In de war met partities formatteren en verdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-10-2023
Goedemorgen,

Ik heb eventjes een snelle vraag (search functie gebruikt) zelf proberen uit te zoeken maar de dingen die ik vind zijn niet van toepassing op waar ik mee zit.
Er zijn 2 ssd van elk 250 gb en een harde schijf van 1tb vanuit mijn oude setup mijn nieuwe in gegaan zonder te formatteren e.d nu heb ik een nieuwe windows gekocht namelijk windows 10 en wil ik via het begin van die installatie mijn schijven leegmaken en verdelen, het probleem is echter alleen dat er zoveel verschillende dingen in die lijst staan dat ik niet weet wat ik moet formatte of wissen? (Heb dit nog niet eerder meegemaakt) misschien kan iemand mij hier vertellen wat ik ermee aan moet. Mijn bedoeling is de ssd's gewoon apart te houden eentje voor windows en de andere voor games, daarnaast wil ik de gewone harde schijf voor normaal opslag gebruiken. Ook is mij aangeraden om de 2 ssd's in raid0 te zetten maar na wat onderzoek heeft het mij niet echt enthousiaster gemaakt aangezien je er blijkbaar niet super veel mee opschiet. (Zie afbeelding voor meer duidelijkheid)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/655xow0ntvld1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gqixvfkqjyazs.jpg

Beste antwoord (via Frequenzy91 op 25-05-2017 12:53)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Krijg je die vraag als je vanaf een USB stick boot met daarop Windows 10 óf ben je nog met die Windows 7 DVD aan het hobbiën?

USB stick met Windows 10 kun je zelf maken met behulp van de download / mediacreation tooling op de Microsoft Site

Als je die vraag met de Windows 10 installatie krijgt dan moet je even de Storage drivers (RAID Controller) op een USB stick zetten en deze tijdens de installatie injecteren (F6 optie tijdens installatie). De meeste RAID controllers worden overigens gewoon out of the box herkent.

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 25-05-2017 10:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:08
Als je alles leeg wilt hebben dan kun je ze gewoon allemaal formatteren en verwijderen. Ik zie dat je Windows 10 hebt gekocht, maar je zit nu in de installer van Windows 7? Is daar een reden voor? Je hebt het ook over 1 schijf van 1tb en 2 schijven van 250gb, ik zie er ook nog 1 van 500gb, wat voor schijf is dat?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:48
Aan te raden is om enkel de SSD waar je windows op wilt installeren in je pc te hebben tijdens de installatie. Tijdens de installatie gooi je dan alle partities er af. Dit zodat alle extra partities voor het systeem dan ook op die SSD komen en niet per ongeluk op een andere HDD, dat schijnt nog wel eens te gebeuren.

Is windows eenmaal geinstalleerd dan doe je via 'diskmanagement' de andere partities van de andere schijven verwijderen en opnieuw instellen naar wens. Tenminste, mits je geen data van die schijven wilt bewaren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52
Koppel gewoon tijdelijk de schijven waar je niks mee wilt doen los, verwijder alle partities van de ssd die je wel wilt gebruiken en installeer daar Windows op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
Het probleem is dat als ik mijn harde schijf loskoppel ik nog steeds al die dingen te zien krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
batumulia schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:55:
Als je alles leeg wilt hebben dan kun je ze gewoon allemaal formatteren en verwijderen. Ik zie dat je Windows 10 hebt gekocht, maar je zit nu in de installer van Windows 7? Is daar een reden voor? Je hebt het ook over 1 schijf van 1tb en 2 schijven van 250gb, ik zie er ook nog 1 van 500gb, wat voor schijf is dat?
Dit is toch echt de installer voor windows 10 pro. Heb alleen een schijf van 1tb erin gezet en 2 ssd's van 250 gb. Wat die 500 gb nou ineens is geen idee? Zou dat ergens anders vandaan kunnen komen? Ik voel me echt een ei. Ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Weet je zeker dat je niet een schijf van 2tb hebt? Gezien ze op hetzelfde station staan?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:39
Frequenzy91 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:02:
Het probleem is dat als ik mijn harde schijf loskoppel ik nog steeds al die dingen te zien krijg.
Je wilt dus zeggen dat je alle schijven hebt losgekoppeld, de setup opnieuw gestart en meerdere schijven ziet ? Dat kan niet je kan hoogstens de partities zien op de aangesloten disk. Tevens zoals hierboven gemeld je koopt Windows 10 maar zit in een Windows 7 setup ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
batumulia schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:13:
Weet je zeker dat je niet een schijf van 2tb hebt? Gezien ze op hetzelfde station staan?
Momentje ik ga de kast openmaken en checken want nu twijfel ik zelf ook een beetje aangezien ik zowel een 1tb en een 2tb schijf heb liggen en een van de 2 erin gedaan heb vanacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
Downloader_NL schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:15:
[...]

