunnen worden voor het verstrekken van deze gegevens aan vage partijen? Of zou het hier gaan om een soort datalek?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 22:11

Osxy

Holy crap on a cracker

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:04
Wat zegt derslootlogistiek er zelf van? En overigens staat er een typo in: "Afzeneders"

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:56
De 'transportbedrijven'-veriant is niet nieuw:
Gehacked door wildfire locker (wflx)

E-mails van bedrijven die dingen in een .doc versturen zonder dat er aan mijn kant een actie aan vooraf gaat gaan sowieso de prullenbak in. Daarnaast moet dit een belletje doen rinkelen:

'Let op: het is niet mogelijk telefonisch een afspraak te maken'

Kom nou zeg 8)7. Bij een echt bedrijf is dat natuurlijk wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
maarud schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:27:
De 'transportbedrijven'-veriant is niet nieuw:
Gehacked door wildfire locker (wflx)

E-mails van bedrijven die dingen in een .doc versturen zonder dat er aan mijn kant een actie aan vooraf gaat gaan sowieso de prullenbak in. Daarnaast moet dit een belletje doen rinkelen:

'Let op: het is niet mogelijk telefonisch een afspraak te maken'

Kom nou zeg 8)7. Bij een echt bedrijf is dat natuurlijk wel mogelijk.
Ach, je hebt er vage afleverbedrijfsjes tussen zitten hoor :) Vooral koeriersdiensten voor bijvoorbeeld aangetekende brieven e.d.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
batumulia schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:24:
Wat zegt derslootlogistiek er zelf van? En overigens staat er een typo in: "Afzeneders"
Dersloot bestaat natuurlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En dat telefoonnummer is natuurlijk niet correct, er mist een cijfertje ;)

Bij bedrijven die zelf (schimmig) vragen om Word-documentjes te openen, daar gaat bij mij een belletje bij rinkelen. Afspraken maak ik het liefst via de telefoon, of via een reply op een mail. En anders hoogste via een website, maar NIET via een .doc.-file.

Fermiweg 412 bestaat ook niet, wel huisnummer 41 waar een logistiek bedrijf gevestigd zit.

Ga ook altijd goed na of je al bedrijf ook echt iets verwacht van een onbekende koerier. En zo niet, Google ze en bel ze op :).

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 26-05-2017 15:14 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1