Insteek kettingslot zonder ringslot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:10
Ik heb sinds kort een leuk vouwfietsje. Echter beschikt deze niet over een slot. Dus ik een kabelslot gevonden ergens in de schuur. Wat blijkt? Dat is dus helemaal niks... Als je het gemak van een ringslot gewend ben is dit waardeloos. Daarnaast is het poppenspul, je zou het zelfs open kunnen krijgen door er tegen te blazen, bij wijze van spreken.

Opweg naar de fietsenmaker voor een ringslot, maar helaas. De beste man kreeg hem er niet goed tussen. Bovendien zou het geen slimme zet zijn, want die fiets is zo licht... Die heb je zo mee. Nu had ik er sowieso dan wel een insteek kettingslot bij gepakt mocht het lukken, want daar was ik zelf al bang voor. Ik kreeg het advies een ketting te kopen, maar ook dat is niet zo makkelijk.

Nu dacht ik: bestaat er geen slot die bestaat uit enkel de bevestiging voor de insteek ketting? Vol goede moed zoeken op internet, maar kan dus echt niks vinden. Het zijn eigenlijk alleen ringsloten met die bevestiging er op, maar niet los. En dat ringslot past niet.

Zijn er Tweakers die een idee hebben? Heeft het een speciale naam? Moet ik iets anders zoeken? Help!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 19:01
Wat jij zoekt is een ringslot, met de mogelijkheid voor een insteek-kettingslot.
Oke, dat past dus niet. Wat voor vouwfiets praten we over? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anders even een foto van je fiets voor een idee ? Of anders op zijn minste merk en model..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 21:20
Vouwfietsen zijn diefstalgevoelig, zeker de bekendere merken (Brompton, Dahon). Een ringslot is niet genoeg, ik zou minstens een goede ABUS ketting kopen om de fiets ergens aan vast te kunnen zetten. Maar nog beter neem je de fiets gewoon mee naar binnen.

Overigens: als gewicht belangrijk is en het slot dient alleen om de fiets vast te zetten terwijl je een ijsje koopt, kijk dan ook eens naar lichtgewicht racefiets kabelsloten.

[ Voor 16% gewijzigd door euchromatic op 25-05-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Excuses, het betreft deze fiets. Van Limit. Model onbekend

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dLkS7a/IMG_20170506_WA0000_01.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door xFeverr op 25-05-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Veel fraaie kettingen en staalkabels mogen dan wel 'stoer' ogen, vrijwel alles, indien niet ART 2 (of liever nog hoger) gespecificeerd; zijn vergeefse moeite.
Met het gebruikelijke gereedschap wat de bouwmarkt verkoopt is veel, binnen zeer korte tijd te kraken/openen. ;w

Helaas de nodige ervaring mee. :-( Zelfs goedkope opoefietsen worden gejat, ondanks dat er een ABUS ringslot met allerlei goedkeuringsstickers opzit. Ook gevlochten staalkabeltjes met van die fancy omvlechting, helpen niet.

Als je gespaakte vervoermiddel je lief is, neem je een stevig ART 3 slot.
Bij diverse zaken te koop.
Heb zelf bij slotenspeciaalzaak.nl goede ervaringen. Leveren goede (en minder goede sloten), maar vaak genoeg zijn er allerlei kortingsacties.
En ik had een keer een ART 3 GAD Lightfox 140cm slot waarvan de sleutel niet meer goed functioneerde en dat werd zonder mankeren omgeruild.

Het laatste jaar heb ik gemerkt dat er wel pogingen zijn gedaan om een tweetal fietsen die wij uitgerust hebben met een ART 3 ketting, door te zagen/vijlen. Maar het is echter niet gelukt en de fietsen stonden nog daar, waar we ze vastgeketend hadden.
De kunststof ommanteling was beschadigd, maar blijkbaar bood het staal te veel weerstand. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Klopt, de fiets gaat ook wel is mee naar stations en daar zie je genoeg open sloten liggen en hangen die niet helemaal legitiem zijn geopend.

Maar mijn vraag was niet voor een ringslot. Nee, mijn vraag was of er een systeem was waarbij ik een insteekketting kan vastklikken zoals dat vaak bij ringsloten het geval is, alleen dan zonder het ringslot.

Voorbeeld van een insteekketting:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsparts.nl/3609-large/insteek-kettingslot-axa-140-cm-antraciet-voor-axa-defender-slot.jpg

Ik denk dat mijn wens niet bestaat. Gat in de markt?

[ Voor 17% gewijzigd door xFeverr op 25-05-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En deze constructie:
https://www.slotenspeciaa...ranit-x-plus-6400-85.html
Beetje de middenweg tussen een losse ketting versus vaste beugel, maar wel met bevestiging aan je frame.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 25-05-2017 15:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik begrijp er niets van.