Je wilt dus zeggen dat je alle schijven hebt losgekoppeld, de setup opnieuw gestart en meerdere schijven ziet ? Dat kan niet je kan hoogstens de partities zien op de aangesloten disk. Tevens zoals hierboven gemeld je koopt Windows 10 maar zit in een Windows 7 setup ?
Daar zat ik fout, blijkbaar gebruikt de Windows 10 setup de Windows 7 interface. Lekker verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
batumulia schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:18:
[...]

Daar zat ik fout, blijkbaar gebruikt de Windows 10 setup de Windows 7 interface. Lekker verwarrend.
Eventjes snel gecheckt het is idd de 2tb hd sorry mijn fout. Dus inprincipe kan ik alles formatteren? Alles mag gewist worden. Alleen die kleine stations die er staan met een paar honderd mb's kan ik die gewoon verwijderen? Zodat ik die bijelkaar kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
Als je Windows 10 helemaal vers wilt hebben en je weet zeker dat je geen data meer nodig hebt op die schijven dan kan je alles formatteren en verwijderen. Je houd dan alleen nog ongepartioneerde ruimte over. Kies daarvan de schijf waar je Windows op wilt hebben (te zien aan de beschikbare ruimte) en loop door de installatie heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
Sommige partities van een paar honderd mb bijvoorbeeld kan ik niet verwijderen krijg ik fout code 0x80070057

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ogqkmvpbrr6iq.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Frequenzy91 op 25-05-2017 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
Verwijderen zou wel moeten lukken? De screenshot die je laat zien is omdat je nu Windows probeert te installeren op een schijf die een masterbootrecord heeft (MBR). Die moet je dus eerst verwijderen (serieus, verwijder alle partities, dus herstel, systeem en primair) en probeer het daarna nog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eerst ALLE partities verwijderen op beide disks. Vervolgens kun je één nieuwe partitie aanmaken van bijv. 128GB op disk 0 waar je Windows op zet. De rest van de diskruimte kun je dan achteraf nog partitioneren. Beste is er voor te zorgen dat Disk 0 je SSD is... (makkelijkst te doen door de andere disk(s) los te nemen tijdens installatie).

Let wel: ALLE data is daarna "weg"!!

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 25-05-2017 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Alles verwijderen totdat je alleen nog ontoegeweze ruimte hebt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
batumulia schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:40:
Verwijderen zou wel moeten lukken? De screenshot die je laat zien is omdat je nu Windows probeert te installeren op een schijf die een masterbootrecord heeft (MBR). Die moet je dus eerst verwijderen (serieus, verwijder alle partities, dus herstel, systeem en primair) en probeer het daarna nog is.
Ik kreeg die foutmelding bij zowel het formatteren en het verwijderen ervan, heb zojuist mijn harde schijf losgekoppeld en dan hou ik op een of andere manier 2x 100 mb over die ik niet kan formatte of verwijderen 1x 465 gb 1x 450 mb en 1x 232 gb.. wat heel raar is omdat ik nu alleen nog maar 2 ssd's van 250 gb aangesloten heb staan... heel raar dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laat alleen de ssd waar je windows op wil aangesloten, maak de schijf leeg met diskpart, installeer windows, sluit de andere schijven weer aan en formateer/partitioneer die via schijfbeheer in windows.

