Steam wil niet snel downloaden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds een maandje of 3 (misschien langer) wil Steam niet meer vlug downloaden. Ik heb een 1000Mbit verbinding, en ik zou het dus mooi vinden als ik deze optimaal kan benutten. Dit gaat prima als we spreken over torrents, HTTP-downloads, usenet of een game die ik download met Origin of Battle.net.

Met Steam is dit echter een ander verhaal. Zodra ik daar een download start van een game, ongeacht welke, dan vliegt de CPU usage naar 100% of daar vrij dichtbij. Ook weigert hij sneller te downloaden dan circa 50MB/s, terwijl ik maximaal ~120MB/s kan halen op andere diensten/plekken. Een Speedtest tijdens de download laat ook keurig de overige ~60-70MB/s zien die ik nog over heb tijdens het downloaden met Steam.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Zie de link GamePC in mijn signature voor mijn specs. Of klik hier.
Verder gebruik ik ESET Smart Security (AV+Firewall).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Gekeken in task manager wat er gaande is, hierbij viel me op dat ESET relatief hoog stond in de verbruiksmeter. Deze volledig uitgeschakeld en tevens alles van Steam (inclusief downloadpaden) uitgesloten van scannen en volledige toegang verleend in de firewall.

In theorie zou heel Steam en aanverwanten dus geen drol meer te maken mogen hebben met ESET. Sinds de toevoeging ervan is het verbruik van ESET wel verlaagd, maar geen verschil merkbaar qua downloadsnelheid en CPU usage.

Voorbeeldscreenshots tijdens een download, dit is met heel ESET uitgeschakeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z3XtiaV.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zgq6vRl.png

Schijf D zijn 4 Samsung 850 EVO 250GB SSD's in RAID0, dus een gebrek aan snelheid lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Als ik kijk in Broncontrole is er geen spoor te bekennen van de hoge verbruikswaarden op Steam na. Je ziet dat System relatief hoog staat met ~15-20% CPU usage, maar vervolgens is er "niks" van System wat dan die usage opsnoept. Alles is idle in het overzicht van dat proces.

Wat kan dit zijn? Waarom is het verbruik zo absurd hoog, en zie ik dit soort ongein niet tijdens het downloaden met bijvoorbeeld Origin of Battle.net en halen deze wel de gewenste snelheden? Doet Steam wat anders tov Origin en Battle.net?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk zit er een cap aan de steam kant. Niet alle diensten staan het toe om met maximale snelheid te downloaden, anders zou de bandbreedte voor andere gebruikers gebrekkig kunnen worden. Andere diensten gebruiken naast CDN downloads vaak ook p2p downloads om onderling bandbreedte te gebruiken voor downloads. Dan kan een CDN dus 50Mbit toestaan maar onderling zou je 100x2Mbit kunnen doen waardoor je in totaal veel hoger uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:27:
Waarschijnlijk zit er een cap aan de steam kant. Niet alle diensten staan het toe om met maximale snelheid te downloaden, anders zou de bandbreedte voor andere gebruikers gebrekkig kunnen worden. Andere diensten gebruiken naast CDN downloads vaak ook p2p downloads om onderling bandbreedte te gebruiken voor downloads. Dan kan een CDN dus 50Mbit toestaan maar onderling zou je 100x2Mbit kunnen doen waardoor je in totaal veel hoger uit komt.
Ik was dus nog even vergeten te vermelden dat de CPU usage gekoppeld lijkt te zijn aan de snelheid. Als ik zelf de bandbreedte knijp waardoor de downloadsnelheid omlaag gaat, dan gaat de CPU usage ook evenredig omlaag.

Wel flauw als dat zo zou zijn met caps. Enkele maanden terug kon ik zonder moeite met gemak de 120MB/s aantikken gedurende de gehele download, ook als dit 80GB was ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Heb je al een andere regio geprobeerd? (Settings > Downloads > Download Region). Als het bij mij traag gaat, switch ik altijd naar US - Charlotte.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Avioto schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:50:
Heb je al een andere regio geprobeerd? (Settings > Downloads > Download Region). Als het bij mij traag gaat, switch ik altijd naar US - Charlotte.
Nog niet, ik zal die regio eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou Steam de content niet zwaar comprimeren?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:18
Ik zie dit zelf ook met 500mbit. Die gebruikt m'n 7700K dan vol.

Volgens mij komt het omdat je het encrypted en gecomprimeerd download en het gelijk wordt uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:47
Windows Defender tijdelijk uitzetten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
Lijkt mij ook een kwestie van compressie - snellere PC kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
ufear schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:03:
Lijkt mij ook een kwestie van compressie - snellere PC kopen!
Sneller dan een 7700k wordt het niet en zoals je ziet trekt die dat ook niet. :p

Maar compressie klinkt legitiem. Wel zonde dat ze dat doen dan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor de meesten zal compressie zin hebben, er zullen niet heel veel users zijn waar de cpu de datastroom van het netwerk niet aan kan.

Als het goed multithreaded is dan heeft een 6 of meer core misschien nog zin.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 25-05-2017 18:04 ]

specs

Pagina: 1