Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste build - Werk PC - Tips en feedback graag!

Pagina: 1
Acties:

• HB8
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-10 13:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met deze PC wil ik gaan editen in 4K, graag wil ik ook de wat zwaardere videobestanden kunnen verwerken zoals 10 bit 422 of misschien nog wel zwaarder. Daarnaast wil ik met Pix4D foto's verwerken tot 3D model/puntenwolk voor landmetingen. Dit vergt nogal wat rekenkracht.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1500 - €1700

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial BX200 240GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 99,-

Op deze SSD wil ik windows draaien. Op de 1TB SSD die ik extra wil kopen komen de programma's en (tijdelijk) de data.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het werkt is het goed. Wat wel belangrijk is is dat CUDA processing werkt, Pix4D kan alleen met CUDA de GPU gebruiken als ik het goed begrijp.
Normaal gebruik ik altijd intel, maar omdat Ryzen 8 cores verkoopt voor een leuke prijs dacht ik dat dit wel een goed moment was om die eens te proberen.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan, maar wil best een poging wagen.

Wat verwacht je van ons?
Vraag me af of mijn systeem überhaupt gaat werken, ik bouw normaal geen PC's. Ook ben ik benieuwd of jullie denken dat dit systeem mijn gebruik aankan en of er onderdelen zijn die misschien beter zijn voor de dingen die ik ermee doe. Als iemand ervaring heeft met soortgelijke werkzaamheden op een Ryzen systeem zou het al helemaal geweldig zijn. Graag jullie feedback!

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 385,-€ 385,-
1Asus Prime B350-Plus€ 96,-€ 96,-
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 272,95€ 272,95
1Seagate Barracuda, 4TB€ 114,79€ 114,79
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 294,-€ 294,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.505,93

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Op zich een prima build maar weet je zeker dat je aan 16GB werkgeheugen genoeg hebt? Volgens mij nemen mensen die zwaar editen en 3D verwerken nu rond de 32GB aan werkgeheugen omdat zulke zware files cachen toch wel wat RAM verbruikt.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als ik naar de recommended specs kijk van Pix4D, dan zou ik veel meer RAM gaan pakken. :)
https://support.pix4d.com...e-Configuration#gsc.tab=0

Voor de rest, overweeg de R7 1700 aangezien je het verschil makkelijk weg kan overclocken. Kan je het verschil in meer RAM stoppen. Sneller RAM lijkt ook niks uit te maken volgens dit lijstje maar of dat klopt kan ik je niet zeggen. Ben er verder niet bekent mee.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• HB8
Tim2010 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:08:
Op zich een prima build maar weet je zeker dat je aan 16GB werkgeheugen genoeg hebt? Volgens mij nemen mensen die zwaar editen en 3D verwerken nu rond de 32GB aan werkgeheugen omdat zulke zware files cachen toch wel wat RAM verbruikt.
Bedankt voor je reactie! Dat is een goed punt. Ik had alleen ergens gelezen dat de AM4 moederborden niet zoveel RAM konden hebben, 32gb kan wel gewoon? En kan ik dan gewoon nog zo'n Corsair Vengeance setje erbij doen?

[ Voor 6% gewijzigd door HB8 op 25-05-2017 18:42 ]

• HB8
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:45:
Als ik naar de recommended specs kijk van Pix4D, dan zou ik veel meer RAM gaan pakken. :)
https://support.pix4d.com...e-Configuration#gsc.tab=0

Voor de rest, overweeg de R7 1700 aangezien je het verschil makkelijk weg kan overclocken. Kan je het verschil in meer RAM stoppen. Sneller RAM lijkt ook niks uit te maken volgens dit lijstje maar of dat klopt kan ik je niet zeggen. Ben er verder niet bekent mee.
Thanks voor je reactie en de research! Meer RAM is inderdaad wel nodig staat er.
Neemt een overgeklokte R7 1700 evenveel stroom in als een niet overgeklokte R7 1700x? En hoe koel ik de R7 1700 als ik die wil overklokken, kan dat met de standaard koeler of moet ik die eraf halen en die uit mijn lijstje erbij doen? Zoals ik als zei, PC bouwen en overklokken is vrij nieuw voor me :?

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
HB8 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:40:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dat is een goed punt. Ik had alleen ergens gelezen dat de AM4 moederborden niet zoveel RAM konden hebben, 32gb kan wel gewoon? En kan ik dan gewoon nog zo'n Corsair Vengeance setje erbij doen?
Weet niet waar je dat hebt gelezen maar AM4 borden kunnen gewoon 32GB aan hoor :P Sterker nog, ze kunnen zelfs 64GB hebben. Je kan gewoon een 2x16GB setje halen zoals pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Edit: Wat betreft je processor. Als je niet gaat overklokken is de standaard koeler bij de pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler meer dan voldoende. Zodra je echter ook wilt overklokken zal je een aparte koeler moeten halen zoals een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

[ Voor 26% gewijzigd door Tim2010 op 25-05-2017 18:57 ]

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
stroomverbruik hangt af van de kwaliteit van de specifieke chip die je koopt, dus er kunnen (kleine) verschillen zitten in verbruik, en een x kopen verhoogt de kans ietsje dat hij beter is, maar of dat de meerprijs waard is durf ik niet te zeggen. Licht OCen kan met de bijgeleverde koeler, aangenomen dat je kast ook enigszins geventileerd is.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• HB8
Tim2010 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:52:
[...]