Edit
Op het scherm waar je taal en dergelijke kan kiezen druk shift en F10 om command prompt te openen en start daarin Diskpart.
List disk
Select disk x (nummer van schijf die je gaat gebruiken)
Clean
Exit

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
Ik heb het eindelijk voorelkaar gekregen door via de bios mijn sdd's leeg te maken en de normale harde schijf disconnected te laten. Dat deel is nu opgelost ga nu op mijn ssd de windows installeren zegt hij dat ze geen ondertekende apparaatstuurprogramma's kan vinden. Op het forum gezocht en geven aan dat ik een driver moet installeren voor storage controller. Hoe ga ik een driver installeren als ik zojuist alles weggegooid heb en alleen nog bios en de installer van windows 10 setup heb 😅

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Krijg je die vraag als je vanaf een USB stick boot met daarop Windows 10 óf ben je nog met die Windows 7 DVD aan het hobbiën?

USB stick met Windows 10 kun je zelf maken met behulp van de download / mediacreation tooling op de Microsoft Site

Als je die vraag met de Windows 10 installatie krijgt dan moet je even de Storage drivers (RAID Controller) op een USB stick zetten en deze tijdens de installatie injecteren (F6 optie tijdens installatie). De meeste RAID controllers worden overigens gewoon out of the box herkent.

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 25-05-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
wimmel_1 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 10:56:

Sorry ik heb perongeluk op rapporteer gedrukt inplaats van quote. Excuses. Maar om te reageren op jou vraag heb ik een bootable usb gemaakt van mijn windows 10 pro 64 bit dat heb ik via de microsoft website gedaan.. ik heb dan ook geen cd reader erin zitten dus kan alleen via usb.

Maar als ik het goed begrijp moet ik op een andere pc nu storage drivers downloaden voor mijn asus maximus VIII hero alpha mobo? Die op een usb zetten en dan tijdens de installatie van windows 10 die oppakken?

EDIT

ben eventjes verder gaan zoeken na raid drivers? of storage drivers voor mijn mobo heb het een en ander op een andere USB gezet en die erbij in geplugd maar nog steeds kan mijn pc niks vinden hij blijft zeggen dat er geen stuurprogramma's e.d aanwezig zijn dus nu ben ik eigenlijk een beetje ten einde raad... begrijp sowieso al niet dat hij niks kan vinden terwijl de USB met de windows 10 setup erop gewoon start anders zou je de installatie niet kunnen beginnen? zou het kunnen komen omdat ik een raid0 setup heb? via google kan ik ook niet echt iets bruikbaars vinden helaas

[ Voor 28% gewijzigd door Frequenzy91 op 25-05-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
Het is opgelost ik moest de raid controller etc handmatig aanklikken om te installeren vervolgens kon ik zonder problemen de installatie verder gaan! bedankt allemaal voor de hulp en advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:48
Frequenzy91 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:53:
Het is opgelost ik moest de raid controller etc handmatig aanklikken om te installeren vervolgens kon ik zonder problemen de installatie verder gaan! bedankt allemaal voor de hulp en advies :)
Mare.. Draai je raid dan? In andere woorden staat je bios op raid ipv AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:35
Als je alles had willen wissen, had je van onder naar boven alles moeten wissen, en dan de SSD 250GB als instal partitie kiezen.(of na het wissen als enige in je pc aangesloten hebben)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
analogworm schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:00:
[...]

Mare.. Draai je raid dan? In andere woorden staat je bios op raid ipv AHCI?
Dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frequenzy91
mell33 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:01:
Als je alles had willen wissen, had je van onder naar boven alles moeten wissen, en dan de SSD 250GB als instal partitie kiezen.(of na het wissen als enige in je pc aangesloten hebben)
dat is heel makkelijk gezegd maar zodra ik die partities wilde wisselen of formatteren kreeg ik de foutmelding dat ik er niks aan mocht veranderen. daarna heb ik via de bios mijn ssds weten te wissen in raid gezet en vanuit daar lukte het wel
Pagina: 1