Insteekslot? Zoiets bestaat toch al? Of moet je perse in je fiets steken en na gebruik opbergen zoals bij ringslot met een steekslot kan. :')

Afbeeldingslocatie: http://www.dirkvisbeek.nl/_upload/ProductImages/Abus_kettingslot_706497-9181401.jpg

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Ik dacht dat ik toch duidelijk was. Even wat uitgebreider:

Ik zoek een deel wat ik aan mijn fiets kan bevestigen waarin ik zo'n insteekslot kan plaatsen. Deze zijn er in overvloed:
Afbeeldingslocatie: https://www.omafiets.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/i/ringslot-insteekketting-ty805b.jpg
Maar ik zoek dus enkel het bovenste stuk, dus zonder de ring die door de spaken gaat. Enkel en alleen het gat waarin de ketting klikt zodat ik hem snel kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

xFeverr schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:29:
Ik dacht dat ik toch duidelijk was. Even wat uitgebreider:

Ik zoek een deel wat ik aan mijn fiets kan bevestigen waarin ik zo'n insteekslot kan plaatsen. Deze zijn er in overvloed:
[afbeelding]
Maar ik zoek dus enkel het bovenste stuk, dus zonder de ring die door de spaken gaat. Enkel en alleen het gat waarin de ketting klikt zodat ik hem snel kan bevestigen.
En hoe ga je het bovenste stuk aan je fiets bevestigen? Lijmen,, lassen of met moeren en boutjes vastzetten?
Op die manier is de insteekslot sterker dan de bovenste stuk. Dus zoiets als Kensingtonslot? :P

Afbeeldingslocatie: https://www.cableorganizer.com/images/kensington/microsaver-alarm-lock/images/1-microsaver-alarm-lock.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 25-05-2017 15:35 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Dat mag uiteraard goed vast zitten, het voordeel van de oplossing die ik wil is dat het niet perse dicht bij het wiel bevestigd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die krijg je binnen een minuut open met een tandenstoker.. maar ik neem aan dat de :P al sarcastisch bedoeld was ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

DukeBox schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:39:
[...]

Die krijg je binnen een minuut open met een tandenstoker.. maar ik neem aan dat de :P al sarcastisch bedoeld was ;)
Ja, natuurlijk. :+

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

Dido

heforshe

xFeverr schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:34:
Dat mag uiteraard goed vast zitten, het voordeel van de oplossing die ik wil is dat het niet perse dicht bij het wiel bevestigd hoeft te worden.
Maar hoe wil je het dan vastzetten?

Het voordeel van het ringslot is dat die je ketting via het slot met je wiel verbindt zodat je, zelfs als je het slot losschroeft de fiets nog steeds niet mee kunt nemen. Zonder die ring is losschroeven wel genoeg.

Dus moet je een bevestiging hebben die minstens zo veilig aan je frame zit als de ring van je ringslot. Dat zal best kunnen maar of daar een markt voor is betwijfel ik (en zonder markt gaat niemand ze maken).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nee het bestaat niet. Enige wat in de buurt komt wat ik ken zijn de Van Moof fietsen die een insteekketting en slot in het frame hebben geïntegreerd, maar dat systeem is niet op andere fietsen toe te passen.

Zonder bijbehorend slot is een insteekketting nutteloos. Het goede nieuws is dat de Axa en Abus insteekkettingen met een 10 mm plug tegenwoordig uitwisselbaar zijn tussen enkele ringsloten van Abus en Axa. Wat je wel met een een insteekketting kan doen plug van de ketting afslopen en er een hangslot aanhangen, maar dan kan je net zo goed een echt kettingslot kopen.

Ik zie trouwens niet waarom er op de vouwfiets in de foto geen ringslot past. Er lijkt voldoende ruimte in het achterdriehoek. Er zitten geen bevestigingspunten op het frame, maar daar zijn allerlei setjes voor te koop. De banden lijken een beetje dik (50 mm?) maar met een beetje prutsen past een Axa Defender daar net omheen. Een Axa Solid (voor bredere banden) of Abus Pro Shield 5650 / 5850 zou ook moeten passsen. Of komt de crank/trapper er tegen aan? Als de sleutel in de weg zit kun je ook nog een NKR (non key retaining) versie van deze sloten kopen in Duitsland (NL verzekering dekt deze sloten niet omdat je de sleutel er uit kan halen zonder hem op slot te zetten).

[ Voor 16% gewijzigd door Johnny op 25-05-2017 16:30 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1