Weet niet waar je dat hebt gelezen maar AM4 borden kunnen gewoon 32GB aan hoor. Sterker nog, ze kunnen zelfs 64GB hebben. Je kan gewoon een 2x16GB setje halen zoals pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Edit: Wat betreft je processor. Als je niet gaat overklokken is de standaard koeler bij de pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler meer dan voldoende. Zodra je echter ook wilt overklokken zal je een aparte koeler moeten halen zoals een pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Bedankt voor je reactie Tim

Dan denk ik dat ik toch voor de 1700x ga, aangezien ik niet perse direct wil overklokken en deze iets sneller is zonder overklok. Met de extra RAM kom ik op deze build:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 385,-€ 385,-
1Asus Prime B350-Plus€ 94,50€ 94,50
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 272,95€ 272,95
1Seagate Barracuda, 4TB€ 114,79€ 114,79
1Fractal Design Define S€ 76,-€ 76,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 274,90€ 274,90
1Corsair RM550x€ 90,50€ 90,50
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 294,-€ 294,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.652,63

Sowieso bedankt voor de hulp! Als er verder nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden hoor ik het graag!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HB8 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:48:
[...]

Thanks voor je reactie en de research! Meer RAM is inderdaad wel nodig staat er.
Neemt een overgeklokte R7 1700 evenveel stroom in als een niet overgeklokte R7 1700x? En hoe koel ik de R7 1700 als ik die wil overklokken, kan dat met de standaard koeler of moet ik die eraf halen en die uit mijn lijstje erbij doen? Zoals ik als zei, PC bouwen en overklokken is vrij nieuw voor me :?
Ryzen is een beetje een rare qua overclocking. In principe kan je de meeste Ryzen 7 CPU's naar 3,9ghz overclocken, en daar houdt het meestal op. Of je nu een 1700 of 1700X hebt lijkt ook weinig uit te maken. Een 1700X zal 3,9ghz halen met iets minder voltage, maar het scheelt niet veel. Beide zullen zo rond de 1,4v zitten, het maximum veilige voltage. Verbruik is dan ook vrijwel identiek want het wordt bepaalt door het voltage, clockspeed en aantal cores. Een 1800X wil nog wel eens naar 4ghz of 4,1ghz gaan, en dat is het echt wel. Die zijn alleen een slag duurder.

Het tweede rare punt is dat voltage benodigd voor stabiliteit, exponentieel toeneemt voorbij de 3,7ghz. 3,7ghz valt vaak te behalen met een voltage van rond de 1,3v, 3,8ghz is vaak al 1,35v en 3,9ghz dan 1,4v. Ga je dus overclocken, dan zou ik het bij 3,7ghz houden. Dat is ook ongeveer het punt waar de stock koeler het nog net aankan. Ga je voor 3,7ghz max, dan heb je de Mugen 5 ook niet nodig. Je kan beter een pricewatch: be quiet! Pure Rock kopen. Deze voldoet ruim voor 3,7ghz en zal onhoorbaar zijn.

In jou geval zou ik dus aanraden niet voorbij de 3,7ghz te gaan. Stabiliteit is belangrijker voor jou dan net een paar procent meer prestaties. Bij 3,7ghz kan je desnoods net iets meer voltage zetten dan strikt noodzakelijk voor stabiliteit. Je wil denk ik niet net iets te ver overclocken, een render draaien en dan crashed de boel. ;)

Qua RAM, ik vermoed dat sneller RAM je zal helpen omdat de CPU hier vaak baat bij heeft, maar ik weet het niet zeker. Het tweede punt is dat het op het moment nog niet gegarandeerd is dat je RAM echt op 2933mhz (Ryzen ondersteunt op het moment geen 3000) zal lopen. Daar zal nog tenminste een bios update overheen gaan die de komende weken wordt verwacht. Je zal dus minstens eenmaal je bios moeten flashen. Dat is niet moeilijk om te doen, maar ik zeg het wel. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
qua verbruik, het gaat je ook meer om idle verbruik aangezien de machine hoogstwaarschijnlijk verhoudingsgewijs niet veel van z'n "aan" tijd op max load zal doorbrengen.

specs

• HB8
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Ryzen is een beetje een rare qua overclocking. ......
.....
.....
Je zal dus minstens eenmaal je bios moeten flashen. Dat is niet moeilijk om te doen, maar ik zeg het wel. :)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Voor zover ik het verhaal begrijp zit het allemaal vrij ingewikkeld in elkaar :P. Mocht ik gaan overklokken, dan moet ik hier niet te gek mee omspringen (max 3,7ghz). De RAM snelheid moet ik zelf (na de BIOS update) proberen op te krikken tot 2933mhz. De koeler heb in gewijzigd naar de stillere en goedkopere be quiet!. Ik denk dat dit hem dan wordt! Nogmaals bedankt! _/-\o_

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor overclocken moet je je gewoon even goed inlezen. Ryzen is vrij makkelijk te overclocken als je dat eenmaal hebt gedaan. Verder zou het na de bios update het een kwestie zijn van het XMP profiel inschakelen in je bios. That's it. :)

Overigens is die Mugen 5 wel beter, het is een uitstekende koeler. Het is alleen niet nodig. :)

• HB8
Tim2010 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:08:
Nogmaals bedankt! Heb de PC inmiddels besteld en werkende. Alleen het afspelen van een 4k sequence in Premiere Pro gebruikt al 16GB RAM geheugen, ben dus blij dat ik 32GB erin heb gestopt.
Pagina: 1